Friday, March 8, 2013

Phaleria Macrocarpa (Scheff) Boerl aka Mahkota Dewa

Mahkota Dewa salah satu tanaman herba yang ada di rumah Mama Leha. Nama saintifiknya yang aku dapat dari menggoogle ialah Phaleria Macrocarpa (Scheff) Boerl, susahnya hendak pronounce. Sewaktu berkunjung majlis walimatul-urus puteri ke duanya minggu lepas aku lihat pokok Mahkota Dewa ini telah berbuah dan ada yang telah masak. 

Buah yang ada - Sewaktu aku datang dulu baru berbunga. Datang lagi telah menjadi buahnya.

Masak - Dikatakan cara menggunakan buah ini adalah dengan memetik dan simpan sehari-dua. Kemudian hiris tipis seperti asam keping dan jemur sehingga kering. Setelah kering baru boleh digunakan sebagai ubat. Rendam sekeping/dua kedalam gelas dengan air panas. Minum ketika suam-suam kuku. Boleh menyembuhkan kencing manis dan darah tinggi katanya. Namun semua juga atas izin Allah jua.

Pokok Mahkota Dewa - Inilah pokoknya. Di rumah Mama Leha ini terdapat 5 pokok. Aku teringin mengambil benih yang telah dia semai di dalam beg plastik hitam, tetapi hubby kata kalau besar ke mana mahu dialih. Kalau boleh hidup atas bumbung rumah boleh juga ditanam. Keluasan tanah rumah aku sangat-sangat terhad.

Sudah kering - Inilah gambaran yang telah kering, tetapi gambar ini aku ambil dari google sebab buah yang aku ambil belum kering lagi.

~~ Kalau tidak dikhabarkan kegunaannya aku juga tidak tahu yang ini merupakan pokok herba. Pada aku ianya bagaikan pokok hiasan kerana buahnya yang merah dan cantik dipandang mata.~~


72 comments:

Wak Labu said...

Salam Kakzakie,

Wak pun ade tanam pokok ni, tapi inile baru tau care gune nye.

Wak ade dengar tentang 'kopi mahkotedewe' ade ke sesiape yang boleh kasi tahu care nak bikin kopi tu?

aizamia3 said...

sebelum ni ai ada tanam pokok ni kat belakang rumah tapi kami alihkan ke tempat lain.. merajuk terus pokok tu.. dah besar tinggi.. buah pun banyak.. sayangnya.. :(

❤Kamsiah❤ said...

pertama kali tgk..biasa tgk kopi pra campur mahkota dewa tu ja

:: Mrs.Eady :: said...

saya pun baru tau ni lepas bac aentry nie..thanx sebab sudi kongsikan info baru :)

Masya said...

tak pernah tgk kak, jauh sekali tahu khasiatnya.. terima kasih akak sudi kongsikan info² mcm ni...

hihihihi.. kalau kat bumbung blh hidup mmg sy pun nak tanam juga... sebab rumah sy pun x berlaman tanah.

With Julia said...

Bagus tanaman herba nih, ramai termasuk julia org2 muda x pernah tgk pokok herba mcmnih...tq ats perkongsian hebat ini :)

fairus mohamad noor said...

first time tgk pokok ni..mmg byk khasiat

redza said...

ooo macam ni rupanya mahkota dewa...pertama kali tengok ni

NinaAz said...

tq singgah belog nina. nina balas kunjungan dan follow sis :)

AriF FaZDiLaH said...

dekat rumah ada sepokok......

faraherda.razalan said...

Ouh, mcm ni rupanya mahkota dewa. Ayah sy ade beli premix coffee dgn khasiat mahkota dewa ni. Walau apa pun, kopi tu mmg sedap. Heheheheh...

My Little Diary said...

oooo....bole buat ubat, first time dgr nama buah ni
good info

ummuaidan said...

menarik nampaknya rpa buah mahkota dewa nie kan kakak dgn warnanya..kalau makan gitu sahaja tak sdap yer...hanya sesuai tk dibuat untuk jer ker...?

hainom OKje said...

Orang kata bagus mahkota dewa ni KZ...utk darah tinggi dan kencing manis eh? Akak okje makan kopi mahkota dewa ...dia kata Ok..... Kalau ada peluang buat sendiri ...lagi best kalau makan buah yg dikeringkan sendiri kan!

♥ ROS ♥ said...

Oh inilah mahkota dewa... Kat rumah mak ros ade pokok kacip fatimah, byk suami duk mai amek untuk isteri depa sampai mak ros jd malu..hahaha

Hanis Azla said...

