Wednesday, May 4, 2011

Jangan geleng-geleng.......

Perjalanan menghantar puteri sulung balik asrama
waktu tengahari berhenti mengalas perut yang sudah berirama
bukan perut yang menjerit mohon diisi saja
mulut anak-anak turut memberi isyarat yang sama
bila perut telah di isi mata mahu terlelap kian terasa
anak-anak di belakang sudah tidak kedengaran suara
bagi menghalang agar pemandu tidak terlena
sama-sama kami berbicara

Tiba-tiba dikibar ditepi jalan ada bendera
berhentilah kereta sebagimana dipinta
mata yang lesu kembali cerah semula
pengendali bendara bukan sembarangan orangnya
berpakaian putih bersih jelas kelihatan oleh mata

Mengarah kereta dipandu memakir ke tepi jalan
mesti ada kesalahan yang telah dilakukan
talipinggang keledar di sisi kerusi sedia mentertawakan
kenapalah bila perut kenyang aku tidak digunakan
bukan salahnya kerana mengeluarkan saman
alasan kami tidak diendahkan
redha dan pasrah dengan arahan
bergerak lagi meneruskan tujuan
senyum semua kerana kelalaian.....











Geleng kepala - Hubby mengambil surat saman yang diserahkan walau geleng kepala tak mahu tetap kena angguk dan menerimanya.....

109 comments:

bujal X said...

sebenarnya kenapa tak pakai tali pinggang keledar?

nurkass said...

salam kak zakie cayang..
haihhh...kass pun sama lah..
kalau kenyang terlupa segala..hehe..
alhamdulillah kass tak kena saman..

berapa kena kak zakie..boleh buat rayuan kan..
sabar je lah..dugaan tu..

Yan said...

assalam.

selama 16 thn memandu, 2 kali kena saman. rasanya macam tak nak tambah record.

Khairul Hakimin B. Muhammad said...

waduuh.. siap amik gambau, kelas akak, hihihi.. bukti kukuh nih, hihi

Norhafiza said...

alahai kakZakie...lepas ni takmo2 lupa2 lagi ye..mmm sabar ye kak...

Prince Halilintar said...

owh..kadang2 prince pon selalu terlupa...xpe kakzakie pasni kite akan lbh berhati2 dan xlupe lagi harapnya..

redza said...

biasalah tu kak..terlupa

sy pon sama..cuma nasib baik je xpenah kena saman

ahmad humairi said...

Assalamualaikum,

Betulke surat saman tu?
Kalau bayar cepat ada diskaun kan?

kakpah said...

kakpah dulu penah kena sekali. kenapa tak cakap kakzakie mengandung je, takleh pakai tali keledar.. hahaha..

ibu qaleesya said...

biasala tu.ehehe

Ati Masrif said...

salam kak,

hari tu hubby ati pun baru kena
pasai hal yg sama..

sejak tu..dia pastikan kami pakai
tali pinggang...

~aSFaLiZa~ said...

hehhehe.. kenyang perut sume nya sudah lupa daaaa...

chii said...

alahai..pak polisi...kami baru lepas mkn..perut pun x leh nk hadam makanan kalo pakai seat belt..eheheh

Zaitun said...

Bayar ajelah..kak Zai pun selalu terlupa pakai talipinggang ni hubby lah tukang pesan setiap kali naik kereta.

sahromnasrudin said...

assalamualaikum kak..

brp amaun kena saman??? agak2 kalau rayuan boleh dpt diskaun tak heheheeee

makdara TERdiva said...

paling seram kalau nampak polis tepi jalan..seriau semacam walau tak kena tahan pun..tapi perasaan jer lebih..hehe!

Seksi Bani said...

pernah dua kali kena saman tak pakai tali pinggang... redha jer bila pakcik2 polis bagi saman... hehehe

dwaty said...

tak pakai tali pinggang ek???... takpela... bukan rezeki... so, next time boleh jadikan peringatan...

azi said...

