Thursday, October 9, 2014

Bila harga minyak naik lagi

Semakin lama berada di sesuatu tempat yang hari-hari kita kunjungi untuk makan tengahari semakin jemu untuk menikmati makanannya. Kena setahun, dua tahun lama-lama tidak larat sudah. Tidak sama sekiranya ianya hasil masakan sendiri. Walau sekadar ikan goreng dan sayur bening tetap nikmat terasa.Bukan kerana terlalu sedap tapi berbaloi kerana tidak perlu turun keluar pejabat atau menapak keluar berpanas. Bertambah lagi dengan kenaikan harga minyak yang membuat harga makanan juga mencanak naik. Pemantauan yang dilaung-laungkan bagaikan tidak kelihatan di mata aku atau mungkin tiada di tempat aku.

Dalam pinggan - Setiap hari lebih kurang jam 12:00-12:30 tengahari aku akan masak segenggam beras. Ikutlah rentak bila aku tanak nasi awal dapatlah makan awal, kalau lewat akan lewatlah waktu aku makan. Rice cooker lama sudah dibeli sewaktu mengandungkan adik dulu. Puncanya dulu malas mengusung perut memboyot utk keluar itulah aku beli dan masak saja di pejabat. Lauk-pauk aku bawa dari rumah. Akhirnya menjadi rutin sehingga kini.
Sayur - Biasanya bawa bekal dari rumah. Cukuplah untuk makan sendiri. Dalam pejabat aku bukan ada sebangsa aku. Mereka pun tidak pernah ambil tahu untuk menjengah apa yang aku makan. Sayur ini masakan mudah. Celur brokoli dengan olive oil.  Sudah agak layu masukkan bekas (aku suka yg krup-krap lagi). Tumis bawang putih yg diketuk dgn sehiris halia. Masukkan oaster sauce, ciarkan dgn sedikit air. Kemudian curah atas brokoli yg dicelur.  Mudah saja.
Goreng asam - Separuh ikan kerapu bahagian ekor aku bawa dari rumah juga. Mana boleh habis seekor besar. Goreng asam mudah saja resepinya. Selepas ikan digoreng ketepikan. Tumis bawangputih,bawangmerah, halia, serai & cili padi. Masukkan air asam jawa dan sekeping asam gelugor. Tambah air dan bubuh garam sedikit. Bila mendidih masukkan ikan & kacang bendi. Siap. Bekal aku sudah tidak berkacang bendi sebab sudah habis kena makan anak dara hihi...
~~ Orang yang 'duduk di atas' tidak terasa dengan kenaikan harga minyak. Aku sebagai rakyat marhaen terasa benar bila sekali isi tangki minyak kereta RM50/- hanya separuh tangki saja. Aduhai...~~

63 comments:

idzwa kamaruddin said...

iye kak..yg dikayangan bagi mereka rm50 adelah celah gigi sdgkn kiter RM50 tu sepenuh mulut satu keluarga kiter mampu bagi makan.. :(

aTieYusof Family said...

Salam Kak.. erm, memang sgt terasa kesan kenaikan minyak.. pagi td isi minyak rm70++ tak penuh, sllu dulu2 rm6o lbh dah penuh...aduh! nak kena berjimat tang mana ntah...

Aisy Nasiha said...

wah, menarik juga idea masak nasi di pejabat ni,, barulah dapat makan nasi yg panas kan?

betul kak....kesan 20sen tu banyak.. nak salahkan penjual makanan pun tak boleh juga rasanya... kitalah yang ken adjustkan cara pentadbiran kewangan kita utk cukupkan apa yg ada...

Zee Suhaini said...

hari2 makan kedai memang jemu kak..masak sendiri walau tak sedap takpe boleh jugak ditelan..

kenaikan minyak memang terasa sangat2..walau 20sen tapi sumer barang makin meningkat harga..huhuuhuu..tadi isi minyak tank kecik pon dah 60hengget lebih..

Siti Rohaida Yusof said...

betul la kak,diorang tak heran kalau naik berapa pun..kita yang kat bawah ni dah terasa dengan kenaikkan barang2 yang melampau..

Sura Mohd said...

kak zakie ni bagus la..rajin..suka cara akak..sura memang tak yah nak berbekal..sebab rumah dekat...dan selalu balik time rehat..kadang2 je ikut kawan2 gi makan...:)

AMIIZAA said...

bestnya akak siap ada rice cooker kat opis....senang tak payah keluar.

sedapnya masak asam....masak asam tu saya pon suka...resepi org utagha :):)

Knor said...

yelh kak... rm50 mcm 5 hengget jer..

sdp juadah simple mu itu... tk yh nk kayakn tokeh restoran lgi...

paridah said...

tugas kita sbg rakyat marhaen hanya perlu berjimat cermat saja kot...

