Tuesday, March 12, 2013

Masih aku ingat lagi - Kisah 5

Aku rasa detik dan masakini susah untuk kita melihat anak-anak bermain hujan. Gerimis sedikit ibu-bapa sibuk berlari mencari pelindung untuk anak-anak. Semua dilakukan semata-mata takut anak demam, selsema atau batuk. Jauh berbeza dengan aku dulu bila hujan bagaikan satu pesta. Di rumah embah (atuk) ada satu drum (bukan drum pancaragam) tetapi ini tong seperti bekas isi diesel agaknya, akan diletak di bawah cucur air. Drum ini telah dibersihkan dan dicat pada bahagian dalam dan luar. Cantik dan bersihlah kira airnya bila musim kemarau boleh digunakan. Biasanya apabila hujan berhenti drum akan ditutup dengan dulang besar.


Dari google - Contoh drum itu macam inilah yang mana  bahagian atas akan ditebuk dan buang. Kalau kami berdiri baru paras setengah ketinggian drum itu.
Berbalik pada cerita - Bila hujan air akan mencurah masuk ke dalam tong drum ini. Aku, sepupu aku (kini lecturer di UTM, Skudai) dan adik aku (kini di Poliklinik Selayang) pasti akan berdiri di tebing tong drum. Seronoknya menikmati limpahan terjunan air dari drum itu ke atas kepala kami. Wah... bagaikan menikmati mandi di air terjun Kota Tinggi. Mandi pun sekadar memakai seluar kecil, kalah mat salleh. Mana ada malu-malu. Sejuk hingga menggigil-gigil. Sepupu aku itu (lelaki) suka buat sampan menggunakan kertas buku-buku lama. Kami letak 'sampan' kami mengarah ikut arus mana air mengalir pergi. Seronok tidak terkata. Sampan yang terkulai dulu dikira kalah.

Puas mandi hujan baru kami mandi betul-betul. Kami juga tidak demam. Antibodi kuat. Senario seperti ini semua ini tidak akan dapat dilihat lagi. Tidak ada lagi rumah yang menyediakan tong untuk simpan air hujan. Bahkan kalau salah simpan boleh kena denda sebab ada jejentik


~~ Adik baru kena gerimis sudah mc dua hari tidak dapat ke sekolah, batuk sudah seminggu tidak sembuh lagi.  Hinggakan sewaktu rakaman di RTM beberapa kali juruteknik kena edit sebab ada suara batuk adik berkali-kali.~~

90 comments:

My Little Diary said...

manja agaknya budak2 zaman sekrng, kan??
saya pun dulu kecik2 suka main hujan, rindu pulak.... ^^,

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

saya dulu pun tak boleh keluar rumah kalau hujan..

tapi anak sy ni sy tengok tahan jugaklah antibodinya kalau kena hujan. Tapi kalau cuaca tak menentu tu yang tak bertahan..

Falsya said...

bestnye mandi air hujan..aah la kan kakak..falsya dulu mandi hujan smp menggigil2..tp xdemam pun kan..bdk2 skang nie bile mandi hujan, kompom demam..pelik3..

zulaikha megat said...

saya masa kanak kanak dulu punyalah seronok kalau dengar bunyi guruh di langit..mesti boleh mandi hujan punya..

anak anak saya skrg selalu mintak nak mandi hujan..kadang kadang saya biarkan ajer diorang mandi hujan sepuas hati mereka.

kata orang klu main hujan yg betul2 lebat tak demam..klu yg jenis grimis tu yg nak demam sgt..

With Julia said...

samalah ngan julia tau kak...suka main hujan kt kebun durian abah...sampai lencun baru kami naik pondok...hari2 kena rotan sbb main ujan kekkekek anak2 sekarang x mcm dulu2...skrg mudah kena sakit...kita dulu jarang kena demam...pelik :)

Kniedaz said...

Betul la kak..dulu saya n adik2 suka mandi hujan..bila hujan je pakai seluar katok mandi tengah laman rumah..bila ada orang lalu menyorok tepi pokok bunga..mandi sampai kecut..bila lama sangat abah panggil masuk rumah kena libas ngan tali pinggang hehehehe..kenangan tu kak!

JunAina said...

Betul tu kak zakie anak2 sekarang kena gerimis dah demam ibu bapa sibuk mencari payung kita dulu hujan tu jadi pesta keliling rumah dan mandi di pancuran.

