Monday, May 16, 2011

Rindu....

Hampir tiga minggu tidak bersua muka dengan kakak sulung mereka. Pagi hari Sabtu mereka ada kelas tambahan. Petang pula pergi ke Plaza Angsana membeli hadiah buat guru-guru yang disayangi. Persediaan tambahan hadiah masing-masing yang akan diberikan pada Hari Guru yang akan disambut pada hari ini di sekolah.

Semalam pagi sebaik saja usai solat suboh aku telah memulakan perbersilatan di dapur menyediakan makanan untuk dijadikan makan tengahari. Ayam kampung masak lemak cili padi, ikan kerapu goreng, sayur campur, sambal tumis sotong dan ulam timun cukup rasanya membuka selera anak-anak. Menjenguk di dalam peti sejuk buah-buahan yang ada hanyalah belimbing bintang, jambu air dan epal. Buah-buahan ini aku potong dan masukkan ke dalam bekas. Dalam perjalanan hubby membeli bubur Marry Brown, ayam goreng dan mixed vegetable.

Sebelum tengahari memunculkan wajahnya kami telah tiba di perkarangan asrama. Adik-adik sudah mengeletik tidak sabar menanti kakak mereka turun sebaik pengumuman berkumandang mengatakan kami berada di bawah menanti. Bila bibir mengucap salam, pipi berlaga dan tangan memeluk antara satu sama lain cukup memberi makna tanda rindu telah terlerai. Kakak mereka sedang menjalankan latihan choral speaking. Melihat seketika mereka berlatih kemudian kami menikmati juadah untuk makan tengahari bersama.



Latihan - Teman-teman Nurienne berlatih choral speaking


Kondakter - Tidak menyangka Nurienne menjadi juara Conductress terbaik antara sekolah-sekolah agama pada tahun ini.


Senyuman - Masing-masing tersenyum berharap persembahan untuk Hari Guru akan berjaya

Makan tengahari - Adik-adik menikmati bubur MB tapi Nurienne tetap mahu makan apa yang mama dia masak. MB dia bawa naik atas dorm.

Ayam - Yasmien dan Adik menjelajah hingga terjumpa ayam ini di belakang sekolah kakak mereka



Selepas solat Zuhor kami bertolak meninggalkan Nurienne seperti biasa. Pesanan demi pesanan di tinggalkan walaupun itulah juga yang selalu terucap oleh kami sebelum meninggalkannya. Kebimbangan sentiasa ada di jiwa setiap insan yang bergelar ibu-bapa bila berjauhan dengan anak tetap tidak dapat lari dari hati.




82 comments:

Daddy Ziyyad said...

Kenangan masa saya tinggal di asrama pun macam ni kak. Mak ayah datang, bawak makanan..kami duduk di pondok, makan bersama....memang best...memang nostalgia...Saya pasti Nurienne akan ingat kenangan makan2 bersama keluarganya juga, sebagaimana saya..

Sharifah Nadzarah said...

ASSALAM KAK..TAHNIAH UTK AKAK COZ TELAH BERJAYA MENDIDIK ANAK2 DGN SEMPURNA...BERILAH TUNJUK AJAR UTK SY YG MASIH BYK KELEMAHAN INI...

kakcik said...

Petang semalam kakcik menjengah Angah di Banting. Sebenarnya menghantar seluar panjang yang diminta. Kemudian bawa makan di Pantai Morib. Yang penting, walaupun Angah seorang yang tidak tinggal bersama kerana belajar, dia kena tahu bahawa kami tidak pernah melupakannya.

s a r said...

assalamualaikum kak :)

teringat pulak dulu pernah gak joint coral speaking sekolah. ehe.

bab makan, ala..teringat pulak dulu time duduk hostel. kalau bawak makanan dari rumah, especially my mum yang masak, kalau tak habis, tak sanggup nak buang. kenyang pun, habis jugak. huu. tak sampai hati sangat. kesian my mum masak penat2. ehe.

macam tu la anak akak rasa agaknya. teruja dengan masakan mama dia. :)

sahromnasrudin said...

assalamualaikum kak..

ayam kampong tue kalau sembelih masak kicap..punyalah sodap heheheheee

nurkass said...

isk..isk..
teringat masa kass duk asrama dulu..
arwah ayah dtg ziarah..mak jarang ikut sbb adik2 masih kecil..sob..sob..

sedapnye sambal sotong..makan ngan nasi buh kicap..haihhh..batal posa ni kang..hehe

azian said...

kak zakie...
rindu akak jugak....
ehem2...rindu tak kat muiz????
kak...dia demam lg ni...sy cuti...