Fyda Adim said...

saya pun bawak bekal ke tmpt kerja kak.jimat sgt2.puas hati.minyak naik mmg terasa.

Zaza Abdul Latif said...

sedapnya saya tengok kakak tu.. walaupun simple, tapi ttp menyelerakan.. dapat makan nasik panas2.. pergghh hehehe. Betul tu kak.. sekarang isi minyak RM50 naik separuh tank je.. nilai RM50 skrg pun dah kecik sangat..

nOe suhaimi said...

bes la kakzakie klu leh masak sikit2 kt office...sedap nampak brokoli tu...

mmg terasa ngan kenaikan minyak ni...

sud@is said...

nak baw bekal juga lah rasanya ,,tapi tulah...masak time ada mood.....
minyak naik punya pasal hari2 kena panggil mood le gamaknya..

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

saya kalau bawa bekal pagi2 dah makan. Mujur tempat sy ada kantin, jadi harga makanan tak mahal, cuma betul kata Kakzakie, kalau dah hari2 ngadap memang jemu jugak

aby said...

salam kz ..
wlu agak tidak berpatutan dgn kenaikan harga minyak ..namun hidup harus ke depan .. kena redah juga wlu dalam kepayahan

Julia Johari said...

Sungguh kak zakie...terasa sgt kenaikan mendadak minyak sekarang...kak zakie ni rajinlah memasak...siap bawa bekal ke opis...mmg jimat berganda ni sis...sekarang semua menu makanan yg dijual diopis pun mahal2 belaka huhh

Aziela said...

Saya yg travel jauh ni lagilah terasa, kak.

siti alfakhishah aman said...

alise memang tiap hari bawa bekal dari rumah.. ade la 2/3 kali malas bangun masak.. tapau je kedai.. sini tapau tanpa nasi rm4.. ayam dengan sayur..

betul kak.. sbelum ni alise isi minyak rm25 je seminggu ulang alik keje.. sekarang dah naik rm45 baru full tank.. terasa sangat walau 20sen.. yelah.. gaji tak banyak..

Bunda a.k.a KN said...

Sedapnyer tengok juadah2 kat sini...telo masin...last bulan puasa haritu makan...terasa teringin pulak...

eMMe said...

Salam Kak Zakie, jimat duit belanja makan..huhuhu.. suke bwk bekal sebenarnya.. tapi atas kite la rajin n tak rajin la nak bwk bekal kan... hurm... selera je kalo masak sendiri kan kak...

Rapunzel Cikilolo said...

terasa sangat...

jadi kontraktor biasa minyak ulang alik rm50, skrg jadi rm80.

macam mana la nk meniaga lepas ni tktau la

:((

amirah said...

seronok nya kalau dapat bawak bekal hari2 kak...amie ni kdng bawak kdng tak bawak...tgk masa bgun pagi pkul berapa..kalau bgun pkul 6 pg memang dah tak boleh toleh2 lagi..kena zas bersiap aje tak sempat nak masak lagi

Nieyl said...

Tak apa la akk...
klu dr sudut positif nyer...
mengajar kita erti bersyukur...
mengajar kita erti berjimat cermat..
walaupun telur masin tuh..sedapp... :) nieyl suke sume lauk akk dlm gambar tuh..:)

norhidana miswan said...

betul tu kak.... dulu dana rasa masa mule2 beli myv tuh rm30++ rasa dh penuh tangki, skrg lps minyak naik yg terbaru nih... rm50 baru tangki penuh... aduhla dugaan betul... nk mengeluh nk bt demo pun takde guna kang kene tangkap pulak...

skrg nih dana kene gandakan usaha cari duit, jnji dpt menampung perbelanjaan seharian...

bestlah kak ngn akak nyer opis siap boleh msk kt opis lg

faraherda.razalan said...

Salam kak. Sy pun pilih bwk bekal sendiri. Msk pagi2, then lauk lebih tu boleh bt mkn mlm sekali. Blk keje, takdelah terkejar2. Msk sendiri, lagi sedap dan berselera. Kan kak?

