Saturday, May 14, 2011

Warga Pencipta bukan Pengguna

~ Semalam sehari suntuk blog aku tidak boleh di access dan malam tadi aku dapati entry in telah hilang dari blog aku. Masuk ke draf seolah-olah ia belum di "publish". Segala komen teman-teman hilang dari kotak komen. Di sini aku "publish" sekali lagi apa yang telah aku "publish"kan pada 12-05-2011.~


Saranan pemimpin menerusi berita baru-baru ini mahu rakyat kita menjadi warga pencipta bukan warga pengguna semata-mata. Terkenang dulu masa sekolah kita disogokkan dengan perekacipta ulung banyak benda yang menjadi kegunaan kita seharian.

Sistem telekomunikasi tidak selancar kini
jika Alexander Graham Bell tidak mencipta telefon

Agaknya lilin menjadi peneman kegelapan
seandainya Thomas Edison tidak mencipta mentol

Sudahlah gelap yang kedengaran hanya sahutan cengkerik
kalaulah Guglielmo Marconi tidak merekacipta radio

Bahkan ramai yang masuk bilik tidur awal
sekiranya Philo Taylor Farnsworth tidak mencipta televisyen elektronik sepenuhnya


Perjalanan dari satu tempat ke satu tempat juga mesti memakan masa
seandainya Hendry Ford tidak mencipta kereta

Mungkin tidak ramailah dapat berbulan madu keluar negara
seandainya Orville Wright/Wilbur Wright tidak mencipta kapalterbang

Jangan haraplah hendak ada sms atau ber 3G
kalau Dr. Martin Cooper tidak memulakan mencipta telefon sellular

Banyak lagi yang menjadi pereka terawal kalau hendak disenarai. Tetapi yang amat ketara terkini dengan adanya e-mail, blog, FB, twitter dan yang seangkatan dengannya menjadikan insan lebih terbuka. Terbuka minda dan segala-galanya membuat dunia menjadi huru-hara hingga bumi seolah-olah bukan saja berjoget caca tapi menjadi carca-marba.

Nuklear dan robot dijadikan seperti sesuatu yang membanggakan kebolehan negara masing-masing. Risiko akhirnya ditanggung insan sejagat. Kita masih diberi peluang untuk melihat hasil pereka-pereka dan hasil penciptaan dulu dan sekarang. Dunia yang semakin gah juga sudah semakin bongkok tanpa sedar.



~"Sesungguhnya Tuhan kamu hanya Allah, yang tidak ada Tuhan melainkan Dia, yang meliputi pengetahuan-Nya akan tiap-tiap sesuatu." (Al-Quran, Thoha: 98). Sesuatu ciptaan tidak akan terlaksana tanpa redha Allah.~



79 comments:

Ati Masrif said...

salam kak,

nasib baik dunia kita ni
ada ramai cerdik pandai :)

lalink7 said...

semogaa..

bumi tidak terus merajukk dek kerna ketamakan makhluk yang cuba untuk mencabulnyaa...

tp skarang nie..jerubu pula..

Maya Mayana said...

morning...bila manusia tk pernah puas dan bersyukur dgn teknologi yg sedia ada maka dgn rakus mencipta pelbagai ciptaan yg akhirnya memudaratkan bumi sejagat...

ahmad humairi said...

Assalamualaikum,

Jangan haraplah nak mmenjadi warga 'pencipta' jika Allah tidak izinkan.

Miecyber said...

Orang Islam juga ramai saintis pada Zaman Kegemilangan Islam.

Penemuan Saintis Islam


Jerebu kembali lagi....

azian said...

kak zakie...
sy suka mencipta dan mengguna....

nurkass said...

salam kak zakie..
bab nuklear tu mmg kass geram mendengarnya..taksub sgt nak cipta bagai..pengajaran dah ada depan mata..haihhh..

wahida said...

kak, saya ni mmg mengaku la, saya lagi suka jadi pengguna drp pencipta...sbb saya ni bukan kreatif..huhu...

sahromnasrudin said...

assalamualaikum...kak

semoga Allah memberi kita hidayah dan rezeki untuk terus meneroka bumi yang sangat luas ini..

~aSFaLiZa~ said...

diorg2 sume bijak pandai kan kak

bujal X said...

saya amat berterima kasih kepada pencipta internet~haha~~

dwaty said...

