Wednesday, July 27, 2011

Andai boleh berbicara

JEU 892: Nasib baiklah tuan kita bukan seorang YB. Kalau tidak lama sudah aku kena jual. Buruk-buruk aku masih lagi dapat pakai baju baru. Sayang juga mereka dengan aku.

JMY982: Engkau jangan tak tahu. Kalau bukan kerana aku belum tentu engkau dapat baju baru. Bila aku lahir dalam rumah itu barulah tuan kita sibuk hendak beli baju baru yang lebih selesa buat mereka duduk anak-beranak.

JHR982: Untunglah kamu berdua dapat baju baru. Selalu kamu berdua saja dimandikan. Aku sekali-sekali saja dia guna. Penat aku duduk di porch rumah. Engkau tiap-tiap hari dapat berjalan tengok dunia luar.

JGF 544: Mentang-mentang kamu semua ada roda empat bolehlah kata begitu. Aku ini sekadar digunakan dia bila pergi surau. Dunia luar aku hanya dari rumah ke surau saja.

JMM4454: Janganlah risau JGF 544 pahala kita banyak. Kalau awak selalu pergi surau aku hanya digunakan mereka pergi-balik sekolah. Itupun kalau tidak hujan.

























Demi simpati pada mereka ini pada hari Ahad yang lepas, kami gantikan baju-baju baru buat mereka semua. Jasa mereka telah banyak buat kami sekeluarga. Selesalah ketika memandu di atas jalanraya.


Tuan rumah: Sabarlah yang lain-lain kalau aku banyak duit mesti kamu pun akan aku tukarkan baju yang baru juga. Anak aku yang pandai berbicara lebih dari kamu lagilah memerlukan sebab ramadhan kian menjelang bererti Hari Raya mereka semua memerlukan hak mereka. Selain dari itu aku kena agihkan juga sebahagian yang aku ada pada mereka yang tidak mampu .



~~ Bayangkan kepada mereka yang tidak berkemampuan untuk membeli walau sehelai baju ketika meraikan Hari Raya, walau ibadah puasa yang mereka jalani mungkin lebih sempurna dari kita ~~



102 comments:

kakcik said...

Banyak kenderaan Kakzakie. Alhamdulillah - mudah untuk ke mana2. :)

ajumohit said...

byknya kenderaan di rumah akak, takpe take turn okeh utk dpt baju baru, tuan tumah kene dahulukan anak2 and suami tuan rumah dulu hehehhee

Sharifah Nadzarah said...

assalam kak..wah byknya..syukur atas rezeki..

Diana @ bilakukatacinta said...

3 kete..2 moto ye kak?.....

ORLANDO AHMAD said...

cantik baju baru tu...

sahromnasrudin said...

banyaknya kereta kak...alhamdulillah, murah reezeki kak, kan...

Ummi Humaira said...

assalamualaikum kakzakie...

mayaAllah , salin semua sekali baju untuk kenderaan tu.

ummi nk baju rayaaaaa ...

he he he bila tiba musim perayaan nie , dah kena fikir bab baju raya n kuih raya pulak kaaaan ..

apa2 pun selamat menyabut Ramadhan Kareem.

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

byknya mobil dan motor..kat umah sy cuma sebuah keta dan sebuah moto usang yg x leh guna dah..

Mommy Fara said...

Rela hidup sederhana dari menjadi kaya. Bila dah kaya;

- kita lupa asal-usul
- kita menjadi riak
- kita menunjuk-nunjuk
- kita menjadi sombong
- kita menjadi seorang pembazir
- paling utama, kita susah untuk mengucapkan SYUKUR ALHAMDULILLAH....

P/S : No plat semuanya hampir-hampir sama =)

saniah said...

kakza...alhamdulillah..ada rezki dpt ganti baju kereta..saya ni pun bnyk pakai duit bln ni..pindah nk kena sewa lori..baikki rumah lagi..beli rmh lama ginilah..haii nak raya pun belanja..kesian anak2 kena disiapkan kan

miloais said...

banyak banget kereta kat umah akak...
motor pun jua...
alhamdullilah... rezeki..

