Friday, July 29, 2011

Bijak Sifir

Banner di atas diletakkan betul-betul di pintu masuk dewan. Kalau dulu sewaktu aku masih anak-anak, pembelajaran sifir menggunakan sistem hafalan. Siap boleh berlagu-lagu lagi. Menurut En. Muhamad Tajudin bin Mustafa atau lebih dikenali Sifutaj, yang mengendalikan Bengkel Bijak Sifir tempohari dia pernah didenda berlari keliling padang sambil menghafal sifir ketika usianya 9 tahun. Setelah hafal baru dibenarkan masuk kelas. Kalau kejadian itu berlaku masa kini boleh masuk akhbar sensasi dan kena turun-naik mahkamah guru tersebut kerana dianggap mendera.

UTM - Bengkel dikendalikan di UTM, Skudai dengan pembayaran yang amat murah iaitu RM 90/- untuk pakej tiga orang. Yasmien pergi bersama teman sekelasnya Nurul Izzah dan Najwa.


Dewan Sultan Iskandar - Di dalam dewan inilah bengkel itu dikendalikan. Siapa yang pernah konvo di dewan ini mesti terbayang-bayang environment di sekelilingnya.

Tiga Sekawan - Baru sampai dan melabuhkan punggung menanti waktu untuk bengkel bermula


Sessi pembelajaran - Selasai anak-anak belajar tiba pada sessi parenting pula. Kami juga diajar menggunakan sistem yang ternyata amat praktikal dan mudah untuk difahami. Kelakarnya aku turut tersenarai sebagai peserta ibu-bapa terpantas menyelesaikan soalan yang diberi.


Gembira - Selesai pembelajaran yang nyata amat berguna dan boleh dipraktikkan dalam menyelesaikan masalah mathematik mereka.


Contoh untuk sifir 11.
23 x 11 = __, __, __, Sediakan tiga ruang kosong.
a. Ruang pertama masukkan nombor 2 dan ruang akhir masukkan 3
b. Ruang tengah itu campurkan 2+3 = 5
c. Bererti jawapannya 253
d. Cubalah gunakan nombor-nombor lain...

Contoh untuk sifir 3 pula.
4 x 3 = ___
a. Tukarkan tiga kepada 2 (alasannya sebab kalau sifir 2 majoriti mesti tahu)
b. 4 x 2 = 8
c. Kemudian 8 + 4 (4 ini angka yang hendak didarabkan tadi) = 12
d. Cubalah pada angka-angka lain tetap betul jawapannya.

Pada bengkel tersebut, kami diajar menggunakan sifir 2 hingga 12 yang ternyata amat mudah buat anak-anak kita memahaminya. Setiap satu sifir ada caranya tersendiri yang mudah diikuti. Buktinya bila aku berikan beberapa soalan pada adik dia boleh menjawab dengan pantas dan tersenyum bila jawapan diberi betul belaka. Malam itu aku berdiri di hadapan wahiteboard menjadi guru seketika mengajar adik apa yang aku pelajari.

Pada 2hb Oktober 2011 akan diadakan lagi bengkel seperti ini di Masjid Sultan Abu Bakar, Johor Bahru. Bengkel ini akan diwar-warkan oleh Qulhaq Consultation melalui radio IKIM pada 3hb Ogos, jam 6:15 petang.







~~ Mohon pengertian selepas ini susulan N3 akan berada ditahap paling lambat. Titisan Nurani mangambil kesempatan untuk mengucapkan Selamat Menyambut Ramadhaan Al-Mubaraq kepada semua Muslimin-Muslimat - mohon ampun dan maaf. Selamat Berpuasa~~~

86 comments:

kakcik said...

Apa-apa pelajaran pun, kena ada minat - baru boleh dapat, kan? :)

Afida Anuar said...

Kak Zakie, teringat pulak zaman sekolah dulu2. Cikgu ajar kira sifir 9 guna tangan. Senang sangat. Even skrang pun dah terbiasa.

ahaaa, yang sifir 11 tu belajar tengok dokumentari pasal matematik..bijak2 sapa yang reka;)..

~ yus ~ said...

yus pun hafal sifir masa darjah 3, 9 tahun. Ingat lagi nama cikgu yus tu cikgu Shea, hari2 dia suruh murid ke depan, baca sifir kuat2, siapa tak hafal, tak boleh duduk sepanjang kelas dia..huhu.

