Wednesday, July 13, 2011

Persahabatan

Selalu dia sendiri. Hinggap di pokok yang sama pada waktu lebih kurang hampir masa untuk aku makan tengahari. Paling lewat pun waktu solat zuhor hampir tiba. Tetap akan datang tidak kira panas atau hujan. Memerhatikan dia sendirian tanpa teman saban hari. Hairannya lama dia boleh berada di situ walau tanpa makanan. Kalau pokok ini jenis yang berbuah atau berbunga aku tidak hairan. Pokok ini berada di luar pagar pejabat kami. Selalu kami perhatikannya dari tingkat dua pejabat.

Persinggahan - Lebih kurang 12:30 tengahari dia telah hinggap di persinggahan selalu


Jam 1: 13 - Ketika aku hendak pergi solat Zuhor dia bagaikan terlena.

Selepas Zuhor - Tanpa di duga ada yang datang menyapa. Warna hitam juga dan species yang sama. Sekufu agaknya....

Mesra - Hatiku berdetik juga setelah sekian lama sendirian akhirnya Allah pertemukan juga dia dengan teman yang punya rupa dan species yang sama. Kami satu pejabat turut gembira walau ia sekadar binatang yang tidak dapat kita baca perasaan yang ada di dalam dirinya.




~~~Persahabatan atau ikatan yang dijalin dengan sebuah keikhlasan dan pengertian yang tinggi pastinya indah untuk dikenang sampai bila-bila ~~~



121 comments:

luahfikiran said...

SALAM,
N3 YG MENYENTUH HATI ! ITU BINATANG, BAGAIMANA DGN MANUSIA ?

aku HIV positif said...

suka n3 ni

missbby said...

Wah kak, menarik ni.macamana burung tu boleh ada kat situ je kan..Allah tu Maha Berkuasa menemukan teman untuk dia..Sangat tersurat dan tersirat entry ni,,:)..Akak setiausaha ke? Kat mana kak?

Che Mid said...

Salam, baik-baik... ralit tengok burumg berduaan.. tak perasan bos sedang perati dari belakang he he

kakcik said...

Hargailah setiap kawan/teman/sahabat yang kita ada kerana kita tak akan pernah tahu bila waktunya mereka adalah sebenarnya sesuatu yang berharga melainkan setelah kita kehilangan mereka.

sarah-najwan said...

tu pasangan laki bini burung..

mula2 laki dia dtg..bini dia cari makann..dah kenyang dia dtg teman laki dia..hehehe

laki bini pom kira kwn sejati jugak..tmpat meluahkan segala macm hal..berkongsi segalanya

ikatankasihku said...

persahabatan yang tulus lahir dari hati yang ikhlas lagi murni...

ibuintan said...

tempat pertemuan yang telah dijanjikan, mungkin pasangan 'kekasih' tu ...kakzakie


memang setiap makhluk memerlukan teman atau pasangan, walaupun binatang mereka juga perlu teman untuk menikmati hidup ini... berkongsi suka duka dengan cara mereka pula... agaknya lah

sis intan said...

burung pun ada perasaan, kak :)

ahmad humairi said...

Assalamualaikum,

Kakzakie cari kawan?????

Diana @ bilakukatacinta said...

slm..

sahabat..walau ape yg menemukan mereka..menyatukan mereka...adalah ikatan yang perlu dihargai...

wahida said...

suka n3 ni...

moral of the story: ajal maut, jodoh pertemuan mmg di tgn Allah....

Cik Ecah said...

DIA tau apa yg terbaek utk hambaNYA :)

DDrfauziah said...

Aslmkm.
Sepertinya binatang pun punya hati!

s a r said...

assalamualaikum kak :)

segala yang kita buat diringi dengan keihlasan insyaAllah lebih diberkati dan kekal hingga akhir hayat. :)

Cik Ina Do do Cheng said...

Assalamulaikum kak zakie


Memang bahagia kalau dapat sahabat yang ikhlas nak bersahabat ngan kita. Ada gak.tempat nak luahkan perasaan suka duka.kak zakie prihatin ngan haiwan gak.

AI said...

- penunggu setia...

NM02 said...

gambar dan baris kata yang punyer seribu makna

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum Kakzakie,

Tunggu kawan rupanya.

Allah menjadikan dia berpasang-pasangan kan.

nurkass said...

emmm..
segalanya telah ditentukan..
terimalah dgn hati yg terbuka..
nice entry kak zakie..:)

dwaty said...