~izan~ said...

meriah perbualan mereka tp penuh dgn maksud mendalam..

btul tu kak,jika ada rezeki lebih,tak salah kita menghulur pd yg memerlukan tak kira ramadhan atau bila2 masa...

seronok JEU 892 dpt baju baru =D

ahmad humairi said...

Assalamualaikum,

ABF 6045 : Tuan aku dah meninggal lama dah, sebab aku terlibat eksiden..sudah 21 tahun. Aku di repair dan sekarang anaknya amik dah lama aku jadi besi buruk kapcai je...huuuu. Ko untungle nak raya ni dapat gak baju baru.....

Afikah Aziz said...

wah byknye kenderaan..alhamdulillah rezeki2 :)

AI said...

- konpem org johor ni kan kan...

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

perlu diagihkan sumber kita kan kak?tp kereta dah pki baju baru,mesti selesa nak beraya kan.

bujal X said...

banyak kereta makcik~~meh sbijik! haha~~

ieja amieja said...

assalam kak..

murah rezki akk yer..
sy kat umah ada 1 mpv jer, 1 motor n basikal yg byk(5 buah)..hahhaa

bskl tuh ank2 yg empunyer..alhamdulillah tuh yg t'mampu..

p/s:ada insan lain yg lgsg x de kendraan..even motor kapcai sklipun..

WuMing said...

Kreatif...

Eye_nee said...

Byknya kete akk....Untung JEU892 dpat baju baru raya ni...dan yg lain2 harap bersabar...

Bui Junaidi said...

nk pinjam 1 kereta boleh..?haha..bui pun ada hati gak nk pasang cover sit kereta bui tp belum ada rezeki lagilah..huhu

rATu kEBaYA said...

Dah berbaju raya JEU892 ye... saya pun nak pasang baju baru dekat WMG1484 tapi sakit gigi punya pasal.. harus gigi didahulukan.

amirah said...

byknya kenderaan keluarga kak zakie..syukur..semuanya berbaju baru raya ni..

wahida said...

mak aiii, byknya keta ngan motor akak...
berapa la akak kena bayar roadtax ngan insurance dorang tu kan...maintenance lagi...fuh...

kak, tukar baju keta tu, mahal tak kak?

nabilah_2908 said...

seandainya kenderaan boleh bicara... ;)

cantik la number plate 892...no fav. sy tu... :)

Kunang-Kunang said...

Tukar baju baru nak sambut raya ker.

JGF 544 lah nampaknya paling banyak dapat pahala, buat ulang alik ke surau.

IMANSHAH said...

saya pun guna motor untuk ke tempat2 tertentu sahaja

sarah-najwan said...

nombor plet seme tu akak punye eh..byk..mesti ade anak besar2 nih..

Prince Halilintar said...

wah..byk betuk kenderaan kakzakie..boley la pinjam satu..kehkehkeh:p

pena rozie said...

Boleh nak pinjam mase rayer nanti...

azi said...

Salam Akak..
banyaknya kenderaan akak..syukur dengan rezekiNya....pinjam satu boleh?..he..he..

Kakzakie said...

@ kakcik:2 kereta sebab kakak dan abang kerja hala tak sama. Satu MPV sebab kami ada 3 anak dan dulu kan kakak ada bibik. Baru 2 tahun ni Mak Zah yg jaga...


@ ajumohit: Kakak jarang bawa MPV. Kami kerja tak sama hala terpaksa guna masing-masing punya.

Kakzakie said...

@ Sharifah nadzarah: Dah dua-dua kerja menghala lain tempat. Satu lagi utk jalan dgn anak-anak...


@ Diana & bilakukatacinta: Betul diana. Terpaksa sebab kakak kerja tak sama hala.

Kakzakie said...

