Friday, April 11, 2014

Terlajak kata mohonlah maaf

Cuaca panas terik ketika itu. Sebaik keluar dari kereta bahang panas yang menyucuk kulit terasa perit sekali, apalagi sewaktu di dalam kereta pendingin hawa diset yang paling sejuk. Bayangkan di pandang Mahsyar kelak, matahari berada sejengkal di atas kepala. Melangkah sambil mata masing-masing mencari gerai yang paling memikat. Aku akur saja di mana langkah hubby pergi di situ juga langkah kaki aku menapak. Gerai-gerai di tepi pantai biasalah ikan di sini semuanya segar-bugar belaka.

Masuk gerai ke tiga mata sudah terpikat melihat ikan banyak tulang yang menjadi kegemaran aku. Hubby bertanya harga dan merasakan murah kami pun setuju. Sebaik membayar harga hubby tercengang dan bertanya. "Eh! tadi abang kata RM16/-?" Si adik yang memulangkan duit baki tidak mencukupi itu bertanya kepada abangnya "Berapa engkau kata tadi?" Boleh si abang menjawab "Mana saya ada kata RM16/-". En hubby biasalah bila sudah begitu dia malas mahu bersoal-jawab. Sambil mengambil duit baki hubby berpesan juga "Lain kali berhati-hati bila letak harga pada pembeli ye bang. Harap abang tidak silap lagi." Terpinga-pinga dia dan kelihatan malu sebab kami tahu dia bersalah atau tersilap. Namun yang pasti gerai ini tidak akan kami jejaki lagi. Sebenarnya boleh dikatakan setiap dua minggu sekali kami akan ke sini kerana menjenguk anak di asrama. Janganlah kerana biasa kami terus membayar berapa pun harga diletak senang-senang pula dia mahu menipu.

Apalah salahnya memohon maaf katakan tersilap. Mungkin boleh dijawab dengan cara berseloroh tidaklah pelanggan rasa tertipu. Kami yang membeli bila berkehendak tidak kisah berapa pun harga asal saja jangan berdolak-dalik. Cara dia itu telah membuat kami serik.

~~ Niat di hati mahu membantu saudara sebangsa tapi begini pula jadinya. Hubby kata peniaga begini kena hantar ke kem motivasi:) ~~

62 comments:

  1. paling tidak pon patut minta la maaf..dah memang dier yang salah..
    kalo kena macam ni kak, zee pon takkan gi lagi kedai tu..
    jadi geram pulak..

    ReplyDelete
  2. Salam Jumaat Kak..
    inilah masalahnya.. berniagalah dgn jujur.. kite ni sbnrnya tak kisah nak bayar, tpi tulah bila letak harga lain pastu bayar lain plak mmg lah rasa kesal...pastu nak minta maaf pun susah... erm! buat pengajaran pd kita...

    ReplyDelete
  3. Betul tu kakzakie.. jika rasa tersilap mintalah maaf.. lebih baik begitu daripada berdolak dalik kan kakzakie...

    ReplyDelete
  4. Saya sokong hubby akak. Pi hantar ke kem motivasi dan syarahan agama juga. Tentang halal dan haram tentang menganiaya orang semua.

    ReplyDelete
  5. Taknak mintak maaf tuh mungkin kerana taknak akui kesalahan.. kalau bersalah kena ikut seperti apa yg dikatakan tuh..tuh pasal tebal muka jer..
    mmg tak patut pegi lagi pun kakak kedai gitu..

    ReplyDelete
  6. Sebaiknyer peniaga kena mntk maaf sbb customer is always right... Itu ajaran ayah saya masa sy membantu dia meniaga buah d pasar malam... Tentu2 customer akan terikan & sentiasa dtg gerai kt kerana akhlak & keperibadian yg d tunjukkan...

    ReplyDelete
  7. Salam Kak zakie...atie & HB pon pernah trkena masa mkn2 kat luar...peniaga tu buat muka selamba jer.Tiada perkaataan MAAF dr dia.Serik rasanya nk masuk kedai tu lg :(

    ReplyDelete
  8. Betulkan kakak..xkisah nak membayo tp yg si penjual tuh kene la merendah diri..kalau dh salah xsalah nak mintak maaf kan..kite pun boleh jd lembut hati..hurmmm

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum kakZakie:)

    Pelanggan..sekali dilayan kasar ,sambil lewa...apatah lagi terasa tertipu....mmg tersenarai lam 'blacklist' lah jawabnya..aduhaii..