Ann Ishak said...

seronoknya dkt office akak boleh masak nasi, sekarang kalau nak beli nasi putih saja pun dah 2 hengget, belum lagi dengan tambahan lauk pauk sayur bagai tu. takpe lah syurkur Malaysia masih aman

UmmuAidan-Arissa said...

khabarnya yg duduk diatas tuh nak dinaikkan gaji serta elaunnya..panas telinga membaca..

sy dl pun cam kakak jugak..malas nak menapak,jimat masa bwk makanan duduklah makan dlm opis tak kuar ngan kengkawan pun..:)

Amanda Suria said...

RM50 hanya bertahan sehari je....kalau 10 tahun dulu nilai tu mampu tanggung 5 beranak...kini.. mmg x cukup

safurara said...

dah lama x masak bekal.asek x sempat je.sedihhh

#KlikKlikIklanNuffnang

Eye_nee said...

tgh memikir mikir..tang mana lagi saya harus jimat ..rasa mcm dah tak terdaya dah nak mikirkan...Pecah duit 50 pagi menjelang petang habis dah...

NM03 said...

saya pun dah kena berjimat cermat. kena bangun awal bawak bekal.

nur anis said...

betul tu kak...terasa betul bila harga minyak naik...kena berjimat cermat..

Muja.. said...

Itulah kak.. org atas2 ni pandai ckp jer.. menyokong x kena tempat pun yer.. nak jg hati bos bg statement pun mcm sampah..

Sakit hati ni kak.. yg skrg pun dah susah akan datang lagila terasa..

Hg mknn pun dah naik.. minyak naik 2kupang, nasik naik sampai singgit.. huhh ckp jer nak pantau..

Zaitun said...

Simple tapi sedap.
Kalau sudah semua barang tidak ada yang murah macamana nak berjimat.Harap orang atasan cuba2lah tundukkan kepala tu supaya nampak orang yang dibawah.

Ujie said...

-ok jugak ofis akak ya, boleh masak nasi. Mkn baru masak lagi selera. Jimat pun iya jugak.
-kira hebat akak mampu kerja di tempat yg takde geng melayu.

Ahlam Miera Amirul Shafie said...

bagus begitu.. dari membeli masakan diluar yg entah mcm mana cara masakannya... huhuhuhu minyak2 tahun ni naik tahun dpn lg sakit kot.. ditambah dgn GST...

Mar Mansor said...

terus terang saya katakan..saya semakin takut untuk hadapi tahun depan..kena kuatkan dari segi mental dan fizikal untuk mnghadapi segala kemungkinan..

Zafira Nabilah said...

Mujur kat tempat kerja saya disediakan makanan, cuma tak boleh memilih la nak makan apa..makan apa yg disediakan..itu pun dah cukup bersyukur sebab dapat save duit makan.. :)

bab minyak...aduhai..memang terasa...tahun depan lepas dikenakan gst..pastinya naik lagi...yg susah makin susah..yg senang makin senang..

ada dengar ura2 yang menteri2 mohon elaun dinaikkan...alahai....

umi alya said...

sedapnya lauk kak zakie masak

elly nadyra said...

kalau dah lapar sedap aje kak
tapi lauk ikan tu nampak sedap betul

Bin Muhammad said...

Cara mudah kerajaan utk selesai masalah...Naikkan harga minyak! Alasan, bandingkan negara2 lain tp tak pula dibandingkan dgn Brunei atau negara arab yg sama spt kita punya hasil minyak. Kesan kenaikan harga minyak beri impak dalam semua sektor dan meningkatkan harga semua barangan... Memang membebankan!

yana yani said...

saya ni pun hari-hari dok bawa bekal dah sekarang
tak mampu nak makan macam orang atas makan
minyak naik macamana pun diroang tak terjejas
kita rakyatlah menjadi mangsa
lepas tu bagi gula-gula cam BR1M tu
malangnya bukan semua rasa
baik bagi subsidi minyak dari BR1M dak

Daddy Ziyyad said...

Saya dah lama bawak bekal kak...
Selain lebih jimat & sedap,saya pun sedang berdiet..:)

Nastyna said...

itu la nampak pasal ni kat enrry Aisy tadi hihihi. and dah nampak jugak cadangan akak dalam komen sana nnt nak buat tu untuk saya, walau kat umah tapi ngan anak kecik mmg malas betul bertapa kat dapur.

My husband pun setiap hari bawak bekal dari umah, untuk dia saya buat sup/stew/chilli daging banyak2 then freezekan dalam portion kecil, pagi2 dia just panaskan jer, lagi senang sebab dia makan roti.

nadia rashid said...

Sama la akak...suka bawak bekal masak banyak2 kat umah...kadang buat pot luck dgn kwn2...jarang sekali keluar lunch

Fiza Rahman said...