@ ORLANDO AHMAD: Kakak yang pilih sebab sama dgn colour dashboard


@ sahromnasrudin: Walau dah lama pakai masih sayang kerana jasanya membawa kami pergi mencari rezeki shah...

Kakzakie said...

@ Ummi Humairah: Kakak tukar 2 kereta saja sebab yg JEU 892 tu dah 8 tahun rasanya tak bertukar. Jadi bila ye JMY tukar, tukarkanlah sekali... Selamat menyambut ramadhan juga Ummi...


@ Rina AVAIL: Cik Betty buat business di rumah tak perlu guna kereta. Kakak ke JB, abang ke CIQ Gelang Patah... Satu lagi buat jenjalan...

gadisBunga said...

kalau diorang transformenrs, mesti diorang nak melompat horey sebab dah tukar baju baru. hihi~

Kakzakie said...

@ Mommy Fara: Kakak terpaksa menggunakan semua itu bukan kaya, tapi utk kemudahan/kegunaan harian... No. flat kami biasanya booking sebelum keluar...


@ saniah: Pindah rumah lagilah banyak hal nak fikirkan. Barang sedikit-sebanyak mesti ada yg rosak kan... Wah... banayak kerja tu Saniah...

Kakzakie said...

@ miloais: 2 utk kami pergi kerja. Satu utk kami jalan sekeluarga dan motor satu utk kesurau dan satu kegunaan Mak Zah kalau emergency anak-anak di sekolah.


@ izan: Rezeki yg kita dapat Allah beri tapi kita kena ingat ada hak org lain di situ. Bimbang sekali Allah tarik kita tak tahu kan Izan... JEU dan JMY sama-sama tukar baju baru...

Kakzakie said...

@ ahmad humairi: Wa'alaikumsalam cikgu. JEU itu dah sebelas tahun. JHR dah 7 tahun JMY saja yg baru lahir. Semuanya ada tugasan masing-masing...


@ Afikah Aziz: Bukan banayklah dik... tapi kena ada kalau tak macam mana nak pergi kerja?

Kakzakie said...

@ Al: 100% tepat. Kakak memang di Johor...:)


@ Lydia Miza: Yang tukar baju itu kereta mencari rezeki LM. Yg buat jenjalan tak tukar pun sebab tak perlu. Kena ingat ada org tak tukar baju baru itulah kita kena bagikan haknya...

Kakzakie said...

@ bujal x: Walau dah buruk bujal kakak sayang dan jaga sebab dah berjasa lama utk kami mencari rezeki...


@ ieja amieja: Wa'alaikumsalam ieja. Rumah kakak pun ada basikal anak-anak. Kakak tak pandai naik basikal/motor tau... jangan tak tahu...(malu..ehh)

Kakzakie said...

@ WuMing: Thanks..:)


@ Eye_Nee: Kami tukar baju untuk JEU dan JMY Eyenee sebab ini kereta cari rezeki. Yg jenjalan tu tak perlu bukan selalu guna pun kan..


@ Bui Junaidi: Kalau pinjam kakak patah kaki sebab hala ke tempat kerja kakak tak ada bas...:)

Kakzakie said...

@ Ratu Kebaya: Operation gigi tu mahal sanagtlah RK. Dekat tempat kakak tak samapi macam tu. Betul boleh bayar cover cushion baru kosnya...


@ amirah: Tak semua kakak tukarlah amirah. Hanya JEU dan JMY saja...

Kakzakie said...

@ wahida: Kakak bab bayar tu serah pada abanglah. Tapi kami ada list. JEU-ogos, JHR-nov, JMY-Jun dan motor tu kakak tak ingat... Kalau pasang 2 sekali jimatlah sikit kosnya tak sampai RM1.5K


@ nabila_2908: Baru kakak perasan no favourite ye... Boleh sharelah kita:)

makdara TERdiva said...

semoga ramadhan kali ini memberi 1001 hikmah & keberkahan buat kita semua :D

saya pun tak membeli lagi baju2 anak

Kakzakie said...