Tu yang takut tu, terus hafal..hehe

Selamat Berpuasa untuk kakzakie sekeluarga juga...:)

Sharifah Nadzarah said...

assalam kak..
bagus ada bengkel2 mcm ni... sy harus bersedia dari skrg utk aleya amira aidil.
kalau dulu2..sape x hafal diri atas kerusi kikiki..

selamat berpuasa dari sy utk akak sekeluarga...

p/s: nadzarah@gmail.com (kak nak no.phone)

bujal X said...

wow~~berkesan!

sekarang saya handal sifir 11!

yay~

ahmad humairi said...

Selamat berpuasa,

Selamat haru raya juga,
Maaf zahir batin.

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

yg teknik sifir 11 tu ms sekolah rendah lg sy dah tahu..takda sapa ajar tp sy terpaham sendiri hehe (sy suka maths ms sekolah dulu)

sy pernah konvo kat dewan tu dulu thn 2002

missbby said...

sifir sampai bila tak boleh lupa..alunan lagu sifir zaman dulu tu sampai sekarang masih melekat lagi kat kepala..hehe

SELAMAT BERPUASA PADA KAKZAKIE SEKELUARGA..

Acik Erna said...

kakzakie..acik juga ucapkan selamat Menyambut Bulan Ramadhan.

sayangsayangibu said...

alhamdulillah anak anak dara sya boleh hafal sifir,
sya ada belajar hafal sifir cara yg tu, tp bila dah lama tak di buat lupa jugak dan terkial2

selamat menyambut ramadhan buat kakzakie sekeluarga

kucingorengemok said...

benda ni macam dah lama diajar di sek dulu² (masa belum/baru merdeka) sebab bapak mentua saya umur 70 ajar anak-cucu dia sifir cara macam ni, dia kata dia belajar kat sek

~izan~ said...

bagus program mcm ni,memudahkan lg budak2 hafal sifir.dan cepat kira.. seronok bermain dgn angka =)

apa2 pun,izan nk ucap selamat menyambut ramadhan utk akak sekeluarga..

Eye_nee said...

Betul tu kak..dulu2..masa nak beratur masuk kelas..sorang2 kene baca sifir...tak dapat baca..duduk la dekat luar kelas....sgtttt2 berguna info ni....

s a r said...

assalamualaikum kak.

eheh. saya minat sifir2 ni. semenjak kene denda dulu sebab tak hafal, terus minat bab kira2 ni. malangnya bukan jadi bidang pulak. huu.

saya suka tengok akak ni sebab suka anak2 joint program ilmu. gud for the future. InshaAllah. :)

ikatankasihku said...

baru nampak kat paper hari tu pasal bijak sifir ni...memang bijak org yang cipta formula sifir ni..

rATu kEBaYA said...

saya pun pernah kena denda sebab tak hafal sifir 7...

Selamat berpuasa kak..

Afikah Aziz said...

ehehe senang la,terima kasih kongsi ni kakak :p

Hanis MY said...

salam kak zakie! saya rindu sgt2 dengan utm!!! bagus diadakan bengkel macam tu untuk para pelajar...

terima kasih atas ucapan bermakna di lahir lahir saya..syg kak zakie!

NM02 said...

beriya ai buat yu... hohoho.. ai dah terer.. bleh calen adi putra lepas ni... akikikiki




ai pun nak ucap selamat menyambut ramadhan al mubarak buat akak dan keluarga..

Diana @ bilakukatacinta said...

pernah tkanak p sekolah sbb takut tak hafal sifir 9-12...

ajumohit said...

anak2 skrg semua bijak2 kan kak, tak terjangkau dek pikiran soalan2 tu heheh...selamat berpuasa jugak utk akak dan keluarga

