Wednesday, May 18, 2011

Lontaran nada dan irama

Cuba renungkan sejenak bunyi yang rata-rata lebih kurang sama tidak kira bangsa, agama ataupun darjat. Apa yang membezakan hanya lontaran nada samada kuat atau perlahan dan irama lembut atau sebaliknya.

Bila ketawa

Bila sendawa

Bila bersin

Bila berdehem

Bila batuk

Bila menjerit

Bila menangis

Bila tersedu-sedu

Bila buang angin (kentut – hehehe…. Maaf ye)

Oleh itu tidak perlulah memandang rendah pada orang lain kerana sesungguhnya kita sama di sisi Allah. Apa yang membezakan antara kita adalah amal kebajikannya.

Allah swt berfirman: “Wahai manusia, kami ciptakan kamu dari laki-laki dan perempuan, dan kami jadikan berbagai suku dan qabilah agar kamu saling kenal-mengenal antara satu sama lain. Sesungguhnya yang paling mulia diantara kamu di sisi Allah adalah orang yang paling taqwa.” – (Surah Al-Hujuraat: 13)



99 comments:

nurkass said...

emmm..
kass setuju sangat..
kita semua sama..tiada manusia yg sempurna..terpulang pada masing2 utk mencorakkan peribadi diri..

Cik Ina Do do Cheng said...

Assalamualaikum kak zakie,

Betul tu kak zakie, manusia di sisi Allah SWT sama je, tak payahlah nak merendah-rendahkan sesama sendiri.Yang kita bawa ke sana pun bukannya harta benda atau wang ringgit.

sarah-najwan said...

setuju sgt2..
buat apa nk berbangga2 kan
kita sama sahaja..
baik kita berbaik sesama manusia
kerana mereka yg berada disekeliling kita..

ahmad humairi said...

Assalamualaikum

Nada dan irama berbeza membawa maksud berbeza juga. Contoh buang angin - kalau tak berbunyi, tapi beraroma, kalau bunyik kuat tapi xde bau, kalau buyi cam.........dan bayak lagi semuanya ada maksud tertentu...hehe

ainnoraini said...

kakzakie...ain pun same jugak setuju sgt2..
ape nak dibanggakan dgn harta dan pangkat...
wang yg banyak bukannye boleh menjaminkan kebahagian didunia dan akhirat...

Allah sayang pada manusia yg bersederhana saja...

Amy Syaquena said...

setuju sangat dengan akak , kita semua sama sahaja.tiada manusia yang sempurna.

p/s: akak nanti petang akak check email ye ada something yang ingin amy tanyakan..

Kakzakie said...

nurkass,

Nak corak batik atau corang-coreng terpulanglah ye kass...

Kakzakie said...

Cik Ina DDC,

Kain putih juga yang jadi pembalut kita akhirnya kan Cik Ina...

Kakzakie said...

sarah-najwan,

Sementara diberi pinjam nyawa inilah kita kena berbaik-baik...

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam ahmad humairi,

Kadang yg kuat tapi tak berbau kan cikgu, tapi yg senyap mak oooi tak tertanggung rasanya.

Samalah juga manusia cakap bukan main besar tapi pengisiannya tak ada...

Kakzakie said...

ainnoraini,

Boleh mengejar kemewahan teapi bukan utk dibanggakan kerana hak itu kena kongsi pada yg berhak.

Kakzakie said...

Amy Syaquena,

Walau cantik rupa sekalipun tapi kalau perangai tak secantik rupa sayang dan rugi benar rasanya...

.... kakak tunggu ok.

s a r said...

assalamualaikum kakzakie :)

abslutly kak.

cuma kadang2, manusia ni tak sedar akan kebersamaan itu semua di sisi Allah. Apa yang mereka tahu, perbezaan antara darjat, harta, pangkat, fizikal.

sedih pulak tetiba ni bila fikir balik tu semua. huu.. :'(

thanks akak sebab ingatkan.

kakcik said...

Hanya manusia yang suka membeza2.. :(

Penjejak Mimpi said...

stuju.. :)

cemomoi said...

teringat bila singgah kat satu semejid di kuala selangor, ada tandas vip.. kitorang fikir darjat najisnya tak sama kot!

munna said...

betul tu kak zakie... klu semua tu berbeza mengikut pangkat...mmg semakin bertambah lah adegan antara dua darjat flm hidup kita

Acik Erna said...

Assalam setuju sangat..kita semua sama disisi tuhan.

Papa Mifz said...

betul tu...kita semua sama di mata Allah...yg menjadi perbezaan amal ibadat kita....

salam kenal dr papa mifz yer..:)

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam sar,

Itulah bila sibuk sangat mengejar dunia tak sedar masuk toilet bersihkan pun guna air paip juga kan...