@ Kunang-kunang: Motor ini motor M'sia Kak Ani (Jaguh) Kakak tak nak naik sebab tinggi. Selalu hubby kakak guna ke surau...


@ IMANSHAH: Kalau kakak pandai naik motor kakak pun nak juga sebab kalau jem motor dah samapi dulu dari kita yg naik kereta

Kakzakie said...

@ sarah-najwan: Anak kakak yg besar 15 tahun cikgu. tak boleh memandu lagi... Ini kegunaan kakak dan abang pergi mencari sesuap nasi. Satu tu utk kegunaan kalau jalan jauh...


@ Prince halilintar: Sebenarnya tak banyak. 2 utk pergi kerja dan 1 utk jenjalan. 2 lagi tu motor utk jalan dekat-dekat...

Kakzakie said...

@ pena rozie: Kita tukar suka-sama-suka ye... Kalau Raya kakak guna JHR (MPV) sebab ramai boleh naik kan...


@ azi: Bukan banyaklah azi. Semua tu keperluan harian dan utk kegunaan keluarga berjalan. 2 lagi tu motor...

Kakzakie said...

@ gadisBunga: Kakak rasa begitulah GB sebab yg JEU tu dah lama betul sampai bahagian tepinya dak terkoyak kakak biarkan je...


@ makdara TERdiva: Biasanya baju kurung yg kakak jahit saja yg kakak pilih. Kalau lainnya anak-anak pilih sendiri...(belum beli juga:)

s a r said...

assalamualaikum kak.

hm, teringat kisah encek fuad ansari cerita pasal anak murid dia kena share baju sekolah. raya? tiada mungkin.

bersyukurlah dengan apa yang ada kan kak. ada orang yang lagi teruk dari kita.

salam ramadhan kak :D

Sekamar Rindu said...

salam...

baju raya tahun lepas byk lagi...masih boleh diguna lagi.:)

Hanis MY said...

banyaknya kereta kak zakie, bertuah mereka punya tuan seperti kak zakie dan suami, terjaga rapi...

Anamarza said...

ya la byknya kereta, senang satu masuk bengkel, ada lagi yg lain2 ya

Acik Erna said...

kakzakie..mulanya acik ingatkan ape la..rupanya kenderaan2 yang ada dirumah kakzakie..banyaknya..

fuad ansari said...

leh pinjam satu..sian kat JHR.. asyik dok porch je.. (",)

no plate cantik2 pulak tu.. mesti byr lebih sikit kat jpj ni.. (",)

Solihin Zubir said...

wahh.. bagusnya..
ada sifat prihatin terhadap kenderaan.. hehehe..

kalaulah btol diorg mmg bleh berbual cenggitu.. mesti hari2 dgr diorg merungut.. heheh..

Afida Anuar said...

Wah kak..banyaknyer... JEU, JMY, JHR,JGF, JMM...nak pinjam satu bole? he he he..

Fida punya BJV je...BonJoVi nama glemer dia...eekekke

eelobor said...

di andaikan semuanya road tax mati serentak.... pening jap kalau saya

Papa Mifz said...

wah kete sama kete nih bercakap rupo nye eh...hehe

iKhRam said...

teringat pulak bajet baju baru sentiasa sama dari semasa ke semasa..

tak merungut sebaliknya bersyukur..

ummu said...

salam kak
kenderaan saya cuma satu je,:)
tak de road tax, takde cukai jalan
tapi tercabut sudah satu tempat pemegang tangganya
itulah kerusi roda saya.:)
alhamdulillah, ada juga kenderaan kan kak.ada jiran saya tak mampu nak beli kerusi roda dah dapat bantuan JKM.

aku HIV positif said...

kreatif juga ya. ala2 karangan 'aku sebatang pensel' ketika saya kecil2 dulu :)

Mamamya said...

masing2 ada tugas t'sendiri ye kak...tetiba t'ingat kenderaan yg ada kat umah ni....w'pun cuma 3 je tp ada fungsinya masing2....

bila nak raya ni lah mmg kene check kenderaan yg nak digunakan sbb bila tiba hari raya mmg byk tempat yg nak di ziarah....jd kete mestilah di service dgn elok supaya selamat perjalanan pergi dan balik..betul x kak??

