Monday, May 23, 2011

Kuning kedua-duanya

Balik dari outstation. Tangan menjinjing beberapa beg plastik. Bibir adik telah mampu tersenyum lebar bila matanya dapat memandang muka papa yang ditunggu-tunggu sudah kembali.

"Apa yang adik dengan kakak hendak semua ada". Sambil menghulur mana beg plastik untuk anak-anak dan satu lagi untuk aku. Anak-anak senyum lebar mendapat apa yang dihajatkan. Tiada langsung keinginan melihat apa yang aku jinjing ke dapur. Masing-masing sudah duduk mengepit papanya.

Mencapai beg plastik agak berat ada 2 biji mangga dan sebiji cempedak. Inilah rupanya yang menghuni beg plastik yang dijinjing tadi. Aku yang di dapur sepatutnya masak nasi terliur pulak hendak makan cempedak dan mangga. Menurut hubby penjual itu begitu pasti isi cempedak itu banyak. Sebaik ternganga cempedak yang besarnya mengalahkan betis hubby isinya hanya beberapa ulas saja. Alang-alang hubby aku sudah terpedaya dek cempedak itu biar aku pula memperdaya buah-buahan itu.




Kuning - Sebiji cempedak dan mangga. Sebiji mangga sudah dikupas dulu baru snap gambar ini.



Besar - Hampir sama besar saiznya dengan kepala adik



Semangkuk - Hasil sebiji mangga yang siap untuk dimakan. Banyak isinya.



Pertama - Inilah saja ulasan yang ada tersembunyi disebalik kulit



Kedua - Buang biji, siat dan campur dengan tepung buat cekodok



Ketiga - Cekodok cempedak. Kesukaan kami sekeluarga


Malam itu kami tidak makan nasi. Adik dan kakaknya mengisi perut malam itu dengan burger dan bubur ayam yang dibeli oleh papa mereka. Manakala aku dan hubby makan cekodok cempedak dan mangga ini.






95 comments:

Unknown said...

Assalamulaikum kak zakie,

cik ina orang pertama. Baguslah kak zakie, tak de masalah ye makan cempedak. cik ina kalau boleh makan seulas dua je, lebih memang jawapannya tak bangun, pening. Dari dulu cam tu. Mangga terbaek cam mangga dari India je. Itu mesti isinya manis.

s a r said...

assalamualaikum kak zakie :)

alahai cempedak..
susah nak dapat. sedapnya :p

hmm. orang berniaga. ish ish.

nurkass said...

uihhhhhhh...
wanginye bau cempedak tu....hehe
kass pun suka sekodok cempedak ni..sedapnye..
besar betul mangga tu kak zakie..mangga ape tu..ada rasa lemak tak..

Anonymous said...

besarnya mngga tu...apa namanya kak..sy tau mkn je hehe

azian said...

mangga apa ni ye kak zakie?sy makan mangga merah masa g singapore tu pun sebenarnya dr australia...sebijik rm18...tp puas hati....yg ni bentuk sama dah tp warna kuning plak..apa2 pun mangga harumanis jugak yg paling sy suka....boleh hidup dgn baik hanya di perlis...

mama maman aka yana said...

salam.. sedapnya buah-buahan tempatan... tp sedih bila ada yg tak ikhlas dlm meniaga... mcm2 kan...

rasanya org panggil mangga epal kan... mmg sedap...!!!!

JunAina said...

salam kak zakie...lama aina tak menjengah...
aina kalau cempedak goreng tak buang biji, pas habis makan buahnya kalau bijinya empuk ngap sakali dgn bijinya...

remi org perlis buat cucoq cempedak memang macam tu...heheheee...

Prince Halilintar said...

cekodok cempedak tu sedap klu makan ptg2..dah lame xmakan cempedak..

Che Mid said...

Salam, selamat makan.. di Sg Petani tengah musim buah kuini.. orang sini panggil buah konen..

pena rozie said...

I like cempedak tau...

Penjejak Mimpi said...

