Sunday, February 20, 2011

Puzzle.....

Semakin difikir-fikir semakin kusut. Buntu kepala aku memikirkan mana pergi pokok daun sup yang aku tanam dalam pasu belakang rumah. Hari sebelumnya satu pasu hilang dan semalam hilang lagi satu. Masa bila diambilnya membuat aku jadi puzzle. Bukanlah subur sangat pokok daun sup yang aku tanam itu. Sekadar boleh untuk aku gunakan bila memasak. Apa yang menghairankan aku kenapa daun sup yang sangat diminati. Pokok halia, kunyit, serai dan pokok kari pun ada juga tapi yang diminatnya pokok daun sup aku. (Jangalah hari ini aku kehilangan pasu lain pula). Puzzle juga kotak fikiran aku memikirkannya. Kalau pun hendak daun sup ambil sajalah pokoknya janganlah dengan pasu-pasunya sekali. Aku sayangkan pasu dan tanahnya.


Puzzle aku tidak dapat diselesaikan. Tapi kalau adik punya puzzle duduk dalam bilik dia boleh selesaikan puzzle dia. Khusyuk dan tenang tanpa gangguan sebab kakak pergi tuisyen.




Berselerak - Buat atas katil dia lagi......



Menyusun - Jejari dan akal bekerjasama mencari ruang sesuai

Khusyuk - Dalam kotak fikirannya hendak melihat kesudahannya

Selesai - Puzzle Cinderella satu dari himpunan hobby adik.

89 comments:

Cik SHiNJU said...

Assalamualaikum....

Kak, mak saya pun alami masalah yg sama...
Bunga ngn pasu2 ilang...bukan sekali dua..
dia ambil satu demi satu..pantang tggalkan umah jap,tgk2 dah ilang..pelik!


Saya pun suke men puzzle.. :D

Amy Syaquena said...

As'salammualaikum kak..

ya allah pokok daun sup pun jadi..amy rasa dia berkenankan pasu akak tue..

ahmad humairi said...

assalamualaikum,

kena pasang kamera tu...baru tau sape yang amik.

sahromnasrudin said...

assalamualaikum..

seronok main puizzle nie..ia emnguji minda kita kan

nurkass said...

salam kak zakie..
sapelah makhluk yg ambik pasu tu gamaknye..haihhh..dia igt tuhan tu tak nampak ke..pasu orkid mak saya pun kena curi jugak..ishhh..geram betul..

aby said...

salam k zakie,
lps ni jgn taman daun sup.

tanam yg lain plak. biar tk ambik org lg ..
daun sup beli kt kedai jer ..

psl puzzle tu ..
kena cari yg besar lg ..
500 atau 1000 pcs.
blh mak, ayah, along, angah join same ..

pernah ngawe seng 500 pcs ...
dhadhi jugak ..
he..he..

My Little Diary said...

salam kak,

hehehe... pasti org tu gemar masak sup, sehinggakan dgn pasu2 sekali kena rembat.
cadangan saya... tampal stiker kat pasu tu..."Allah melihat apa yang anda lakukan"
semoga si pengambil tu sedikit insaf... takpon terus tobat... :D

p/s: beli pantun tu kak, jgn tak beli... :)

redza said...

baik amik halia..ada gak khasiatnya

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam Cik Shinju,

Memang pelik tapi dah hilang terpaksalah beli. Ini kali pertama tapi berturut hari. Kakak geram betul...

Kakzakie said...

Wa'alaikumslam Amy Syaquena,

Pasu kakak pun bukan pasu yg berukar cantik Amy. Pasu biasa je.... tak tahulah kakak.

Kakzakie said...

ahmad humaiari,

Itulah cikgu kata hubby tak kan kerana pasu daun sup kena pasang cctv pulak :) Rumah kakak memang tak ada cctv.

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam sahrom,

Hobby dia kumpul sticker dan buat puzzle. Lagilah kalau cinderella khayal mamanjang....

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam nurkass,

Kalau pasu bunga mungkin juga sebab pasunya cantik. Pasu kakak ni bukan special sangat pun. Kakak rasa memang dia nak guna daun supnya. Kalau tak kenapa pasu daun sup bukan halia? :(

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam aby,

Kakak bukan tak nak beli, biasanya kalau ada kat belakang senang ambil 3-4 helai dan cukup buat bau/rasa je. Beli sebenarnya pun bukan mahal sangat kan.... Saja suka menanam.

Puzzle besar dia kena kongsi dgn kakak dia...

Kakak wes males angger nggawe kerjo koyok iki la aby. Wes tuo agak ae...

