Monday, March 21, 2011

Pesan Guru

Bila sampai waktu cepat saja dia tunaikan
usai solat maghrib cepat dicapai pula Al-Quran
hatta walau pun dalam percutian
Al-Quran kepunyaannya jangan ketinggalan
mesti dibawa kerana hendak ingat ayat sambungan
mama-papa, kakak-kakak jadi kebingungan
semenjak cuti sekolah ada banyak perubahan
walau jauh perjalanan dan kepenatan
semuanya tidak pernah ditangguhkan
tidak juga menunggu arahan

Baru mama-papa dan kakak-kakak tahu
semuanya untuk direkod dalam buku
arahan diberi oleh guru
tidak boleh culas walau satu waktu
pesan guru sebelum cuti sekolah hari itu
naik sekolah buku ini kena hantar dulu
mahu melihat siapa yang ingkar melulu
walau guru tidak nampak tapi Tuhan tahu
itulah katanya baru kami tahu
wahai anak jujurnya kamu

Buku - Inilah dia buku rekod yang dibekalkan guru sebelum cuti sekolah

Jadual - Rekod pembacaan Al-Quran.

Solat - Rekod menunaikan solat fardhu

76 comments:

Cik Ina minat Do do Cheng said...

Assalmualaikum,

Dah lama tak dengar berita. Baiklah kak zakie, makcik respek ngan orang yang tak tinggal solat dan sentiasa Al -Quran, bila-bila masa .Sampai makcik ni boleh cemburu orang yang sebegitu daripada orang yang banyak harta.Makcik doakan semoga hidup kak zakie sekeluarga diberkati dan dilindungi Allah SWT.Aminn. Yuyi memang sayangkan adik dia, itu ice cream coklat.

YATZAKIE said...

assalam..kak,sya tersentuh ngan puitis2 akak ni..hehe..tp mmg rsa seronok bla tunaikan solat ni..rsa tenang& tenteram jiwa..bla tertinggal rsa nak nagis jer..tp apekan dya...sya manusia biasa...^__^

nur said...

KakZakie..
Bagusnya begitu
Pesan dari guru
ditambah berkat doa ibu..

(cewahh..)

ALL IN ONE
kagum.

Norhafiza said...

bagus nye sekolah anak2 kakZakie ya..alhamdulillah, semoga menjadi anak2 yg soleh dan solehah..

oh ya, semalam No takleh buka blog akak sebab ada virus malware..mungkin jangkit dr blog kwn akak..hati2 ya..

zue said...

alamak kakzakie...buku rekod ni sy tak pernah nengok pun..apalah teruknya sy.

kena pulak cikgu2 sek agama anak sy pun mcm tak pernah tanya. klu jenis cikgu yg ambil berat tentu anak sy dah patuh arahan.

makna ni sy dan cikgu tuuu sama2 x kisah.

nurkass said...

salam kak zakie..
alhamdulillah..
sejuk perut ibu mengandung kan..

ahmad humairi said...

Assalamualaikum,

Terima kasih pada cikgu yang prihatin mentarbiah muridnya. Moga dapat dilaksanakan kerana Allah juga.

Penjejak Mimpi said...

mane tumpahnye kuah kalo tak ke lantai...
eh! silap... :)

mane tumpahnye kuah kalo tak ke nasi... :)
ha.. tu baru betui...

makdara TERdiva said...

seronok kan kak, bila anak2 buat semua tu tanpa kita suruh.. :)

redza said...

semoga semua anak2 akak jdi anak yg solehah

Kakzakie said...

Cik Ina MDDC,

Terima kasih doa Cik Ina. Moga samalah juga dgn CIk Ina dan keluaga.

Kakzakie said...

YATZAKIE,

Buat yg terbaik dari hari semalam yg telah kita tinggalkan. Kita manusia sentiasa digoda syaitan.

Kakzakie said...

nur,

Anak-anak biasanya kalau kata cikgu dia memang dia ingat sangat.

Kakzakie said...

Norhafiza,

Kakak dah cek dari http://onlinelinkscan.cm/ status: clean, dan overall result: This site is secure. Takut juga.... Thanks No.

aby said...

salam k zakie,
thn lps anak aby yg jee tu pun dapat buku rekod mcm tu, psl solat dan baca quran..
masa tu sbb utk dijadikan pengawas bagi thn ni ..

tang solat bila tk buat pada waktu, buat solat qodho .. tang baca quran tk masaalah ..
sbb aby yg ajar nya..

seronok tengok depa buat tanpa disuruh ..

Kakzakie said...

zue,

Buku ini dibekalkan semua murid dari Jabatan Agama Johor. Kakak rasa belum samapi sekolah anak Zue agaknya.

Kakzakie said...

nurkass,

Masih kena pantau juga nur. Nama pun budak, cuma dia jujur kalau tak buat dia tak berani kata buat.