Salam Kak Zakie...
Akak...tak pelah kak..kadang kala semua tu memberikan satu peringatan buat kita..betul tak?...lepas ni mesti akak tak lupa lagi....

mommylavender said...

salam pagi kakzakie~ mommy mmg tak minat pkai tali pinggang tu..tercekik je ase...lum rezeki mommy nak kena lagi tu

Maya Mayana said...

peringatan utk semua tu...terima kasih...

pB said...

pB fobia dengan polis trafik nie ...
kalau nampak sekatan jalan raya jer , kepala lutut mesti gigil

azian said...

kak zakie....
addehhhh..kene saman suddehhh....
sabo2....dugaan tuh...len kali jgn pakai tali pinggang lg kl nak kene saman lg ye...heheheheh

Penjejak Mimpi said...

Da kene saman tak buleh geleng2.. kene angguk2 je lah nampaknyer..

cemomoi said...

kekadang kita tak perasan camana Allah nak amik sedikit rezeki yang dikurniakan... sebab tu kalo kena saman slalu memikir tang mana silap kita kat Allah bukan pada bapak polisi tu je...

Kakzakie said...

bujal x,

Terlupalah sayang... kami lepas makan, masuk kereta terus start & jalan....

Kakzakie said...

nurkass,

Pagi tadi abang dah bayar. Nasib tempat kerja dia kan kat CIQ complex tu semua kan kawan-kawan dia. Bayar tetap kena bayar katanya

Sepatutnya RM 300/- dapat kurang hingga RM70/- je bayar.

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam Yan,

Kalau boleh memang tak mahu kena lagi...

Kakzakie said...

Khairul Hakimin,

Kakak ambil gamabr dari dlm kereta. Kawan polis tu dok jeling je tau...

Kakzakie said...

Norhafiza,

Sendiri kena ingatlah No. Dah kena baru padan muka kami ye...

Kakzakie said...

Prince Halilintar,

Yg kelakar bila dah kena tahan baru terperasan. Memula ingat apa salah kami. Hahaha....

Kakzakie said...

redza,

Sebenarnya dah jadi kebiasaan itulah Allah nak tunjuk redz...

Kakzakie said...

ahmad humairi,

Pagi tadi hubby dah call dia kata kena RM 70/- je sebab org yg kat office tu kenal. Nasib baik la lagi....

Kakzakie said...

kakpah,

Tak kan bila dia tengok perut kang kempes je... Lagi pun bila dah salah otak pun beku....

Kakzakie said...

ibu qaleesya,

Kakak tak biasalah....tak mahu lagilah.

Kakzakie said...

Ati Masrif,

Sebenarnya kami ini dah kebiasaan. Tunggu ada org lane sebelah signal light kita pun pasang. Nasib tak baik tak ada signal itulah padan muka kami....:)

Kakzakie said...

asfaliza,

Betul tu... perut dah kenyang.

Kakzakie said...

chii,

Agaknya kalau cakap cam gitu lagi dia maroh kot sebab dia belum makan lagi....Hehehe....

Kakzakie said...

Zaitun,

Ialah kak zai kita salah ambil saja dan bayar...

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam sahrom,

Dah setel pagi tadi hubby call. Katanya kena RM 70/- je. Nasib kawan yang pernah jumpa masa tournment badminton di CIQ complex.

Kakzakie said...

makdara TERdiva,

Kakak sebenarnya dah nampak polis tu tapi macam tak ada salah. Kalau adik duduk dgn kakak mungkin dapat lindung sikit....

Kakzakie said...

Seksi Bani,

Itulah SB bila dah salah kena redhalah.

Kakzakie said...

dwaty,

Harap gitulah dwaty. Kalau tak boleh beli benda lain kan...

Kakzakie said...

azi,

Entahlah azi. Bila dah kena macam serik.

Kakzakie said...

mommylavender,

Itulah sama macam kakak apa lagi kalau adik dok menyelit duduk atas riba so itulah jadi kebiasaan tak pakai...

Kakzakie said...

Maya Mayana,

Harap teman-teman kakak tak ikut style kakak ye....

Kakzakie said...

pB,

Alahai kalau kena tahan lagi pB pengsan agaknya.... Kelakar juga

Kakzakie said...

azian,

Entahlah kenapa boleh adik duduk dgn kakak dia. Kalau tak rasanya mesti tak kena...

Kakzakie said...