Dalam 2-2 jenis buah ni, sy suke cempedak.. Hehehehe.. tapi cekodok cempedak tu rasenye lom penah makan lagi..

bujal X said...

ohoi~~syoknya mangga besar tu~~buat pulut mangga pun sedap~~

*kalau jual berapa ringgit sebijik tu?

Unknown said...

uiii....besarnya mangga tu kak...mesti manis isinya kan? tgk yg akak dah potong2 rasa terliur lah pulak...

dah lama x makan cempedak...t'ingat dulu masa mengandungkan afiqah lia t'ingin nak mkn cempedak...sebiji blh habis makan sorang..huhuuuu...

ahmad humairi said...

Assalamualaikum,

Buah cempedak diluar pagar,
....saya buka budak tapi masih belajar...

pernah tertipu masa beli durian..

:: hayati :: said...

cedapny cekodok tu.......biji dia sedap gak kalu masak skali....

mangga tu mangga epal ke name dia???

sahromnasrudin said...

assalamualaikum..

saya tak lulus nak bezakan cempedak dgn nangka huhuhuuhhh

Acik Erna said...

assalamualaikum kakzakie..
dua2 buah kegemaran acik..
mangga memang tak boleh jumpa..seisi rumah sukakannya..begitu jugak cempedak goreng..

Anonymous said...

Aslmkm.
Hmmm. Gitu rupanya cekodok cempedak. Tak pernah dengar, so belum pernah makan cenggitu la!
Kak G & famili selalunya buat goreng or makan dengan pulut lemak.

uncle gedek said...

Kalau saya dah sah-sah saya conteng muka orang dengan marker kat buah tu....!

geram!

Kak Amy said...

as'salam kak..

Buah cempedak memang sedap , samaada makan begitu saja ataupun di buat jemput cempedak tapi sayangnya amy x boleh makan coz buah cempedak angin, kalau amy makan confirm dua tiga hari x bangun kembung perut huhuhu~

ieja amieja said...

salam kak zakie,,

memang sedap makan buah cempedak tuh! sy biasa mkn gitu jer @ goreng pun sedap..tp ye lah sy x pernah wat cekodok ..lbh kurang kot rasanyer...

emarieys said...

dah lama tak makan cempedak..sini susah nak dapat laa...

azi said...

Akak..
Sedapnya akak dapat makan cempedak dan mangga...besarnya mangga tu...mesti maniskan..akak tahu, dua2 tu merupakan buah kegemaran saya...
akak..saya tak pernah buat cokodok cempedak...selalu goreng saja..

wahida said...

kak, first time saya dgr cempedak tu dibuat cekodok...selalu saya mkn goreng cempedak je kak...huhu...

kak, mamgga mana tu kak, sumpah saya terliur!! huwaaaa!!

sekadar satu coretan said...

cempedak mmg kegemaran saye kak zakie...dari dulu kini dan selamanye... sanggup beli buah cempedak nak buat goreng...

kalau beli dah siap goreng ciput jer dapatnye...kadang2 tak sedap pun...

eelobor said...

huhuhu, besarnya saiz buah tuh. cekodok cempedak juga menjadi peberet saya tau....hihihihi

Kakzakie Purvit said...

Cik Ina DDC,

Oh... Cik Ina alahan dgn cempedak, macam anak kakak yg sulong. Sebab itu beli masa dia tak ada. Mangga itu tak tahu nama. Hubby beli bukan bertanya janji rasa ok dia beli.

munna said...

besarnya mangga tu kak zakie... blm pernah makan cekodok cempedak..harus di cuba nanti ni...

Kakzakie Purvit said...

Wa'alaikumsalam sar,

Dua-dua juicy tau. Tapi cempedak itu kulit dia saja yg berat. Isi cuma 12 ulas..:)

Kakzakie Purvit said...

nurkass,

Kakak lebih suka buah-buahan tempatan. Cempedak kalau di kg dulu kita goreng dgn biji tapi anak kakak tak suka. Jadi buat macam cekodok. Senagn nak makan tak payah ada biji.

Mangga tak tahu nama. Hehehe...

Kakzakie Purvit said...

redza,

We are in the same boat. Kakak pun tahu makan saja kalau bab-bab macam ini...