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam ahamd humairi,

Guru-guru sekolah anak kakak boleh katakan rata-rata ambil berat hal-hal ini. Hingga anak dah berlatih bercerita/tilawah pun dia akan telefon kita.

Kakzakie said...

Penjejak Mimpi,

Kuah tu ada kalanya tertumpah kelantai... Itu yg tak mahu tu...:)

Kakzakie said...

makdara TERdiva,

Ada yg tak seronok sebab dia buat kerana cikgu dia....

Kakzakie said...

redza,

Semua ibu-bapa mahu anak yg terbaik. Apa lagi zaman sekarang nie....

Amy Syaquena said...

Bagus betul tugasan yang di berikan , alhamdulillah sejuk perut akak melahirkannya...

Kakzakie said...

Wa'alaikumsala aby,

Dengan adanya buku tu semua dibuat tanpa suruh. Pagi ini nak ke sekolah kena ingatkan solat dia kata "dah tak rekod lagi mama". Itu yg kakak kata solat kerana cikgu ke kerana Allah. Sekarang dah mula balik asal kitalah kena ingatkan dia....

mama maman said...

alhamdulillah... kekadang budak2 nih takutkan cikgu dr mak bapak dia....

maman lak nak org dok perhati atau duk sebelah time dia wat keja... gamaknya dahagakan perhatian kot.... :)

Daddy Ziyyad said...

Buku rekod tentang solat & baca Al Quran itu, rasa saya penting untuk semua orang, termasuk dewasa! Berapa ramai org dewasa yg culas solat, atau cuai dalam solat. Itu belum lagi cerita tentang baca Al Quran..

Seksi Bani said...

alhamdulillah... didik anak2 pasal rekod merekod ni... ini baru kat dunia... belum lagi pasal rekod2 yang ditulis oleh dua malaikat kat bahu masing2.. :D

azian said...

kak zakie,
buku cam ni rasanya bukan untuk pelajar je...kita pun kene ada gak...
eh, same dgn daddy ziyyad derr...
kak zakie, bagusnya anak2 akak ye...
anak2 sy nnt mcm ne lah...

Kakzakie said...

Amy Syaquena,

Budak biasanya patuh betul dgn guru dia. Cakap cikgu mesti didengar....

Kakzakie said...

mama maman,

Betul tu. Cikgu macam idola dia. Tapi syukur cikgu biasanya memberi yg baik-baik....

Kakzakie said...

Daddy ziyyad,

Org dewasa diberi buku rekod sah-sah semuanya di right tapi buat ke tak entahlah....

Kakzakie said...

Seksi Bani,

Inisiatif guru kita puji. Kita yg dewasa ini kena fikirlah sendiri....

Kakzakie said...

azian,

Kalau kita boleh tanda semua sebelum buat. Hahaha...Apa-apa pun ini adalah tindakan awal mendidik anak-anak yg belum baligh.....

eelobor said...

terngiang2 pesan guru2 masa sekolah dulu2. menyesal bila tidak ikut cakap dan buat kepala sendiri. huhuhuhu, sudahnya redha jer dengan apa yang ada sekarang. apapun, amat bersyukur sekali

noor said...

wah bgsnya kak
ada rekod merekod
tpkan sistem merekod adalah terbaik sebenarnya

cikceriacorner said...

alhamdulila...

seronok saya tgk kak..heheheh

LiFe KaMi said...

bagus anak kak zakie,
semoga anak2 kak zakie menjadi anak yang soleh dan solehah..
apabila anak kita berjaya menjadi insan yang patuh akan suruhan Allah SWT maknanya kita telah berjaya mendidik mereka..:)

ainnoraini said...

semoga anak2 akak zakie jd anak yg baik dan anak yg soleh & solehah didunia dan akhirat...

suri solehah said...

salam kakzakie,seronok dengar cerita anak2 yang mendegar katakan kak..suri dalam proses harap anak2 suripun macam tu....

Che Mid said...

syabas kepada cikgu tu...

ckLah said...

Syukran kepada kakak yang memanjangkan pesan guru itu...

nadz said...

Assallamualaikum kakzakie,
Alangkah bahagianya ..
Alangkah bertuahnya..
Dididik sempurna di rumah dan di sekolah.
Semuga besarnya adalah kebahagian kesemua..insyaallah...

mama nadz

kak Erna said...

kakzakie..anak akak dulu masa sekolah intergrasi macam tu jugak..ada buku yang nak dicatit..
memang anak2 tak pandai menipu..tak buat tak tulis la dia..

Adinda Amy Sensei said...

alhamdulillah

Cikgu Nurin said...

Alhamdu;illah..sejuk perut kakZakie mengandungkannya...

Zaitun said...

Syukur alhamdulillah dapat anak yang taat,semoga kekal selamanya.

Terima kasih singgah kat rumah kak Zai.