Kakzakie said...

Kakcik,

Sebab itu dengan org bawahan pun kita kena adil tika mengendali sesuatu kerja.

Kakzakie said...

Penjejak Mimpi,

Oklah...:)

Kakzakie said...

Cemomoi,

Ingat toilet VIP air digunakan air suling kot. Tapi berwudhuk tetap guna air mutlak juga kan...

Kakzakie said...

munna,

Itulah Islam begitu indah. Kita boleh lihat waktu tawaf di Baitulllah semuanya memakai pakaian yg sama ketika ihram. Tak ada darjat langsung....

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam Acik Erna,

Amalan juga kenalah bukan tujuan utk ditunjuk-tunjuk. Bimbang jadi riak dan ujub pulak kan Acik...

Moga Acik Erna sihat ye....

Kakzakie said...

Papa Mifz,

Hati kita kena sentiasa bermuahasabah kerana syaitan sentiasa menggoda tanpa rasa jemu.

Terima kasih sudi menitip kata di sini. Salam kenal juga dari kakak.

azian said...

kak zakie...
yg kentut tu, bunyi mungkin sma tapi bau lain2...heheheh...
bagus la akak ni...

lalink7 said...

tue la kan kak..tp masih ada orang yg masih memandang rendah dan tinggi disebbakan seseorang itu berpangkat besar dan kecil..spatutnya semua di layan sama rata..alahaii..persepsi yg menyakitkan

Kakzakie said...

Azian,

Tapi kekadang boleh sama tau antara adik dan kakak sebab makanan yg diambil sama. Sebab tu memula dah bau tak lama bau lagi rupanya tadi kakak yg melepas lepas tu adik pulak. Hehehe....

ajumohit said...

belum masuk yg kaki kipas ngn air cond kak...letih nk melayannya..buat donno jek, janji kita wat keje kita dgn ikhlas dan tawaduk...takyah la kipas2 penat!

Kakzakie said...

lalink7,

Sebab itulah Husz, kadang kala hati kita pun jahat juga. Pengaruh syaitan sentiasa menggoda kita dan kenalah kita sentiasa beringat bahawa kita ini sama saja....

Kakzakie said...

ajumohit,

Nak mengipas lagilah sendiri akhirnya yg terjerumus, last malu sendiri. Lakukan saja dgn ikhlas dan jujur dik....

NzA said...

betul tu kakzakie, hnya amalan yg membezakan kita disisi Allah...

Abd Razak said...

Assalamualaikum kakzakie...

Usah memandang rendah kepada sesiapa pun kerana kita semuanya berasal dari air yang hina. Ingatlah secantik mana pun, besar mana pun pangkat tetap juga ada najis dalam perut kita.

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

as salam, kita semua sama jer kan kak? bila mati nanti semua pakai kain yg sama..

Afida Anuar said...

Assalamualaikum kak zakie...

yang kak zakie tulis tu, panjang kata. Pendek katanya, jangan pandang orang sebelah mata kan? ;)

eelobor said...

bagus untuk renungan bersama, terima kasih kerana saling ingat mengingati

ibuintan said...

setuju sangat kakzakie...

manusia sendiri yg membina tembok pangkat dan darjat, hakikatnya kita sama saja

bdk johor said...

saya punye lontaran volume buang angin berbeza dengan org lain. terlalu kuat. camne tu kakzakie?
hahaha.. gurau ar.

Hanis Azla said...

yg penting perlu saling hormat menghormati.. tak kiralah apa persamaan dan perbezaan kita kan kak..

Miecyber said...

Itu sifat semula jadi manusia..

Gajah Liar . Part 2

Mamamya said...

mmg begitu lah resam manusia kak...suka m'beza2kan darjat....mudah lupa diri bila dah senang sikit...sedangkan kesenangan yg ada hari ini hanya sekadar 'pinjaman'.....

****sentiasa b'ingat ttg kekurangan diri sendiri....

Citarasa Rinduan said...

KITA sama...
kita serupa tiada beza,,
walau kulit warna lain
walau bahsa kita berbeza
walau adat kita bercanggah

yang penting ...
kita MANUSIA

Admin P@P said...

Assalamualaikum.
Terdapat sebilangan kita yang sentiasa mahu dipandang lebih. Lebih hebat.Pada hal kita sama sahaja di sisi Allah. Yang membezakannya sejauh mana ketaqwaan kita terhadapNya.

Sehebat mana anda, kentut tetap berbau juga (maaf ye) Tiada yang wangi...

TQ

Kakzakie said...

NzA,

Oleh itu kenalah kita tingkat amalan kita kan NzA

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam Abd Razak,

Walau di mana tingginya kita berada manusia tetap punya darah yang merah dan membuang sisa perkumuhan juga kan Ustaz...