Citarasa Rinduan said...

kak mmg kreatif...

suka entry ini..
kak............
agak2 baju raya warna apa?
mana tau.. selera kita sama tahu ini..

Ann Huda (Ate) said...

Ate menghitung...ada 6 kenderaan...semua tukar baju ke?

Bitt (double IS) said...

alhamdulillah...kena beli kain ela sepapan ni kak...hehehe

Amy Syaquena said...

perghhh kak tukar semua baju ke , kalau amy x de nya la sellau buat satu2..amy yang tanggung 3 biji nie pun dah rasa tercungap inikan pulak akak yang tanggung lebih dari 3..perghh!! salute kat akak....

Afzainizam said...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

~~~~~~~~~جزاك اللهُ خيراً~~~~~~~~~~~~
Jom Terjah entry terbaru ??
diy pasang head unit dan poweramp

ohhhh hooooo kedai depan TJ Mart tu.... belakang KFC... mmg pernah kesana tapi just tengok-tengok acsesori ajerrr...

eeemmm bagus kak balut nanti tak kotor sangat.... eeemmm beraya sakan mereka taun ni yerrr

Umihoney said...

Salam sahabat

Selamat menyambut Ramadhan AlMubaraq..syukur kita dapat bertemu Ramadhan lagi..mudah2an sampai kehujung dan diterima Allah.

Wasallam
Umi

Abd Razak said...

Assalamualaikum kak zakie..

Penat juga jaga mereka ya kak!

hani@debumelukut said...

Aduhhhh...mereka pun ada baju baru jugak? bertuahlah mereka...

Kakzakie said...

@ sar: Wa'alaikumsalam. Kakak pun ada baca N3 En. Fuad Ansari itu. Sebab itu ada sebahagian yg kita ada kena beri pada mereka. Kakak dah ada tempat nak disasarkan utk ramadhan ini.. Insya-Allah harap org itu tidak berpindah...


@ Sekamar Rindu: Wa'alaikumsalam. Baju memang banyak tapi ak juga yg baru....utk beraya katakan:)


@ Hanis MY: Semuanya ada tugas masing-masing Hanis. Jaga sangat tu taklah tapi kalau boleh baik dijaga sebelum sakit...

Kakzakie said...

@ Anamarza: Kalau boleh sebelum terjadi kita maintain dia baik-baik walau kereta dah lama


@ Acik Erna: Alahai Acik... itulah bila dah ada rezeki ini kenalah kita jagakan. Lagipun dah lama benar tak bergnati sarung yg JEU tu....


@ fuad ansari: JHR kalau kami jalan dengan semua keluarga baru kami guna.... Biasanya kakak tempah nombor di JPJ. Bayarlah tender sikit kalau dah berkehendak....

Kakzakie said...

@ Solihin Zubir: Kakak rasa betul kata SZ. Penat yg dua hari-hari kena jalan pergi-kerja balik-kerja. Tapi kalau tak ada dia kita yg susah pulak kan:)


@ Afida Anuar: JEU sebenarnya kereta lama kakak dah ganti JMY. Abang kerja ada kereta company. JHR kami guna utk kegunaan perjalanan sekeluarga. Dua lagi tu motorlah Fida... BJV..hehe pandai bagi nama kete ye...


@ eelobor: Semuanya tak samalah tarikhlah Ee....

Kakzakie said...

@ Papa Mifz: Kakak mengandaikan mereka berbicara...:)


@ ikhram: Kakak membeli lebih utk anak-anak ikhlam. Kalau kakak beli sehelai-dua dah lebih dari cukup...


@ Ummu: Allah... ummu buat kakak sayu. Kalau kakak dapat bertemu jiran ummu itu pasti sedikit sebanyak mudah utk kakak menghulur. Namun biasanya kakak dalam 2 minggu ramadhan kakak akan pergi ke beberapa rumah yg kami dah kenal pasti menjadi sasaran kakak utk agihkan apa yg patut. Insya-Allah...