Kakzakie Purvit said...

azian,

Bau dia sama saja macam mangga yg lain tapi besarnya memang tak terkata. Harga kakak tak tanya abang. Nama pun tak tahu juga. Heeee....

Kakzakie Purvit said...

Wa'alaikumsalam mama maman,

Org berniaga itu pun mungkin tak tahu sebenarnya. Sebab tak nampak di dalam.

Oh... mangga epal ye. Tapi besarnya 4 kali ganda saiz epal tau. Or mungkin shape dia slightly sama.

Kakzakie Purvit said...

JunAina,

Anak kakak kalau ada biji dia tak mahu makan sebab itu kakak jarang beli cempedak gorend yg biasa jual di warung. Tapi kakak tak kisah. Kakak makan apa juga. Bijinya saja tak makanlah....

Kakzakie Purvit said...

Prince Halilintar,

Kakak makan malam sebab hubby bawa balik pun dan lewat petang...

Kakzakie Purvit said...

Wa'alaikumslaam Che Mid,

Kakak suka kuini. Wangi baunya tapi tak boleh masuk kereta macm durian baunya tak hilang seminggu....:)

Kakzakie Purvit said...

Pena Rozie,

Juicy. Makan yg fresh pun best kan....

Kakzakie Purvit said...

Penjejak Mimpi,

Oh... ye ke? Sama je macam cempedak goreng sebernarnya tapi sebab buang biji dan gaul dgn gandum jadilah cekodok PM. Best tau...

Kakzakie Purvit said...

bujal X,

Tak sempat nak makan dgn pulut bujal.

Harga kakak tak tanya pulak dgn hubby. Tapi dia beli di Air Hitam on the way back to JB

Kakzakie Purvit said...

Mamamya,

Sangat juicy Lia. Kakak pun penggemar mangga itu yg hubby beli. Memang manis.

Mengidam kalau benda senang dicari dan boleh dimakan ok tak apa....

Kakzakie Purvit said...

Wa'alaikumsalam ahmad humairi,

buah cempedak diluar pagar
namapun cikgu kenalah mengajar

Kesian cikgu tertipu. Ramai yg dah merasa begitu cikgu.

Kakzakie Purvit said...

Hayati,

Kakak tak pandai makan bijinya hayati.

Oh... mangga epal ye. Mama maman pun kata begitu.

Kakzakie Purvit said...

Wa'alaikumsalam sahramnasrudin,

Alahai kesiannya. Kakak sebab org kampung bau dia pun kakak dah tahu. Shape dia pun tak sama.

Kakzakie Purvit said...

Acik Erna,

Wah... kita sama satu sampanlah Acik. Kakak satu family suka mangga. Cuma anak sulung kakak dia alahan makan cempedak. Jadi kalau nak beli masa dia duduk asrama.

Kakzakie Purvit said...

DDrfauziah,

Kakak memang suka buat cucur. Goreng dgn biji sebab anak tak nak makan. Dgn pulut pun best juga kan...

Kakzakie Purvit said...

gedek,

Kakak ingat nak conteng juga tapi tak pandai pulak nak lukis muka dia sebab hubby yg beli....:)

Kakzakie Purvit said...

Wa'alaikumsalam Amy Syaquena,

Baik Amy jangan makan. Kena jaga kesihatan sementar ini. Kakak tak apa ok aje.....

Kakzakie Purvit said...

ieja amieja,

Kakak pun sama ieja. Tak kisah makan fresh pun boleh, goreng boleh, cekodok boleh tolak biji je. Hehehee.....

Kakzakie Purvit said...

Mamaema,

Biasanya dia sama musim dgn durian kan... Belum samapi lagi kot di sana.

Kakzakie Purvit said...

Azi,

Kakak pun samalah azi tak kisah cuma anak kakak tu akalu kita goreng ada biji dia tak nak makan.

Kakzakie Purvit said...

wahida,

Oh yer ke? Kakak lebih selalu buat cokodok dari goreng sebab nak elak biji.

Mangga itu dah habis pun wahida...