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam Be Simple Beb,

Kain putih itulah pembalut tubuh kita yg akhirnya berada di alam yg sama.

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam Afida,

Sayangnya masih ada yg punya dua mata tetap tak nampak juga. Takut kita lalai tanpa sedar.....

Kakzakie said...

eelobor,

Sama-sama kita renung ya ee....

Kakzakie said...

ibuintan,

Tembok pemisah didunia memang kian ketara kini namun berdoa moga tidak pada kita kan....

Kakzakie said...

bdk johor,

Nakal kamu nie ye.... Kalau gitu bila ada rasa kena pergi jauh-jauh. Maluuuu.....:)

Kakzakie said...

Hanis Azla,

Benar sekali Hanis. Muhasabah diri yg kita ini tiada bezanya. Allah yg menentukan segala kelebihan dan kekurangan kita.

Kakzakie said...

Miecyber,

Kena ada kesedaran diri....

Kakzakie said...

Mamamya,

Lumrah manusia yg mudah lupa Lia. Itu yg paling kakak takut. Cakap pandai, ilmu ada tapi lupa nak diaplikasikan. Masya-Allah takut kakak Lia...

Kakzakie said...

Citarasa Rinduan,

Itulah Ayu ada yg lebih sedih dunia dan akhirat rugi tanpa sedar. Takut kakak bila menerung benda-benda begini. Harap tidaklah pada kita kan Ayu...

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam P@P,

Tanpa sedar darjat itu akan ditinggal juga akhirnya kan Cikgu Lai.

Samalah masuk toilet bila mencuci pun guna air juga kan Cikgu.

Ati Masrif said...

salam kak,

betui tu

tak kira kaya miskin
popular ...cantik

bila kentut tu bau sama gak ...hihi

Miecyber said...

Semua orang lakukan benda yang sama

Seluruh Rakyat Malaysia Di Seru Turun Beramai-Ramai Ke Perarakan Bantah Lynas Dari KLCC Ke Kedutaan Australia Pada Hari Jumaat 20 Mei Ini

My Little Diary said...

iye lah kak!... kita semua sama jer

nukilanaffiza... said...

hmm..memang betul la...semua seakan2 sama nadanya..cuma bila bercakap je lain...so Tuhan memang menjadikan kita manusia yg berbeza2 tapi secara hakikatnya kita adalah sama...tiada yang lebih dari bentuk hakikinya...

wahida said...

kita semua hanyalah insan kerdil di sisi Allah...

Hantu Kak Limah said...

tiade yang berbeze melainkan yang cume suke membeza-bezakan dari ape yang berbeza.....
tunjang nye satu......kita manusia makhluk ciptaan Allah SWT.....

al-lavendari said...

benar .. ada satu perkataan tu, satu dunia guna untuk maksud yang sama.

perkataannya ialah 'gol' .. nampaknya bola sepak boleh menyatukan kita semua ataupun kadang2 sebaliknya .. tengok apa jadi dengan pasukan NS dgn Kelantan !

Mak Su said...

kak, saya sokong akak

dwaty said...

betul tu kak... walau pun berbeza warna kulit... ketawa... kentut tentap sama... yang membezakan ialah diri sendiri...

mama maman said...

suka entry nih... satu peringatan.. bukan kita seorg je didunia ini...

aby said...

salam k zakie,
apala guna senada seirama klu tk nak mengaku yg bagi nikmat senada seirama tu Allah yg satu,
malah tk tau ada perantara diantara allah dan depa iaitu muhammad saw ...

diuntal neng neroka jugak ...
orak ngono ..

ieda said...

setuju sgt dengan apa yg akak cakap ! nooo objection .. :)

Piasara said...

"kita semua hambaNya...hanya amalan yg membezakan kita.."

Kakzakie said...

Ati Masrif,

Cantik ke manis ke bila sampai masa dan ketika memang segalanya itu akan dirasai juga.

Kakzakie said...

Miecyber,

Tak mungkin ada org tak pernah ketawa kan...

Kakzakie said...

My Little Diary,

Itulah sebabnya kita kena ada nama sebab semuanya manusia juga....

Kakzakie said...

nukilanaffiza,

Sebab itu tak boleh ingat org berpangkat saje boleh ketawa....

Kakzakie said...

wahida,

Kalau hendak banding dgn keangkuhan yg tidak akan kemana ye Wahida....

Kakzakie said...

Hantu Kak Limah,

Cuma bersyukur kita dijadikan sebagai manusia dan adalah makhluk yg amat istimewa. Punya akal utk berfikir....

Kakzakie said...

al-lavendari,

Kakak dapat idea dari kisah itulah tuan. Walau lain negeri tapi kita satu negara... In a team wish to achieve the goal - to win.