Penjejak Mimpi,

Geleng tetap geleng tapi saman kena ambil juga PM. Nak buat cam mana. Dlm kereta kami kata itulah satu cara nak tambah pendapatan negara...

Kakzakie said...

cemomoi,

Benar sekali. Hubby kata tempohari masa cuti anak nak track-suit harganya RM69.90/- Ngam-ngam lagi 1 sen sama dgn jumlah saman yg kena. Sebab masa dia nak kita kata tak ada duit (jawapan salah - seharusnya kita terangkan tak perlu sebab dan ada berpasang-pasang di rumah). Itu kata hubby kakak tadi....

ainnoraini said...

kene saman nnt..bayar jer la sendiri ye..dah terang2 salah sendiri...en somi saye selalu ckp mcm tu kat saye kalau saye tak pakai tali pinggang tu...

saye mmg jenis terlupe dan sajer2 buat lupe jer nak pakai tali pinggang tu...kalau mcm ni kene berhati2...

Cik Ina minat Do do Cheng said...

Asslamualaikum kak zakie,

ciannya dah kekenyangan tu sampai terlupa plak nak pakai. masa time bayar saman nanti minta kurangkan, dorang boleh gak dibawak berunding.

eelobor said...

minggu lepas saya pun kena saman pasal parking. huhuhu, redha jer lah. anggap jer saman itu untuk mendidik kita dan untuk peringatan di lain kali.

ibuintan said...

saya pun tak suka pakai tali pinggang ni tapi suami selalu bising... naik kereta je dia mesti pakai dan paksa orang lain pakai juga


'buat apa bazir duit bayar saman' itu alasannya

Daddy Ziyyad said...

Glamer abang polis trafik tu masuk blog...:)

Saya kalau di saman, cara saya nak tenteramkan hati ialah dgn berkata " mungkin ini cara Allah nak clear kan sumber rezeki aku yg tak berkat "...

Tapi akak jgn salah faham pulak tau..ekeke..bukan saya kata rezeki akak ada yg tak berkat, ni saya kata utk diri saya...

Dah try merayu minta maaf tak?
Sebab saya ada pengalaman hampir 7-8 kali kena tahan polis, tapi Alhamdullilah di lepaskan..

faiz said...

kalo nmpk polis biasenye baru kite nak kelam-kabut pakai seatbelt kan..

cikceriacorner said...

salam akak...

nape kene saman?bawak laju ek..

kite aritu kene tahan ngan JPJ..kelam kabut pakai seatbelt..nasib baik bwk lesen..dia nak tgk lesen rupenye..hheheh

lalink7 said...

alamak kak..kali nie tak berjaya pulak..saba ye kak..heheh ade hikmahh tuee kene saman..hehehe

Kakzakie said...

ainnoraini,

Dah kena batang hidung kena bayar juga. Hikmah selalu sangat mengabaikan...

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam Cik Ina,

Hubby kakak dah bayar pagi tadi katanya kena RM 70/- je. Nasib baik sebab sepatutnya RM 300/-

Kakzakie said...

eelobor,

Sebenarnya nak mendidik kita tapi kami nie jenis yg tak makan saman, jadi kenalah saman....

Kakzakie said...

ibuintan,

Sayang memang sayang dgn duit membayar saman. Tapi masa itu benar-benar leka. Itulah dah tertulis kami nak kena...

Kakzakie said...

Daddy Ziyyad,

Oh... kalau pandai bercerita macam doc memang boleh lepas (kakak ingat N3 doc yg dulu bila kena tahan). Kami tak pandai bila salah sengih je tunggu surat saman....

Kakzakie said...

faiz,

Itulah yg selalu kami buat. Kali ini tertangkap. Ha... nak cakap apa lagi....

Kakzakie said...

cikceriacorner,

"Kesalahan awak kerana tak pakai talipinggang ye" lembut polis tu beritahu. Hahaha... bengang juga kami....

Piasara said...

"saya pun kdg2 terlupa,tp selalunya tak pernah lupa...suami sy ja yg pakai tali pinggang keledar ni hanya bila nmpak roadblock,kdg2 kena gelak sbb tarik2 tapi tak boleh pulak..~apa nak buat kak..saman tetap saman.."