    ReplyDelete
  10. tak jujur tu namanya..dah silap, takmo ngaku. mmg buat kita marahlah kan kak.

    ReplyDelete
  11. sama dengan saya kak.. kalau jadi macam tu.. cukup hanya itu sekali saya akan singgah kat gerai dia.

    macam seorang peniaga kat tempat saya ni, pernah terjadi.. dia pulangkan baki tak cukup. Rupa-rupanya sebab saya guna wang besar maka harga makanan yang biasa saya ambil tu jadi mahal..
    Jadi sejak dari tu, saya takkan tunjuk berapa yang saya ada sebelum bayar, nanti dia akan charge mahal.. huhuhu..

    ReplyDelete
  12. tak susah kalau nak ucap kata maaf..salam jumaat,kak..

    ReplyDelete
  13. salam jumaat...kena hantar masuk kelas telekomunikasi betul n budibacara holistik...heh..heh..

    ReplyDelete
  14. Betul tu. wawa pon ada terkena. apalah salah meminta maaf. dua2 senang hatikan adalah lebih baik..:)

    ReplyDelete
  15. takpe kak lain kli jgn pg dah...mcm nor..ni..mmg sekli jerlh..

    ReplyDelete
  16. sesetangah orang meletakkan ego tinggi melangit..
    kan mudah sahaja untuk mengatakan maaf..malah bertambah manis..

    ReplyDelete
  17. Satu perkara yang saya perhatikan menjadi masalah orang melayu kita berniaga... tidak cukup ilmu muamalat... saya rasa kalau seorang peniaga tahu asas ilmu muamalat saja pon dah cukup untuk jadikan perniagaannya berjaya... tapi ya lah...kat sekolah tak ada pulak ajar ilmu muamalat ni... sayang sekali.

    ReplyDelete
  18. Tersilap ckp tu biasa..tp tidak meminta maaf selepas tu..itu biadap..saya pun sama kalau ada kes tak memuaskan hati saya waktu makan....itulah pertama dan akhir saya singgah kedai dia...

    ReplyDelete
  19. Salam K.Zakie..

    hmm.. ni lah peniaga yg suka mengambil kesempatan.. hilang dah rezeki dia dek hilangnya pelanggan tetap yg berkunjung kesana..
    tak salah kalau kita meminta maaf.

    ReplyDelete
  20. niat dia nak untung lebih,
    last2 dia hlang customer..
    memang kena hanto kem motivasi ni kak

    ReplyDelete
  21. Betul kak.... nak membantu, tapi hak kita sebagai pelanggan pula dinafikan. Serba salah dibuatnya.

    ReplyDelete
  22. dia tak sedar agaknya..bila menipu pelanggan akan menjauhkan diri

    ReplyDelete
  23. Sikap melambangkan keperibadian. Mungkin peniaga itu untung tapi untuk jangkamasa panjang...dia akan kerugian.
    Pengajaran buat peniaga, sekali pelanggan terkena...sampai bila2 hilang kepercayaan.

    ReplyDelete
  24. agaknya bila nampak orang berduit, dan dan tu harga jadi lain..

    untung sekejap tapi rugi dalam jangka masa panjang

    ReplyDelete
  25. Salam Kakak~
    betol cakap kakak.. kalo kita berkehendakan sesuatu x kira lah berapa mahal sekali pon kita tetap akan beli. tak baik lah guna cara macam tuh bila berniaga. nanti hilang plak pelanggan. rugi dah kat situ~

    ReplyDelete
  26. berat sangat agaknya nak cakap minta maaf tu kakzakie....saya pun pernah trkena camni,

    ReplyDelete
  27. antara ucapan mudah tp susah dibuat oleh sesetengah org-ucapan terimakasih dan minta maaf..

    ReplyDelete
  28. akak banyak kali terkena Zakie.mentang2 kita selalu beli kat kedai dia..sesuka hati dia letak harga.kalu jadi kes camni memang tak jejak lagi kedai dia.suka ambil kesempatan diatas pelanggan tetap dia.

    ReplyDelete
  29. Tak patut sungguh buat mcm tu kan. Ya lah kan senang minta maaf. Kita yg dgr pun sejuk sikit hati yg terkejut tu ;)

    ReplyDelete
  30. Sekurang-kurangnya kata maaf itu melegakan sikit hati kita kan. Bila tertipu memang akan serik untuk ke situ lagi..

