Tuesday, May 24, 2011

Beg baru

Orang kata beg James Bond. Puas benar hati apabila dapat memiliki beg kotak yang begitu cantik, siap dengan pengetap di bahagian atasnya sebagai pengunci. Kunci diikat ketat dengan tali halus di bahagian tangkai beg. Sebelum masuk tidur pun masih tidak puas membelek beg baru itu. Susun lagi sekali buku-buku dengan cermat. Ada sedikit ruang ditepi buku diselitkan tempat pensil yang isinya hanya sebatang pensil, pemadam yang tinggal secoet dan pengorek bulat yang telah tumpul pisaunya. Tapi rasa sayang begitu kental. Tidur malam pun bermimpi pergi ke sekolah membawa beg baru.

Bangun pagi tidak perlu dikejut. Bagai ada saraf automatik sebaik aroma cekodok bawang menembusi lubang hidung. Faham pasti subuh sudah masuk waktu. Terpisat-pisat berebut mandi. Sejuk menggigil tetap dilalui juga tanpa banyak kerenah. Mana ada shower atau heater. Selesai solat, tukar baju sekolah, terus masuk ke dapur. Pasti ada sebotol air dan cekodok bawang yang siap untuk dimasukkan ke dalam beg. Melangkah ke sekolah tanpa bas atau van tapi semangat begitu berkobar. Pasti kawan-kawan mahu melihat beg baru ini. Senyum lagi. Puasnya tidak terhingga.

Kini beg bentuk begitu sudah tidak kelihatan lagi.

Balik dari outstation tempohari hubby membelikan anak-anak beg sekolah. Dua buah beg nilainya mencecah ratusan ringgit. Aku tahu mereka gembira sebab dapat memiliki apa yang dikehendaki. Baru lima bulan sekolah beg yang dibeli menjelang 2011 telah koyak. Tetapi itulah membuat aku terkenang pada masa dulu beg sekolah aku boleh bertahan bertahun-tahun. Kalau setakat lubang sidikit janji buku tidak cicir akan digunakan sepenuhnya. Itu pun menanti wang terkumpul barulah dapat memilikinya. Kini sebelum membeli kena tahu dulu brand yang dikehendaki, warna apa, berapa compartment didalam, ada tempat isi botol air dan ciri-ciri yang dia mahu. Bersyukurlah anak atas nikmat ini.


Gambar kucing - Beg adik yang baru RM 49.90/-



Hitam - Kakak suka Silver Planet 69.90/-



Berharap dengan beg baru dapat memberi suntikan semangat baru untuk mereka berdua yang sedang menjalani peperiksaan minggu ini.




80 comments:

Maya Mayana said...

semoga hadiah dr ayahanda dpt menyuntik semangat buat mereka...

Mamamya said...

as salam kak zakie...

tersenyum lia baca n3 akak kali sbb isu inilah yg lia n suami sembangkan mlm td....masa kemas2 buku sekolah anak2 sedih tgk beg sekolah afiqah yg dah koyak dalamnya..(bukan luar)baru 1/2 tahun sekolah beg dah xder rupa beg....

dan suami kata "nampaknya mmg kene belikan yg baru lah naik cuti sekolah nnti..."

begitu lah anak2 sekarang kan kak....lia dulu mcm kak zakie juga..selagi beg blh menampung buku yg ada mmg itu lah beg yg akan diguna sehinggah b'tahun2 lamanya....

mudah2an anak2 kita jd anak yg bijak n cemerlang kan kak..x mengapalah mama/baba b'belanja lebih sikit janji anak2 rajin n selesa ke sekolah...:D

Sharifah Nadzarah said...

assalam kak...
seperti mamamya..sy pun tersenyum baca n3 akak
anak sy yg tadika pun dah mintak beg baru padahal bukannya ada buku..tapi dibawaknya buku2 latihan kat rumah utk bagi begnya berisi...
kalau dulu2 nak minta beg baru punya lah takut..pakai jelah apa yg ada..
nampak betul peredaran zaman..

~ yus ~ said...

Beg sekarang memang tak tahan lama kan kak...