Kakzakie said...

lalink7,

Apa juga yg terjadi sesungguhnya ada hikmah. Ambil iktibar utk diri kami sekeluarga...

Husz tahu lepas dapat saman pun kami semua masih mampu tergelak sebab gelihati papa mereka asyik kata "ye lah encik memang silap kami. Maaflah". Manalah anak-anak kakak tak gelak...

Kakzakie said...

Piasara,

Walau tak mahu bila surat saman dah serah kita kena bayar juga. Tangguh bimbang lupa nanti nak renew rodtax tak boleh...

Mak Su said...

redho je lah kak ;)

munna said...

munna pun suka sgt tak pakai tali pinggang ... lagi sebab bf anak dlm kereta... tapi bila nampakm je polis atau roadblock mulalah terkial2 menarik tali pinggang tu

Afida Anuar said...

aduhaii pak polisi pun... he he...

tengok, tak pasai-pasai kak zakie dah bikin puisi..

takpe kak, at least dapat ambil pengajaran dari kisah ni;)

Acik Erna said...

assalam kakzakie..
cantaik bahasa puisi..kalu le ada diantara polis tu yang membacanya..

Admin P@P said...

Assalamualaikum kak zakie. Moga sekeluarga dalam rahmat Allah.

Menjadi lumrah manusia bila dah terkena maka banyaklah pula bunga silatnya. Kalau polis saman kita kata polis tak bertimbang rasa. Kalau polis tak saman, kita buat lagi di lain kali...

Semoga menjadi pedoman yang baik untuk semua. Klik, jangan tak klik.

TQ

Cikgu Nurin said...

Benda selalu terjadi bila kita leka sedikittt je..selalu kita buat..bila tak buat je,dah kenaa....redha je laaa...

Citarasa Rinduan said...

asalamualaikum..
kakakku.. mujurlah dah sattle.. mujur dah bayar.. mujur rm70 bukan lebih.. idak lah mahal..

utk kepentingan keselamatan... berhati2 yer...
sebab mmg kecuaian diri..
bukan kes di tembak dari jauh akibat salah kenderaan...


PS; jua utk peringatan diri ayu sendiri... dan kawan2 semua

S..U..D..@..I..S said...

pernah terjadi kes serupa..
apa lagi nak dikata..
tiada alasan diterima
nak tak nak bayar saja
300 melayang putih mata
jangan buat main ngan tali pinggang kaledar
jadikan amalan kita

Kakzakie said...

Mak Su,

Ialah mak su kami pun sedar memang salah kami pun...

Kakzakie said...

munna,

Itulah yg selalunya munna. Dah bila Allah nak tunjuk ha... tak terjawablah....

Kakzakie said...

Afida Anuar,

Dah terkena batang hidung Fida.

Allah nak bagi peringatan pada kami.

Kakzakie said...

Acik Erna,

Puisi kena saman la Acik Erna. Hehehe....

Kakzakie said...

Admin P@P,

Masa kena saman hubby dah tak bersilat pun Cikgu Lai. Kami minta maaf. Senyum, geleng kepala ambil suart saman. Hubby siap salam lagi dgn polis tu tau. Hahaha.....

Kakzakie said...

Cikgu Nurin,

Sebab lalai itulah jadinya cikgu...

Kakzakie said...

Citarasa Rinduan,

Kalau boleh tak nak kena saman, tapi kalau sendiri dah buat salah sendirilah tanggung Ayu. Lepas dapat saman terus tak mengantuk Ayu...:)

Kakzakie said...

SUD@IS,

Kakak masih bernasib baik tau sebab semalam masa hubby kakak nak membayar org yg ditemui ialah teman dia selalu tournament badminton di CIQ complex. So kena RM70/- je... Kalau tak memang RM300/-

mama ju, said...

Aslkm Kz

Oh jarang dengar org tak pakai tali pinggang kena saman!
Slam syang.

cik sakdi said...

kak, siap ambil gambo lagi tu. nasib baik polis tak tunjuk peace! hehe

Cik SHiNJU said...

As salam...

Mahal harganya utk 'lupa' tu..huhu

Amy Syaquena said...

as'salam kak ,

wah siap amek gambar lagi tue nasib abg polis x posing maut macam nak letak dalam majalah magga tue hehehehe...