Kakzakie said...

Mak su,

Terima kasih mak su...

Kakzakie said...

dwaty,

Itu pun masih ada yg tuduh menuduh bila ada bau tapi semua tak mengaku (anak-anak kakak la tu...)Last ketawa semuanya....

Kakzakie said...

mama maman,

Bererti kita memang tiada berbeza. Hanya nama yg tak sama.

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam aby,

Sebab itulah dikatakan supaya kita saling kenal-mengenal antara satu sama lain yg tujuannya ingat-menginatkan kejalan kebaikan.

... angger diuntel nang geni neroko kabeh wes orak guno. Na'uzubillah kakak kok ngeri banget.

Kakzakie said...

ieda,

Kedudukan dan darjat ciptaan insan seperti kita juga sebenarnya...

Kakzakie said...

Piasara,

Benar Pia, moga kita sentiasa beringat kerana syaitan tak putus-putus menggoda manusia.

Prince Halilintar said...

betul tu..xperlu nak beza2kan sgt pasal tu..

Ummi Humaira said...

assalamualaikum kakzakie...

setuju sangat dgn fakta2 tu .. semuanya sama di sisi Allah Azzawajalla...
cuma bezanya bagi kita yg muslim nie , ada adab2 dan doa2nya , betul taaaaakkk ?

republik n9 said...

manusia ni sama je di sisi Tuhan, x layak kite nak membangga dan bongkak serta riak sebab itu tak selayaknya sifat tu ade pada kita... takbur riak = syirik kecil, nauzubillah

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Maaf lama tak ziarah kamu semua….
Jom Terjah entry terbaru ??
diy spray bumper dan grip handle pintu

Ketawa dan airmata,
Teman setia menemaniku,
Di kala riang jelas di mata,
Di hati sedih menyapaku,

Ketawa dan airmata,
Bukan sekadar mainan jiwa,
Menipu diri dari pandangan mata,
Terus terseksa dalam kecewa,

Ketawa dan airmata,
Rasa yang terlalu berbeza,
Ketawa jelas di mata,
Airmata menemani jiwa berbeza,

Ketawa dan airmata,
Hati merintih bila senyum dibibir,
Hanya menipu pandangan mata,
Senyum dipamer menguntum bibir,

Ketawa dan airmata,
Airmata tiada henti di jiwa ini,
Bila hati ingin riang gembira,
Sedih dan pilu menyelubungi kini,

Ketawa dan airmata,
Hati merana dan terseksa jiwa,
Bila tidak ikhlas dengan kata,
Hanya airmata pengubat jiwa.

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

kita semua sama.manusia jek suka membezakan satu sama lain.kira darjat dan pangkat.

Kakzakie said...

Prince halilintar,

Manusia sendiri yg suka membezakan...

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam Ummi Humaira,

Kita sebagai umat Islam beruntung kerana telah diberi garis panduan. Terpulang sendiri mahu mengamalkan atau tidak...

...Suka baca doa-doa dari blogger macam Ummi

Kakzakie said...

republik N9,

Itulah sebenarnya yg paling kakak takut. Riak tanpa disedari. Ya-Allah jauhkanlah, cepatlah sedar hendaknya bila kakak terlupa...

Kakzakie said...

Afzainizam,

Ketawa dan airmata
ada pada semua manusia
sabar setiap ujian yg menimpa
sebagi insan itulah lumrahnya

Kakzakie said...

Lydia Miza,

Walau LM di Qatar kakak di Malaysia
Solat kita tetap mengarah arah yg sama
Qiblat kita tetap sama
Dosa-pahala tetap dikira malaikat tanpa mengira masa

Sekamar Rindu said...

salam....

** bila merajuk.""

betul kak...Allah tak memandang selain memandang ketakwaan..hati yg ikhlas..

sahromnasrudin said...

assalamualaikum kak..

trime kasih kerana mengingatkan kami..betul tue..kita manusia sama sahaja..yang membezakan adalah ketaqwaan kita

Kakzakie said...

Sekamar Rindu,

Alhamdulillah SR tak merajuk ye...:)

Kita memang sama. Ada masa nak tidur dan ada masa tak boleh tidur.

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam sahrom,

Moga bertambahlah taqwa kita kepadaNya.

gedek! said...

Saya bila berfikir pon bising juga....!

Maya Mayana said...

setuju semuanya sama cuma kalau terbersin dan terbatuk jgn sampai terkucil...ada yg nk kena servis tu :P...jgn pandang rendah dgn org lain kerana darjat kita semua sama...semoga kita semua terjauh dr sikap sebegitu...

ummu said...

assalamualaikum kak zakie
suke dgn falsafah akak, :)