Saturday, September 10, 2011

Hari Raya 1432H di Johor Bahru

Masuk bab berhari raya di Johor Bahru, langsung tiada yang membezakannya dengan hari-hari biasa. Masuk dapur makan-berkemas-berbual-menonton televisyen itulah putarannya. Oleh itu selepas hari ini kami sekeluarga sambung berpuasa melainkan adik saja tidak.







~~~ Ada yang bersarang dihati adik bila kami semua berpuasa tapi tidak sembahyang terawikh. "Kenapa mama tak sembahyang terawikh macam papa?" Dia ingat papanya ke surau solat terawikh seperti di bulan ramadhan tapi sebenarnya papanya sekadar solat isyak di surau seperti biasa.~~~


43 comments:

QueeN TerataI said...

hehehehe budak kecik kan... tp baguslah at lest dia tahu bila bulan puasa ada solat terawikh... :)

Amie said...

bijaknya soalan anak kecil begitu.... mindanya cerdas!

AI said...

- bab yg plg best...terlentang depan tv...hehehe

nabilah_2908 said...

JB kat mana kak..? :)

Cikli said...

bagusnya semua berpuasa 6.
buat rama-ramai lagi meriah dan ceria.

bloghok said...

selamat hari raya

ainnoraini said...

hari saya pun ade jemputan jugak...belum lagi mula puasa...

- abdul hadi abdul muti - said...

haha. budak2..tapi perempuan lebih digalakkan terawih di rumah..huhu

ckLah said...

Selamat menyambung raya kakak...ckLah nak sambung sikit malam ni. Hehe

missbby said...

budak kecik yang bijak..hehe, saya pun belum puasa 6 lagi..iallah kalau ada kesempatan mau buat..

SSY said...

kampung saya dekat pontian juga, Air Baloi. :D

ORLANDO AHMAD said...

raya sakan betol ni kak

suri solehah said...

untung kakzakie dah sempat puasa sunat dah..suri ni asyik bertangguh je sehari ke sehari..harap2 lepas ni allah bagi kekuatan nak buat nya..

ajumohit said...

Anak saya pulak kata, ngape ibu puasa tp Cikgu najwa tak puasa? Hihi ibu jenuh nk ganti pose ;)

shameel Iskandar said...

salam kak.
krn masih dlm bulan syawal, belum trlambat rasanya utk saya ucapkan selamat hari saya dan maaf zahir dan batin.

bila anak2 kceil bertanya ttg terawikh, itu maknanya mrk cakna agama. tahniah kak krn anak2 kak cakna agama.

azi said...

Kakzakie...
Kakak..saya baru dapat 2 hari..minggu depan baru sambung...bagus kakak berpuasa satu keluarga ye..

p/s..cantik rumah kakak, ada air terjun dan banyak pokok2 hijau...:)

norh said...

hijau rumah akak..

Acik Erna said...

assalam kakzakie..acik pun dah mula puasa..tinggal dua hari nak abis..tak sambung..tunggu isnin depan..sabtu dan ahad ada tetamu yang nak diraikan..

Idah said...

sayur labu baru puasa sehari...insyaallah isnin sambung sampai seminggu.

Afida Anuar said...

kak zakie, fida balik KL baru ada kekuatan nak berpuasa sunat, kat kg tak de kekuatan nak puasa sunat pasai....makanan kat kg sedap2...hehe

selamat berpuasa sunat 6 hari kak;)

LiFe KaMi said...

hehe budak2 le katakan..
bagus akak sekeluarga berpuasa sunat..
kami pun sedang melakukannya..
semoga kita mendapat keberkatanNya..

aby said...

salam k zakie ..
2 thn dah tk turun JB,
last datang JB masa balik beraya dari Pontian tuu ...

awal k zakie sekeluarga mula puasa sunat !!!

ibundo said...

raya sakan kak zakie..
sambung raya lagi minggu depan hehe..

mamawana said...

Assalam,

Selamat berpuasa enam dan selama beraya lagi ya.

Santri T.P.I.N.I said...

meriah raya dalam keluarga akak yer...ramai sedara mara, mesti best...

Santri T.P.I.N.I said...

meriah raya dalam keluarga akak yer...ramai sedara mara, mesti best...

Santri T.P.I.N.I said...

terima kasih akak...

http://sun3tpini.blogspot.com/2011/09/my-top-25-commentators.html

Ariena Hisham said...

Selamat Hari Raya :D

gedek! said...

rumah ner kolam adalah impian saya...!

Solihin Zubir said...

hehe.. dia ingat tarawikh pun mcm puasa kot.. bleh wat tiap bulan..

Cik Ina Do Do Cheng said...

Assalamulaikum kak zakie,

bestnya kat rumah ada kolam, seronok kalau penat boleh berehat kat situ je.budak-budak sekarang cerdek ngan suka bertanya. bagus.

Sarah Syazwani said...

cantilaaa landskap

Zaitun said...

Adik masih kecik belum faham.

Kak Zai dah puasa 4 hari sambung esok pula.

ibuintan said...

saya sekeluarga cadangnya esok nak mula puasa kakzakie.. terlewat sikit


konfius adik ye

eelobor said...

kesian si adik konpius.... bagus betul si adik bertanya. boleh la si ibu menerangkan kekusutan di minda adik tuh

Fatin Mraz said...

kak zakie,
hijuan dirumah akak sgt best!
ada bela ikan tak..hehee

pasal solat tuh, bagus juge die bertanya, menunjukkan ramadhan buatnya terkesan.

Umihoney said...

Salam sejahtera Kakzakie

Seronok ya walaupun penat.Yang penting dapat berkumpul

Terima kasih berkongsi cerita raya :)

Wasallam
Umi

Kakzakie said...

Terima kasih buat teman-teman yang meberikan komen atas N3 ini:-

Queeen Teratai, aimie, Al, Nabila_2908, cikli, bloghok, ainnoraini, abdul hadi abdul muti, ckLah, missbby, SSY, Orlando Ahmad, suri soleheh, ajumohit, shameel iskandar, azi, norh, Acik Erna, Idah, Afida Anuar, Life Kami, aby, ibundo, mamwana, Santri TPINI, Ariena Hashim gedek, Solihin Zubir, Cik Ina DDC, Sarah Syazwani, Zaitun, ibuintan, eelobor, Fatin Marz dan Umihoney.

Kakak dalam kesibukan kerana akan bercuti 3 hari bermula esok. Terima kasih sekali lagi....

aimie amalina said...

aduhaii..rindunye dgn JB...hehhee

Run Away♥ said...

budak2..hari raya tgk tv jew...hek...;d....meriah nyer pic2 kat atas...;d

Run Away♥ said...

budak2..hari raya tgk tv jew...hek...;d....meriah nyer pic2 kat atas...;d

Afzainizam said...

Kadang kadang tu bebudak kalau bertanya.... payah gak nak jawab tu..... tapi ye lahhhh dalam proses nak membesar banyak yang dia tak tahu dan banyak yang perlu dia belajar.... tak tanya memang dia tak tahu....




buat pembaca blog kami
firestartingautomobil.blogspot.com
bukandoktorveterinar.blogspot.com
Jom Terjah entry terbaru ??
tribunal tuntutan pengguna berkaitan kereta

aizamia3 said...

bestnya.. ;)
soalan yang menarik dari si anak.. ;)