SO, saya kenala berterima kasih dekat Orville Wright/Wilbur Wright... coz telah mencipta kapal terbang... sampai juga saya di semenanjung ni...

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum kakzakie,

Allahlah pencipta yang agong. Tanpa izinnya sesiapa pun tidak akan berjaya mencipta apa pun. Tapi sungguh pun Allah mahu kita berikhtiar bukan sekadar duduk menunggu sesuatu terjadi.

Banyak ciptaan umat islam dilupakan. Kita dengan sogokkan dengan pencipta2 barat.

wa khairul onggon said...

Mena ya Kak.. teknologi sebenarnya sik salah, yang salah nya ialah menyalahgunakan teknologi ya utk perkara lain.. Makin byk teknologi, makin byk masalah yg terjadi zaman sekarang tuk. Hati2 dan siap siaga terhadap bahana teknologi yg x terkawal ya :)

Daddy Ziyyad said...

saya sedih dengan nasib pencipta ulung negara, saudara Zulkifli tu..kalau akak faham siapa yg saya maksudkan. Kalau dia di negara barat, dah pelbagai insentif dan peluang yang dia dapat utk kembangkan bakatnya. Malangnya di malaysia..bakat dia habis macam tu aja

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam Ati masrif,

Kepandaian mereka dapat dinikmati ramai

Kakzakie said...

lalink7,

Telah banyak pencabulan terjadi di sana-sini kerana hendak menunjuk hebat...

Kakzakie said...

Maya Mayana,

Kebimbangan tidak pernah dirasai. Apa yg ada dihati mereka nak tunjuk dia boleh kononnya...

Kakzakie said...

Miecyber,

Insya-Allah akan tiba masanya Islam akan bangkit semula...

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam ahmad humairi,

Benar cikgu. Tanpa redha Allah apa jua rekaan akan tergendala akhirnya...

Kakzakie said...

azian,

Kalau Yan suka mencipta dan mengguna. Cipta baju kurung dan guna sendiri kakak pun buat gak. Ciptareka pizza bubuh banyak-banayak mozarella.....:)

Kakzakie said...

wahida,

Alahai wahida... kakak pun apa kurangnya. Kakak ni nak reka apa...

Kakzakie said...

nurkass,

Dah dia kata kita boleh!! Nak cakap apa. Kita pulak semua jenis angguk-angguk walau dalam hati geleng-geleng...

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam sahromnasrudin,

Moga penerokaan menjurus kebaikan umat sejagat.

Kakzakie said...

bujal X,

Kalau tak tak ada lah matcham-matcham kan....:)

Kakzakie said...

aSFaLiZa,

Org dulu motif utk kemudahan dan kebaikan. Sekarang mahu tunjuk kehebatan dan kekuatan...

Kakzakie said...

dwaty,

Tak ada plane, naik feri or maybe naik boat kot. Hahaha.... berbulan nak sampai dari sabah/sarawak ke semenanjung....

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam kunang-kunang,

Betul tu kak Ani. Betapa Allah maha mengasihani mereka yg berusaha akhirnya berjaya merekacipata hasil yg dikehendaki.

Namun sedih bila penghasilan Islam dipandang sipi...

Kakzakie said...

wa khairul onggon,

Bila teknologi semakin canggih dan manusia pula berebut mencari kekayaan dan nama, banyak penyalah gunaan akhirnya...

Kakzakie said...

Daddy Ziyyad,

Saudara Zulkifli Haron yg digelar Mcgyver M'sia mulanya dikatakan akan diketengahkan namun akhirnya terkucil janji tinggal janji.

Kalau dia org politik atau org berada kakak rasa M'sia dah tak payah beli kapalterbang may be 10 tahun akan dtg. Tapi sayang sepi kini....

kakpah said...

teringin nak mencipta sesuatu tapi tak ada daya cipta..hehe..

Zaitun said...

Memang kita bangga dengan pencipta2 tapi sayangnya ada sesetengah disalah gunakan,dunia jadi carca marba dan huru hara.

s a r said...

assalamualaikum kak :)

saya suka ayat akak ni;
'bumi seolah-olah bukan saja berjoget caca'
ehe.

hmm. terlebih advance, banyak yang buruk dari yang baik. disalah guna oleh orang yang terlebih cerdik.

kella said...

kak zakie.. setuju ayat terakhir tu..

kak zakie, dulu masa zaman kecik2 kita selalu berangan rangan nak mencipta, sesuatu, selalu je cipta menda2 bukan bukan.. hehehe.. konon nak jadi ahli saintis katanya.. hehehe...

zaman kecik kecik macam2 nak buat, sudahnya.. tak terbuat.. heee.ehee... ;p

Kakzakie said...