akhirnya.... bertemu jau.....

MamaEma said...

sepertinya binatang lebih menyayangi antara satu sama lain..tapi manusia?

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

diaorang tgh dating tu..hehe..ambiklah gambar lg kak mana tahu lps ni bertelur pulak..

Cik SHiNJU said...

Ada pengajaran di sebalik kejadian yg kita saksikan yer.. Binatang pun perlukan teman,inikan pula manusia..

ainnoraini said...

burung pun mcm kite jugakkan...suke berkawan mungkin punya perasaan jugak...

sahromnasrudin said...

sahabat adalah seseorang yang tahu lagu di hati kita :-)

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalm Luahfikiran,

Allah juga yg mengerti Dato'.... Menjadikan burung itu utk kita berfikir.

Kakzakie said...

aku HIV positif,

Terima kasih AHP

Kakzakie said...

missbby,

Dah lama burung itu datang setiap hari. Kakak perhati selalu sendiri mungkin semalam baru dia ada kawan. Kejap lagi mesti dia datang. Tak tahulah hari ini ada teman lagi ke tidak. Kakak kerja swasta di JB (kuli lagi)Hehehe...

Kakzakie said...

Che Mid,

Boss kakak mana ada sini Che Mid. Dia org nak dtg M'sia kena beritahu kakak dulu. Hehehe... selamat kakak....

Kakzakie said...

kakcik,

Kakak harap burung itu dapat terus berkawan dan menghargai sesama dia. Belum datang lagi ni kakcik, kakak rasa sekejap lagi datanglah dia...:)

Kakzakie said...

sarah-najwan,

Kakak rasa baru nak berkawan kot cikgu. Sebab dah berbulan dia sendiri baru semalam yg seekor tu datang. Hari ini belum datang lagi...

Kakzakie said...

ikatankasihku,

Ketulusan ada masanya sukar dinilai kan...

Kakzakie said...

ibuintan,

Bila lihat dia dan berteman kami yg dok di office pulak yg suka. Dah berbulan sendirian...

Walau sedar teman kita pinjaman Allah semata-mata biarlah kita hargai selagi ada hayatnya kan cikgu...

Kakzakie said...

sis intan,

Wah sis intan pandai juga berhipotesis:)

Kakzakie said...

ahmad humairi,

Kawan biar ramai cikgu...:)

Daddy Ziyyad said...

Tahniah...sebab akak memerhatikan alam dan haiwan ciptaan Tuhan dengan mata hati...

Kakzakie said...

Diana @ bilakukatacinta,

Menghargai dan menjaganya sebaik yg boleh bila Allah berikan kita ikatan itu....

Kakzakie said...

wahida,

Interpretasi yg baik wahida....

Kakzakie said...

Cik Ecah,

Tak lama pun Cik Ecah pun akan jadi macam burung itu kan. Hehehe... kan dah kena usik kakak.

Kakzakie said...

DDrfauziah,

Kakak rasa pun begitu Kak G...

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam sar,

Semoga bila ada keikhlasan akan dapat diujudkan kasih dan sayang sesama insan...burung itu pun juga:)....

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam Cik Ina DDC,

Dengan sahabat yg boleh mengerti kita rasa kita dikasihi kan Cik Ina. Kakak sebenarnya perhati dah lama burung tu sampai kami di sini kata tak makan ke dia....

Kakzakie said...

Al,

Buat masa ini setia Al....

Kakzakie said...

NM02,

Sekadar paparan burung yg boleh kita ambil pengajaran nieza...

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam kunang-kunang,

Lama dah dia hinggap di dahan itu selalu sendiri. Semalam entah mengapa boleh ada kawan datang. Itu yg kakak suka nak snap...

gadisBunga said...

entri ni sweet... :D

Kakzakie said...

nurkass,

Bererti Kass walau sendirin lama burung itu dapat juga akhirnya teman; samalah kita manusia pasti akan ada teman yg telah Allah tentukan jua....

Kakzakie said...

dwaty,

Alahamdulillah.... adalah dia teman:)

Kakzakie said...

MamaEma,

Harap kita pun sayang juga sesama umat. Tak mahulah kena perli burung, malu...

Kakzakie said...

Rina Avail,

Masa kakak baru beri komen dia belum datang ha... sekarang dah ada dah tapi sendiri lagilah. Kesian....

Kakzakie said...

Cik Shinju,

Hanya sesekali Allah uji bila teman seiring belum ditemui oleh seseorang....