Afzainizam said...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

~~~~~~~~~جزاك اللهُ خيراً~~~~~~~~~~~~
Jom Terjah entry terbaru ??
tip rendahkan lowered kereta

aku ingat cara zaman dulu nak ingat sifir sembilan... hanya gunakan jari ajerrr ... sampai sekarang ingat... lagi satu penggunaan sampoa juga boleh ... lagi senang.. cuma bayangkan ajer bentuk sampoa dah tau jawapannya

redza said...

skolah rendah dulu sebelum kelas math bermula mesti cikgu soal sifir dulu..xdpt jawab kena piat telinga huhu

Mommy Fara said...

Ouh. Macam tu ke? Mcm2 kaedah pembelajaran skg nie kan? Igt lagi, klu dulu sifir kena hafal. Bila cikgu suh hafal, agak-agak lambat and ade unsur2 mengira...mst kena titik jari dgn pembaris besar tu! Seram!

gadisBunga said...

saya suka betul belajar rahsia2 formula matematik ni.

padahal takde la rahsia sgt kan skrg ni?

Sekamar Rindu said...

salam...kak,

moga mendapat ilmu yg sangat berguna....

Ati Masrif said...

anak2 ati yg di sekolah rendah
pun ada guru dari sekolah lain
dtg menjual buku formula sifir jugak

selamat menyambut ramadhan kak :)

NOOR FATIN said...

rindunya zaman persekolahan. terutama zaman sekolah rendah. pasal sifir ni. hehe paling susah bagi saya sifir 7 dan 8. hakhak

luahfikiran said...

SALAM KAK,
SEBAR2KAN ILMU SIFIR TU KPD KALIAN YG LAIN !

ieda said...

aduhh dik teringat zaman akak hantar budak2 berkonvo disini .. joint perarakan academic tuu :)

munna said...

dulu masa sekolah rendah klu kelas matematik... wajib kena berdiri ats kerusi semua murid sapa dpt jawab boleh duduk.....

dwaty said...

masa saya darjah pun sama... kena baca sifir baru boleh masuk kelas....

cara penyelesaian tu boleh diguna tuk ajar pada budak sekolah... member pun ramai yang cikgu tapi guru matematik tak taula ada ke tak... hehehe

salam ramdahan tuk akk juga...

WuMing said...

Ya... WuMing posing sakan depan dewan ni dulu...

Leysa JL said...

waaa bestnya! teringt time skolah dulu, dgn jari2 kaki ikot menari dlm kasut bila kna suruh baca sifir..suka sgt..hehe

cemomoi said...

bukan anak aje kena masuk yeh? saya ni pon k.o kalo pasal math manjang berdiri atas kusi je

gedek! said...

3 sekawan tu dah ada boifren?

sahromnasrudin said...

selamat berpuasa juga utk akak sekeluarga ya...

kella said...

kak zakie, kita dah lama tak singgah sini.. rindu pada akak.. kita tetap nak komen walaupn dapat masuk sekejap je nih! rush hour!hehehe

selamat berpuasa ya kak zakie.. i love u! =)

Zaitun said...

Bagus untuk anak2 yang masih belajar.
Selamat berpuasa buat kakzakie,maafkan kak Zai kalau ada buat silap.

azi said...

Salam Akak..
Akak..selamat menyambut ramadan dan berpuasa...maafkan saya kalau ada tulisan yg.menyinggung hati...semoga ramadan kali ini akan membahagiakan kita...:)

Umihoney said...

Salam sahabat
Selamat menyambut Ramadhan AlMubaraq

Citarasa Rinduan said...

terima kasih kak,.. syer sesuatu y amat menyenangkan ttg sifir..


ayu pun mengucapakan salam ramadhan utk kak sklrg..
agak2 kalau ada jodoh kita.. berayalah ke rumah ku..

en_me said...

sonoknyerr gi kursus kanns.. ehehe

insan_marhaen said...

IM guna kalkulator je..

ORLANDO AHMAD said...

saye fobia nombor...

Mohamadazhan.com said...

dulu sek ren siap kena rotan tak dapat hafal sifir...hehe

DDrfauziah said...

Aslmkm.
Memang lebih baik menggunakan logika dari menghafal saja.
Dulu, kaedah menghafal lebih sesuai & mudah sebab anak2 banyak yang menurut. Kini anak2 lebih banyak bertanya logikanya. Kan?
Selamat menyemarakkan Ramadahan Al Mubarak.

Kakzakie said...

@ kakcik: Bila mudah dipelajari insya-allah minat jadinya kakcik:)


@ Afida Anuar: Kakak pun sifir 9 guna sistem jadi tapi kali ini dia guna sistem lain lebih praktical tak perlu keluar jari kita buang satu....


@ ~Yus~: Sekarang tak sama dulu kan yus. Kakak dulu pun pakai hafal sebab tak mahu kena denda.


@ Sharifah Nadzarah: Insya-allah anak-anak SN masih kecik lagi. Masa dia akan ada lagi sistem baru agaknya....

Kakzakie said...

@ bujal x: best kan bila tahu. Lain-lain pun dia ajar sangat mudah diikut.


@ ahmad humairi: Selamat berpuasa juga cikgu. Raya... hehehe puasa dululah cikgu:)


@ Rina AVAIL: Seronok bila dapat menguasainya kan Cik Betty. Mesti terkenang masa konvo bil anampak dewan ini:)