Sham said...

mesti perut akak sejukkk je masa mengandungkan budak ni kan...?

Kakzakie said...

eelobor,

Bersyukur menjadi insan yg sempurna. Punya keluarga bahagia dan bijak mengatur masa.

Kakzakie said...

cikceriacorner,

Mengharap ianya berkekalan...

Kakzakie said...

LiFe KaMi,

Insya-Allah Darwisy akan menjadi anak soleh. Masih terlalu kecik. Tunggu sebaik dia boleh bercakap dah boleh dididik...

Kakzakie said...

ainnornaini,

Begitu juga buat anak-anak ain. Doa kita sebagai ibu-bapa....

Kakzakie said...

suri solehah,

Insya-Allah suri bila kita selalu ajak sama secara automatik dia akan ikut...

Kakzakie said...

Che Mid,

Terima kasih juga kepada Jabatan Agama Islam Johor.

Kakzakie said...

ckLah,

Guru yg baik, anak-anak murid dan ibu-bapa beruntung...

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam nadz,

Anak kakak kalau cikgu yg beri pasti akan dibuatnya. Hingga minyak wangi cikgu dia pun dia ingat baunya kalau mama nadz nak tahu. Macam kelakar, tapi itulah kenyataannya.

Kakzakie said...

Kak Erna,

Betul tu kak. Sebab satu hari tu cuti mengaji sebab majlis cukur jambul rumah saudara. Jadi tak kan nak mengaji waktu org sibuk buat kerja. Kakak dia kata tak payah. Itu yg membuat dia kata bukan salah dia tapi tak ada org yg nak ajar.

Kakzakie said...

Adinda Amy Sensei,

Terima kasih Adinda Amy....:)

Kakzakie said...

Cikgu Nurin,

Terima kasih cikgu. Mengharap terbaik dunia dan akhirat.

Kakzakie said...

Zaitun,

Terima kasih juga dari kakak kerana sudi berteman dgn Titisan Nurani.

Kakzakie said...

Sham,

Sejuk perut masa mengandung? Entahlah. Kakak tak rasa sejuk pun sham. Menendang-nendang adalah. Hehehe......

sahromnasrudin said...

assalamualaikum...

bagusnya gurunya..tidak pernah lupa untuk ingatkan anak muridnya agar tunaikan tanggungjawab walau dalam masa cuti seklah :-)

bobhandburry said...

Salam singgah,

Pesan guru amatlah penting.. thanks sharing di blog.

Zu
http://www.zuwairiaiman.com

lalink7 said...

anak-anak kecil memang tidak pandai menipu dan jujurr...semoga anak-anak akak cemerlang di dunia dan akhirat..

bguss sangat..mesti sejuk perut kak zakie ye?

mama ju, said...

Aslkm.

Wah moga anak2 terus begitu..ingat kata guru dan ibubapa.Moga jadi anak yg soleh.Amin.

Kakzakie said...

Wa'alaikumslaam sahrom,

Cikgu-cikgu anak kakak memang bagus. Kakak memang puji mereka.

Kakzakie said...

bobhandburry,

Terima kasih zu singgah dan sudi membaca.

Kakzakie said...

lalink7,

Biasanya yg suka memutar kata org dewasa.

Perut kakak besar masa mengandung. Sejuk? entahlah tak ada pulak. Hehehe.....

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam mama ju,

Anak kakak lebih dengar cakap cikgu dari kita ibu-bapanya.

cemomoi said...

ni kena bernazam, berseloka ni baru ada feel bila baca n3 ni

atie said...

salam kak zakie.... semoga sihat dan selalu diturun rezeki

Kakzakie said...

Cemomoi,

Silakan...silakan... kalau berseloka lambat sikit nak habis....:)

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam atie,

Moga atie sihat juga. Nampak ada bubur dari durian yg pertama kali gugur....

ibuintan said...

syukurnya anak kakzakie mendengar kata... moga ianya berterusan

Temuk said...

Kabarepun Kakzakie

Rol guru memang kritikal, dan ibubapa punyai tugas besar dalam mensosialisasikan anak-anak. Alhamdulillah -
anak kakzakie pelajar taat, cikgunya hebat, ibubapanya sepakat, jadilah dia pelajar bermertabat.

Kakzakie said...

ibuintan,

Anak-anak biasanya amat patuh pada guru. Ibuintan mesti lebih arif kerana selalu berdepan dgn anak-anak murid....:)

Kakzakie said...

Temuk,

Alahamdulillah waras.

Betul kata cikgu, semakin zaman begitu rigid tugas guru bertambah besar dan banyak tugasan perlu digalas, dgn murid yg malas, ibu-bapa yg culas, semuanya kena pantas dan tegas.

puteri said...

jasa guruku tak terhingga
aku tidak melupakannya
banyak yang ku dapat daripadanya
jasanya ku kenang sampai bila-bila

:)