My Little Diary said...

iye la... anak kan? sapa yang tak bimbang kan?
kita harus redha, maka anak2 pun pasti berjaya..

wahida said...

tahniah nurenne menjadi conductress terbaik...

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum Kakzakie,

Tahniah Nurienne menjadi juara Conductress terbaik antara sekolah-sekolah agama tahun ini.

Dulu masa anak kak ani masih di asrama pun begitu juga. Hari Sabtu/Ahad bangun pagi2 masak nasi dan makan dengan anak yang di asrama dan adik beradik yang ikut sekali menziarah abang mereka.

Seronoknya saat tu.

Mamamya said...

as salam kak...

lapar perut tgk menu kak zakie masak utk anak2...lbh2 la ayam kampung masak lemak cili api tue....

sesekali b'jumpa mesti happy nurienne tu kan...lbh2 la dpt makan masakan bonda tersayang...

alhamdulillah...seronok bila tgk anak2 berjaya kan kak...mudah2an damya,fiqa n firas akan jd anak yg cemerlang mcm anak2 kak zakie.....

Amy Syaquena said...

ayam kampung tue kalau di goreng dengan rempah sedap tue kak , amy suka sangat!

✿....rossa alina....✿ said...

teringat dulu mase choral speaking kt sekolah..tapi saya xjoin,kawan2 yg lain join..lawan antara kelas..mmg sengit mse tu..hihihi.. ;p

Kakzakie said...

@ Daddy Ziyyad: Kelak Doc pun akan jadi macam mak-ayah juga bila Ziyyad dah belajar dan duduk asrama.

@ Syarifah Nadzarah: Anak kakak pun masih meniti lagi dan perlu pimpinan banyak insan-insan lain.

@ Kakcik: Oh... ye Angah saja yg tinggal luar. Tapi kita pun rasa rindu padanya kan kakcik bila lama tak jumpa. Dia tahu kasih kita tak pernah luput.

Kakzakie said...

@ Sar: Wa'alaikumsalam sar. Oh... sar pun akrif choral speaking juga ye. Tentang makanan memang betul sar sebab kakak pun pernah alamai juga.

@ sahromnasrudin: Wa'alaikumsalam shah, ayam tu sekolah punya. Besar dan kakinya panjanglah. Org jawa cakap masak kicap - semur....:)

@ nurkass: Alhamdulillah kass dah berjaya. Tinggalkan kenangan itu yg pasti ibu-ayah bangga ada Kass.

Kakzakie said...

@ azian: anak dara kakak yg no. 2 tu selalu tanya auntie Yan tak balik Johor ke mama? Rindu Muizlah tu... kesiannya dia demam.

@ My Little Diary: Jauh bimbang masa dia outing dgn kawan-kawan. Sebab itu kalau boleh masa outing kakak datang boleh keluar sama.

@ wahida: Terima kasih. Pialanyd dah masul almari di rumah. Kahs untuk sekolah pun ada juga.

Kakzakie said...

@ Kunang-kunang: Wa'alaikumsalam Kak Ani. Kejayaan itu anugerah dari Allah sebenarnya. Bila dah jadi emak-ayah baru kita rasa macam mana bila berjauhan dgn anak.

@ Mamamya: Wa'alaikumsalam Lia. Kakak masak apa yg ada bahan di dlm fridge Lia. Sebab Nurienne memang suka maskan akak walau tak sedap mana.

Pandai sangat tpun tidak Lia. Mereka semua masih kena pantau selalu.

@ Amy Syaquena: Datanglah rumah kakak memang selalu ambil ayam yg kami bela di Batu Pahat bawa balik JB.

Kakzakie said...

rossa alina,

Masa kami sampai mereka praktis choral speaking untuk persembahan Hari Guru hari ini. Persembahan pun berkisar tentang guru mereka. Best juga kakak dengar...

Mak Su said...