    ReplyDelete
  31. peniaga yg macam tu buat dia susah belakang hari....tak salah minta maaf..sepatutnya peniaga kena jujur dan berbudibahasa..dah macamni memang serik la pelanggan..besok2 takde la yg nak beli..:)

    ReplyDelete
  32. Itu la attitude sesetengah orang kita nie... sanggup hilang customer dari mengaku kesilapan kecil... orang tak marah pun kalau dia minta maaf...

    ReplyDelete
  33. kan... payah la kalau jenis nak kaya cepat lagu ni. Orang kita kot mmg payah nak akui silap.

    ReplyDelete
  34. susah sangat agaknya nak mohon maaf...kan dah hilang customer...

    ReplyDelete
  35. Tula kalau berlaku macam tu, kita nak tarik nafas dan relax macam kak zakie, kadang tu hidung kembang kempis tah la...keep calm keep calm kan :)

    ReplyDelete
  36. Betul tu kak, hantar aje ke kem motivasi. Kena belajar cara-cara melayan pelanggan nih. Kalau kat bank mahu dah kena panggil big boss layan pelanggan cam ni. Mahu dah dapat surat komplen :)

    Kak, ikan banyak tulang tu ikan terubuk ke ikan parang? Hah....kalau jawapannya ya memang samalah favorite kita nih. Aduhai terubuk bakar ... ikan parang masak asam pedas ... siapalah yang nak sediakan nih :(

    ReplyDelete
  37. payah nak ngaku dah buat salah..

    kita kalau org kata maaf, memang x boleh nak marh. terus sejuk.

    payah sgt nak minta maaf.

    ReplyDelete
  38. Memang geram kalau kena macam ni.. bukan kite tanak bayar atau berkire benda yang dah masuk dalam perut kan.. cume tak adil berniaga macam ni.. dimana keberkatannya..?

    ReplyDelete
  39. kakak beli ikan terubok ke?
    ikan peberet sy tu.hihi

    kan hantaq motivasi baru dorng thu nk berbudi bhasa dgn pelanggan

    ReplyDelete
  40. salam kz ..
    klu ikan banyak duri, tk terubuk, parang ..
    angger keno ngono kuwi ..
    arek bertengkar karo tuan gedeh pun isin dewek ..
    seng apik, usah ngono meneh la ..

    ReplyDelete
  41. salam kz ..
    klu ikan banyak duri, tk terubuk, parang ..
    angger keno ngono kuwi ..
    arek bertengkar karo tuan gedeh pun isin dewek ..
    seng apik, usah ngono meneh la ..

    ReplyDelete
  42. ish... ish.. tak patut tu... leh plak meniaga macam tu.. dolak dalih harga..

    ReplyDelete
  43. Betul tu KZ..kalau salah dan minta maaf , tak adalah rasa terkilan sangat kan..

    ReplyDelete
  44. Kadang-kadang macam ni lah. Nak tolong bangsa sendiri. tapi bila terkena rasa berat nak pergi lagi. Semoga mereka boleh berubah.

    ReplyDelete
  45. Apa la salahnya mengaku tersilap dan mintak maaf kan..kalau dia mengaku hati kita pun sejuk..ikhlas kita beli..

    ReplyDelete
  46. org berniaga ni kena jujur klu tak mmg x berkat ler rezeki tu ...

    ReplyDelete
  47. betul lah kak..kdg2 kita sengaja kan nk tlg bangsa kita,pnya la xmo g beli kat bangsa lain..alih2,kecewa ja....last g beli kat cina puas ati plak..harap2 peniaga jgn lah mcm tu kan :)

    ReplyDelete
  48. salamkak zakie..apa kaba? maaf sgt intan lama x bw dan lama x buka blog..hehe..betul tu kak..ckp la benda yg benar...susah camni

    ReplyDelete
  49. Itulah yang paling menyedihkan kak..sebangsa..seagama., yang penghujungnya sumber pendapatan itu menjadi darah daging..

    ReplyDelete
  50. Ada jg orang berniaga, attitude mcm ni...

    'sorry seems to be the hardest word',

    ReplyDelete
  51. Berat sangat kot mulut nak minta maaf agaknya..

    ReplyDelete
  52. blh pulak camtu kak...lari customer mcm tu gayanye...

    ReplyDelete
  53. ntahlah kak, kdg2 susah kita nk cakap ! apa salahnya kalau mengaku saja & mohon maaf !

    ReplyDelete
  54. assalamualaikum kakzakie...mmg x patut betul apa salahnya ckp yg sebenarnyakan...:)

    ReplyDelete
  55. Termalu le tu sebab tersilap.. tp apa salahnya minta maaf kan..
    ikan bnyak tulang tu terubuk ke kak? My peberet tu

    ReplyDelete