Wednesday, March 13, 2013

Kursus umrah parktikal di rumah mutawif

Terlebih dahulu terima kasih atas segala komen yang diberikan oleh teman-teman pada entri di blog ini semalam. Mohon maaf aku terlalu sibuk menyelesaikan tugasan sebelum pejabat ini akan aku tinggalkan sementara waktu.

Benar kata mutawif kalau belum pernah pergi kita tidak dapat membayangkan di mana kedudukan rukun yamani, hajar aswad, hijir ismail, maqam ibrahim dan sebagainya. Macam adik sangat teruja bila kami bersama-sama 'melakukan' tawaf berpandukan kotak kecil di tengah-tengah. Seronok juga sebab aku teringat kali terakhir aku melakukan tawaf lima tahun lepas sewaktu menunaikan ibadah Haji. 

Ustaz Helmi - Mutawif yang sangat berdedikasi. Pergi menunaikan Haji sama tahun dengan aku dulu.
Khusyuk - Mendengar taklimat ustaz.
Praktikal - Belajar saie. Ada juga yang belum ingat doa . Tidak mengapa asal jangan lupa berniat sudah. Tidak perlu menggunakan bahasa Arab, apa bahasa pun boleh yang penting perbuatan kena betul. Lihat di atas meja itulah mock-up kaabah untuk dijadikan panduan di mana mula berniat dan tempat terbaik untuk berdoa.
Penerangan - Sebelum 'tawaf' penerangan diberikan.
Khusyuk - Adik sangat teruja. Syukur banyak yang adik belajar di sini.

 ~~ Beruntung bekerja sebagai mutawif boleh dikatakan setiap bulan pasti berpeluang untuk menjejakkan kaki ke tanah suci.~~

69 comments:

Knor said...

setakat ini nor belum ada rezeki utk ke sana lagi..insya ALLAH

setiap hari nor berdoa "masukanlah aku dan seluruh keluarga ku dlm kumpulan orang2 yg dpt mengerjakan haji dan umrah" aminnn.

[PCL] said...

@knor is my makngah...sy jugak teringin ke Baitullah...terima kasih mendokan...seronok ye kak Zakie kalau boleh cepat ke sana.

aTieYusof Family said...

Best nya ada kursus2 mcm ni..boleh menambah ilmu utk persediaan ke Tanah Suci...InsyaAllah! :)

Sharifah Nadzarah said...

syukur..best tgok...

aTieYusof Family said...

Best nya ada kursus2 mcm ni..boleh menambah ilmu utk persediaan ke Tanah Suci...InsyaAllah! :)

eMMe said...

Salam Kak Hajah... hope saya pun berkesempatan menunaikan haji suatu hari nnt... doa2 kan ye kak zakie
:)

nor laila said...

gambar yang khusyuk dengar taklimat ustaz tu...boleh sambil makan minum...ustaz tak marah ke..hehe, apa-apa pun kakzakie nak pergi umrah bila ni..

Deqla manjew said...

bagusnya ada aktiviti mcm ni... sgt2 bermanfaat!

izan mama mia said...

seronok kalau dapat hadir majlis agama sebegini...akak n p umrah pula ker

hajar said...

seronoknya kak.... kalau dapat pegi umrah lagilah seronok....

are_lin@yu said...

ya Allah seronoknya..moga suatu hari nanti mnjadi tetamu Allah ke sana..

aby said...

Dlm kursus umrah haji mutawif tk kan lari dr penerangan yg dlm kain juga. Bnyk prkara yg d anggap X tp prlu tau bg memasti kan ibadat kita brsih dan tidak d kenakan dam...

hainom OKje said...

bila KZ nak pergi ni? cuti sekolah ni ke? Jangan lupa panggil nama oKje dan family ke sana ye KZ...
Amboi...siap sedondon baju dgn adik yeh...siap padam lagi muka KZ yang cantik tu...
Kalau padam bagai macam ni, bila okje gi plaza Angsana, nampaknya jalau jumpa harus tak kenal!

Ismaliana Sulaiman said...

besar sgt hajat utk sampai ke sana..menjadi tetamu Allah. mudah2an dimurahkan rezeki lia n anak2..

:: Mrs.Eady :: said...

alhamdulillah..

Ibu Lala said...