Negara berkebajikan lah sangat kak. Ni negara pentingkan diri dan poket sendiri. Impact dari minyak naik memang suma akan naik. Tu pon ada hati nak naikkan gaji MP. Memang melampau sangat². Gaji dah sedia besar. Dengan elaun bagai. Kita yg golongan marhaen ni? Makan po kekadang catu. Especially hujung bulan.

Memang kena bawak bekal lah lpas ni kak. Kena gigihkan jugak.

ANIM said...

kakzakie, saya belum kira bajet minyak saya berulang sp-ipoh-sp tiap minggu. nak berulang 2 minggu sekali, tak sanggup. maka kena ikat perut tang lain

Diana Rashid said...

wah..bagusnya cara masak nasi kat pejabat nih..jimat la..kalau ada geng lagi best kan kak??boleh kongsi2 lauk..makan ramai2 lagi sedap..:)

Fifi Nadhrah said...

kak zakie.. saye pon kadang2 bawak bekal.. terase puas makan walaupun nasi ikan goreng dan sayur bening.. sedapnye sayur bening.. hihi..

akak.. terase sgt harge minyak naik walaupon saye naik motor pergi kerje.. makin terhimpit rasenye..

asyifa mustaffa said...

Sy duk umh kak..selagi bole jimat....sy jimatkn...:)

Smlm isi mnyk rm50..dapat la 23lter sumting...huhuhu...sikit benor!!!

Normala Saad said...

Saya dari dulu lagi praktik cara ini. Bawa bekal dari rumah. Hari2 masak. Pagi masak petang masak malam masak..makan luar cuma bila ada hari malas atau stok habis saja...

nohas said...

ya, betul..memang terasa kesannya petrol naik 20sen..rakyat marhaen mengeluh disana sini, belum lagi dgn kenaikan harga barang..

selagi boleh jimat, kita berjimat..

eelobor said...

apa la kata PM dalam bajer esok... tak sabar menunggu

Amy Hilmirda Daud said...

memang diorg tak terasa kak... kita juga yang perit menanggung.

Belog Santai said...

Memang terasa Kz...bagus kalau bawa bekal. Dapat jimatkan kos untuk lunchkan.

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...betul tu kita dlm golongan org bawahan ni mmg terasa akan kenaikkannya...:)

Mummydearie said...

Nak tunggu perbentangan bajet 2015 hari ni. Apa ceritanya.... Memanglah yang di atas tak merasa keperitannya kak. Alah, setakat RM50, RM100 ringgit pada mereka setakat breakfast kat hotel mewah je. Kita-kita nilah yang merasa. Walaupun kurang seliter dari dulu, kalau dikira-kira balik, banyak tu bila cukup bulan. Nak tak nak hidup kena teruskan juga ...

Jari Manis said...

samalah kita akak..walaupun hanya 20 sen..kesan cukup byk..dulu RM50 dalam 23 liter tapi skrg dapat 21 liter..belanja tuk minyak lebih tinggi dari belanja barang dapur..apa boleh buat..kita rakyat biasa pusing kiri pusing x lepas..perlu lalui juga huhu

Jari Manis said...

samalah kita akak..walaupun hanya 20 sen..kesan cukup byk..dulu RM50 dalam 23 liter tapi skrg dapat 21 liter..belanja tuk minyak lebih tinggi dari belanja barang dapur..apa boleh buat..kita rakyat biasa pusing kiri pusing x lepas..perlu lalui juga huhu

hainom OKje said...

Terliur pulak tengok ikan tumis asam tu kanda.....
Tak de geng nak membeli nasi tak syok jugak yek kanda....sudahnya tapau dari rumah lagi senang, jimat pun jimat....

Ct NoArizah Aris said...

3 hari lps Selepas myk naik 20 sen sy isi tank viva rm50 cuma Dapat setengah je sebelum ni penuh...alah aiiiii mcm nak mintak balik duit minyak tu pastu naik basikal je g kerja...w.pun 20 sen tp perbezaannya Terlalu ketara kak.

ummi aqilah (LM) said...

Mesti selera akak mkn nasik panas kan? Bestnya dpt msk kat opis. Masa keje dulu napelah adik x terpk nk masak kat situ. Dah la diri sendiri x suka mkn nasik sejuk

Sya Mimie said...

Asslmkm kak.. Dulu msa sy kje, hrga minyak naik terasa jgk. Nak2 pkai kete. Sungguh2 berjimat, kdng bwak jgk bekal dr rumah.. Mak msak. Nmpk sdap brokoli tu.. :)