Kakzakie Purvit said...

ainnoraini,

Baik kita goreng sendiri. Lagipun anak-anak dapat makan puas sikit. Betul ain kan.

Kakzakie Purvit said...

eelobor,

Tapi bila nak bagimuaz kena hati-hati tau. Anak kakak pernah tercekik cempedak bkan bijinya tapi isinya.

Kakzakie Purvit said...

munna,

Cublah buat macam cekodok biasa je....

husnalalink said...

org utagha cakap 'cucuq cempedak'...memang sdap kalau makan time panas dan masa cuaca hujan...hehehe =)

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

as salam, akak mangga tue makan dgn pulut sedap tuee

Abd Razak said...

Assalamualaikum kak...

Buah mangga tu buat saya terliur jer..

Noor Fatin said...

sedapnyaaaaaaaaaaaaaaaaaa. terliur!! nyum3

Unknown said...

assalamualaikum ....

asyik nak telan air liru jer....rasanye pelam kt laman rumah saya pun macam ada ciri2 pelam yg tutup muka anak akak tu...(doakan ye buahnye sempat masak...sbb yg pertama kali berbuah dah kena bedal dengan sang monkey...huhu..sedih)

Kakzakie Purvit said...

lalink7,

Kakak makan cucur (kata Husz) sebelum solat maghrib. Panas-panas lagi. Lawan dgn air milo. Malam baru makan mangga....

Kakzakie Purvit said...

Wa'alaikumsalam BEB,

Tak menyempat BEB kami empat beranak makan habis gitu saja...

Kakzakie Purvit said...

Wa'alaikumsalam Abd Razak,

Alahai Ustaz... kesiannya. Tak baik ye kalau macam gitu tunjuk tapi tak dapat bagi....

Kakzakie Purvit said...

NOOR FATIN,

Sorrylah Fatin tak dapat nak hulur. Jauh. Sekarang pun dah habis...

Kakzakie Purvit said...

Ucu Faridah,

Jangan jadi macam jiran kakak sudah. Kesian dia sarung buah masa hari minggu. Dua minggu kemudian lihat sarung kosong. Yg jahatnya pencuri tu tinggalkan sarung paper tergantung macam buah ada lagi....

Kakak tunggu UCU punya mangga jadi N3...:)

Anonymous said...

wowww!
kat umah kg pokok cempedak keliling rumah tapi x berbuah lagi..sama mcm pokok durian..merajuk gamaknye :)

dwatyKNY said...

ya Allah kak sedapnya mangga@mempelam tu... terliur saya kat sini... nyummy2...

Adinda Amy Sensei said...

sedapnye cempedak goreng kak

ajumohit said...

sedapnya mangga dan cempedak tu kak, kalau mgga tu mkn dgn pulut lagi syedapp!!!!

miloaiskurangmanis said...

besar banget buah mangga tu...
masak ranum - makan ngan pulut sedap tu!

sarah-najwan said...

akak..saya suka mangga epal tu kan...mmg manis isinya...

tang cempedak tu..mmg feveret saya kalu digoreng..nak2 resepi tepung yg mak mertua saya buat..sedappppppp

Unknown said...

wah bestnye...lama rasanye dah x mkn buah cempedak...huhu

Kakzakie Purvit said...

makdara TERdiva,

Kadang begitu tapi bagusnya bila musim dah tak ada rumah kita ada banyak.

Kakzakie Purvit said...

dwaty,

Itulah huby kakak kata tak baik tunjuk org kalau tak bagi....Sorry ye dwaty.

Kakzakie Purvit said...

Adinda Amy Sensei,

Balik kerja singgah beli kat warung ye sayang....

Kakzakie Purvit said...

ajumohit,

Tak menyempat-nyempat nak beli pulut dah masuk dalam perut mangga tu. Heee.....

Kakzakie Purvit said...

miloais,

Makan fresh lagilah juicy. Tak sedar laju terus habis semangkuk.

Kakzakie Purvit said...

sarah-najwan,

Buah-buah makan memang tidak muak. Cuma ada yg alahan juga. Nasib kakak ok.

Mesti emak mertua punya resei special itu yg tak boleh lupa.