Salam kak zakie..

oh.. macam tu pokok mahkota dewa.. sebelum ni cuma tahu ttg khasiatnya.. ada teman sepejabat mmg amalkan minum mahkota dewa ni untuk masalah darah tinggi.. dia buat macam teh dan minum setiap hari.. Alhamdulillah.. darah tingginya terkawal..

aTieYusof Family said...

panjang jg nama saintifik Mahkota Dewa ni kan Kak?..br plak tau kegunaan nya..
Kak, Alhamdulillah Lahad Datu beransur baik.. aktiviti pun dh berjln spt biasa..cuma kami msh sentiasa berjaga-jaga terutama nya waktu malam.. TQ atas semua doa2 yg di kirim kan buat bumi Sabah:)

Ummiarissa Mahdi said...

tiada kawasan nak tanam ye kak,bak kata suami akak kalau boleh hidup atas bumbung boleh juga ditanam...banyak dah akak kenalkan pokok-pokok yang jarang saya ketahui ni..

Myra Jay said...

1st time tengok buah ni.. selalu tengok produk dia je macam Kopi tu kan kak ;D

nabilah_2908 said...

kat rumah, ayah saya ada beli kopi mahkota dewa.. :)

macam ni rupanya ya...baru tahu.. :)

zulaikha megat said...

cam ner rasanya..pahit atau kelat..saya tak pernah minum pun kopi atau teh mahkota ni..

BUNDA a.k.a KN said...

Assalam,

Pernah dengar, tapi belum pernah tengok betul2 pokoknya...

babYpose said...

Aslmkum, oh rasa pernah tgk buah ni, ada khasiatnya, Alhamdulillah. sy mmg suka herba tapi yang kat dapur ja hehe...biasa buat teh, kunyit hidup, halia, asam jawa, daun sirih, gula secukup rasa direbus :)slurp minum...:)

Acik Erna said...

assalam kakzakie..acik ada satu buku berkaitan mahkota dewa ni

aanie said...

ooo...mmg ada la pokok buah ni.....ingatkan saje2 je org nak promot produk bg nama sedap...hehe

yan's cottage said...

yan pun ada tanam kak dah banyak kali berbuah....kalau amalkan selalu boleh elak terkena kenser...

Murni Alfathunnisa said...

Macam ni rupanya pokok mahkota dewa...dan baru tau memang betul-betul nama pokok..hehe..ingatkan saja2 kopi taruk nama tu..hehe teruk betul saya ni..

terima kasih atas perkongsiannya, kak..

suri solehah said...

kali pertama juga tengok kak.selama ni duk dengar kelebihannya melalui orang yang jual kopi pracampuran tu kan

Tihara said...

tanam dalam pasu ok tak kak?
menarik :)

noor liyana said...

buah mahkota dewa nie sama ke dgn buah gelugor yg org buat asam keping tu...

ieda immi said...

salam kakak
wahhh lagilah pelik saya nie .. x pernah dgr dah x perasan samaada saya pernah tgk atau tidak buah nie ..
hurmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

ANIM said...

pernah dengar mahkota sewa tapi tak pernah tengok buahnya..
rupa2nya sekeliling kita penuh dengan tumbuh2an berguna yg kita tak sedar khasiatnya..(sayalah..)

Ibu Lala said...

Fes time tengok ni kak..

Ujie said...

Saya tau pun sbb ada org dok jual jus mahkota dewa. Ingatkn saje letak nama tu, rupa2nya mmg nama pokok.

Saya jumpa pokok ni kat rumah sepupu, besar jugak pokok dia. Buahnya yg merah tu mmg menarik, tapi tak amik pun.

QueeN TerataI said...

kopi mahkota dewa sya minumla kak... xtaula plak ada pokok mahkota dewa

QueeN TerataI said...

kopi mahkota dewa sya minumla kak... xtaula plak ada pokok mahkota dewa

Knor said...

tak pernah tgok..apa tah LG nak masuk dlm perut.. hebat ye ciptaan ALLAH.

lemah betul manusia ni..terlalu byk pemberian ALLAH yg kita tak tahu.rahsia SETIAP CIPTAAN ALLAH.

Mia Kassim said...

Tak pernah nampak pokok ni kak...huhu tq sebab shared..

izan mama mia said...

wah..saya br tau..tq bgtau..nnt nak goggle laah

adyna said...

BTL TUE KAK.. KALAU TAK KITE MST INGAT POKOK HIASAN :)

QasehnyaRania said...

kopi mahkota dewa pernah dengar..buah nya first time tgk ni kak :)

MaMa Rey said...

first time tengok buah mahkota dewa ni..selama ini cuma dengar saja..thnaks kakzakie bagi tengok pic ini..:)

azi said...

Rumah tok saya kat kampung pun ada kakak, tapi tak tahu cara nak gunakannya....lepas ni bolehlah ambik dan cuba buat macam kakak..boleh bagi sapa-sapa yang ada penyakit kencing manis...:)

Ros said...

Assalamualaikum Kakzakie,

Kak Ros ingat buah ni boleh dimakan terus,pasai cantik sangat buahnya tu merah menyala..he.he..rupa2nya sejenis herba..hari ni baru Kak Ros tau pasai pokok ni dan macammana cara2 nak menggunakannya..Terima kasih ya Kakzakie dengan perkongsian yang sangat berguna ni..

