Friday, July 31, 2015

Duka di Aidilfitri - 1

Petang hari raya ke dua.kami sudah berada di kampung Batu Pahat. Rambutan yang bergayutam menggamit kami untuk cepat berada di bawah pokok. Namun kerana sudah terlalu lewat kami sepakat esoknya sebelum beraya bolehlah petik bersama-sama. Apa lagi petang 3 Syawal adalah giliran marhaban di rumah pusaka. Namun malang pula menimpa di pagi 3 syawal , tanpa di duga ketika aku dan anak-anak sedang bersiap untuk pergi beraya sementara menanti hubby bersiap jeritan adik ipar aku membuat dada aku berombak kencang. Hubby pengsan! Sengatan dari seekor lebah benar-benar buat hubby kalah.
 
Tanpa berlengah adik ipar segera mengambil MPV dia sebab mencari kunci MPV aku tidak tahu di mana hubby letak. Usung 5-6 beradik berdesup terus ke Putra Specialist yang letaknya lebih kurang 5 minit dari rumah kami. Dalam bilik kecemasan dua orang doktor, tiga jururawat dan dua pembantu hospital memberi bantuan segera. Sungguh mereka semuanya amat cekap dan pantas. Aku saja dibenarkan untuk berada di samping hubby. Anak-anak sudah aku arahkan ke tingkat 3 untuk solat hajat dan membaca yaasiiin sebanyak boleh sehingga mendapat arahan aku berhenti baru berhenti.

Menurut doktor saluran pernafasan hubby sempit dan juga melibatkan organ dalaman bengkak. Apa yang termampu olehku selain berdoa yang panjang sambil tidak putus. Bila hubby sedar aku bertanya samada dia dengar kalimah syahadah yang aku bisikan tapi katanya dia langsung tidak sedar atau mendengarnya. Gelihati juga bila sebaik sedar dia ingat kami berada di JB. Masih mamai walau mulutnya sentiasa membaca ayatul-kursi dan macam-macam ayat Al-Quran.
 
Wad ICU - Setelah hampir dua jam berada di bilik kecemasan baru hubby dipindahkan ke wad ICU ini. Aku sentiasa disamping sambil ke telinga hubby ajar mengucap. Beruntung kerana hubby ditempatkan di bilik sendiri. Jadi memudahkan untuk aku bersolat di dalam bilik ini juga. Arah qiblat sudah di tunjuk di atas siling. Bila sudah sedar hubbyber solat di atas katil sambil berbaring. Aku wudhukkan menggunakan gloves. Ada dua waktu solat anak dara aku yang tolongwudhukkan sebab lebih mudah tidak perlu memakai gloves.
Sedar - Berada di wad ICU selama dua hari baru dipindahkan ke wad biasa. Boleh buang air sendiri tanpa bantuan aku lagi.

Makan sendiri - Lega bila semua wayar-wayar berselirat sudah dicabut. Hanya jarum ini melekat bagi memudahkan pihak jururawat untuk memasukkan air dan mengambil darah.
Takziah - Ada juga bunga, hamper dan buah-buahan diterima. Bunga ini kami bawa balik JB tapi buah-buahan agihkan saja kepada semua yang mahu.
Keluar - Alhamdulillah, pada hari ke empat berada di Hospital hubby sudah boleh keluar. Mendapat cuti sakit sehingga 30-07-15 tetapi hubby sudah pun ke pejabat sejak Isnin 27-07-15. Cuti hujung bulan bukan suatu yang menarik sebab banyak laporan perlu disiapkan.
Balik JB - Dalam perjalanan pulang ke JB anak-anak membelek x-ray papa mereka. Petang itu juga kami pulang ke JB memandangkan adik sudah merengek hal persekolahannya.  Awalnya aku memandu tetapi dek kerana jumlah kereta yang terlalu sesak akhirnya hubby mengambil alih dan memandu sehingga ke JB. Kurang yakin dengan isterinya mungkin.
Sebagai manusia biasa kita hanya mampu merancang. Namun perlu diingat bahawa biar bagaimana cantik dan rapi pun perancangan kita, Allah juga sebaik-baik perancang. Tahun ini segala susunan perancangan untuk beraya di Batu Pahat tidak terlaksana. Kami berkampung selama 4 hari di Putra Specialist Hospital. Malam hantar anak-anak balik rumah pusaka, aku tidur di hospital. Sebaik hubby keluar hospital terus petang itu juga kami bertolak balik ke JB.
 
 
~~ Adik pun sudah puasa Syawal tapi Hubby belum berpuasa syawal sehingga kini. Moga masih diberi peluang.~~

54 comments:

Puan Wawa said...

Alhamdulillah, semuanya semalat.. bahayanya kena sengat tebuan.. semoga cepat sembuh..

QasehnyaRania said...

betul tu kakak
alhamdulillah semuanya dah sembuh
in shaa Allah semoga dipermudahkannanti aamiin

Rizziela said...

Alhamdullillah...semuanya selamat...tersentak saya baca yg atas2 tu

Falsya said...

