Monday, August 1, 2011

Nasihat adik

Petang sebelum menjelang ramadhan selepas usai menunaikan solat asar terpandang nasihat ini. Selalu mama-papa-kakak yang menasihatkan dia tetapi kali ini dia pula menasihatkan kami. Nasihat kami selalau solat tidak boleh lengah dan cuba khatam al-quran sebelum menjelang malam 10 akhir ramadhan. Tapi nasihat adik lain macam bunyinya.

~Nabi s.a.w. melarang meninggalkan bersahur, beliau bersabda., yang ertinya: “Sahur adalah makanan yang barokah, janganlah kalian tinggalkan walaupun hanya meminum seteguk air kerana Allah dan Malaikat-Nya memberi selawat kepada orang-orang yang bersahur” (HR: Ibnu Abi Syaibah 2/8, Ahmad 3/12, 3/44 dari tiga jalan dari Abu Said Al-Khudri) ~



87 comments:

s a r said...

assalamualaikum kak.

hee. kiut je pesanan dia.
inshaAllah. ingatan juga pada diri ini yang kurang minum air, :D

dengan bersahur puasa kita lebih berkat walaupun dengan segelas air kosong. InshaAllah. :)

NM02 said...

selamat menyambut ramadhan dan selamat menjalani ibadah puasa dengan penuh keimanan dan tanpa halangan. insyaAllah..


tadi sahur lalu ngan tak je.. banyak ratah lauk dari makan nasi. tapi nes tetap kena minum, nnt kat opis bleh jadi mamai... hehehe

kakcik said...

Assalamu'alaikum...

bersahur apa pagi tadi? :)

Sharifah Nadzarah said...

assalam kak..wah bagus3...saling ingat mengigati betul tak?? hihi selamat berpuasa.

Ummi Humaira said...

assalamualaikum kakzakie...

salam Ramadhan al mubarak..
nampaknya anak2 zaman sekarang dah perihatin fadilat berpuasa...

semoga ibadat puasa kali ini lebih bermakna

ieja amieja said...

selamat berpuasa kak..

semoga ramadhan kali ini akan lbh bermakna buat kita sume..buat adik puasa jgn tggl tau..

Prince Halilintar said...

jgn terlepas bersahur..byk kelebihannya jgk..

slmt menyambut ramadan dan berpuasa =)

ajumohit said...

Bagusnya adik memotivasikan dirinya... Smg cukup puasa sbln, selamat bpuasa jugak utk kak zakie n fmly

miloais said...

bagus banget pesanan adik tu!
ekekekeke....

my son bersahur - mata siap tertutup
then bleh plak cakap
"mama suap lah saya!'

Mak Su said...

tq kak, salam ramadan dan maaf zahir dan batin

Ann Huda (Ate) said...

Alaaa...cutenya pesanan Ramadhan adik.
Selamat menjalani ibadah puasa Kak Zakie. Semoga kita di beri kekuatan dan kesihatan untuk ber marathon ibadah sehingga ke penghujung Ramadhan. Amin.

hanez said...

selamat berpuasa..

Cik Ecah said...

ingat mengingati bagus...;)
moga2 kte semua dpt berkat di bulan yg mulia ini...

kucingorengemok said...

'tu je la nasihat adik' - hehehhe :)

Mommy Fara said...

Alahai! Comel!

Kak, saya tanamkan azam thn nie nak sahur penuh!

Insya-Allah!

Citarasa Rinduan said...

salam ramadhan kak zakie sklrg..
pandai adik...........
ayu ambil kesempatan nak mohon kemaafan spjg perkenalan y terjalin ayu terkasar bahasa ya kak..
kak..
ayu tak ada no hp kak., mana tau, ada jodoh bertemu raya nanti.. heheheh.. baru 1 ramadhan.. hahaha

Afikah Aziz said...

eiiii adik yg comel,nnt ckp kat adik kak ika die kirim salam ye ehehe :p


selamat berpuasa kak :)

Ucu Faridah said...

selamat berpuasa k.zakie n keluarga...
tahun lepas ada poteng tak puasa adik...?

aanie said...

sy mmg jenis yg kena bangun sahur...kalau x, x larat....mungkin dah terbiasa sejak dr kecik...
selamat berpuasa kak...

AI said...

- selamat berpuasa buat kakzakie dan keluarga...

sarah-najwan said...

selamat berpuasa kak..
molek lak nasihat tu ditulis pada whiteboard..hehe

L said...

dtg sini bg senyuman, nk bawak milo tp xleh, pose kaaan =)
http://lolz-l.blogspot.com/2011/08/selamat-berpuasa-ya.html

wahida said...

salam ramadhan kak...

semoga ramadhan kali ni lebih baik dari tahun2 sebelumnya...amin....