Zaitun,

Itulah kak zai bila semakin mencanggihkan yg dah sedia canggih akhirnya tunggang-langgang.

Kakzakie said...

Kakpah,

Kakpah dah berjaya sebenarnya. Kakak salute dgn kakpah yg berjaya punya AULAD. Reka ini bukan bermakna buat bendalah je tapi macam yg kakpah usahakan sekarang adalah termasuk juga... Tahniah kakpah...

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam sar,

Semuanya nak jadi herolah sar...

Kakzakie said...

kella,

Masa kecik anganan memang tinggi. Kalau boleh nak nak cipta yg org lain tak ada. Last jadi kuli pulak.....:(

redza said...

syukur kpd Allah yg memberi kemudahan kpd hambaNya

My Little Diary said...

aku tercipta hanya untukmu.. hehehe bole??
merapu lah pulak..

Ayie said...

Kalau AL-MAS'UDI tak memulakan sains geografi digabung dengan disiplin sejarah, mesti geografi tak dipandang orang barat.. Maka mungkin kita masih gagal mengesan punca gampa bumi seperti sekarang..

kalau AL-KHAWARIZMI tak mempelopori algebra- belum tentu ada orang barat mampu menggunakannya..

kalau JABIR IBNU HAYYAN tak memperbaiki sistem Kimia, mungkin kita tak kenal kimia moden seperti sekarang..

Saintis islam mendahului zaman, saintis barat hanya mengolahkan kembali dalam bentuk berbeza.. Jika tiada nombor 1, maka takkan ada nombor 10..

^^

nukilanaffiza... said...

nasib baik Cendekiawan dulu kebanyakan dari Islam...
Para saintis tu banyak berlandaskan Al-Quran dan diolah utk menghasilkan sesuatu...

Contohnya bagaimana menjadikan api itu menjdi sejuk....hasilnya aircond...

Sham said...

barat tu cedok segala ilmu dari tamadun islam jugak kan...

IMANSHAH said...

Alhamdulillah

Semuanya datang dri Allah..depa cipta, kita jua dapat manfaatnya

Afzainizam said...

Allah memberi ilmu kepada manusia sedikit sahaja. dan kamu tidak diberikan ilmu pengetahuan melainkan sedikit sahaja:

Al-Israa [85]….dan kamu tidak diberikan ilmu pengetahuan melainkan sedikit sahaja..

Manusia pula bila semakin banyak ilmunya semakin rosaklah dunia. Kata Sayyidina Ali, bila manusia telah mempunyai banyak ilmu, kiamatlah dunia. Juga diterangkan dalam Al-Quran yang mengatakan kerosakan yang berlaku di dunia ini adalah disebabkan ilmu mereka.

Ar-Ruum [41] Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia;

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Maaf lama tak ziarah kamu semua….
Jom Terjah entry terbaru ??
diy bumbung kereta karat

Cikgu Tie said...

Segalanya berlaku dengan izin Allah. Tiada perkara yang lebih dari kekuasaan Allah.

ibuintan said...

memang bertuah insan yg dikurniai dengan bakat dan kretiviti yg tinggi

saya pun hanya mampu menjadi pengguna saja

Cik Ina Do do Cheng said...

Assalamualaikum kak zakie,


Cite yang kak zakie tulis, mengimbau kembali masa makcik belajar sejarah sekolah rendah.Banyak jasa dorang ni.

cikceriacorner said...

ehheheh..kalo diaorg xcipta semua ni..mesti kite pon xguna..tp ilham mencipta ni datanganya dr ALLAH yg hak..hehhee..Maha Mencipta

dieya said...

lawatan balas :-)

susah jugak ye kalau benda2 yg sedia ada skrg tak dicipta.. can't imagine the world without tv or phone ;-)

Afida Anuar said...

Betul kak..kadang-kadang ada tahap nak cabar ciptaan Allah.. Allahuakbar, macam-macam sekarang..

munna said...

semuanya yg dicipta tu dtg dari pencipta kita yg agung Allah SWT

Kakzakie said...