Kakzakie Purvit said...

Papa Mifz,

Sekarang kakak rasa kalau di pasar malam tempat kakak sentiasa ada. Tempat lain tak tahulah... Tapi yg ini hubby kakak beli di Air Hitam.

Afida Anuar said...

Makan cengkodok cempedak + mangga.. boleh diet jugak ni kan kak zakie? he he...

Allah..lamanya tak makan cempedak...

Unknown said...

salam petang~ cempedak mentah mommy tak mkan...lau buat cekodok cam tu laju jer....sedap nya kan.mangga tu kasi mommy 2biji pun boleh licin...hee.tapi kalu buah macang ke kuini ke..mmg tak...

Anonymous said...

Assalamualaikum Kakzakie,

Bestnya goreng cempedak tu. Mangga apa tu besarnya.

Nur-nba said...

Assalamualaikum Kak Zakie,
Dua2 buah ni memang jadi kegemaran Nur.. Bestnya kalau dapat mkn goreng cempedak tu di petang hari..

ckLah @xiiinam said...

ckLah baru beli mangga besar tu. RM9 sekilo.....rasa tak cukup makan sebijik.

Unknown said...

kakakku...........

inilah peberet en zalie..
now, semuanya kena pantang.....

tak apa. dulu dah puas makan..
so, makankan untuk kemu ya

Daddylicious said...

adoi....banyak makanan,seram sejuk perut ni....hehe

Admin P@P said...

Assalamualaikum.
Dah lama tak 'pekena' cekodok cempedak. Bukan musimnya sekarang ini.

Biasanya kalau sedikit 'isinya' ia lebih manis dan sedap berbanding isi yang banyak dan kecil...

Yang pasti, harganya semakin mahal dari semusim ke semusim.

TQ

norh said...

cempedak goreng ni feveret saya.. :)

Zaitun said...

Kak Zai terliur tengok mangga yummy.

Hairun Azmi said...

Sedapnya wehh....

Gambar Anak Yatim & Anak Kebajikan Madrasah Al-Taqwa Sejurus Sebelum Kejadian Tanah Runtuh

shameel Iskandar said...

Assalamualaikum Kak zakie.

Sedapnya cempedak ngan mangga tu. entah nape mengidam mangga plak saya ni. kalo boleh mangga harum manis dari perlis.

Kakzakie Purvit said...

@ Afida Anuar: Mananya diet adik ooiii makan semua habis malam itu juga semuanya. ..:)

@ mommylavender: Kakak tak kisah yg fresh atau goreng semua kakak sapu saja. Hehehe

@ Kunang-kunang: Wa'alaikumsalam kak ani. Kakak pun tak tahu mangga apa tapi dia org kata mangga epal betul ke tak tahulah...

@ Nur-Nba: Kakak makan tak kira waktu. Sapu habis aje nur...

Kakzakie Purvit said...

@ ckLah: Mesti besar jug mangga yg cikgu beli tu.

@ Citarasa Rinduan: Kesian en zalie. Kakak doa moga dia beransur pulih.

@ daddyzkool: Alahai kesiannya perut...:)

@ Admin P@P: Oh macam itu ye cikgu. Sebab itulah isi cempedak itu manis sebab isinya sikit. Tapi macam tak puas pulak cikgu.

@ norh: Samalah kita norh.

Kakzakie Purvit said...

@ Zaitun: Maaflah kak zai tak terniat nak liurkan kak zai. Kena carilah tengok gayanya ye....

@ Miecyber: Memang sedap mie....

@ Shameel Iskandar: Mengidam?..Hm... mesti ada apa-apa nie. Kena cari sampai dapat.

Murni Alfathunnisa said...

wahhh! terliur sudah!
cempedak dah sampai musimnya ke sekarang ni...?
tak nampak lagi dijual kat area-area sini...

Ija Zambry said...

kakzakie, haaaa jumpe pon orang mcm saya goreng cempedak buang biji heheh! rata-rata orang goreng dengan biji sebab nak makan biji tu sekali kan? buang biji lagi nikmat makan rasanye :-)