Kakzakie said...

@ aku HIV positif: Sesekali membayangkan kereta kita berbicara AHP....:)


@ Mamamya: Gitulah Lia... kalau tak macam mana nak bawa berbakul/beg barang anak-anak kan...


@ Citarasa Rinduan: Kakak yg pilih anak-anak Ayu. Mereka kata biru+hijau dengan merah+hitam... kakak ikut je....


@ Ann Huda: Kakak tukar dua jelah Ate... yang JEU dan JMY saja ganti baru...

Kakzakie said...

@ Bitt (Double IS): Tak pakai kainlah sayang. Kalau kain mahu sepapan kan. Hehehe....


@ Amy Syaquena: Kakak ganti yg JEU & JMY sajalah Amy. JHR lagipun sesekali saja jalan bila semua keluar baru guna....


@ Afzainizam: Masa kakak pasang tu Zam ramai org S'pore tunggu juga. Nasib kakak dah booking dulu.

Kakzakie said...

@ Umihoney: Wa'alaikumsalam Umi. Insya-Allah tinggl beberpa hari saja lagi kan. Harap kita dapat bertemu ramadahn tahun ini... Insya-Allah.


@ Abd Razak: Wa'alaikumsalam Ust. Memang betul ust. Kakak kadang sampai sebulan baru cuci.


@ hani@debumelukut: Kena juga cikgu sebab yg kakak tukar baru ini kereta utk mencari rezeki setiap hari...:)

Hanis Azla said...

Alhamdulillah.. bila rezeki kita lebih, bukan setakat baju anak2, baju mereka pun kita boleh tukarkan juga.. selamat menyambut ramadhan utk kak zakie sekeluarga..

dwaty said...

jgf 544 tu mesti motor kan....

moral of the story... kenderaan sangat diperlukan untuk menjalani kehidupan sehari2an... jadi... jagala ia dengan sebaik mungkin...

belum puasa dah dapat baju baru... hehehe

Daddy Ziyyad said...

Ada 5 bijik kereta kat rumah Kakzakie ? Besar betul car porch rumah akak...ekekekeke....plet saya pun J...JHJ :P

Maya Mayana said...

andainya mrk boleh bicara,susah dibuatnya nanti...best la baju baru tu,org ada anak kecik cam yana sesuai kan kalau beli,muntah atau terngompol senang nk diuruskan...tp tunggu dulu :P

Cik Ecah said...

manyakkknyer kete akak ;p

betul2..kadang2 org yg xmampu beli itu ini amalan puasa mereka barangkali lebih baik dan bagus dr kte..huhu

NM02 said...

baju rayalah ni ye...

Chik Na said...

waa..kete pun beraya ngan baju baru tahun ni :)

Rafidah Mohamad said...

hehe nice entry..
syukur Alhamdulillah atas rezeki kurniaan-Nya ea kak..^^

Hantu Kak Limah said...

hehehehhehehehhehee.....ade yg bersuare kt HKL:tuan aku dh lame x kasi kite minum sedap2...sampai kering kontang tekak ni....

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

kete pun nak baju raya gak? bukan kita jer yg nak pakai baru raya.

redza said...

utk sambut puasa dan raya ke tu kak hehe

Zaitun said...

Murah rezeki kakzakie,kereta ada motor pun ada pilih saja bila nak guna.

Teringat saya anak2 yatim yang mungkin belum membeli keperluan.Kita sama2 ingat mengingatkan insyaAllah diberi ganjaran.

zue said...

JMY 982..no cantik..ada maksud ke?

~ yus ~ said...

Bertuah JEU 892 dapat baju baru...

banyak kenderaan akak di rumah ya. Boleh pilih je nak yang mana mengikut kesesuaian jarak dan tempat ya kak...:)