Harapnya tahun depan ada rezeki nak pg umrah ni. Akk doakan ye. Kak, saya teruja tgk rumah ustaz tu, besar dan cantik

ANIM said...

kak zakie, betullah tekaan saya dulu kan masa kakzakie post entry gambar pasport. boleh bagi alamat kakzakie kat e-mel saya tak? hanim_rahmat@yahoo.com.my. Ada sesuatu yg nak saya kirimkan. tqvm

Ummiarissa Mahdi said...

sentiasa berdoa semoga dimurahkan rezeki ke sana...banyak yang perlu kita belajar dalam hidup ni...belajar agama tidak pernah habis...sentiasa perlu belajar kan kak..

ahmad humairi said...

Kakzakie pun boleh....

HeNRieTTa JoSe said...

tahniah akk...sronok dgr org nk ke sna....mengharapkan suatu hr nnti rietta jg berpeluang ke sana...

Sheila Salim said...

Assalamualaikum awak. bestnya dapat ke jalan. semoga perjalanan awak ke sana selamat dan ibadah diterima Allah SWT :)

ummuaidan said...

Memang perlukan latihan kan sebelum menunaikan haji yang betul..kalaulah tidak betul alamak sia2 sahaja bersusah payah ketanah suci..moga kuta semua dipermudahkan...ameen

cheqna said...

bila la giliran cheqna menjejakan kaki kesana plak..

Falsya said...

suke betul falsya baca entry kakak nie..bile la turn falsya kan nak jejak kaki kat rumah Allah...

Ratu Hatiku said...

Mudah2an saya juga akan dpt ke tanah suci 1 hari nnt... Amin

Mia Kassim said...

Mengharap akan sampai ke sana satu hari nanti...mudah2an di makbulkan....amin

♥ ROS ♥ said...

Sonok kan kak..ros dulu sebeum pi, g ceramah mcm ni nak ngis jer.. :) hihihi... Tkut xsampai nak jejaj kaki ke sana... Alhamdulillah diizinkan jgak.,

faraherda.razalan said...

Akak nak pergi umrah lagi ke pasni?

Kak, doakan sy dpt jejak kaki ke sana ya? Heee~

Izan Ishak said...

kak zakie... seronoknya dah pernah menunaikan haji ye. nak umrah pulak nanti mesti terubat rindu utk beribadah lagi di tanah suci... doakan giliran kami pula lepas ni.

Nini D.. said...

besar pahala mereka kan kak..

amirah said...

akak nak pergi lagi ke? seronoknya. tak sabar rasanya nak jejak kaki ke tanah suci dengan anak2 kak. ada org kata kalau bawa anak2 kecil susah nak beribadat dngn tenang kat sana. tapi kalau ditinggalkan pun susah hati tak boleh beribadat dengan tenang juga. apa kata akak?

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

bertuahnya badan adik...

Juhariah Johari said...

Salam KZ

Bila nak berangkat? anak beranak?
seronoknya dpt beribadat di sana!
moga dpt umrah mabrur. doakan kami di sini dpt ke sana juga.Amin.

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

suka tengok adik tu kyusuk mendengar ceramah...akak nak pergi umrah yer...

nabilah_2908 said...

sama macam yang mak saya kata, kalau kita tak pergi..kita tak boleh gambarkan sangat keadaannya.. :)

setiap orang yg sampai sana mesti nak pergi lagi kan.. ? :)

shameel Iskandar said...

Assalamualaikum kak.
baca entry kak ni , saya rasa dah tak sabar nak ke Makkah. insya-Allah akan tunaikan umrah dlm masa terdekat ni.

Kerja Mutawif memang ada seronaknya sebab boleh ke Makkah dgn kerap tapi penatnya jyga tak terkira, ini berdasarkan pengalaman sahabat saya yg menjadi mutawif

ayut said...

moga kelak ada rezeki ke sana.amin...mutawif...kerja yg smbil beribadah tp memikul tangungjwab :))

JunAina said...

Alhamdulillah Kak Zakie semoga di permudahkan urusan di sana kelak. Insyaallah moga2 jugak Aina dpt kesana suatu hari nanti.

Zaitun said...

Semoga perjalanan kakzakie sekeluarga dipermudahkan. Selamat pergi dan kembali.

Kak Zai sudah buat umrah tapi haji masih menunggu untuk dipanggil.

Qhaifa Nur said...

persiapan diri untuk kesana penting..
almaklumkan nak menuju ke tempat suci...

elly nadyra said...

kak zakie nak pi umrah ye?
semoga dipermudahkan dan mendapat umrah yang mabrur...doa2kan kami di sini ye

ummiross said...