Mutiara Bernilai said...

Salam kakak syg!

Wah,dah lama tak jenguk. Rindu!
hu, mutiara pun even duduk belakang, tetap pakai tali pinggang. Mari menjaga keselamatan! Eceh, sebenarnya menjaga duit dr kena saman :P

akak, sy jeles sbb kak azian dpt jupe akak :"(

Ayie said...

Malangnya.. =.=''

Miecyber said...

Nasib tak baik tu...

Tips Kejayaan

rezeki said...

salam kak

nak buat mcm mana kan, terima jelah

saya siap 2 tali pinggang sekali pakai, tali pinggang keledar dan yg kat sekuar tu hehehe

LiFe KaMi said...

nampaknya akak kena practise lg tarik seat belt dikala waktu kecemasan..hehe
kami pun kadang2 terbiasa bru nak kelam kabut, rasanya elok kita pkai utk keselamatan bersama..:)

aby said...

salam k zakie,
kena saman masa bawak kerete seumpama lidah tergigit masa makan ..
sib baik kesalahan tk pakai tali jer ..
sbb tk la mahal sangat kompoun nya ...

koceng ku wes mentu neng tv, ndelok blog koceng ku

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Maaf lama tak ziarah kamu semua….
Jom Terjah entry terbaru ??
diy cat spray dashboard kereta

nak tak nak terima ajerrr surat saman tu... kadang bukan apa rimas gak kalau pakai tali pinggang ni ... aku dah kena banyak kali pasal tali pinggang ni... dah nak kena nak buat camner

Temuk said...

As-Salam KAKZAKIE

GENDANG GENDUT TALI KECAPI
KENYANG PERUT LUPA IKAT TALI.....

INSYA ALLAH KAN BERINGAT LAIN KALI.

PAK TEMUK PUN RASA GERAM SENDIRI
DUA SAMAN BARU DISEDARI
DAH BERTAHUN-TAHUN TAK DIKETAHUI
BUKA INTERNET BARULAH MAKLUMI.

BERPANTUN SELOKALAH NAK SEDAPKAN HATI!

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam mama ju,

Eh... mama nie. Kami dah pun kena. Tapi memang pun satu kesalahan.

Sayang dari kakak juga..

Kakzakie said...

cik sakdi,

Polis wanita yg satu lagi dok menjeling tau.... Kakak lepas tu pura-pura ambil gambar pokok dan warung sebelah. Hehehe....

Kakzakie said...

Cik Shinju,

Ini juga sebenarnya Allah nak bagi kami pengajaran jangan jadikan kebiasaan....

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam Amy Syaquena,

Kakak memang sengaja nak ambil gambar. Anak-anak pun sama kata nak masuk dlm fb diaorg la tu....

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam Mutiara Bernilai,

Itulah MB sayang oiii... kalau dah nak terkena inilah jadinya....

Kakzakie said...

Ayie,

Hm....dah bayar pun.

Kakzakie said...

Miecyber,

Peringatan dari Allah sebenarnya...

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam rezeki,

Bagus tu Pak Itam. Itu nama jaga keselamatn.

Kami nie cuailah hari itu....

Kakzakie said...

LiFe KaMi,

Selalu dari jauh dah nampak cepat-cepat tarik. La kali ini sebab ngantuk tak sedar tahu-tahu dah suruh ke tepi....

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam aby,

Saman dah dapat, bayar pun sudah. Heee...

.... kakak jarang ndelok tv. Kapan siaran kocing aby mentu tv? TV opo? Angger mentu meneh kakak arek jugak ndelok...

Kakzakie said...

Afzainizam,

Arahan dunia pun kena patuh juga kan. Ini dah melanggar perintah, dah kena saman.....

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam Temuk,

Alhamdulillah cikgu dah balik umrah
oh... balik je nampak yang tak sudah
kesalahan apa yang cikgu redah?
bayarlah cikgu kalau hendak mudah
anggaplah ia satu sedekah

a.samad jaafar said...

bab saman ni kadang2 bergantung kepada polis yg menahan kita..biasanya yg senior lebih mudah nak berunding.. ini pengalaman saya lah..org lain mungkin lain pulak citernye..

saya follow sini..