Suami Aina jenis biarkan anak. Kalau hujan sikit2 tu dia biar ja anak berjalan dlm hujan. Nak main hujan pun dia biarkan saja tp kalau kat kampunglah.

izan mama mia said...

betul..tima saya kecik2 dl pun..siap tunggu hujan sbb nak mandi maka bapak pun tak marah nak mainn hujan,..lainlah kalau ada kilat mmg xboleh laa...
sekarang mmg xboleh bg anak main hujan sbb hujan dulu di kg,..bersih..sekarang kat bandar banyak kilang semua...n pencemeran segala dok ada,..kena hujan boleh dmm..hujan toksik katanya

Mia Kassim said...

Betul kak....skg budak2 kena ujan sikit mesti demam atau selsema....saya dulu punyalah best bila ujan...tadah kat drum mcm kakak tu...siap mandi manda bersabun2....tapi x mudah kena sakit ....bestnya dulu2...

Aziela said...

Anak saya kena hujan, ok lagi. Kuat lagi antibodinya. Cuma antibodi dia tak kuat kalau kena exam. Setiap kali nak exam, kecik atau besar, dia mesti demam. Haihlaaa...

amirah said...

yela kak...kalau budak2 didedahkan dengan sekeliling memang lebih antibodi badan. amie sendiri pernah tgk ada kwn yg biarkan anak main tanah dan hujan tapi masih sihat dan cergas je..

MystoryPic said...

hujan kampung ngan hujan bandar lain kak. musim hujan disember lepas pun saya bawa anak buah umur 2 tahun main hujan kat kg elok jer tak demam pun. Tapi kalau hujan kat KL ni saya sendiri pun boleh demam

haslizalizz said...

bestnyer jika diingat waktu dulu kan kak...
adik tak sihat yer sama ngan anak2 saya juga...
moga cepat sembuh yer dik...

Acik Erna said...

assalamkakzakie..kenangan kakzakie.kenangan acik jugak he he..dulu memang tak demam walaun berjam dok menadah air hujan kan...seronok berlari dalam hujan

Ujie said...

aduhai..terkenang..kat rmh kg dulu pun ada tong drum ni. sng nak basuh simen, siram pokok. skrg mak dah ganti dgn baldi buruk je.

saya dulu rajin main ujan. tapi keluar diam2, jgn bgg mak nampak. syok betul main ujan kan..

*kak, masih blm dpt email. tak tau nape.

Kakcik said...

Zaman kanak2 kakcik dulu pun suka sangat mandi air hujan yang turun dari cucur atap. :)

are_lin@yu said...

wahhh trgt kcik2 dlu..ska buat sampan hanyut kn kt sungai..bdk2 skrg xda wt dh kan..hehe

redza said...

paling best bagi saya main bola dalam hujan kak

NM03 said...

ye la kak... zaman kita dulu kalu main hujan takde mak ayah nak marah beriya sangat, kita pun mcm mandi kat wet world je kan... hehehe

Nurulhuda Abdul Latip said...

Betul la kak, dulu kalau balik sekolah kalau kena ujan pun rileks je kira kuat la hehe..Takde hal pun, tapi budak2 sekarang memang antibodi lemah kot..Hujan sikit je kita dah sibuk2 panggil masuk, hehe

cheqna said...

ouh..cheqna sempat menikmati itu semua..skang??tidak lagi..kang kalau cheqna buat karang mau dikata x betul nanti =)

Dylla Abas said...

dulu2 kalau nak mandi ujan sikit mesti kena marah dgn mak..padahal x demam pun..rindunya kenangan tu :)

ummuaidan said...

betul tuh kakak..ms kecik2 dulu mmg main hujanlah yg paling best sekali pakai seluar kecik hehehe..skrang nie ibubapa pulak yg takut utk benarkan anak2 mrk main hujan..hilanglah 1 keseronokan smulajadi..:)

[PCL] said...

sy masih ada lgi simpan tempayan besar kat kampung..., memang guna tadah air hujan utk kegunaan minum sbb masa tu blm ada bekalan air paip bersih...

*budak nakal selalu terbalikkan...kena marah cabut lari keliling kampung !!

Qashmere said...

saya pernah kena hujan..masa UNI dulu lah...leps tu balik dah malam tak mandi. esok terus kena viral fever..demam mendadak...tangan dan kuku dah biru..terus admitted SJMC..adeyh

:: Mrs.Eady :: said...

lama tak mandi hujan~!