Selamat hari guru buat sekelian guru-guru, dan selamat berbahagia buat kakzakie :D

kella said...

amboi baca menu makanannya pun sudah cukup mengiurkan! nyumm nyumm!!

moga Nurrien berjaya dalam persembahan di hari guru itu! :)

Seksi Bani said...

sejuk hati ibu dapat anak2 yg baik2.. :D

Adinda Amy Sensei said...

hai kakzakie..apa khabar

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

as salam...bila nak berpisah mula ler airmata nie nak keluarkan akak? aduhhh sedih nyer tapi nak buat macammana..ilmu tue kan penting.

azi said...

Akak..sedap nampaknyer menu buat anak tersayang...teringat masa saya duduk asrama dulu...kalau dapat lawatan dengan makanan macam tu......dapat pulak menatap wajah2 yg dirindui...seronok sangattt..

atie said...

perkara paling seronok duduk di asrama bila mak bawak makanan yang dimasaknya ...... seronok tak terhingga walau pun hanya ikan goreng dan sayur rebus...............

Hajah Zainab bt Abdullah said...

Tahniah...hebat kak long!

cemomoi said...

amboih sampai berdiri atas kusi yerk

ada talent masuk mentor... hebat!

aby said...

salam k zakie,
tertarik tengok adik2 tu,
labuh2 tudung nya.
berselera makan ..

teringat anak sulung aby yg belajar kt sekolah teknik dulu ..
hujung minggu mesti ke asrama ..

ngowo jugak panganan seng dhi ghawe dewek ..

makdara TERdiva said...

saya ibu hujung bulan..sebulan sekali jumpa anak2 kat kampung..bila nak balik tu rasa nak gugur jantung sbb kena tinggalkan dorang..sob..sob..

YB said...

salam kakzakie,

lauk ayam kampong masak cili api....mak aiii sodap tuh

Kakzakie said...

Mak su,

Moga kebaikan dapat dinikmati guru, murid dan ibu-bapa juga...

Kakzakie said...

kella,

Nak makan ayam kampung dtg rumah kampung kakak. Kakak jamu ayam kampung...

Persembahan bukan utk pertandingan tapi persembahan sempena Hari Guru hari ini.

Kakzakie said...

Seksi Bani,

Mohon redha Allah semoga anak-anak menjadi anak yg terbaik.

Kakzakie said...

Adinda Amy Sensei,

Kakak baik sayang... Adinda Amy sihat juga hendaknya.

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam Be Simple Beb,

Dulu masa berpisah umur dia masuk 13 tahun. Mas itu memang sedih tapi sekarang tak lagi dah biasa....

Kakzakie said...

azi,

Kita dah rasa jadi bolehlah kita aplikasikan pada anak-anak kita pula kan...

Kakzakie said...

atie,

Betul tu bila makanan banyak bolehlah makan dekat dorm senyap-senyapo takut kena tangkap warden....:)

Kakzakie said...

Hajah Zainab Bt. Abdullah,

Terima kasih Kak Nab...

Kakzakie said...

cemomoi,

Aha... memang naik kerusi.

Mentor tak dalam senarai lagilah.

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam aby,

Itu cara mereka yg dibenarkan. Ada kebaikan juga demi disiplin yg terjaga.

Mangan seng di gawe nang omah rasa ne lain orak koyo nang asrama...

Kakzakie said...

makdara TERdiva,

Sayunya kakak dengar MDT. Lagi rindunya tak tahan kan... Moga MDT terus tabah.

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam YB,

Sedap ke tidak tetap dia kata mama masak sedap. Macam kita juga bila emak yg masak sedap belaka...

munna said...

tahniah buat anak kak zakie....walaumacamanapun masakan mak tetap di hati kan kak...

Miecyber said...

Perasaan rindu saya akan hilang walaupun dapat berjumpa seseorang itu di dalam mimpi.

Saya sering bertemu arwah ayah dan arwah wan saya di dalam mimpi setiap kali menjelang Ramadhan...Perasan gembira tidak terkata semasa itu..


4 beranak perompak berjubah

eelobor said...

masa saya baru2 dok asrama dulu, selalu call cari alasan nak suruh mak & abah datang melawat. huhuhu

Afida Anuar said...

Assalamualaikum kak zakie, teringat jugak pengalaman masa sekolah menengah dulu2.. mak ayah adik2 datang bawa makanan, pastu kami makan ramai2..oh nikmatnya..terasa erti rindu..erti sedapnya makan beramai2 begitu..