Anak dara saya pun dah tukar beg baru last month. Cepat betul rosaknya..huhu

Cik Ina Do do Cheng said...

Asslamualaikum kak zakie,

Terkejut dengar cite kak zakie, kanapa yek beg kita sama, cik ina punya kotak-kotak. masa tu rasa dah cantik sangat.

Betapa beruntungnya budak sekarang, dulu kita tak dapat beg semahal tu kan.

Cik SHiNJU said...

Beg james bond mcm akak tu kakak sulung saya sempat guna kot..sbb dia penah citer..

Beg sekarang mahal tp x berkualiti..x sampai abes setahun dah rosak..

ainnoraini said...

same lajugak kak zakie...asyik nak tuka beg jer dia org tu...
yg kakaknye sek menengah ok lagi...pandai jaga beg masing2...
yasmen n hanim tu...dah naik lunyai beg dia org tu...harus kene beli...kesian la pulak nengoknye kalau tak digantikan...

sahromnasrudin said...

assalamualaikum kakzakie..

semoga urusan mereka menjawab peepriksaan dipermudahkan ya :-)

munna said...

mmg berbeza zaman kita dulu dgn skrg ni kan kak zakie... dulu selagi blm betul2 lusuh atau tak boleh pakai baru ganti yg baru.... tapi skrg setahun 2 kali tukar beg baru.... dah rezeki anak2 kita

Prince Halilintar said...

same la mcm prince dulu rase syg sgt nk tukar beg baru sbb kite selesa bawa beg yg lame tu..hee

aby said...

salam k zakie,
adat beg sekarang, harap cantik dan menarik.
ketahanan hampeh ..
aby pun dah tukar beg baru utk anak aby ..

utk mak nya plak,
hubby belikan beg Bonia pe !!!

nukilanaffiza... said...

hmm..kak zakie.
kalau zaman saya dulu siap jahit sendiri kalau dah koyak janji boleh bawak beg g sekolah...
apa yang penting isi dalamnya bukan luarannya...semoga anak2 akak dapat belajar dengan baik setelah memiliki beg baru nanti...Amin...

Amy Syaquena said...

semoga dengan hadiah itu sedikit sebanyak dapat menyuntik semangat mereka..

Kakzakie said...

Maya Mayana,

Kakak harap begitulah hendaknya...

Daddy Ziyyad said...

saya dulu zaman sekolah, pakai beg sampai koyak rabak! haha...memang mak ayah saya ajar erti berjimat..

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam Mamamya,

Oh...samalah Lia, plastik compartment bahagian dalam yg koyak kan. Luar nampak cantik...

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam Sharifah Nadzarah,

La... sicomel itu SN pun nak yg baru jugak ye. Ini mesti kes jemu dan nampak beg banyak bergantungan di kedai:)

Kakzakie said...

Yus,

Lagi satu kalau Yus perasan buku sekarang banyak benar. Kalau dulu buku teks dgn bulu latihan saja. Sekarang ada teks, aktiviti, latihan dan berbagai. Bayangkan kalau beg itu macam pikul beras 10 kilo tiap-tiap hari...

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam CIk Ina DDC,

Kita dulu dapat beg itu dah megah semacam. Sayang hingga pakai dari tadika sampai darjah 3. Bila kenang balik kesian kan kita.

Sekarang kalau macam Firdaus lagilah ada Yuyi tolong beli nak tukar selalu pun tak ada masalah.

Kakzakie said...

Ci Shinju,

Itulah Yun bayangkan dulu betapa susahnya nak cari duit. Nasib emak-bapak celik ilmu bagi juga pelajaran. Kalau tak entah jadi apa agaknya kakak nie...

Kakzakie said...

ainnoraini,

Tapi kalau tak tukar pun kesian juga ain. Beg sekarang pikul buku berkilo-kilo isinya. Plastic yg bhgn. dalam dah serabai toge itu yg mereka tak tahan.