Qhaifa Nur said...

samalah macam Nur Kakzakie kena hujan nak demam, anak-anak lebih kurang sama...hubby selalu marah lasakkan anak2...kasihan mereka tak merasa buat semua itu...

Mutiara Bernilai said...

Wah..rindunya mutiara zaman mutiara kecik2 dulu... Siap kalu hujan tu mmg macm pesta adik bradik la..kalau musim banjir lagi lah..masing2 dah awal2 lg siapkn sampan kertas memasing..hehe..rindu la..dan kami pun nain tong drum tu..haaa

Skang dah besar..x leh dah nak main hujan mcm tu. Segan.. :)

Fiza Rahman said...

Iyerlah kak, masa saya kecik2 dulu pon suka mandi hujan. Tapi bila dpt kat anak, saya tak bagi mandi hujan...takut demam.

Myra Jay said...

Zaman sekarang dah semakin tak tahu nikmat yang dirasakan pada zaman dulu..

Myra pun rasanya tak sempat merasa gak kot ;D

Knor said...

pernah rasa air pancuran atap..bila hujan duduk kat bawah..air mencurah2 turun..masa tu tak rasa geli2 lagi..air taik cicak..

Eye_nee said...

Betul sgt kak..kalau hujan lebat tanpa petir kilat mmg waktu yg dinanti2kan....saya dulu suka mandi hujan kat bawah pokok kelapa yg condong..nnt air hujan tu akan turun mcm air terejun...selagi tak berhenti hujan tu..selagi tu lah tak berhenti mandi...

aizu's life said...

Hihi.. kalo sy lak, mak slalu takung air dlm tong drum plastik, yg warna biru tu.. mmg berguna bile umah xde air.. tp bile tggl suku, mule la katak bertelur..

Murni Alfathunnisa said...

sweet entry kakzakie ni..saya senyum sendiri membacanya.

mujurlah saya antara yang bernasib baik pernah merasai pengalaman semanis itu...mandi dari air dalam drum..air hujan..tepi tangga rumah tok...sejuk jernih...dari cucur atap juga.

terima kasih kak...for this entry.

azi said...

Seronok baca cerita kakak ni tau...kenangan waktu kita kecil dulu memang tak dapat dilalui oleh anak2 kita sekarang...sesekali terkenang, buat kita tersenyum sendirikan...:)

Mrs Velentine said...

haha.ingat lagi dulu masuk dalam drum ni ..mak marah penat kumpul air tiba2 kami bolehmadi kat dalam..huhu

Nini D.. said...

hujan sekarang tak sama macam dulu..hujan berasid

eira eixora said...

saya dulu jarang main hujan. sebab saya takut guruh. bila rasa hari nak hujan je terus sakit perut & tidur.

Ibu Lala said...

Sy jarang mandi air ujan ni. Klw anak anak pun lagi la tak bagi. Takut deram dmm nanti kita yang susah.

Rozita said...

Ohhh...terkenang zaman kecik kecik dulu kakzakie.

Kesuma Angsana said...

huja dulu2 x sama dgn hujan zaman skarang ni kak... moga adik cepat sembuh yer

aTieYusof Family said...

Rindu nya zaman kanak2 dulu Kak..
sy pun sama suka main hujan bersama kawan2.. siap main kejar2 dlm hujan..hehe.. skrg semua tu mmg mustahil..:(

hainom OKje said...

KZ...okje tak de tong dram...tapi ada kolah kat luar rumah tepi bilik air, kiranya macam standby.... bila time hujan air kolah tu penuh,....apa lagi okje ambik peluang masuk dalam tu mandi ala-ala waterworld...hehe tak cukup tu terjun kat kolam surau....hehe...lawak bila ingat balik
Sampan kertas buku jangan cakaplah...seronok bila main time banjir!

aizamia3 said...

cuaca sekarang tak macam dulu.. tu yang budak2 sekarang mudah demam bila kena hujan..

Lynn said...

Zaman kita dulu tak demam pun kan..siap buat sampan lagi..ala-ala filem hindustan pun ade jugak..Tapi hujan sekarang ni banyak asid..tu yg budak2 sekarang cepat demam. Dah tak bersihkan air hujan sekarang...sian kat generasi akan datang...

