Friday, December 10, 2010

Buah Nangka

Semilir keharuman baunya menerjah hingga ruang pejabat. Aku dengar ada derap-derap kasut menaiki tangga menuju pejabat. Pintu diketuk dan dikuak tanpa menunggu arahan masuk. Bau harum kian kuat . Sebaik aku angkat kepala inilah yang ada. Ini bukan nangka dari MAHA. Tapi rasanya tetap maha juga, maha sedap dan rangup. Lihatlah betapa setianya ia untuk dimakan.

Tidak sangka sepohon pokok nangka begitu megah berdiri di tepi pagar tempat aku bekerja. Rezeki jangan ditolak. “Puan hendak tengok pokoknya. Jomlah turun bawah” . Pantas kakiku menurut. Allah mengurniakan sepohon pokok nangka yang begitu lebat buahnya.

Ini mesti tunggu giliran akan jadi mangsa kena ngap oleh kami semua.

Lihatlah bergayutan buah-buah yang menunggu giliran masak.

Ini satu lagi jadi mangsa kami. Hendak petik tu memang memang Rajin Syafiq ni. Tapi bila hendak menyiangnya tidak larat. Banyak getah.

Pepatah Melayu ada mengatakan "Siapa yang makan nangka dialah yang kena getahnya".

31 comments:

sahromnasrudin said...

kalau kita pandai makan nangka, konfem tak kena getah kan hehehehehe

Leenoh said...

Salam.

Buah kegemaran saya.

cemomoi said...

makan tak hajakk

nadz said...

Assallamualaikum kakzakie,
Nangka..huihhh sedapnya..makan begitu saja atau dibuat serawa.. Satu petua..kalau kita batuk2.. makanlah nangka dengan banyak..cepat lega. Insyaallah.

p/s :Terima kasih..umi baby akan sedekahkan ..

Werdah said...

Salam kakZakie

Baru je suami bawa balik nangka.. buat serawapun sedap...

Kakzakie said...

W/salam sahabat semua,

#sahrom: tentang makan memang tak kena getah. Tapi masa nak keluarkan ulasnya sikit sebanyak mesti kena.

#Ustaz Leenoh: Manis dan rangup ustaz. Sedaaap.

#Cemomoi: Alahai jauh sangat tuan. Memang banayk kat tempat kakak sekarang selang seminggu masak sebiji.

#Nadz: Bagus petua mama tu. Kakak tak batuk pun makan banyak-banyak. Sampai tak makan nasi.

#Kak Werdah: Tak sempat nak buat serawa kak. Kami makan ramai-ramai tak berbaki. He...he...

sonata anak kancil said...

lama dah tak jumpa nangka...kalau nak kenalah cari ke pasar tani...tapi pasar tani pun jarang sekali pergi !

Abd Razak said...

Assalamualaikum kak...

Antara buah-buahan yang saya suka..

Kakzakie said...

Waalaikumsalam,

#cikgu sonata: Jom datang sini. Tapi kena tunggu seminggu lagi. Pokok nangka ini tumbuh sendiri agaknya. Tersorok dihujung bangunan. Tak sangka banyak pulak buahnya.

#Ust. Razak: Kami di sini pun suka. Yang muda pun kakak ada petik sebiji buat sayur. Masak kurma. Sedap juga tau...

kella said...

kak zakie... abii kita suka sangat ngan nangka ni! masa pegi maha tu kan memang dah bajet untuk beli nangka ni! tapi jalan punya jalan... last last sampai rumah tak perasan pun yang nangka tak di beli! huh! kempunan ler si penggemar nangka tu...
tapi kalau kena nangka yang manis tu.. perrgh kita pun boleh jadi peminatnya! :)

hai kak zakie apa khabar saja di sana.. selamat hari sabtu.. :)

Kakzakie said...

Salam kella,

Nangka dekat MAHA tu besar sangat la kella. Kalau sebiji boleh makan satu taman.

Kesian hubby kella tu. Pergi pasar tani beli utknya.

HASRUL NIZAM said...

Salam kakzakie:

Makan pisang nangka pon sedap he3... mcm sedap je nangka ni, bagi sikit bleh? ha3

Kakzakie said...