Assalamualaikum,

Segala komen teman-teman yang tertera bagi N3 ini telah lenyap. Segala komen yang dibuat pada 12hb utk N3 sebelum ini juga telah luput tanpa kakak ketahui.

Harap maaf kerana bukan kakak yang delete semua komen-komen tersebut tetapi adalah kerana blog menghadapi masalah

Harap Maklum.....Kakzakie....

IMANSHAH said...

salam

komen saya juga hilang kak

redza said...

blogspot buat lawak hehe


sunyi je semalam..semua pengguna blogspot xleh update...

mama ju, said...

Aslkm KZ

Wah glamour je ayat2 KZ kali ni...

Sharifah Nadzarah said...

betul lah kak...sy punye n3 pun hilang gak..tapi ada kat draft..dah kene..wat balik..arini...pelik2..

MulutPayau said...

Assalamualaikum....
Samalah kan..entry trbaru dan semua komen dah hilang.....kena kluarkan semula..

eelobor said...

blogspot punya pasal....apapun saya suka entri nie. amat menarik

Prince Halilintar said...

tu la sy pon alami perkara yg same dgn diorg2 diatas....

aby said...

salam k zakie ..
aby blm buat reply kt n3 ni lg ..
baru ada kesempatan nak buat reply lps blogspot mabuk2 sikit .. he..he..

menarik tajuk ni ..
ada kene mengena dgn subject pembelajaran aby ..

pemikiran manusia ni terbagi pada 3 jenis,
1. pemikiran utk kegunaan keperluan sendiri dan keluarga..
2. pemikiran utk kegunaan keperluan masyarakat setempat.
3. pemikiran utk masyarakat yg lebih luas, tidak semesti pada zaman nya malah boleh diguna pakai pada generasi akan datang.

pemikiran yg ketiga ni tk terbatas pd satu kumpulan manusia, malah semua manusia tk kira ugama blh menfaatkan nya .

tk ramai manusia lahir dengan dianugerahkan sifat ingin tahu utk keperluan manusia yg lain.

sebaliknay ramai dilahirkan dgn sifat2 penyelesaian masalah apabila mereka terlibat dgn satu kesusahan ..

itu la salah satu tanggung jawab manusia sebagai khalifah utk memakmurkan bumi, bukan sahaja memikirkan utk keselesaan kehidupan sesama kita malah makluk lain seumpama haiwan menikmata keselesaan hasil dari akal yg di anugerahkan allah swt kpd manusia ...

itu yg di manakan,
Berfikir sejenak adalah lebih baik dari sembahyang sunat 2 rakaat ...

dhowo pulak omongan ku ..
koyok wong reti reti wae ...
he..he..

Citarasa Rinduan said...

assalamualaikum kakakku kakzakie.

walau blogspot buat hal...
ayu mmg tak update blog 12 hb... demam kak...
sibuk di citarasa rinduan...
balik rumah makan ubat terus tidur

kak.........ayu suka lah baca entry kak.. buatkan penat ayu dikedai hilang gitu

chii said...

hurm..semua pengguna blogspot mengadukan hal yang sama...harap2 pasni x terjadi lagi..

owh..kak zakie pun ada masalah malware ke? tp chii masuk sini ok je...

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

salam..entri sy hilang terus..komen kat entri sebelumnya juga dimakan separuh..redha jerlah..

bila semua serba cepat sekrang nih..dunia pun dirasakan berputar makin laju..semakin laju hingga tercabut dari paksinya (eh..logik x metafora sy nih?)

anitaare said...

kak zakie,

n3 sy pun lenyap..entah dapat balik ke idak tak tahulah..dlm draft ada tp cam tak de mood nk republish semula sbbnya rs cam dah tak ori dah..iyalah komen pun hilang..frust sgt..sbb n3 pasal anak2..huhu

ieja amieja said...

salam kak zakie..

ieja punye pun sama gak..komen akak dah baca tp x sempat balas, dh lesap... salam kenal ye :)

LiFe KaMi said...

semakin hari dunia semakin maju dan canggih..
lepas ni ntah apa lagi kemajuan teknologi yang akan dicipta, semoga kita dapat sentiasa mengekalkan landasan ajaran yg sebenar..
bayangkan lah selepas 20 tahun kemudian apa lg perkara canggih yg akan berlaku...

faiz said...

tula...harap jgn manusia nk melawan kuasa tuhan dah...bahana akan berlaku..

norh said...

teknologi sekarang cepat sangat..kalau tengok balik suasana dulu2, rasa lebih tenang dan tak berserabut..