Kakzakie said...

Wa'laikumslam My Little Diary,

Hubby kakak kata pencuri tu business sup sebab itu tak cukup sepasu. Nak cabut takut tak sempat jadi dia terus ambil dgn pasu sekali :)

p/s: Tunggu sehari-dua ini mesti kakak beli pantun Rima tu.

Kakzakie said...

Redza,

Betul jugak ye kenapa tak nak ambil halia kan lagi mahal. Mungkin dia nak tanam kat rumah dia tak? Hehehe....

Uncle said...

salam.
hari tu pun pokok cabai saya hilang...pun dengan pasu jugak! Takkan nak pasang CCTV tala kat pokok cabai?

lalink7 said...

apela kejahat nye orang itu..MasyaAllah..sanggup curi dengan pasu2 nya sekali..takde hati perut langsung..kena pasang cctv nie kak Zakie..hehehe

:: noremy bte rahmat :: said...

folo & BW..

mehla jenguk belog ai..

nice to know u!(^_^)

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam uncle,

Hairan kan. Patut ambil cabainya sudahlah. Ini pasu sekali dia ambik. Maknanya memang dia nak bela kat rumah dia....

Kakzakie said...

lalink7,

Itulah Husna, yg kakak geram kalu ya pun ambil dun supnya sudahlah. Pasu tu nanti kakak boleh guna tanam yg baru. Ini tak disapunya bersih.

Kakzakie said...

noremy bte rahmat,

Terima kasih sudi ke Titisan Nurani. Lepas ini kakak kunjung ye....

Nice to know u too:)

Daddy Ziyyad said...

keji betul pencuri tu kak...hihihi..mencuri pasu daun sup!

kakpah said...

benih yang murid2 kpah tanam dah bercambah. Pagi tadi tengok semua dah kontot-kontot. Puzzle gak apa sebab.
Abis tu tengok ada taik arnab kat atas batas tu. mesti arnab orang sebelah yang datang makan ni....

Kakzakie said...

Daddy Ziyyad,

Kakak pun tak terkata dah....

Kakzakie said...

kakpah,

Kalau itu arnab yg makan sebab salah tuan dia tak jaga belaannya. Ini org tak cukup iman susah kita jadinya.

Kesian murid-murid tu mesti hampa macam kakak....

LiFe KaMi said...

ish2 takde keja la tu ,ade yang gatal tangan kot, kalau nak kenakan org tu buh je gam gajah kat pasu tu bru dia ade akal..:)

dah lama tak main puzzle nanti anak da besar skit bole le ajar dia..:)

suri solehah said...

salam kak dah jumpa ke sapa yang amik daun tu...

Penjejak Mimpi said...

kak zakie: org tu minat pasu jugak gamaknyer... :)

zue said...

as-salam kakzakie,
agak2 nya org jauh ke..atau org dekat ya tgn pjg ni...

cemomoi said...

kena buat puzzle daun sup, baru bole selesaikan masalah tu

sal said...

Singgah sebentar di sini..kiut si cumil tuh main puzzle..leka sungguh..

Ummi Humaira said...

assalamualaikum k.zakie.....

eh eh eh masyaAllah , sampai ke pokok pulak dah kena curik , nie kira kes jenayah berat nie... dah kena angkat pasu sekali.... semua benda harta orang nk disapu , apalagi yg selamat...

puteri said...

nnt nak beli kat anak buah lah!
he.he.hee

buleh saya men skali..
nk men sorg2 xbest..

kikikiki

cikceriacorner said...

mesti pasu akak cantik..tu yg ilang kot..hehhe

main puzzle best..hheehe

Kakzakie said...

LiFe KaMi,

Tak sabar tunggu anak besar, tapi bila dah besar sikit dah duduk asrama, kita pulak kena tinggal.

Kakzakie said...

Suri Solehah,

Mana lah nak jumpa. Tak kuasa lah kakak cari benda tu. Biarlah....

Kakzakie said...

Penjejak Mimpi,

Bukan pasu cantiklah sayang. Pasu biasa je. Plain tak de ukir-ukir pun...

Kakzakie said...

zue,

Wallahualam.... Allah juga yg tahu. Kesian mungkin dia terlalu memerlukan agaknya.....

Kakzakie said...

cemomoi,

Bertuah betul cemomoi ni tau....

Kakzakie said...

Sal,

Kalau main memeng khusyuk, tapi kalau belajar hm... sekejap-sekejap ke dapur, keluar bilik, masuk bilik, tengok luar. entah apa-apalah....