Kakzakie said...

ainnoraini,

Allah jua yang mengetahui ain. Samada itu pasangannya atau teman atau bagaimana. Kita juga begitu...

Kakzakie said...

sahromnasrudin,

Mencari sahabat yg boleh mengikut melodi kita itulah yg susah kan shah...

atie said...

salam kak zakie

sesuatu yang dalam pengertianya

Kakzakie said...

Daddy Ziyyad,

Pokok itu sebenarnya sebelah cermin tingkap bilik kakak. Mudah nampak dan oleh kerana hari-hari dia datng di situ maka bila selalu sendiri kini berteman macam ada sesuatu dia nak tunjuk kakak doc....

Kakzakie said...

gadisBunga,

Thanks GB. Sweet, bitter, sour and spicy are always in our meals...

Kakzakie said...

atie,

Kalau itulah yg boleh dilihat kita lihatlah atie. Moga atie sihat hari ini.

fuad ansari said...

melihat dan menafsir..
hebatnya nilai sebuah persahabatan..
kurniaan Tuhan pemilik alam..

makdara TERdiva said...

haiwan pun tau makna persahabatan.. :)

Kakzakie said...

fuad ansari,

sesekali mata dan hati melihat serentak dengan minda memberi penilaian betapa kurniaan Allah tidak ada tolok bandingnya...

Kakzakie said...

makdara TERdiva,

Dia mengejek manusia yg tak tahu menilai erti sebuah persahabatan:)

azi said...

Salam Akak..
Persahabatan yg. ikhlas tak terbatas kepada manusia sahajakan akak...

nabilah_2908 said...

berdua lebih baik.... :)

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

burung pun pandai nak bersahabat inikan kita manusia kan?

LiFe KaMi said...

wah ni kira dahsyat ni..
akak boleh tgu saban hari sambil amik gambar..
Sesungguhnya Allah Maha Besar..
uniknya ciptaan Tuhan..:)

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

salam kak...persahabatan yg kekal abadi.moga persahabatan kita kekal ye akak!

Amy Syaquena said...

Burung pun ada perasaan inikan pula manusia kan..huhuhu tersentuh hati bila baca entri akak nie

ajumohit said...

Tersentuh hati sy mbacanya kak, smg persahatan kita berkekalan ke akhirnya

Hanis MY said...

kak zakie...wahh sukanya entri ni... semoga ikatan kita berkekalan hendaknya...

Acik Erna said...

kakzakie..setiap hari ke dia ada disana..
bertemu jugak teman dia ye..

Penjejak Mimpi said...

Kakzakie, burung tu pon da berteman.. Sy ni ajek yang masih mencari.. Hehehehe

Papa Mifz said...

entry yg menarik...jodoh x kemana kan....:)
sempat tgkp gmbr burung yer kak....:)

aliesha kirana said...

aah syahdu lak rasa. setiap makhluk dicipta berpasangan.

Hanis Azla said...

indahnya entry ni.. dari pemerhatian dapat cerita yg menarik utk di kongsi.. semoga persahabatan yg terjalin kekal abadi..

aanie said...

akak ni pemerhati yg bagus la...

salam kenal..dah follow...

ORLANDO AHMAD AL BUAYAK said...

hubungan yg indah dikenang, yg hampeh pon dikenang huhuhu

~ yus ~ said...

Salam kakZakie...

Adakah yg datang setiap hari burung yang sama kak? Mana tahu setiap hari burung yang berlainan?

Burung pun perlu teman kan kakZakie, apalagi kita manusia..

Hargailah semua yang ada bersama kita..

pesona said...

Assalamualaikum Hjh,

Simbolik tu....di waktu LUNCH...

Citarasa Rinduan said...

Kak zakie..

begitu jua keadaan sekeliling yang kak hargai..
begitu jua ayu mendoakan persahabatan kita kekal..

insyallah..
bila nak bersua nie

JunAina said...

penantian itu satu penyiksaan dan akhirnay penantian itu berbaloi!

Zaitun said...

Mungkin satu penantian yang agak lama tapi akhirnya bertemu juga.

ainhany said...

salam kak,

subhanallah....
-pic tell a story.
truelly frendship cOme from heart and mind.

thnz alot sis.
(sesekali speaking omputeh nooo)

sayangsayangibu said...