@ missbby: Itulah walau pakai hafalan kita masih ingat kan B..

Kakzakie said...

@ Acik erna: Selamt berpuasa ajuga Acik


@ sayangsayangibu: Kalau selelu buat latihan ianya jadi biasa. Tapi cara kita dulu walau sistem hafalan ianya tetap dalm kepala kita kan:)


@ kucingorengemuk: Wah... advance kan atuk KOG. Kakak baru belajar dia dulu lagi dah tahu. Tahniah!!


@ ~izan~: Sekarang macam-macam cara nak buat anak-anak pandai izan. Kena rajin buat latihan juga kalau tak susah juga...

Kakzakie said...

@ Eye_nee: Murid dulu takut betul dgn cikgu. Tak ada melawan dan kalau kena denda pun tak adalah mak-ayah dtg marah balik pada cikgu


@ sar: Wa'alaikumsalam. Dulu tak ada sistem macam ini kita pun berjaya juga tapi kan sar. Berkat kesungguhan juga. Cuma sekarang kita nak bagi lebih mudah itu saja.


@ ikatankasihku: Kerana ada yg bijak mencipta yg untung anak-anak kita...:)


@ Ratu Kebaya: Kakak rasalah masa dulu tak adalah murid yg tak pernah kena denda. Tapi kita cekal...

Kakzakie said...

@ Afikah Aziz: Mudahkan dik... Sifir lain ada method yg lain pula...


@ Hanis MY: Terkenang dgn Johor kan Hanis. Dulu tinggal di sini, mengajar di sini. Sekarang duduk dgn org Jepun hehehe... tak apa nanti balik bertugas di sini lagi ye...


@ NM02: Kakak agak mesti Niezza buat beberapa angka lain. Best kan sebab senang sangat...:)


@ Diana: Kakak dulu sifir 9 expert sebab pakai turunkan jari satu. Angkat 2 tangan kalau 9x2, turunkan jari manis. Lihat kan jadi 18 (satu jari kelingking dan baki sbelah jari manis kan 8) kakak dulu pakai sistem ini.

Kakzakie said...

@ ajumohit: Sebab semakin ramai budak yg cerdik kita pun kena pantau anak kita agar tidak ketinggalan aju...


@ Afzainizam: Cara zam sama dgn cara kakak belajra dulu guna jari dan sampoa. Tapi sekarang lagi senagn tak payah turunkan jari...


@ redza: Kakak pun sama sebelum kelas mula kana soal sifir dulu. Tapi kalau tak dapat tadah tangan kenalah pelepek pembaris cikgu tu. Huh... perit tau...


@ Mommy Fara: Samalah kakak pun macam tu dulu MF. Perit kan bila pembaris itu pelepek atas tapak tangan...Bila ingat senyum sendiri:)

Kakzakie said...

@ gadisBunga: Sekarang dah banyak pendedahan sebab salah satu nak cari makan juga GB. Ilmu dibusinesskan...


@ Sekamar Rindu: Ilmu untuk kebaikan SR...


@ Ati Masrif: Kaedah ini dah mula ada dimana-mana Ati... Kita buat saja mana yg terbaik buat anak-anak

Kakzakie said...

@ NOOR FATIN: Sifir 7 dia guna sistem ganti sifir 5 Fatin. Kemudian ditambahkan pada angkanya. Bila attend kita akan faham dan amat mudah....


@ Luahfikiran: Insya-Allah Dato' kakak rasa sekarang dah kian meluas sistem ini


@ ieda: Mesti terkenang bila nampak dewan itu kan. Hee....


@ munna: Macam-macam cara cikgu dulu nak buat anak muridnya pandai kan munna...

Kakzakie said...

@ dwaty: Kakak rasa masa bengkel itu ada juga yg kalangan guru mathematic. Mesti balik dia akan praktikan pada anak muridnya pula...


@ WuMing: Masih sama dari dulu hingga kini kan. Dalam pun sama juga wuming...


@ LeysaJL: Hehehe.... jari bergerak dlm kasut sebab tak cukup jari tangan kan...:)


@ cemomoi: Tapi masa bengkel tu pelajar yg cemerlang adalah budak lelaki. Berapa saat saja dia dah boleh selesaikan soalan. Hebat kan ..

Kakzakie said...

@ gedek: Budak sekarang badan je besar gedek tapi umur masih kecik lagi. Belum baligh pun lagi...:)


@ sahromnasrudin: Cepat betul masa berlalu ye shah. Berpuasalah kita Isnin ini ye..:)


@ kella: Selamat berpuasa juga buat kella ye. Jagi diri moga ibadah diterima olehNya...


@ Zaitun: Anak-anak sekarang macam-macam method diajarkan Kak Zai... Maaf juga dari kakak Kak Zai..

Kakzakie said...

@ azi: Kakak pun sama Azi. Moga ramadhan ini lebih baik dari yg lepas-lepas buat kita semua...


@ Umihoney: Wa'alaikumsalam Umi. Selamat berpuasa juga buta Umi...


@ Citarasa Rinduan: Tak lama Umai pun boleh ikut pergi Ayu..

Insya-Allah mungkin raya ini kita bertentang mata. Heee kelakarlah Ayu dekat tapi susahnya nak bersua...

Kakzakie said...

@ en_me: Belajar benda baru En_me


@ insan marhaen: Sekarang bolehlah guna kalkulator dulu belajar mana boleh IM...Pengelat nie...:)


@ ORLANDO AHMAD: Fobia kenapa dik. Kalau duit pandai pulak kira ye...


@ Mohamadazhan: Rotan dulu memandaikan bukan macam sekarang ada yg guna rotan kerana emosi...