Subnallah.. Tabarakallah, nak pergi umrah ye Kakzakie? Alhamdulillah, semoga di permudahkan segala urusan.Tentu seronok dan detail dapat berkursus dalam kumpulan kecil begitu, best pulak buat dirumah kursus tu.

BERT said...

kak nak kesana ye? amin.. alhamdulillah moga dipermudahka.. saya pun teringin sangat nak kesana.. harap doa dikabulkan aminn

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

bagus la kursus mcm ni sbg persediaan kita ke tanah suci

kakyon said...

Alhamdhulilkah .diberi kesempatan mengerjakan umrah 2x dan haji 2004. Hasrat utk kesana lagi memang tak pernah padam..insyaa Alah. Muga zakie dan family di permudahkan segala urusan..amin.

Mrs Velentine said...

bagusnya kursus mcm ni...teringin nak sertainya

Kesuma Angsana said...

In Shaa Allah satu hari nanti. Niat tu dah ada ..

Tihara said...

kursus yang saya pergi baru2 ni lebih pada taklimat..syukur mak mertua dan mak banyak bagi tunjuk ajar tambahan..
selamat mengerjakan umrah kakak,alhamdulillah :)

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Bagus pegi kursus macam ni.

Fadilah Aziz said...

Alhamdulillah...kak zakie...tolong doakan saya sembuh dr penyakit ya kak dan doakan kawan kawan juga dapat ke sana..moga selamat semuanya

Irfa said...

igt lagi saya ke rumah agen yg bawak kami gi umrah//rumahnya di shah alam kalau x silap..pertama kali ke tanah suci.sgt risau takut buat silap

Ema Blog said...

teringin sangat nak pergi ke sana..doakan utk saya sekeluarga kak

Haryati Faizal said...

mesti besh kan...

ieda immi said...

bestnya kursus mcam nie
saya kalau ada memang x lepaskan peluang lah kak ;)

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam kak zakie..
huhu..cma yg tgk ni pun cukup teruja..
bila lah dpt pergi ke rumah allah tu..

huhuh..btl..untung jadi mutawif :)

azi said...

kakak sekeluarga nak pegi umrah ke?..syukur alhamdulillah..sampai sana doakan untuk saya ye..:)

SumeSakan said...

Semoga selamat dan brjaya kerjakan umrah akak...seronoknya...teringin nak pergi..doakn kami sume neh d murahkn rezeki dan leh jejakkan kaki ke sana ye kak..

Papa Mifz said...

PM dan wife juga teringin nak mengerjakan umrah bila sampai masanya, nak bawa Mifz sekali...doakan yer kak...;)

adyna said...

btl kak.. tingat ustaz jamhari.. seorang yg low profile.. sekarang pun sedang bawa jemaah umrah ..

MOKCIK AZWA said...

Salam Kakzakie,

Doakan di sana semoga Mokcik Azwa sekeluarga dimurahkan rezeki agar dapat ke Tanah Suci Mekah, Insha Allah...

semoga urusan akak ke sana dipermudahkan..aminnn

IntaNBerliaN said...

seronoknya tgk.... murah rezeki adik.. kecik2 dh dpt g mekah...

Deqla manjew said...

owh yela..akak nk buat umrah.. terlupa pulak entri ni..hukhuk

Nazayiena Ayiena said...

Seronoknya adik nak pergi umrah bersama family.Kecik2 dah dpt menjejaki kaki ke Tanah suci.

wan nurul hezrina abd halim said...

alhamdulillah=)nurulpun sangat teringin nak pergi..semoga Allah memberikan jalan ke sana,....insyaallah yer kak

Ann Ishak said...

semoga saya sekeluarga pun berpeluang ke tanah suci seperti akak jugak, amin...

nea lopah said...

Doakan sy pun akan smpai ke sana!

EKIN said...

sikin juga berdoa semoga suatu hari nanti sikin juga akan jejak di sana.. teringin sanggat nak lihat kaabah secara live... rindu betul mau kesana.. doakan sikin ya kak...

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

lamaaaaaaaaaaaaaaaa puan eeiyss tak menjenguk ke blog teman2... moga ceria2 selalu.. im back! hehehhehe (^___^)

Nurul Wahyu Razman said...

BOLEH TAHU KAT MANA BUAT KURSUS NI YE