Hantu Kak Limah said...

huhuhuhu...memang tersenyum seketika membace pesanan itu.....HKL ter'insaf pulak..hehehehhehe....

ibuintan said...

assalamualaikum kakzakie,

moga sihat, selamat berpuasa buat kakzakie dan keluarga

dah pandai adik beri nasihat... nasihat menasihati amalan yg baik

hehehe... sebelum adik kena nasihat , dia yg beri nasihat dulu

ikatankasihku said...

sweetnyer pesanan ikhlas tu....
selamat berpuasa kak :)

gadisBunga said...

haha. comelll je message kat papan putih tu.

selamat berpuasa kak!

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum Kakzakie,

Walaupun dari 'adik' dia nasihat yang sangat baik. Selamat berpuasa diucapkan kepada kakzakie sekeluarga.

Kakzakie, akak telah tagkan kakzakie untuk sama-sama meriahkan blog Shafiq Mokhtar seperti di bawah ini.

http://thesyafiqmokhtar.blogspot.com/2011/07/segmen-tauladan-jom-ingat-pesanan-ibu.html

norh said...

Selamat menyambut Ramadhan kak.. :)

cemomoi said...

itu le ciri-ciri mukmin sejati, saling menasihat

dia nak ingatkan maknya supaya kejutkan dia tuuuu

Kakzakie said...

@ sar: Wa'alaikumsalam. Tahun ini tahun ke tiga dia berpuasa. Harap dapatlah penuh dah kian besar.


@ NM02: Selamt berpuasa juga Niezza. Kakak dah biasa bersahur tak adalah kejutan macam anak-anak yg agak liat sikit nak bangun


@ kakcik: Wa'alaikumsalam kakcik. Kami makan nasi dengan sup sayur dan ayam goreng saja. Ikut apa yg anak-anak suka kakcik


@ shariah Nadzarah: Whiteboard rumah kakak selalu ada saja yg jadi conengan anak-anak kalau tak belajar mengunakannya. Konon nak nasihat kitalah tu....

aku HIV positif said...

untuk adik,
terima kasih banyak-banyak kepada adik kerana pesanan tersebut turut berguna kepada pakcik yang dah tua ni. insya-Allah pakcik akan ingat dan segala pesanan adik mendapat pahala.

Kakzakie said...

@ Ummi Humairah: Wa'alaikumsalam Ummi. Kakak rasa mesti itu ingatan dari cikgu dia.... Selamt berpuasa juga buat Ummi & keluarga


@ ieja amieja: Ini merupakan tahun ketiga adik. insya-allah boleh tahanlah. moga diberi kesihatan yg baik itu saja...


@ Prince Halilintar: Kakak set masa di hp so biasalah alhamdulillah tak lupa bangun... Lagi ada anak-anak kalau boleh tak nak lepas bersahur... selamat berpuasa juga Prince


@ ajumohit: Tahun lepas tak penuh sebab dia demam. Moga diberi kesihatan yg baik agar adik boleh berpuasa sebulan penuh...

Kakzakie said...

@ Ann Huda (Ate): Selamat berpusas juga Ate. Moga kita mempu menajalankan ibadah dgn sebaik-baiknya


@ hanez: Selamt berpuasa juga buat hanez


@ Cik Ecah: Ingatan adik buar kami semua. Kakak rasa dia belajr dari cikgu dialah...

Kakzakie said...

@ kucingorengemuk: Sebelum org nasihat dia dia nasihat kami. Ikut bahas perbualan dia...:)


@ Mommy Fara: Kakak walau tak boleh puasa tetap bersahur juga sebab tak makan juga masa siangnya. Lagi pula kena temankan hubby & anak-anak bersahur


@ Citarasa Rindan: Salam ramadhan ayu. No. HP kakak dah hilang ke ayu. Kakak masiha da lagi no. hp ayu. Senang nanti kakak call ok...
Selamat berpuasa


@ Afika Aziz: Adik ada sebelah kakak nie. Dia guna pc sebelah. Kami di Johor cuti hari ini. Selamat berpuasa Ika.

Kakzakie said...

@ Ucu Faridah: Selamat berpuasa juga buat Ucu & keluarga. Tahun lepas adik seminggu tak puasa sebab demam. harap tahun ini diberi kesihatan yg baik


@ aanie: Kakak pun sama aanie sebab tak puasa pun kena temankan org yg keluarga lain yg bersahur


@ Al: Selamat berpuasa juga Al


@ sarah-najwan: Biasalah cikgu kalau whiteboard kosong mesti ada tangan yg mencontengnya. Mesti dia dapat nasihat dari cikgu dia....