Kakzakie said...

Wa'alaikumslam Ummi Humaira,

Tak cukup sepasu dia sapu satu lagi. Nak amik lagi dah tak ada dah. Hehehe....

Kakzakie said...

Puteri,

Kakak rasa kalau beli puzzle dgn Puteri nak main sekali kena beli yg besar 3/4 kali ganda baru best....

Kakzakie said...

cikceriacorner,

Pasu kakak plain je cikceria. Tak ada design apa-apa pun. Bukan pasu bunga yg bercorak-corak tu...

Citarasa Rinduan said...

selamat malam kakakku

em..agak2 lah...sure yang suka ambil pasu sop tu...dia minat dgn makanan bersop2...dan minat pasu atik kakzakie

pS: sampai skrg ayu tunggu umai siapakan puzzle..ttp tak dapat selesaikan...tak kreatif kut umai tu..

Miecyber said...

Kat rumah saya, daun kunyit selalu kena kidnap...

Congratss adik...

236 pulau di Malaysia belum ada nama

Cikgu Tie said...

Cikgu Tie selalu hilang anak pokok cabai ajer.
Bila disiasat rupanya dicakar ayam.hehehe....

JunAina said...

aina setakat ni belum le lagi hilang pasu, kalau setakat serai, pandan atau cili hilang dah biasa sangat...

macam tulah kalau manusia dah tak kenal halal haram...kalau muslim lah...

Ati Masrif said...

mesti tangan kak zakie ni tanam apa saje..menjadi

dan tangan org tu ..apapun tak jadi...

huhu..awatlah ambik org punya
dahlah nak buat makan kan...haruu

Jom baca: INILAH PUNCANYA…

Kakzakie said...

Citarasa Rinduan,

Kakak tak tahu dia nak tanam atau buat sup Ayu. Biarlah nanti ada masa kakak tanam lagi.

Umai kena belajar dari puzzle yg kecik macam itu. Sebab dia tak ada teman lagi. Kalau ada adik boleh kongsi :)

Kakzakie said...

Miecyber,

Itu mesti kes nak buat rendang atau masak singgang..... Kita halalkan ajelah ye mie...

Kakzakie said...

Cikgu Tie,

Alahai cikgu buat kakak suspen je. Ayam punya cakaran itu salah kita sebab tak kepung anak pokok semaian. Hehehe...

Mamamya said...

assalamualaikum kak zakie....

mcm2 sekarang ni yer...pokok daun sup pun ada yg berkenan....akak letak pasu tu kat luar pagar ke kak?

Kakzakie said...

JunAina,

Mula-mula hati meamng rasa geram sangat. Tapi bila fikir balik mungkin dia tak mampu atau nak beli tak ada di pasar hati kita sejuk balik. Tapi bila fikir pasu & tanah hilang sama, terkilanlah juga...

Kakzakie said...

Ati Masrif,

Nak kata tanam menjadi tak le subur mana Ati. Dah pokok sup memanglah keluarnya daun sup tak kan bunga kot. Hehehe....

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam Mamamya,

Kalau dah berkenan dan berkehendak mereka ada aje cara nak mendapatkan yg mudah.....

IMANSHAH said...

salam

saya selalu juga buat puzzle, tapi tak pernah jadik..hehe

eelobor said...

hehehe, pasang jer cctv kak

Pemerhati Dunia said...

Salam, kak.

rajinnya tanam banyak bahan-bahan untuk memasak. tidak perlu susah2 pergi pasar, kan.

Cik Ina minat Do do Cheng said...

Benda makan pun ada orang berani ambik tanpa izin.
Daun sup senang nak hidupkan.
Makcik bab puzzle memang lemah, ambik masa berjam nak buat.

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله

Memang yang mengambil tu suka dengan daun sup.

Dulu saya rajin buat puzzle ni, beli dalam 1000 atau 2000 pieces, then susun bila siap saya framekan...

kella said...

As salam kak zakie.. apa khabar hari ni.. sihat ke? lama tak nampak akak.. saje bertanya khabar.. rindu... :)

encikReza said...

kak: sy ras aorg tu bekenan ngan pasu akak kot! nway, dh lama x main puzzle... rasa cam nk g carik 1 je pasni~ :P

Melati said...

isk perangai amik pasu pun ada...

main puzzle memang best tapi kalau susun tak jumpa, jadi stress... heheee =))

Mengaji yeayyyhuuu =)Kelas mengaji nak ikut tak? =))
=))
Nak travel to China?Oke, u need visa!
&
Dressing tableHeheee♥ i

Werdah said...