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam sahromnasrudin,

Terima kasih doa itu. Kakak kalau anak periksa buat kerja pun tak senang. Hati ingat mereka saja...

s a r said...

assalamualaikum kakzakie :)

hm, teringat saya sekolah dulu. sama je dengan kakzakie. guna selagi boleh. janji buku tak cicir.

untuk budak sekarang ni kan. kalau dulu tak kira jenama. Sekarang dah kenal jenama.

tapi kak, saya rasa budak sekolah rendah sekarang, buku banyak sangat even dah ikut jadual pun. Tu yang cepat je koyak sana koyak sini. Lainlah budak sekolah menengah. budak sekarang saya tengok macam dah takda buku nak bawak pergi sekolah. ringan seringannya beg diorang.

Kakzakie said...

munna,

Kalau boleh pun kakak tak mahu anak-anak Melayu zaman sekarang susah sebagaimana kakak dulu. Hendak membeli bulu tambahan pun peritnya....

Bermewah pun tidak mahu juga tapi cukuplah mereka tahu wang tak semudah dicari dgn petik jari saja.

Kakzakie said...

Prince halilintar,

Suka bawa beg lama kalau condition baik tak apa. macam anak kakak yg sulung sebab duduk asrama dia tak ada masalah beg koyak. Asrama dgn sekolah dekat...

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam aby,

Anak-anak beli beg baru mamanya pun nak juga. Wah... macam ini kakak pun nak jugalah.

Kakzakie said...

nukilannafizza,

Beg anak-anak kakak yg lama-lama kebanyakannya koyak compartment dalam dah sampai Indonesia tau. Bibik pembantu rumah kakak dulu kalau balik dia bawa semua. Sebab itu dia tak kasi buang... Kesian kan....

Kakzakie said...

Amy Syaquena,

Kakak harap begitulah Amy.

Kakzakie said...

Daddy Ziyyad,

Kerana kegigihan itulah lahir seorang insan yg mulia bergelar DOCTOR. Alhamdulillah.... tapi doc tunggu Ziyyad dan Ziyyan sekolah mesti tak tergamak buat macam itu pada anak sebab dulu memang org tua kita susah cari duit...

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam sar,

Betul tu sar. Anak kakak yang tahun 2 buku yg kena bawa lebih banyak dari kakak dia yg tahun 6. Nasib pergi papanya hantar dan balik pun van sampai depan gate. Tapi kelasnya di tingkat 3 sekolah kebangsaan dan sekolah agama tingkat 4. Bayangkan pikul beg berat tiap hari. Kesian...

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

assalamualaikum kak zakie.terima kasih sudi dtg blog saya ye.terharu dehh.kak,saya pun kena belikan anak2 beg baru sbln blk malaysia ni.nnt pas raya dah start sem baru.beg pun dah nazak.zip rosak la itu la..kasut pun dah ternganga mulut.haha

cemomoi said...

blom dapat result peksa dah dapat hadiah, mesti lebih semangat ni

zati embong said...

teringt zaman2 beg beroda.part nk tarik mmg best,tp part nk usung naik tangga 2 xmenang nafas.haha

chii said...

beg skrg ni mudah koyak disebabkan kandungan beg itu sendiri yang kadangkala melebihi segalanya..ehehe..beg lg besar dr org yg membawanya..

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam Lydia Miza,

Rasa pejam-celik-pejam-celik dah nak balik M'sia. Kena beli beg barulah. Kalau dah rosak nak buat macam mana kan...

Kakzakie said...

cemomoi,

Ini bukan hadiah tapi perangsang biar rajin belajar. Hahaha.....

Kakzakie said...

zeti embong,

Kakak tak merasa be beroda sayang. Beg sandang belakang adalah. Itupun bila dah sekolah menengah sebab dapat biasiswa. Kalau tak memang tak merasa. Susah dulu...

Kakzakie said...

chii,

Satu cara nak buat bisiness kot chii. Sebab kalau tak rosak production tak boleh manufacture lebih. Eh... marah sykt buat beg dgn kakak punya statement ini chii....

lalink7 said...

canteknye bag hitam tuee...sy pun bekenan kak..hehhehee...smoga berjaya dlm examm...

ummu said...

salam kak zekie
betul lah dulu2 beg tahan lama.
sekarang ni, 3 bulan je dah rosak
macam beg anak saya.
wah seronoklah anak2 akak dapat beg baru

Zaitun said...