ikatankasihku said...

Cantiknye baju baru....
selesanyer bersandar kat baju baru nanti....

fazilzura said...

wahhhh dh lawo kusi ...

* semoga ramadhan kali ni akan lebih berkat

Mutiara Bernilai said...

waahm banyaknye kenderaan.
alhamdulillah, di permudahkan urusan akak,,

mest hepi sbb dpt baju baru kan?

mamaNoriz sini.. said...

lum raya dah berbaju baju keta tu ek... untungnya dia....hehe

amboi, mesti penuh depan umah tu ada mcm2 no kan...

Cik Ina Do do Cheng said...

Assalamulaikum kak zakie,


untung kereta tu , bukan setakat tuan rumah dan family berbaju baru, dia pun dapat baju baru. Kak zakie sempena bulan Ramadhan yang akan mejelma lagi beberapa hari, cik ina minta maaf sekiranya selama berblog ni, komen dan cerita cik ina ada menyinggung perasaan kak zakie ye.

Kakzakie said...

@ Hanis Azla: Alhamdulillah ada rezeki sikit kita agihkan Hanis.


@ dwaty: Ia 544 tu motor. Yang kakak tukar pun 2 kereta saja


@ Daddy Ziyyad: Bukan 5 kereta doc. Tapi 3 saja, 2 lagi tu motor


@ Maya Mayana: Kakak suka guna ini sebab mudah nak bersihkan Yana

Kakzakie said...

@ Cik Ecah: Oleh sebeb itu kita kena ingat mereka yg susah kan Cik Ecah. Bimbang apa yg kita ada kelak akan ditanya Allah jiga tidak diagihkan pada mereka...

@ NM02: Bukanlah baju raya sebab raya pun kakak tak guna kereta yg dua ini sebab ini kereta pergi kerja saja...:)


@ Rafidah Muhammad: Syukur Alhamdulillah. Moga kakak tak lupa pada yg susah juga...


@ Hantu Kak Limah: Kalau sampai kering kontang boleh marah dia HKL. Kesian... kita juga yg susah nanti nak hanata maintenance...:)

Kakzakie said...

@ Be Simple Beb: Nak kata baju raya pun taklah juga sebab raya kereta ini akan bercuti...:)


@ redza: tidaklah redz. Kakak tukar sebab yang satu tu dah 8 tahun tak bertukar sampai dah koyak bhgn tepinya


@ Zaitun: Buat kakak biasanya hubby dah survey dgn jab agama mereka yg layak menjadi asnat utk terima zakat. So biasanya kakak terus hantar rumah mereka. Kesian Kak Zai kalau lihat kedaifan mereka


@ zue: Kakak suka nombor itulah zue...:)

Kakzakie said...

@ ~yus~: Kakak guna ikut jumlah berapa penumpang. JEU dgn JMY kakak baru tukar cushion cover sebab inilah kenderaan cari makan...:)


@ ikatankasihku: Kalau baru rasa selesalah tapi kalau dah lusuh itu yg kena tukarkann...


@ fazilzura: Selesa itu yg kakak suka. Mohon Allah beri kita kesihatan terbaik dlm menjalankan ibadah puasa ye...

Kakzakie said...

@ Mutaira Bernilai: Baju baru sementara ada peluang nak tukarkan mereka MB... Kakak suka sebab selesa...:)


@ MamaNoriz: Tak semua depan rumah Noriz sebab ada juga kakak park belakang.


@ Cik Ina DDC: Wa'alaikumsalam Cik Ina. JMY sebenarnya kereta baru kakak so bila tak selesa dgn covernya kakak tukar. Itu yg hubby pun kata tukar sekali utk JEU sebab dah 8 tahun tak tukar.

Kakak tak pernah terasa terguris malah terhibur dgn N3 Cik Ina. Sungguh kakak suka ke blog Cik Ina...Kakak pun mohon maaf juga. Moga ibadah kita diterima olehNya...