Kakzakie said...

@ L: Terima kasih berkunjung ke sini. Bawa milo kakak pun tak boleh minum- puasa. Hehehe....


@ wahida: itulah harapan kita semua kan. Moga diberi kekuatan iman yg kental olehNya....Amin


@ Hantu Kak Limah: Adik nasihat sebab selalu kejut dia utk sahur agak liat. Kali ni macam ada perubahan HKL... harap samapai akhirnya


@ ibuintan: Itulah masa kejut dia utk sahur hari ini kakak ingatkan balik nasihat dia di whiteboard.

Kakzakie said...

@ ikatankasihku: Nasihat dia sebenarnya untuk diri dia juga yg tahun lepas susah nak bersahur. Kena bersuap...


@ gadisBunga: Menconteng selepas solat asarlah tu GB. Whiteboard tak boleh kosong mesti ada yg menconteng...:)


@ Kunang-kunang: Nasihat dia dapat mesti dari cikgu dia Kak Ani. Tag itu nanti akak lihat ye Kak Ani...
Terima kasih...


@ norh: Selamat berpuasa juga norh.

Kakzakie said...

@ cemomoi: Nasiht utk diri dia juga sebab tahun lepas makan pun kena suap. Tahun ini dah berubah boleh makan di meja bersama....


@ aku HIV positif: Adik ada membaca apa yg ahp tulis sebab dia sekarang ada disebelah kakak. Senyum sebab dia sedang buat kek (kek dlm pc - boleh lihat tak boleh makan)Kami di Johor public holiday sebab awal puasa...

Amy Syaquena said...

selamat berpuasa buat akak sekeluarga...

Amie said...

selamat menjalani ibadah puasa sepanjang bulan Ramadhan ini...

Papa Mifz said...

selamat berpuasa kak...:)

missbby said...

selamat berpuasa kakzakie..cute pesanan adik tu..:)

Acik Erna said...

kakzakie..pandai adik mengingatkan diri sendiri.
selamat berpuasa ..

anitaare said...

assalammualaikum kakzakie,

alhamdulillah kak..skrg anak2 yg mengingatkan kita..seronoknya baca nasihat dari adik

missgee said...

Wah!!! Kiut sungguh pesanan
adik tue..
Pesanan yang jujur dan ikhlas..
Bermakna tapi bersahaja..

P/s: Sahut tetap sahur

Afida Anuar said...

he he..comel je buat pesanan kat ctu.. dah dah, besok nak bangun sahur, selamat malam kak;)

aby said...

salam k zakie,
klu bersahur tu datang dari sabdaan nabi saw, kita sebagai umatnya kena ikut dan patuh jer ..
taati allah taati rasul,
apa yg kluar dari sabdaan rasul adalah wahyu dari allah swt ...

selamat bersahur dan berpuasa ...

Umihoney said...

Salam sahabat
Thats a good one :)

selamat bersahur

hani@debumelukut said...

DAH SUBUH DAH...MASUK LAH HARI KEDUA PUASA...ALHAMDULLILAHH

Mamamya said...

as salam kak zakie....

selamat berpuasa utk kak zakie n keluarga...maaf yer lambat lia b'kunjung ke sini....

dulu masa lia berdua je dgn en.suami kerap juga meninggalkan waktu b'sahur ni...(ruginya lia kan...) tp alhamdulillah skrg dah x pernah lagi...lbh2 lagi skrg damya pun dah mula b'puasa...

L said...

pon2..lori milo L dtg dh... sori lambat seket.. xsempat nk dtg time shurnk supot milo ais 3in 1 utk berbuka nt.. k.. =)
http://lolz-l.blogspot.com/2011/08/bangun-sahur-buat-aper.html

Kakzakie said...

@ Amy Syaquena: Dah masuk hari kedua Amy. Moga dapat menjalankan dgn penuh tawaddhuk


@ Buat Amie juga selamat berpuasa. Skejap dah masuk hari ke dua ye...


@ Papa Mifz: Selamt berpuasa juga buat papa mifz & ekluarga


@ missbby: Ingatn bersahur tu ok tapi makan banyak-banyak tu jangan diikut B....:)

Kakzakie said...

@ Acik Erna: tahun lepas dia susah makan sahur. Kena suap. tahun ini dia azam nak makan banyak itu yg dia suruh kita makan banyak. Kelakar kan...


@ anitaare: Nasihat utk dia sebenarnya kerana tahun lepas dia susah makan sahur.