Assalamu'alaikum kakzakie

Pernah suatu hari tu pokok halia bara habis tak tinggal tunggulpun, kemudian pokok serai yang baru ditanam, kemudian jangkit pula dengan daun kunyit.. tiba-tiba suatu hari pula benih cili yang menghijau habis licin.. selongkarlah dibalik-balik pasu rupa-rupanya seekor je siput babi yang besar pula tu.. subhanallah.. tapi kes kakzakie dah dapat ke tahu siapa yang mengambilnya?..

NzA said...

salam...

suspen gak tu.......

Kakzakie said...

IMANSHAH,

Puzzle yg sikit jumlahnya dulu cikgu, kemudian batu buat yg besar. Kakak pun malas dah....

Kakzakie said...

eelobor,

Alahai tak kan kerana tu kakak kena pasang CCTV :)

Kakzakie said...

Pemerhati Dunia,

Nak kata rajin tu tak juga. Sebab pokok tu tak perlu jaga. Semai dan biarkan je. Bila siang ikan air ikan tu kakak simbah kat pokok buat baja. Itu je....

Kakzakie said...

Cik Ina Minat Do Do Cheng,

Kena halalkan je CIk Ina. Sebenarnya bukan mahal pun daun sup kan. 50 sen dah cukup sekali masak.

Kakak pun malas nak layan puzzle sekarang ni.

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam kella,

2 hari kakak bercutian dari office. Hari ini pulak tak sihat. Esok kerjalah....

Terima kasih sudi bertanya kabar....

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam Abd Razak,

Kakak agak gitulah ustaz.

Rajin ustaz buat puzzle ye. Memang kalau dah siap ada kepuasan.

Kakzakie said...

encikReza,

Belilah adik. Boleh juga melayan minda. Masih muda lagi, nanti bila dah beranak-pinak malas dah nak melayan ini semua. Sesekali bolehlah....

Kakzakie said...

Melati,

Buat puzzle tak boleh cepat mengalah. Perut kena kenyang dulu sebab kalau tak lupa makan nanti sakit perut. Kalau tak jumpa lagilah geram kan. Hehehe....

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam Werdah,

Ya-Allah Kak Werdah punya lain, ingatkan macam kes kakak. Pokok kakak ini memang bukan kes siput sebab siput tak kuat angkat pasu. Hehehe....Kakak pun dah tak kisah dah. tak apalah....

Kakzakie said...

NzA,

Memang suspenlah NzA.....

nurkass said...

salam kak zakie..
ada tag tau..jom singgah blog.:)

khairunnisa ♥ said...

suka daun sup ^_^ hoho, lama tak main puzzle..

ckLah said...

Salam kakak...
Kalau hilang sekeping puzzle saat 'cerita' sudah hampir klimaks...boleh mengamuk dibuatnya...

:D

Sham said...

ni kena pasang cctv ni...hu hu

♥ manje ♥ said...

asslamualaikum

isk isk macam2 gaya pencuri sekarang ni...
daun sup pon nk di curi... pasu daun sup tu
cantik kot kak? hehe ~

DDrfauziah said...

Aslmkm.
Redha jer ler.
Sambil tu cuba tanam di batas tanah belakang dapur pula. :)

Kakzakie said...

Nurkass,

Oh ye ke. Terima kasih. Lepas ni kakak kunjung.

Kakzakie said...

khairunnisa'

Tanap daun sup mesti sup tak cemerlang kan. Hehehe.... main puzzle pening kepala kan. Kalau jumlah kecik tak apa juga...

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam ckLah,

Betul tu cikgu. Tapi kalau dia yg hilangkan sendiri tak boleh marah. Habis di selongkar toyogo container dia...

Kakzakie said...

sham....

tak adalah sampai tahap macam tu. biarlah dia nak rasa daun sup hasil tangan kakak hehehe....

Kakzakie said...

manje,

Entahlah manje nak kata daun sup gemuk tak jugak, kata pasu cantik pun tak jugak. Tapi yg nyata tanahnya memang tanah baik punya. Tanah gambut bakar yang telah berbaja. Tanam tak payah jaga.

Kakzakie said...

Wa'alaikumslam DDrfauziah,

Kak G pokok semua pokok kakak tanam dalam pasu. Belakang rumah kakak tak bertanah semua dah simen dan tile. Jadi sepanjang longkang tu kakak susun pasu pokok utk kegunaan masak. Tapi dah nak hilang kan nak buat macamana, halalkan aje Kak G kan....

Amy Syaquena said...

misterinya...