Insan Marhaen said...

Nikmatilah suasana begini sepuas mungkin. Tak lama lagi suasana ini tidak akan berulang lagi...

Citarasa Rinduan said...

kak zakie...
betuahnya anak kamu.....
nureein mesti berjaya ya...
buat y terbaik......

Mutiara Bernilai said...

aduh

jadi rindu pula zaman sekolah dulu.

uhuh. tiba-tiba rindu pulak kat parent. huhu

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Maaf lama tak ziarah kamu semua….
Jom Terjah entry terbaru ??
diy repair dan spray helmet lama

BETOIIII INAT MASA KAT ASRAMA TU SERONOKKKKK BILA INGAT KEMBALI

Cik Ina Do do Cheng said...

Assalamulaikum kak zakie,

Bila nampak ayam kampung masak lemak cili api, perut jadik lapar.sedapnya. Biasalah tu kak zakie ibu mana yang tak bimbang bila anak berjauhan ngan kita. Lagilah zaman sekarang yang banyak pancaroba, tak cam zaman kita dulu. Tap perlu risaulah kak zakie, cik ina nampak Nuri anak yang baik dan dengar cakap.

Kakzakie said...

munna,

Bila dah jadi ibu kita faham setiap anak punya kegemaran. Selera dia pun kita dah tahu

Kakzakie said...

Miecyber,

Kakak setuju dgn kata Mie, sebab kalau kakak dapat jumpa arwah emak walau dalam mimpi tak bercakap tapi belaian dia rasa puas juga.

Kakzakie said...

eelobor,

Kakak faham Eee memang manja dan cari alasan nak jumpa emak-ayah datang. Nakal ye....ha... tunggu Muaz besar kelak.

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam Afida,

Putaran maya begitulah. Kelak Fida pun akan buat seperti apa yg emak-ayah buat pada anak Fida juga. Bilalah tu....:)

Kakzakie said...

Insan Marhaen,

Kakak faham maksud IM sebab telah melalui semua ini dan akhirnya IM tinggal berdua dgn ibu_suri. Sunyi rasanya kan....

Kakzakie said...

Citarasa Rinduan,

Ayu akan sampai masanya Umai pun akan tinggalkan Ayu & Zalie dan kenalan menjenguknya bila berjauhan sebab rindu pasti menjelma...

Kakzakie said...

Mutiara Bernilai,

Rindu memang tak boleh lari dari hidup kita. Rindu masa sekolah, rindu pada emak-ayah dan akan rindu itu dan ini. Hehehe....

Kakzakie said...

Afzainizam,

Nostalgia di asrama paling banyak meninggalkan kesan indah dalam alam persekolahan kita kan....

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam CIk Ina DDC,

Kakak rasa itu mungkin perasaan setiap ibu bila berjauhan. Pengaruh sekarang lagi hebat cik ina. Perasaan bimbang sering menghantui. Mudah-mudahan segalanya berjalan baik...

Prince Halilintar said...

wah..sungguh smgt bretul diorg wat choral speaking ye..

Farhan Zulhusmi said...

wau....hebatnya..jadi kondakter terbaik...emmm..tahniah untuk si dia..
:-)

Che Mid said...

Tahniah pada anak akak yang berbakat. Agaknya turun dari ibunya kut... sodap menu.. bukan anak saja.. kengkawan pun gak!

ibuintan said...

Assalamulaikum kakzakie,

teringat pulak pada Intan di asrama, rindu rasanya.. ini kali pertama kami tidak menjenguknya hampir tiga minggu

saya pun setiap kali ke asramanya mesti bawa bekal, dia nak yg ibunya masak juga tak kira menu apa

moga anak2 kita berjaya di masa hadapan

anitaare said...

assalammualaikum kakzakie,

beruntungnya Nurienne..satu keluarga datang melawat..

kita dulu masa dok asrama..tengok je lah keluarga kengkawan dtg..ye lah dulu mak bapak kita org susah..tak de kereta.

kalau dtg pun naik bas,bila tgk mak bapak balik sedih sangat..bukan sedih kena tinggal..sedih tgk mereka sbb kena naik bas :(

Hanis Azla said...

seronok kakak makan bekalan yg mama dia bawa.. mmg masakan ibu yg terbaik.. saya pun gitu kak.. klu ada masakan mak kat atas meja.. makanan lain mmg tolak tepi dulu..