Salam kakzakie...begitulah beruntungnya anak2 sekarang segala keperluan mudah dapat,nak yang ada branded.Anak2 kak Zai pun tak terkecuali.Semoga apa yang mereka perolehi akan menaikan semangat untuk maju kehadapan.

kakpah said...

beg sekarang ni macamana nak tahan. bawak buku je berkilo-kilo. Pakai tak sampai setengah tahun dah koyak. Kakpah dulu sekolah pakai bakul rotan. Tahan dari tingkatan satu sampai tingkatan 3 hiii..

Acik Erna said...

Assalam kakzakie..mahal beg sekolah sekarang ni kan..nak buat camana..kalau kita beli harga patut..keja je dah roboh..buku banyak..beg berat..

saniah said...

salam k.za...ermm i rasa beg2 sekarang yg kurang kualiti nya nih..harga je mahal tapi guna kejap je dah bocor...tambah2 kalau beg yg girlie2 gitu..tak boleh pakai lasak..pendapat i je ni..:)

Miecyber said...

Cantiqnyer...

Taman Gantung

NOOR FATIN said...

cantiknya beg hitam tu!!! hehehe.

ajumohit said...

wah dpt beg baru, seronoklah anak2 and emaknya hehehhe

Afida Anuar said...

Kak zakie, fida punya beg pun zaman sekolah dulu tahan bertahun2... pelik jugak beg adik2 zaman skrang ni, pakai tak sampai setahun dah koyak rabak..alahaiii

islam mumtaz said...

bagaimana rasanya jadi orang tua yang bisa memberi hadiah buat anak?? hehehe salam kenal yaa

Citarasa Rinduan said...

selamat malam kakakku kakzakie

alamak, ayu dah lama tak tukarkan beg sekolah umai..
nampaknya ayu kena lah buat sesuatu.. seperti kak juga.. beri semangat utk anak2 kita

terima kasih mengingati ya

Mutiara Bernilai said...

selamat malam kakak sayang..

mutiara pun tengah merancang utk beli beg baru cukup bulan ni..

*cantik beg kakak..saya suka design tu.. :)

ibuintan said...

moga anak2 kakzakie lulus dalam peperiksaan dengan cmerlangnya

anak2 sekarang kelihatannya tidak sayangkan barang2 mereka, tidak menjaganya dengan baik sperti kita dulu

rata2 beg sekolah mereka hanya bertahan empat lima bulan saja dan perlu diganti semula

LiFe KaMi said...

teringat dulu masa sekolah rendah bawa beg sikit punya besar dah tu berat plak tu, semua buku kalau boleh hendak dibawa, tapi sekarang budak2 da cerdik , ada juga yg menyimpan buku disekolah..
semoga anak2 akak berjaya kelak..:)

Abd Razak said...

Assalamualaikum...

Nilai beg sekarang ni sama nilainya dengan kehidupan kita sekarang ni. Mudah koyak dan pecah seperti jiwa kita

eelobor said...

beg sekolah zaman sekarang dan macam2 bentuk serta mahal lak harganya. namun dari segi kualiti pula kurang, tak sampai setahun dah rosak. sungguh berbeza dengan beg sekolah masa saya kecik2 dulu.

mama ju, said...

Asslkm KZ

Hehe mama tak balik kg, emak dtg sini. Mereka semua kebykkan nya tinggal di KL.

mamaju.

Kakzakie said...

Lalink7,

Alahai Husz pun suka juga ke? Itulah kalau nama pun dik ucu memang masih ada manja-manja lagi kan. Dah berduit kenalah beli sendiri....

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam ummu,

Itulah agaknya ummu bukan anak kita yg lasak tapi memang beg itu dah koyak (bahagian dalamnya). Plastik hitam yg dlm beg dah serabai kacau buku mereka itu yg kena beli. Samalah kita ummu...

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam Zaitun,

Kalau tengok luar beg memang cantik kak zai, tapi bila mereka masukkan buku plastiknya dan berselirat.

Kakzakie said...