@ missgee: Siapa boleh makan banyak-banyak masa bersahur Gee....:)


@ Afida Anuar: Kalau ikut pesanan adik naik raya badan boleh naik 2 kali ganda Fida.

Kakzakie said...

@ aby: Wa'alaikumsalam aby. Beruntung sungguh bila utk kebaikan diri pun diberi ganjaran olehNya. Sayang kalau ditinggalkan...


@ Umihoney: Implemented for herself actually. Last year needs her mum to feeds...Selamat berpuasa


@ hani@debumelukut: Wah cikgu sahur lambat ye. Kalau Johor jam 5:36 dah imsak...


@ Mamamya: Kakak dari kecik hingga sekarang melainkan terlewat baru tak bersahur. Selagi boleh mesti buat walau sedikit yg masuk perut.


@ L: Nakal kamu nie ye. Lain kali hantar masa kakak berbuka ok...:)

eelobor said...

walaupun nasihat datang daripada adik namun amat2 berguna & sungguh bermanfaat sekali kepada pangkat abang nih....eh silap, pakcik kut. hihihihi

sahromnasrudin said...

assalamualaikum kakzakie..

trime kasih atas pesanan ini..semoga sahur pagi kita mendapat barkah dr Allah SWT

amirah said...

itu saje nasihat adik..hihi comel je..sahur memang kena bangun kak..kalau tidak memang gigil lutut

makdara TERdiva said...

selamat berpuasa kakak :)

dulu2 saya pun cukup liat nak bersahur..tp alhamdulilah skrg dah jadi rajin.. :)

fazilzura said...

SELAMAT BERPUASA kak ..

heheheh cute je dak2 tu ... time bujang2 mmg terbabas le nak sahur, maleh nak bangun.. tp dh kawin ni kul 4.30 dh bangun psl nak masak

IMANSHAH said...

walau hanya dengan sekeping roti dan segelas milo, saya akan bangun sahur

MamaEma said...

Selamat berpuasa untuk akak sekeluarga...

Miecyber said...

Ingatan untuk saya juga..

aizamia3 said...

budak-budak yang tak pandai nak menyembunyikan perasaan mereka.. apa yang mereka rasa itulah yang mereka luahkan..

selamat berpuasa buat akak sekeluarga..

Amy Syaquena said...

HAri nie akak berbuka masak apa atau beli di bazar saja...

nabilah_2908 said...

comel jer...hehhehe....

kali ni dia pulak pesan memesan... ;)

Selamat berpuasa tuk akak & family... :)

azian said...

kak zakie kami...
bagusnya adik...heheheh....kat umah pun ade whitebod kecik ni tp muaz buat conteng2 aje...then muiz dtg berebut pemadam dia...si muaz pun apa lgi....tolak adik sampai jatuh....muiz pun nagis...ummi jerit2 kat muaz...lalu abah pun dtg....alamakkkk...dah meleret lak komen sy...heheheheh

Ayuraza said...

alololo..comel je kan..heee..tu la kak..kalo ikut maleh nak bagun sahur memang tak bangun ka tapi bila pk kan sunnah nabi tu yang gagah kan jugak..

heee..awan nano kim salam..heee :P

Piasara said...

"salam ramadhan utk akk dan famili..hai adik...puasa jgn tinggal yer..akk,zmn skrg ni ramai org2 muda gi sahur jam 2,3 pagi kat mamak kan...kata bangun sahur tp lom tido pun..hahaha.."

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

adik dah umur berapa kak?

dwaty said...

"masa sahur makan banyak 2x nanti tak lapar???" hehehehe... suka3

sayangsayangibu said...

selamat berpuasa adik

jangan jadi macam KC ye, dia sebuk kata nak 'kuasa'
tp cuma kuasa makan nasi, susu boleh lagi
nasib baru 4 tahun ;p

suri solehah said...

hehe..jangan lupa pesanan tu...selamat berpuasa kakzakie(taktahu rasa hampir sangat dengan akak ni)

ahmad humairi said...

Salam ramadhan al mubarak,

Selamat menjalani ibadah puasa.
Selamat menyambut lebaran bakal tiba.
Maaf zahir dan batin.

~izan~ said...

terlambat singgah sini...

bagusnya anak akak..nasihat yg menusuk hati..

slmt berpuasa kak!~

Cik Ina Do do Cheng said...

Assalamulaikum kak zakie


Bagusnya nasihat adik tu.Cik Ina yang tua ni pun boleh tersedar sama.

Masa sahur selalu tak lalu makan, lauk berkuah memang tak jalan kat rumah cik ina. goreng sayur ngan sardin, laju je.

Selamat berpuasa buat kak zakie sekeluarga ye.