Ummi Humaira said...

assalamualaikum kakzakie..

semalam dah dtg berziarah tp x sempat tinggal jejak...
ummi baru rasai macamana rasa hati bila berpisah dgn anak...x tau lg mcmana bila berjumpa nanti ..he he baru berpisah 4 hari.

semoga Nurienne akan menjadi contoh terbaik buat adik2nya...

AkuBiomed said...

Selamat Hari Guru. Cabaran mengajar anak murid zaman Siber berbeza dengan zaman mesin typewriter

kakpah said...

terlerai sudah sebuah rindu ye kak zakie..

Kakzakie said...

@ Prince halilintar: Masih remaja semanagt memang berkobar-kobar sebab nak sambut Hari Guru

@ Farhan zulhusmi: Terima kasih frahan...

@ Che Mid: Dulu masa kakak tak ada choral speaking. Koir adalah. Makanan tu biasa je tapi sebab mama masak yg dia suka walau tak sedap pun mesti dia kata sedap....:)

wa khairul onggon said...

SUka istilah "perbersilatan" yang akak gunakan hehehe.. Semoga akak bertambah2 rezeki.. :)

Penjejak Mimpi said...

Mase sekolah dulu tak duk asrama.. tp time blaja IPT duk asrama jap. Tapi mase tu mak n abah tak datang melawat pon sbb dekat jek. Kene lak mak keje kat taska so bile tingin nak ape2 just order ari ni, esok insya allah dapat. hehehehehe

Kakzakie said...

@ ibuintan: Wa'alaikumsalam. Kita sebenarnya rindu membara tetapi ada kalanya kekangan masa memabuat kita tahan. Tiap kali solat doa tak putus mengharap yg terbaik buat anak-anak kan ibuintan.

@ anitaare: Wa'alaikumsalam. Kakak pun dulu keluarga susah ani. Masih terkenang bila ada org lain ada ibu-bapa datang kakak tak ada. Namun bersyukur akhirnya kita berjaya juga kan ani. Itu yg penting dan kita dapat juga memebuat mereka bahagia.

@ Hanis Alza: Rasanya semua org sama kan Hanis. Tapi sayangnya kakak dah tak punya ibu. Sedih...

Kakzakie said...

@ Ummi Humaira: Wa'alaikumsalam. Hanan dah pergi sambung belajar ye Ummi. Alhamdulillah. Baru 4 hari dah rindu. Hahaha.... nampak gaya minggu depan kena tengok dia la ye...

@ Aku Biomed: Terlalu banayk bezanya...

@ Kak pah: Alhamdulillah kakpah...

Rosmawati Yusof said...

Selamat Hari Ibu, walaupun dah terlewat...
Tahniah untuk nurienne semuga menjadi anak yg berjaya dunia akhirat..

Kakzakie said...

@ wa khairul onggon: Terima kasih khairul

@ Penjejak Mimpi: Wah... bila dah bear baru PM berjauhan dgn keluargalah kiranya. Mesti terlebih manja nie. Nikmat hidup. Akan tiba masa kelak PM mersainya bila dah punya keluarga sendiri. Insya-Allah...

Gen2Merah said...

insya Allah mudah2an anak akak jadi pelajar terbaik di sekolah tu. amin..
salam ukhuwah yaa..

LiFe KaMi said...

tahniah kepada anak akak,
utk masa depan dan ilmu terpaksa la akak meninggalkannya buat sementara,selepas ni dia akan ke menara gading pula mesti lagi lama, lepas tu berkahwin pula..semoga anak akak menjadi anak yg solehah..:)

Citarasa Rinduan said...

selamat malam jumaat kakakku kakzakie..

kak, teringin nak ke rumah cmg tak??
4 hb 6.. berminat pm di fb ayu..

PS: semoga kak sihat2 selalu

IMANSHAH said...

salam

jemput lihat keputusan

azian said...

kak zakie...
may b cuti sekolah nnt balik la johor sbb nenek dah rindu kat cucunnya cucu lg sorang plak ade org len yg rindu....hehehhe

MamaEma said...

TAHNIAH!!! BERUSAHA TANGGA KEJAYAAN...sampai berdiri atas kerusi lagi...