Miecyber said...

Bangsa kita mesti terus berusaha untuk menjadi pencipta atau pereka seperti bangsa lain..

Blogspot Bermasalah & Entri Hilang

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Maaf lama tak ziarah kamu semua….
Jom Terjah entry terbaru ??
bila blog kena block timbul

diy bumbung kereta karat

~~~~~@@@~~~~~~
Selamat Hari Guru
~~~~~@@@~~~~~~
Wahai guru yang dikasihi,
Engkaulah pelita diri ini,
Menerangi hati nurani,
Moga dirimu dirahmati
~~~~~~~~~~~
Ya Allah peliharalah guruku,
Agar dipimpin terus hambaMu,
Agar terhindar dari Neraka,
Moga dibukakan pintu Syurga
~~~~~~~~~~~
Tak terbalas jasamu
Berkorban jiwa raga
Mendidik anak bangsa
Jadi insan berguna
~~~~~~~~~~~
Keikhlasan di hati
Hulur bakti dan budi
Kau penyambung warisan
Ilmu cahaya hati
~~~~~~~~~~~
Ampunkanlah wahai guruku,
Kesilapan anak-anakmu,
Ku serahkan jiwa ragaku,
Agar terdidik nafsu liarku
~~~~~~~~~~~
Dengan izin Allahu Rabbi,
Engkaulah guru yang sejati,
Engkau bersabar mendidik kami,
Moga dirimu diberkati
~~~~~~~~~~~

Afzainizam said...

"Di sini mengajak para pembaca untuk mengetahui dan mengenali beberapa Tokoh Cendekiawan Islam yang masyhur dengan berbagai-bagai kepakaran. Aktiviti mereka tidaklah tertumpu kepada urusan agama, ekonomi dan sosiopolitik semata-mata, tetapi membuat penyelidikan mengikut pengamatan dan penemuan mereka. Keunggulan mereka menjadi gambaran kegemilangan ilmu pada zaman itu.

Mereka telah membuka ruang baru dan menjadi perintis dalam memperkenalkan pelbagai bidang ilmu selain melanjutkan penemuan ilmu-ilmu yang diterokai oleh cendekiawan Yunani.


Penyelidikan demi penyelidikan dibuat dalam usaha mencari teori penemuan mereka di samping mencipta displin-displin yang menjadi teras dan tunjang keberkesanan sesuatu ilmu. Antaranya ialah ilmu matematik, perubatan, kimia, sosiologi, pelayaran dan falsafah. Kepakaran dan idea mereka telah diambil dan dijadikan asas perkembangan ilmu di Barat serta dimanfaatkan sebaiknya oleh merek

sahromnasrudin said...

assalamualaikum kak..

same la kiter kak..entri saya yang komennya mencecah 50 semua dah hilang huhuhuhuh..cedihnya tak dpt nak baca layangan minda sahabat2..

azi said...

Salam akak...
kagum betul dengan akak ni...ayat2 akak...aduhhh...pandai betul akak mengarang ye...

Abd Razak said...

Assalamualaikum...

Alhamdulillah, komen kakak di blog saya tak hilang. N3 saya terbaru tu cuma hilang satu komen jer..:)

Mutiara Bernilai said...

Salam kak..

betul kak, kita sekarang dah ketandusan tokoh2 penyelidikan.. mereka2 yg berfikir di luar dari diri sendri, berfikir dan mengkaji untuk ummah..

Sham said...

komen saya pun hilang kak...jgn haraplah nak berFB kalau takde mamat bernama Mark Zuckerberg...he heee...

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam dan terima kasih kepada: -

Cikgu Imahshah, Redza, Mama Ju, Syarifah Nadzarah, MulutPayau, Eelobor, Prince Halilintar, aby, Citarasa Rinduan, Rina Avail, anitaare, ieja amieja,Life Kami, Faiz, norh, Miecyber, Afzainizam, Shahromnasrudin, azi, Ust. Abd, Razak, Mutiara Bernilai dan Sham.

Segala komen teman sebelum ini harap maklum dan kakak ucapkan jutaan terima kasih.

wahida said...

akak, rasa frust kan bila komen yg banyak hilang mcm tu aje...huhu..

respek cara penulisan akak...tak mampu saya mengarang sebegitu rupa...