@ DDrfauziah: Betul kata Kak G. Budak sekarang setiap apa yg ada mest nak ada logik supaya dia mudh nak terima....

IMANSHAH said...

teringat zaman dulu, belajar sifir guna batanglidi

Sekamar Rindu said...

salam...

kak selamat menyambut bulan puasa yang barakah..

drp sr untuk kak sekeluarga...

Kakzakie said...

@ IMANSHAH: Kakak dulu guna biji saga dan biji asam jawa...


@ Sekamar RIndu: Walakaikumsalam. Selamta berpuasa juga buar SR dan keluarga

mamaNoriz sini.. said...

wah bagus ek,
sya kat UTM pun tak tahu ada course ni...hehehe, teruk betul...

Kakzakie said...

@ MamaNoriz: Macam mana nak tahu benda ini di war-warkan melalui radio IKIM. Kalau dengar tahulah... Lagi pula melibatkan anak-anak 7-12 tahun...

aby said...

salam k zakie,
klu takat sifir 1 sampai 16,
rasanya aby boleh buat mcm membaca alif ba ta sampai ya ..
sbb dalam kerja seharian banyak kena applykan mathematic ..

cuma nak buat anak2 dapat hafal mcm aby, masih tk dapat lg formula ..
depa masih terkial ..

yg buat kadang2 heran, bila perniaga kt pasar atau kedai,
kira 2 tiga barang pun nak guna kalkulator ..
tu yg aby kadang2 sound juga..
"tk kan kira 2-3 barang pu guna kalukulator ..

ILA HonEyBuNNy said...

salam kak...

iya la..ila teringat masa belajar sifir dulu...kena hafal sampai mama marah sebab xingat...hehe

salam ramadhan kak..

Temuk said...

As-Salam KAKZAKIE
Nombor memang boleh menyusahkan kita, tapi jika kita pandai gunakan depa balik, jadi senang pula hidup kita. Bagusnya ada cara2 hebat dlm pembelajaran hari ni.

Maaf zahir batin & selamat menjalani ibadah puasa.

Cik Ina Do do Cheng said...

Assalamulaikum kak zakie


cik ina pun cuba mengetest IQ, ngan sifir yang kak zakie beri tu. masa kecik dulu kita duk menghafal, kalau tak dapat kena denda. sekarang dah senangkan .

Admin P@P said...

Assalamualaikum.
Tahniah, bukan sahaja anaknya yang bijak sifir, bahkan ibunya juga dinobat juara.

Salam Ramadhan, semoga ibadah kita diredhaiNya.

TQ

anitaare said...

salam ramadan al-mubarak kak zakie
datangnya dinanti,perginya ditangisi..moga puasa kita lebih bermakna kali ini

BLADE EDGE said...

Assalamualaikum...

rasanya ramai lg yg xtahu rahsia2 matematik mcm ni. selain drp kat universiti, bengkel mcm ni sepatutnya lebih byk diadakan utk dedahkan semua org termasuk students kat skolah. ilmu yg diajar masa bengkel tu akan lebih membantu dlm pembelajaran.

SELAMAT BERPUASA

happy blogging :-)


regards,
BLADE EDGE

Kakzakie said...

@ aby: Wa'alaikumsalam aby. Terrorlah aby boleh samapai sifir 16. Kakak sampai 12 ok sebab dah lekat dlm kepala dari kecik....:)


@ Ila HoneyBunny: Mama marah sebab nak bagi Ila pandai. Ha... sekarang siapa yg pandai... Nasib mama ingatkan...


@ Temuk: Wa'alaikumsalam cikgu. Benar kata cikgu kalau kita dpt menguasi segalanya jadi mudah.


@ Cik Ina DDC: Wa'alaikumsalam CIk Ina. Ok tak? Mesti rasa senang kan Cik Ina... Bolehlah ajar Firdaus. Mesti dia suka...

Kakzakie said...

@ Admin P@P: Wa'alaikumsalam cikgu. Bila dah belajar akan jadi mudah cikgu. Kalau tak tahu kita ikut cara lama lambat mendapat jawapan.

Insya-Allah moda ibadah mendapat redha ALlah.


@ anitaare: Begitulah anita. Serasa bagai baru lepas ramadhan kini telah dtg lagi.Selamt berpuasa anita:)


@ BLADE EDGE: Kakak rasa masa bengkel pun ada guru yg turut serta dan kakak juga percaya cikgu ini akan aplikasikan pada muridnya. Untunglah murid dia...

aku HIV positif said...

ziarah menjelang ramadhan dengan iringan doa semoga kita semua beroleh keberkatan yang berpanjangan, ameen...

hani@debumelukut said...

bijakkk bijakk

ckLah said...

كل عام وانتم بخيربشهررمضان ا لكريم

eelobor said...

ingat masa kecik2 dulu ada citer "siti sifir"

afzainizam said...

Dulu Ayah rotan sampai birat bila baca sifir tak lancar.... sifir 1 sampai 5 tu lancar masuk 6 -7 habis lahhh

Ramadan bulan yg mulia..
Tertutup pintu-pintu neraka..Terbuka pintu-pintu syurga..Syaitan-syaitan dibelenggu.
”Selamat Berpuasa & Selamat Berbuka”
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
أهلا وسهلا يا رمضان!! ... رمضان كريم
firestartingautomobil.blogspot.com
bukandoktorveterinar.blogspot.com
~~~~~~~~~جزاك اللهُ خيراً~~~~~~~~~~~~
Jom Terjah entry terbaru ??
Ucapan Selamat Berpuasa & berbuka