ORLANDO AHMAD said...

selalu tertinggal sahur

Kakzakie said...

@ Eelobor: Nasihta budak keciklah Ee. Dia sebenarnnya jadikan diri dia sendiri yg susah makan masa sahur


@ Sahromnasrudin: Lebih baik bersahur kerana ianya pesanan Rasulullah...


@ amirah: Makan untuk kebaikan diri Mira bukan utk org lain kan...:)


@ makdara TERdiva: Kalau dah biasa mesti tak ada rasa apa kan. Seronok lagi...:)


@ fazilzura: Bangun memasak sahur lagilah berganda-ganda ganjarannya...

maya amir said...

anak2 zaman skang berlumba2 kejar puasa dh tau erti ramadhan..alhamdulillah;) kalau zaman2 kite dulu..darjah 1 pn lom tentu puasa lagi..hehe..

slmt berpuasa kak;)

Kakzakie said...

@ IMANSHAH: Makan roti dan milo dah terlalu baik cikgu. Lagi kalau roti fibre lamabt sikit digest boleh tahan lama....


@ MamaEma: Bersamalah kita nikmati bulan penuh keberkatan ini ye...:0


@ Miecyber: Utk diri adik sebenarnya Mie..:)


@ aizamia3: Benar tu. Dia tahun lepas masih bersuap. Alahmdulillah tahun ini dah boleh makan di meja bersama-sama....


@ Amy Syaquena: Kakak suka makan nasi so biasanya kakak masak seadanya. Tapi anak-anak mesti hendak memebeli di bazar...:)

Kakzakie said...

@ nabila_2908: Pesanan utk diri sendiri yg selalu kata lapar..:


@ azian: Whiteboard ini utk mereka belajar. Tapi pantang bila bersih mulalah ada yg menconteng.... Kakak rindu dgn hero kecik tu. Terbayang dia bejalan terkedek-kedek.. Jumpa raya nanti...:)


@ Ayuraza: Bagus bersahur sebab melatih diri bangun selepas tidur.... Wa'alaikumsalam awan nano..:)


@ Piasara: Kena faham dulu maksud bersahur kan Pia. Mestilah makan pada waktu yg hampir imsak itulah yg terbaik...


@ Rina AVAIL: Adik masuk 8 tahun bulan ini. Tapi dia dah berpuasa sejak umur 5 tahun....


@ dwaty: Dia kata begitu tapi samapai masa dia makan sepinggan tak penuh pun tak habis....:)


@ sayangsayangibu: Dulu dia [un cakap "kuasa" juga. Tapi masa 5 tahun adik dah mula puasa walau ada yg berbuka jam 3 atau 4 petang. Kakak tak pernah sekat kalau dia nak berbyka takutlah sya...

Kakzakie said...

@ suri solehah: Pesanan yg sebenarnya dah biasa tapi suruh kita makan banyak itu memang dia sendiri pun tak boleh buat suri...


@ ahmad humairi: Salam ramadhan juga cikgu. Moga dapat menajalankan ibadah ini hingga ke akhirnya dan bertemu raya yg bahagia..:)


@ ~izan~: Tak apa izan sebab bulan ramadhan ini memerlukan kita lebih kepada tumpuan ibadah ini dulu...


@ Cik Ina DDC: Kalau rumah kakak mesti nak ada sayur bening/sup berkuah dan cukup dgn ikan/ayam goreng...


@ ORLANDO AHMAD: Tunggu masa dah berkeluarga mesti amalan bersahur jadi satu kewajipan. Set jam dik...

Kakzakie said...

@ maya amir: Kakak dulu mula puasa 7 tahun. Anak-anak kakak mula belajar 5 tahun sebab mereka sekolah tadika Islam. Malu dgn kawan punya pasal mereka pun puasa....

Diana @ bilakukatacinta said...

sungguh bijak adik : nasihat bersahur supaya tidak lapar..

mm..sejak dari kecik tak biasa bersahur sgt..kalau bangun pun sekadar mendapatkan keberkatan sahur dengan minum air masak shj. Tapi sekarang, dah ada suami...kena jugak bangun dan masak

Bui Junaidi said...

amboi..bijak nya dia..*_*

Solihin Zubir said...

sy dh tertinggal sahur sehari..
jaga2, dh azan.. silap kuci jap.. wuwuwu... T_T

Kakzakie said...

@ Diana: Dapatkan yg terbaik di bulan mulia kan...:)


@ Bui Junaidi: Dia nasihat utk dia sebenarnya yg susah makan sahur. Esoknya kata lapar....


@ Solihin Zubir: Bila ada teman kelak ta adalah tertinggal sahur..:)