kadang kadang bila kita perhatikan sesuatu tu
kita mesti terfikir apalah yg dibualkan, yang di perhatikan dan di fikirkan

macma sya selalu bila terpandang kucing datang disini, sya pandang mata kucing tu, fikirkan juga apalah agaknya kucing ni nak luahkan pada kita agaknya.

♥ Ahlia Iman ♥ said...

Salam'alaik kak :-)

ALLAH..apa sahaja yang kita lihat didunia ini boleh mengajar kita, dengan syarat kita melihat sambil berfikir dan hati berhubung dengan ALLAH..

~ Persahabatan itu terbina atas ranting kejujuran, bertunjangkan keikhlasan, lalu membuahkan kemanisan ikatan ~

syukran jazilan kak :-) n3 yg cantek^^

Afida Anuar said...

Kak Zakie, awek dia tu kut...pasai tu setia menunggu..hehe;)

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

salam nice n3 i like

eelobor said...

banyak yang tersirat.....

ibundo said...

binatang pun perlukan teman. apatah lagi manusia.

FasiHaH SupiaN said...

Very nice...kakzakie...

Abd Razak said...

Assalamualaikum...

Perjalanan hidup makhluk di alam ini semuanya atas kehendak Allah Taala

Kakzakie said...

@ azi: Betul azi ramai yg bersahabat dgn binatang....



@ nabila2809: Tidaklah berbicara dlm hati sendirian lagi bila dah berdua kan:)


@ Be Simple Beb: Agaknya dia pun macam kakak selalu lihat dia sendirian BSB:)

Kakzakie said...

@ Life Kami: Kakak tak payah tunggu dik. Dia memang akan datang setiap hari. Dah berbulan dia sendiri dan kini baru ada teman dtg menyapa


@ Lydia Miza: Insya-Allah kakak mohon pun begitu juga dik...


@ Amy Syaquena: Itulah Amy ada kalanya Allah tunjukkan pada kita melalui apa yg kita lihat...

Kakzakie said...

@ajumohit: Insya-Allah Aju. Kakak pun mohon begitu juga...


@Hanis My: Seronok tengok burung itu dah berdua kan Hanis. Moga kita terus bersahabat ye...


@ Acik Erna: Ialah Acik. Dia selalu ada dan masanya pun lebih kurang sama. Kini nampaknya dan ada teman...

Kakzakie said...

@ Penjejak Mimpi: Itulah PM setelah sekian lama baru ada burung lain dtg. Itulah juga mungkin akan terjadi pada PM. Kakak doakan akan ada teman disisi tak lama lagi buat PM...


@ Papa Mifz: Seronok punya pasal sebab dia dah berteman....


@ alisha kirana: Maha kaya Allah menjadikan makhluk itu dgn pasangan masing-masing...

Kakzakie said...

@ Hanis Azla: Memerhati burung yg sudh berteman Hanis :) Moga kita pun sama juga...


@ aanie: Terima kasih aanie. Kakak dah follow juga sebagai sahabat macam burung itu:)


@ ORLANDO AHMAD BUAYAK: Sifat manusia mesti akan terkenang dan dikenang samada baik atau sebaliknya...

Kakzakie said...

@~yus~: Wallhualam kalau ia burung yg lain tapi burung itu punya sifat yg sama dan datang pada masa yg lebihkurang sama. Selalu pun sendiri dan baru kini ada peneman

Kita pun nak berteman kan Yus:)


@ Pesona: Itulah tuan sambil rehat melihat burung....:)


@ Citarasa Rinduan: Rasa sebagai sahabat dah ada nak bersua ada saja halangan Ayu. Tapi akak rasa satu masa mesti kita bersua muka:)

Kakzakie said...

@ JunAina: Dia menanti ye Aina. Oh... alhamdulillah akhirnya adalah dia teman..


@ Zaitun: Betul Kak Zai. Memang dah lama sungguh dia sendiri. Kakak pun hairan tetiba ada dtg seekor lagi.


@ ainhany: Wa'alaikumsalan Ucu. Allah shown from the environment surrrounding as to make us to think positively....

Kakzakie said...

@ sayangsayangibu: Begitulah sya... cuma kita tak dapat jangkau dek akal kita disebalik perbuatan depan mata lalu kita membuat tafsiran sendiri:)


@ Ahlia Iman: Wa'alaikumsalam. Maha kaya Allah memberikan kita akal utk berfikir atas apa jua yg Dia tunjukkan...