Allahuakbar..neves betul falsya bile baca cite kakak dari awal smp habis..sengatan tuh ikutan halus sgt kan kakak tp bisa die masyaAllah..alhamdulillah somi kakak dh sihat..

aizamia3 said...

Alhamdulillah.. syukur.. berdebar-debar saya baca entry ni..
Moga hb akak sihat dan kuat dalam menjalani rutin harian..

norhidana miswan said...

Allah kak, dugaan sungguh yek, lebah jenis apa yg sengat tuh kak? banyak ke?
bahaya betul sampai kene msk ke icu n organ dalaman terganggu...

lieyalatif said...

ya Allah kak...bederau bace...lieya ingat sekumpulan lebah yg sengat , bile bace balik lagi sekali sekor jek...tapi diepunye bisa tu boleh buat abg akak sampai pengsan yeak kak....mujur semua dah okey...takut plak lieya bace......

tu la kak, raye kalini sekali dgn musim buah...anak2 lieya ni pun pergi beraye umah sedare laju jek tarik rambutan dari pokok...takut plak bile bace kisah akak nie...leh jadi kan sebagai peringatan bersama nieh....

paridah said...

sangat mencemaskan sekali situasi yg dihadapi kakzakie n famili ya...syukur alhamdulillah en hubby sudah sihat pulih sediakala berkat doa isteri n anak2 tercinta...bahaya juga serangan bisa lebah ni ya boleh semua funsi anggota tubuh...ambil peringatan n hati2.

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Allahu Akhbar kak..
cemas Dan sebak membaca entry akak ni..
Alhamdulillah.. semuanya selamat..
Bahaya sungguh sengatan tebuan ni ye.. pada hal seekor tu.. bisanya smpi ke organ dalaman...
InshaAllah.. hubby akak diberi kesempatan utk berpuasa 6 syawal..

Zee Suhaini said...

alhamdulillah semuanya baik baik saja kak..
dugaan sungguh..walaupon gitu kak, dah memadai dapat sambut syawal dihari pertama dan ke-2 bersama yang tersayang..
moga hubby akak pulih seperti sedia kala..
bahaya lebah ni..ada yang bawa maut..
kampung zee rambutannya belom masak..

YB said...

alhamdulillah, ujian allah...kita tetap redha.

nohas said...

dugaan di bulan Syawal..syukur suami akak dah semakin pulih..

Eye_nee said...

Allahu Akhbar kakzakie...ujian Allah tidak terjangka dek akal pendek kita kan kak..Alhamdulillah suami akk pulih semula...

Muja.. said...

Ujian di aidilfitri.. alhamdulillah semuanya selamat..
dalam sekelip mata saja Tuhan nak bg ujian pada hambanyakan.. semoga kita sentiasa beringat & tak panik menghadapi keadaan begini

nor azman said...

Semoga cepat sembuh..amin

Nieyl said...

Alhamdulillah...semuanya selamat...
nebes baca cerita akk...

PeRdU cINta said...

MasyaAllah kak..kesiannya suami akak..alhamdulillah semua dah back to normal..syukurlah...

Mia Kassim said...

Alhamdulillah ... agaknya suami kakak alergik dengan sengatan lebah. Bahaya kan. Syukur tak ada buruk yg berlaku.

Aisy Nasiha said...

Dugaan tak kita sangka kan.. moga terus sihat ya.. alhamdulillah suami kzakie cepat dibawa jumpa yg pakar. Nampaknya diberi kesihatan dan kesembuhan lagi..syukur

anyss said...

Assalamualaikum,
takziah. moga kembali pulih sepenuhnya

SalbiahM said...

Ya Allah..kalau saya di tempat akak mesti dah panik.syukurlah dah keluar dari hospital dan dah kembali bekerja..bahaya juga ye sengatan lebah ni

Zaitun said...

Syukur alhamdulillah hubby kakzakie sudah pulih seperti sediakala.

3 tahun lps masa raya juga ayah kakzai pun digigit tebuan masa pergi ziarah kubur arwah mak.

idzwa kamaruddin said...

alhamdulillah syukur husband akak dah kembali sembuh...berdebar saya baca entry ni kak...

iryanty ahamad said...

alhamdulilah hubby akak kembali pulih..bahaya juga sengatan lebah..

kak ..hspital putra dengan rumah yan dekat..kalau tahu leh jenguk...

Rapunzel Cikilolo said...

memang dugaan raya. semoga akak dan keluarga tabah...

syukur juga suami akak kuat dan cepat sembuh.

amirah said...

Allahu Akhbar kak..alhamdulillah dah discharge dah...hrp takde apa2 yg serius...

MyStory Pic said...

Syukur semuanya selamat.. ye Akak..
Malang memang tak berbau

Malinda said...

bahaya jugak sengatan lebah ni ye kak....mungkin somi akak memang ala dengan lebah...ahlamdulillah somi akak dah sembuh....ehem2 cantiknye bunga tu...sakit2 kalau dapat bunga memang kembang dalam hati...dugaan di hari raya mesti akak kalut time nak bawak ke hospital tu....

Masya said...

ya allah dugaan kalau raya² mcm ni tetiba jd gini kan.. alhamdulillah suami akak dah sihat ...

Eliss Mie said...