W/salam Hasrul,

Makan pisang nangka tak ada getah. Bukan macam sedap tapi memang sedap. Kalau dtg sini kakak bagi sebiji. Tak de yg masak ambil dulu yg dah tua tu. Peram nanti masak juga. Tapi tak rangup macam yg masak di pokok.Itu kata dia org lah...

aby said...

salam k zakie ..
wong jowo kate buah tu Gori ..
memang sedap makan buah Gori tu ...

teringat mase kecik2 aby,
suke letak getah gori tu kt lidi lps tu klu nampak lalat tujukan kt lalat tu pasti terlekat kt getah gori tu

Kakzakie said...

W/salam aby,

Yo...angger wong kito ngomong gori.

Kakak pun ono main koyok ngono. Angger ono laler teko pasti menclok nang lidi tapi orak ono laler getah he leket nang baju. Di seneni arwah emak.

Ati Masrif said...

salam kak,

masak bubur pun sedap..emmm wangi

ainnoraini said...

salam kak zakie..saye mmg suke buah nangka ni...harum semerbak baunye...

kalau yg nangka muda tu mak saye buat masak gulai...pun sedappp....tapi tu la...getahnye melekat2 kat tangan...

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Salam kenal Kak Zakie;

Besar betul buah nangka tu. Suka sangat lebih-lebih lagi baunya yg menggoda tapi akhir2 ni kena kurangkan sebab dek angin.. huhu..

aby said...

arek nguyo pulak aku embakayu ne nolis koyo kuwe .. wes suwe orak nenggo omongan laler ...
angger ketemu wong kerjo indon baru ngomong laler angger ketemu laler ..

kenek ngomong jowo jugak selalu, nak orak engko dhadhi kelalen omongan ne ...

njaluk ngapuro psl nolis meneh skali ...

aby said...

spelling error ..
nenggo= nganggo
nguyo= nguyu

thousand apologist ..

Kakzakie said...

W/salam sahabat semua,

#Ati: Memang besar tapi tak boleh lawan yg dipameran MAHA tu. He..he..

#Ainnoraini: Smalah kakak pun abil sebiji buat gulai. Campur dengan ayam sikit. Getah tu boleh buang dengan minyak masak bubuh di kain dan lap.

#a.z.r.i.n.a.: perkenalan bersambut dgn hati berbunga. Makan aje. Bila sakit perut sapu minyak angin. Ha...ha....

Kakzakie said...

W/salam aby,

Arek reti rak, keluargo kakak nang Singgapuro kabeh ngomong jowo. Kakak sebener re orak pande banget. Tapi bapak kakak memang ngomong jowo kambek bibik (bojo ne seng baru).

Angger kakak arek ngomong jowo kadang2 tersilap ngomong londo. Sebab nang pejabat kakak ngomong londo. Ha...ha... konco kito mesti melongo aby.
weslah ojo sambung neh.... kesian pulak seng rak paham.

Ati Masrif said...

salam kakzakie

singgah pagi2

Amy Syaquena said...

As'salam..

kak dah lame amy teringin nak makan buah nie tapi apakan daya doktor melarang sekeras2nya hu3...

Kakzakie said...

W/salam,

#Ati: singgah pagi ke petang tak kisah. Silakan....

#Amy: A..a... kakak nasihat Amy kena ingat angin dalam perut tu. Dah baik ke belum? Kalau belum elak dulu. Alahai kesian diaaaa......

Hajah Zainab bt Abdullah said...

salam Kakzakie,

akak gemar makan nangka...dulu2 ada tanam sepohon nangka, lebat & kerap berbuah~ dan dapat dibahagi2kan kepada jiran & rakan2...

Kakzakie said...

W/salam Kak Hjh Nab,

sedap kan.... sepokok pun dah boleh makan selalu. Itulah rezeki Allah hingga jiran & rakan pun boleh merasa.

atie said...

salam kak zakie..

sedapnya buah nangka saya peminat setia kalau buat bubur sedapnya kan. tapi anginya pun sedap gak he...

rezeki said...

salam kakzakie

saya mmg suka makan nangka, esp yg dah sejuk dalam fridge

kekadang kalau pegi JJ Tebrau, sempat sambar 2-3 pek hehe

nangka goreng pun sedap tau kak

kella said...

terima kasih kak zakie untuk segalanya..

Kakzakie said...

W/salam sahabat,

#Atie: Bila dah setia tu faham2 aje lah.... Kena redha dengan anginnya pulak. He..he...

#Rezeki: Yang sejuk memang sedap. Tapi ni tak sempat sejuk. Apa lagi nak goreng tak sempat dah Pak itam ooii... sekejap dah licin...

#kella: Kasih diterima kella. Kepada Allah kita serahkan...