azian said...

kak zakie kami...
tak tau nak cakap mcmne rindunya saya pada akak...harap dapat jumpa lagi, boleh tgok muiz akak berjalan terkedek kedek...heheheh

selamat berpuasa kak zakie kami...

Cik Ecah said...

sekarang dah mcm2 formula ader kan..tinggal nak blaja jer,,,:)

selamat berpuasa kakZakie :)

Kakzakie said...

@ aku HIV positif: Selamt menjalankan ibadah puasa dari kakak juga..


@ hani@debumelukut: Kalau rajin mempraktikkan cikgu...:)


@ ckLah: Ahlan-wasahlan ya ramadhan. Selamt berpuasa cikgu.


@ eelobor: Oh.. kakak ingat lagi ee. Kakak pun dulu ada lihat rancangan ini..:)

Kakzakie said...

@ Afzaiizam: Hm... kesiannya. Ini mesti nakal dulu sampai kena sebat. Tapi jadinya pandaikan...
Selamat menajdlankan ibadah puasa


@ azian: Huhuhu... rindunya dgn hero tu. Dah pandai jalan ye... Bila balik Johor? Moga bertemu raya nanti...Selamt berpuasa ye


@ cik Ecah: Betul CE. Cuma bergantung diri rajin ke tidak. Selamt berpuasa juga Cik Ecah...

JunAina said...

terima kasih kak zakie kerana berkongsi pengetahuan...nanti nak praktik semasa ajar anak2 lah...

Papa Mifz said...

bagus yer akak htr kan ke bengkel...dulu time saya xde pun pergi bengkel2 nih...tapi alhamdulillah masih dapat A...;)

khunsuriyatit said...

bagusnya formula ni...camne la saya leh terlepas pandang...ada lagi tak bengkel cenggini kat area negeri Johor...

kiwi said...

boleh ajar sy utk sifir 5,6,7,8 dll? sifir 11 dan 9 sy tahu.