MaMa Rey said...

teringat pula zaman kanak2 dulu kazakie..sy selalu masuk tong drum main air di dalamnya..hampir berjam2 juga bermain di dalam sampai teminum airnya sekali hehe

Lydia Miza said...

assalamualaikum kak
adik dulu bila hujan lebat mesti merayu nak mandi hujan.barng2 kat laluan air hujan tu mmg nikmat. berdiri di cucur atap..lari sana sini terasa bebeas dan lapang dada. entah la, bila tiba turn anak terus x bagi main hujan nnt baju basah, demam dan selesema la konon. macam tak adil la pulak rasanya kan kak zakie?

ANIM said...

Kakzakie, saya masih bermain hujan dengan anak2. Saya nak depa jadi budak kampung, tahan lasak dengan cabaran. Budak sekarang, ada yg tak minum air di kantin kerana mak bekalkan air tapisan. Tak tahulah...

Rinna said...

Dulu antibodi kuat masing2..skrg nie.. pantang kena ujan jerk...mesti start dah sakit tekak laa pas tuh batuk.. cuaca skrg..nie tak macam dulu..dan persekitaran plak kotor.. macam2 virus.. ada..

Ismaliana Sulaiman said...

btl la kak... dulu lia n adik2 pun suka mandi hujan,siap blh main kejar2 lagik..

tp skrg mmg dah jauh beza dgn dulu..mungkin cuaca skrg x sebaik cuaca zaman kita kanak2 dulu...

NoEn said...

dulu dan sekarang sudah lain

Puan Kutu said...

nak slhkan budak sekarang antibodi tak kuat tak boleh juga.hujan dulu tak sama macam hujan sekarang.dulu pencemaran tak byk,kereta pun tak byk.skang ni hujan mengandung asid.tu sbb mudah dpt penyakit walau hanya kena gerimis saja..

Cho Zila said...

sapa yang memanjakan.. ibu bapanya jugak.. sayani jenis suka anak lasak.. tapi duk mgan mertua orang bandar susah sikit...nanti betoi2 demam tak pasaljer kan..

munna said...

betullah kak... kita dulu time hujan plg sernok dpt mandi hujan....

TiranaAduka said...

salam bakyu ku
La kok podo koyo aku jaman biyen nang blukar..drum kui gawe nadah banyu udan..orak gawe ados.

Aku kambek mbah.meron alas gawe kebon..

Dkna Abza said...

tadah air hujan dalam tong tu kak.. tak pon dulu arwah abah buat tempat bbq..potong separuh.. hehee

Granny Hani said...

Saya sampai sekarang pun suka main hujan..sama main air hujan dengan cucu..hehehee

Ratu Hatiku said...

Saya pun igt dulu kecik2 suka sgt main hjn.. :D

Zaitun said...

Teringat masa kak Zai kecik2 sama macam kakzakie mandi hujan ditepi tong bawah cucuran air dari atap rumah.Terasa nak buat tapi nanti orang kata gila kihkihkh...

QasehnyaRania said...

keick2 suka main hujan.saja lari2 pastu biar basah ditimpa hujan..hhi

eray said...

beza dahulu dan kini
nak kate anti body berkurang mungkin juga
tapi yang nyata anak dulu & sekarang memang tak sama

http://welovesusuibu.blogspot.com/2013/03/ostematrix-tulang-sekuat-tembok-cina.html

Papa Mifz said...

budak2 skrg ramai yang asyik main game kat rumah jer, tuh yang antibody tak berapa nak kuat tuh...

Haryati Faizal said...

betul tu kak, main ujan camne pun tak penah demam tp budak2 la ni kene ujan sket dah demam... manja kot..

fairus mohamad noor said...

zaman kanak2 dulu,main ujan,mak x marah pun..bile saya sendiri da ade anak..biler ank kene ujan cikit da risau takut ank sakit..beza dulu dgn skrg..

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Pada pendapat saya kan Kak...
hujan zmn skrg ni kandungannya dah tak sesuci hujan zmn dulu... pencemaran asap dari kilang2, habuk2 ... itu semua menjadi faktor budak2 mudah demam bila terkena hujan. Wallahualam.

p/s: Saya sdg membayangkan "kapal kertas" yg KakZakie ceritakan tu...good idea.. rasa mcm nak ajak anak main hujan la nt... hahaha..

Nastyna said...

Memang best time dulu2 tunggu hujan lagi. And dulu mana ada pencemaran udara, air ujan turun pun bersih jer.
La ni, ujan asid semata, segala kimia ada dalam air ujan ni. sebab tu senang dapat sakit kalau ujan skang.

ummiross said...