Alhamdulillah dah sembuh. memang bahaya yer kena sengat tu.

Nazayiena Ayiena said...

Alhamdulillah kakzakie,hubby akak dah sembuh...

Slmt Hari Raya Aidilfitri,maaf zahir & BAtin kak.

Yana Yani said...

terkejut baca cerita tu. kalau saya pun mau tak senang duduk dibuatnya
agaknya dia tak tahan bisa lebah tu
mujur tak serius ye. saya doakan yang terbaik buat akak sekeluarga

apapun selamat hari raya ye kak

saniah ibrahim said...

.tentunya cemas kakzakie waktu tu ya...alhamdulilah semuanya dh selamat.masa sya balik kg kakak raya haritu pun ank sedara tunjukkn sarang tebuan atas pokok depan rumah ...seram gak nk letak kereta.

AMIIZAA said...

ya allah kak....sebak saya membacanya....tak sangka kena sengat tabuan boleh pengsan.....bahaya rupanya....alhamdullilah semuanya selamat:)

AMIIZAA said...

ya allah kak....sebak saya membacanya....tak sangka kena sengat tabuan boleh pengsan.....bahaya rupanya....alhamdullilah semuanya selamat:)

Normala Saad said...

Alhamdulillah, sembuh.

NEKCIK said...

Alhamdulilah mujurlah segera sembuh..uii tak sangka pulak boleh pengsan ye..mesti banyak gigitannya kot..kalau dah sampai admitted ke icu tu memang tak tentu rasalah kita yang sihat nii...
syukur lahamdulilah..takpe lah tak beraya..janji sihat

Puan Kutu said...

ujian dibulan syawal..tengah nak sibuk beraya pulak tu..Alhamdulillah hubby kakak zakie dah sihat..dh boleh ganti kakak memandu tu dah ok la kan..Takpe Insyaallah tahun depan panjang umur boleh beraya di Batu Pahat

Diana Rashid said...

lebah apa tu kak..sampai pengsan..
saya pun ada duka di Aidilfitri ni kak..
tapi biarlah ...simpan je dalam hati..heheh

umi alya said...

Alhamdulillah dipermudahkanNya, aamiin..

Ibu Lala said...

Allahu Akbar. Nasib baik tak ada apa apa kak. Memang risau kalau hubby sakit kan kak. Saya ni lagi la. Husben skt macam macam. Hati ni sentiasa risau. Anak kecik kecik lagi

nurbijen said...

Alhamdulillah, hubby akak dah boleh kembali kerja..

azi said...

Alhamdulillah kakak...semuanya dah selamat...

p/s Selamat hari raya Aidil fitri untuk kakak sekeluarga..:)

abuikhwan said...

Assalamualaikum kak,
Alhamdulillah syukur semuanya selamat...Semoga berhati-hati di masa akan datang.

nhhas said...

allahuakbar.
alhamdulillah semua nya OKAY ...

Nurulhuda Abdul Latip said...

Ya Allah kak, baru saya tau..Kenapa tak bagitau saya, kalau saya tau akak kat putra bp, boleh saya datang melawat akak tau..Alhamdulillah semuanya dah ok. Macam tulah perancangan Allah ye kak..Kita merancang segalanya tapi Tuhan sebaik-baik perancang.

Rai OurKizuna said...

alhamdulillah.. lega baca suami akak dah stabil..

ummi aqilah (LM) said...

Alhamdulillah dh keluar wad. Teruknya penangan lebah tu kak zakie. Berdebar2 saya baca entri ni.

Sayu hati baca suami akk yg ambik alih memandu. Kasih seorang suami dan ayah. Walau sakit mereka tetap usahakan utk kita semua kan kak? Sbb tu org lelaki ni baju lbh sikit dr ank isteri. Pakaian lbh murah dari isteri dan ank2. Mereka byk berkorban demi insan tersayang

eMMe said...

ya Allah kak, saya baru baca entry ni, baru tau, sbb husband kak zakie masuk hospital, Alhamdulillah... sihat kembali.. dek seekor lebah bisa merebahkan seorang dewasa... Lebah jenis ape la tuu.. kite yg kene sengat pun tak tahan... Syukur Ya Allah...

Nor Azimah said...

Lebah ke tebuan tanah kzakie, sbb tebuan tanah mmg bisa..
Alhamdulillah...adalah hikmah yg hanya Dia maha tahu...moga kita selalu di dalam pimpinanNya..

Mummydearie said...

Kak, hanya kerana disengat tabuan sampai masuk ICU? 4 hari kat Putra Specialist tu?

Saya hari kedua raya dah balik ke KL. Kalau tau, boleh juga singgah melawat di hospital. Rumah pusaka akak ni 5 minit aje dari hospital tu? Kat belah mana ni?

Fiza Rahman said...

Berdebar² saya membacanya kak. Alhamdulillah...suami akak dah sembuh.

suka suka said...

Alhamdulillah dah sembuh.. dugaan nak beraya.. semuanya dari Dia ... sabar je la..

Sura Mohd said...

ujian di Aidilfitri..sura baru baca..alhamdulillah suami akak dah sembuh sepenuhnya..