@ Afida Anuar: Ewah... pandai je adik kakak nie. Tapi mungkin juga kan Fida. Mana tahu yg selalu sendiri itu betian dan yg dtg itu jantan. Hehehe.... kelakarlah Fida...

Kakzakie said...

@ brutalsolo: Thank you brutal. It was taken spontaneously...


@ eelobor: Burung dan dunianya dan kita mentafsirnya...


@ ibundo: Benar kakpah rasanya kalu tak ada teman sunyinya terasa

Kakzakie said...

@ Fasihah Supian: Thanks dik. You like it :)


@ Abd Razak: Wa'alaikumsalam ustaz. Indah ciptaan Allah atas makhlukNya membuat kita terfikir akan kekuasaanNya....

Afikah Aziz said...

wah lamenye die duk hinggap kt situ hehe,setia menanti teman kot :p

Maya Mayana said...

dia ada blindate kot kak, baru hari tu terbukak hati psgn nk berjumpa :)

ieda said...

dalam maksudnya kak :) tapi saya paham dan suke ...

Hantu Kak Limah said...

binatang lebih sensitif dari manusia...kadangkala manusia cuba memalukan diri dgn cuba mencemar nama 'binatang'dgn tingkahlaku mereka...

ILA HonEyBuNNy said...

salam kak...

kadang2 ila pun suka tengok binatang2 neh....mestia kan ada kawan...hehe...

indahnya persahabatn andai di sulami dengan keikhlasan hati hati....;-)

My Little Diary said...

seronok kan.... dpt tgk camtu...
kasih sayang memang takbole di jual beli....
manusia je kadang2 tak pandai menilai kasih sayang..huk3x

Noriz said...

subhanaAllah...ditakdirkan semua makhluk allah dijadikan berpasangan :)

Kakzakie said...

@ Afika Aziz: Bukan sentiasa Ika, tapi setiap hari masa dia hinggap mesti waktu tengahari. Dah dapat teman pun.


@ Maya Mayana: Amboi pandai kata dia blindate:) Kita nie manusia mesti buat tafsiran macam-macam...

Amy Syaquena said...

As'salam kak zakie,

Semoga akak dalam keadaan baik ye kak.

Kakzakie said...

@ ieda: Burung itu ajak kita bersahabt ieda:)


@ Hantu Kak Limah: Itulah HKL dlm kelompok binatang tak ada manusia tapi dlm kelompok manusia ada yg bagaikan binatang


@ ILA HoneyBunny: Mererung dan melihat binatang utk jadikan tamsil ibarat Ila...

Kakzakie said...

@ My Little Diary: Bila jadi macam tu malu rasanya bila burung pun tahu berkasih-sayang RIma...


@ Noriz: Itualh kehidupan sebagai makhluk Allah. Cantik kan Noriz...


@ Amy Syaquena: Alahmdulillah kakak sihat dik... Moga Amy oun sama juga.

pB said...

fuhhhh ...

ramainya yang komen

gedek! said...

Hitam memang ROCK!

Admin P@P said...

Assalamualaikum kakzakie.
Moga sihat dan ceria.

Merenung kebesaran Ilahi. Tak semua kita mengambil 'endah' apa yang kita lihat. Setiap yang terpapar di hadapan kita memberi 'isyarat' kebesaran dan kekuasaan Allah.

Rakaman alam burung yang memberi ruang kepada kita memikirkannya.

TQ

Norsha said...

Tanda kehebatan dan kebesaran Allah, setiap yang dijadikan berpasang-pasangan....

Kakzakie said...

@ pB: Seronok punya pasal tengok burung berdua-duaan:)


@ Admin P@P: Wa'alaikumsalam cikgu Lai. Sungguh itulah melalui makhluk Allah yg tidak sama dgn kita dapat dilihat sebagai tamsil ibarat utk kita ini.


@ Norsha: Itulah lumrah kehidupan yg telah Allah jadikan....

maya amir said...

binatang pun ade perasaan mcm kite, mau berteman supaya x sunyi:)

maya amir said...

binatang pun ade perasaan mcm kite, mau berteman supaya x sunyi:)

~izan~ said...

suka en3 akak ni..menarik sgt..burung pun dpt teman sesuai akhirnya...

mesti akak hari2 tgk burung ni..agak2nya dia tahu tak ada seseorang perhatikan dirinya? hmmm

sinta acoi said...

seekor burung saja mengerti bagaimana caranya berkawan seharusnya kita sebagai manusia merasa malu dunk sama seekor burung,,,
DOMINOQQ