Kakpah,

Betul kakpah. Buku anak kakak yg tahun dua kalau tengok penuh satu beg. Lebih 10 kilo dia kena pikul. Kelakarlah kakpah tak kanlah bakul rotan pulak...

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam Acik Erna,

Macam mana nak buat acik, beg yg rosak itu pun adidas. Luar cantik dalam habis tak boleh pakai.

Kakzakie said...

Saniah,

Betul yg saniah kata tu. Kakak setuju bebenar...

Kakzakie said...

Miecyber,

Pilihan mereka...

Kakzakie said...

NOOR FATIN,

La.... noor pun punya selera macam anak kakak juga. Heee....

Kakzakie said...

ajumohit,

Anak kakak lebih suka minta papa dia dari mama dia. Mama dia akan 100% cek dan banyak alasan. Hahaha....

Kakzakie said...

Afida Anuar,

Itulah sayang... kakak pun tak tahu. Dulu ada bibik boleh juga dia bawa balik Indon. Sekarang, sementara duduk dlm setor. Memang tak tahan beg sekarang...

Kakzakie said...

islam mumtaz,

Bila lihat anak gembira kita pun asa puas. Itulah kakak. Salam perkenalan juga dari kakak...

Kakzakie said...

Citarasa Rinduan,

Kalau masih elok tak perlu tukar Ayu. Tapi kena tengok bahagian dlmnya Ayu. Beg sekarang nie, plastic dlm itu yg buat anak-anak tak selesa. Koyak-rabak ganggu buku yg disusun...

Kakzakie said...

Mutiara Bernilai,

Alahai adik kakak nie pun nak beli beg juga. Tapi tak kan nak beli macam anak kakak punya tu. MB kalau nak beli yg back-pack kecik sikitlah jangan besar gedabak macam ini.

Gaji nanti belilah...:)

Kakzakie said...

ibuintan,

Jumaat ini last dia sekolah dan last periksa. Sebagai guru kakak percaya cakap ibuintan. Tapi mungkin sebab buku sekarang banyak sangat yg nak dibawa itulah jadinya. Tak larat nak pikul sentiasa.

Kakzakie said...

LiFe KaMi,

Budak lelaki dulu ramai yg malas nak jadual itu yg dia bawa semua buku. Anak kakak takut tinggal buku di sekolah, bimbang kena curi/hilang.

Kakzakie said...

Wa'alaikumslam Abd Razak,

Perumpamaan yg cntik ustaz. Harap perjalanan hidup kita dipermudahkan ya ustaz...

Kakzakie said...

eelobor,

Beg sekarang Ee cuma cantik design saja. Daya tarikan utk budak-budak. Lepas tu setengah tahun kena beli baru. Ee tunggu Muaz sekolah kelak tahulah, lagi dia budak lelaki...

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam mama ju,

Emak selalu ke KL ye. Masih kut lagi dia. Suka kakak tengok.

gadisBunga said...

teringat pengalaman angkut beg berat2 masa sekolah dulu. sebab tu la cepat koyak. hihi~

wahida said...

kak, saya pelik la beg sekolah zaman sekarang ni...cepat benar koyak..takde kualiti ke, padahal beg sikit punya mahal...huhu...

Papa Mifz said...

skrg punya bisnes dorang lebihkan kuantiti drpd kualiti....sgt not good...

nobody said...

Assalamualaikum kakak :)

subhanallah alhamdulillah allahuakbar

bertuahnye anak2 sekarang :)
baru pertengahan tahun sudah dapat beg baru ^^
bertuah badan dapat mak ayah comel gini :)

tapi pape pun
dolu2 punye care tetap best jugak kan ?

macam dalam buku "ke mana wang anda"
pun suggestkan macam kakak masa2 kecil2 dolu

kena tabung duit sendiri untuk dapat barang yang dikehendaki :)

^^

Hanis Azla said...

skrg ni klu anak pakai beg koyak, bukan anak yg malu tapi kita yg malu kan kak.. mahu tak mahu, mahal tak mahal, kalau koyak tu terpaksa juga beli yg baru..

Ija Zambry said...

alahai budak zaman sekarang. 2 biji beg cecah ratus kak? zaman mikail sok entah berapa la gamaknye!