Seronoknya pengalaman Kakzakie. Begitulah kita dulu2kan, memang suka sangat mandi hujan, kira hujan tu saat yang ditunggu2 juga kan. Mak ayah pun relax je anak2 mandi hujan., jarang yang demam. Agaknya air hujan dulu bersih ye Kakzakie, belum ada pencemaran.

noor liyana said...

sekarang nie memang musim orang demam..huhu

Ya ALya said...

Nostalgia sungguh kenangan lama ni kn..ya dulu suka sgt mandi hujan...mmg best sgt2.......

Cinta Misteri said...

kannnnn....zaman kita kanak2 bagaikan sama. mandi hujan, main lopak, sampan kertas, tp skang....byk knk2 duduk dlm rumah dgn psp, xbox etc. itupun masih kena demam jugak.

eelobor said...

betul tuh akak.... masa saya budak2 dulu memang suka sangat bila time hujan. pantang hujan sket...nak ambik peluang. tapi sekarang lak risau kalau anak terkena hujan....

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...kesian nyer adik semoga cepat sembuh yer...;)

n 0 e s u h a i m i said...

kat bandar ni air hujannya penuh dengan segala pencemaran...tu yg terus demam la..selesema la..

dulu masa kt kg..selamba je mandi hujan...umo 12 thn masih pakai seluar pendek...klh org bandar.. :)

KY said...

betullah kak, KY suka sangat mandi hujan zaman kecik2...

Zana Ariana said...

Bila difikir2kan mmg betul kata akak tu,,saya masa time kanak2 dulu selalu main hujan, tp tak de apa pun, tp anak2 saya ketiga-tiganya sensitif bila kena hujan, mesti selsema atau demam..knp ye..huhu

aby said...

dulu masa aby kecik2 klu main air atau hujan mcm tu alamat rotan la tunggu ..

aby said...

dulu masa aby kecik2 klu main air atau hujan mcm tu alamat rotan la tunggu ..

نورعيم said...

kat rumah sy masih ade lg tong mcm ni. mak salu buat bila musin hujan. dan cucu2 mak pn suka main tp tula main kejap je demam seminggu.

udara pn xselamat dah.

YATZAKIE said...

assalamualaikum kak..wah lmanya xmsg kat cni...tringat btol yat msa kecik dlu rumah setinggan..kalo time hujan dok bwah bumbung rmh je..air hjn dr zink rmh kitorg mandi je..hehe

Nora Karim said...

zaman kita dulu2 dah tak sama dengan sekarangkan...

Cik Aini said...

betul lah kak..
dulu2 suka main dgn tong drum ni..kdg2 air dh tahan penuh2 boleh celuk wat main..pastu bila dh kena marah suma lari lintang pukang.hahaha

azieazah said...

Saya suka main ujan!! Suka!

MAZLIZA ABD RAZAK said...

ya la kan...saya kecik2 dlu pn suka main hujan. tapi, tak risau nak demam pun. sekarang ni hujan sikit saya dah bawa lari anak , cari tempat berteduh :)

Deqla manjew said...

xkan sama zaman dulu ngan sekrg.. zaman kita dulu2 besttttt...!!

elly nadyra said...

saya masa kecik puas main hujan, kalau hari hujan, seronok gila, boleh men hujan bagai nak rak, tak de sapa yang nak marah
zaman skang, anak saya men hujan, saya dah terpekik terlolong marahkan derang sebab takut demam

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

wani dulu suka main hujan kak now bila ada qalief pantang pulak xbg dia kena hujan hihihi

Ema Blog said...

moga adik cepat sembuh..ema pun risau demam anak ema masih belum surut

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam kak zakie..
hihi..mmg kenangan mengusik jiwa ni...
kesah men hujan kena ligan ngan ayah ada..tp yg tong drum ni xde sbb kitorg guna besen..

hihi..
tp betulla la kak. cma klu ank nak men hujan laju je ckp 'x boleh'

semoga adik cpt sembuh..

sekarg ni udara dah tercemar...air ujan dah x selamat :(

SumeSakan said...

Betapa bestnya kanak2 zaman dulu kan?hmmmm rindu la time kcik2 dulu...

Nazayiena Ayiena said...

Betul tu kakzakie,dulu klu hujan memang main hujan.Kat kpg Nurul pun sampai skrg masih lg guna tong drum ini utk menyimpan air,maklumlah blm ada bekalan air lg.