Deqla manjew said...

wow.. pestime tgk nih..susah jugak nk menyebutnya ye kak...huhuhu

Kesuma Angsana said...

Singgah ptg bila sakit makin berkurang. !

Cheq Kaq said...

kopi mahkota dewa tu ekstrak dari pokok ni ke kak?ingat kan nama tuk tujuan komersial..rupenya memang ade pokoknya..hermmmmm..baru tau..mekasih kakak..info yg berguna..;)

Daddy Ziyyad said...

Oooo..ini lah buah mahktoa dewa...saya selalu dengar nama buah ni...grand betul namanya kan kak

kakyon said...

walaupun dh 1/2 abad..pertamakali tahu buah ni dan kegunaanya.tq zakie share info ni..

Azi Azidah said...

pernah dgr pasal pokok ni, bagus jugak khasiatnya ye.. pokok ni ditanam sendiri ke beli?

PiNkYCaT said...

mahkota dewa? emmm, 1st time dengar name buah ni...nak rase skit..hihi;)

Ummu Madihah said...

Salam Zakie,

Mak Aji ada tanam pokok ni dan biasa minum kopi mahkota Dewa tetapi sekarang baru tahu macam mana nak jadikan buahnya ubat! Terima kasih atas maklumat tersebut!

BERT said...

pertama kali dengar pasal pokok ni.. bagus jugak akak share.. dapat info terbaru pasal pokok ni.. firstme tau

Papa Mifz said...

PM 1st time dengar dan lihat buah tuh kak..

Zaitun said...

Pokok dan daunnya mungkin pernah kak Zai nampak tapi tak pernah tengok buahnya.

nik ros said...

first time tgk. nama dia pun nik tak pernah dgr.
kalau la blh dapat pokoknya mmg nik tanam jugak ni.

Puan Kutu said...

kak zakie en suami ada amalkan minum air rendaman buah mahkota dewa ni..dulu sy tak tahu akan kewujudan tanaman herba bernama mahkota dewa,sejak en suami amalkan mmg kenal n tahulah..:)

ummiross said...

Kakzakie..kawan ummi kat Sarawak dulu pun selalu pungut buah ni dan keringkan, dia amalkan untuk buat ubat.

azieazah said...

Sejenis kopi segera jenama Mahkota Dewa tengah top di pasaran. Memang berasal dari Johor pun.

rohayu osman said...

first time nengok... cm ni ke buah n pokoknya...

aby said...

salam kz ..
oohh gitu la rupa pokok Mahkota Dewa .. pernah juga minum kopi Mahkota Dewa tu ..

Nastyna said...

Bestnya nama dia. Ini kalau tak telan sebagai ubat, pegang jer pun dah rasa sihat, sebab nama dia best sangat. (boleh eh gitu) hehehe

sal said...

selain ubat hospital, sebenarnya ubat2 camni yg boleh menjadi penawar dengan izin Allah

Kakzakie said...

Kurniaan Allah setiap yg diciptanya pasti ada gunanya. Hanya kita yg diberi akal utk mencari jawapannya.

Terima kasih diucapkan kepada semua yg memebrikan komen utk N3 kakak ini:-

Wak Labu, aizamia3, Kamsiah, Mrs Eady, Masya, With Julia, fairus mohd nor, redza, NinaAz, faraherda.razalan, Arif Fazdilah, ummuaidan (tak boleh makan gitu ummu boleh pengsan jadinya), My Little Diary, hainom OKje, Ros, Hanis Azla, Atie yusof, Ummiarrissa Mahdi, nabila_2908, Myra Jay, Zulaikha Megat, Bunda akak KN, BabyPose, Acik Erna, aanie, Yan's Cottage, Murni Alfathunnisa,suri Solehah, Tihara (pokoknya besar suri tak boleh kakak rasa), noor liyana, ieda immi, Anim, Ibu Lal, Ujie, Queen Teratal, Knor, Mia Kassim, Adyna, izan mama mia, QasehnyaRania, Mam Rey, azi, Ros, Deqla Manjew, Cheq Kaq, Kesuma Angsana, Daddy Ziyyad, Kakyon, Azi Azidah, PinkCat, Ummu Madihah, Bert, Papa Mifz, Zaitun, nik ros, Puan Kutu, Ummiross, azieazah, aby, rohayu osman, Nastyna dan Sal.

Buat semua terima kasih atas komen yg diberikan.

Haryati Faizal said...

1st time tgk buah dia....

Ena's Palace said...

cane la rupanya kalau tanam pokok tu ats bumbung eh kak...hehehe...lawak la suami akk tuh...

S..U..D..@..I..S said...

sibaik singgah sini dapt kenal pokok mahkota dewa dan kegunaannnya

Remy hazza said...

baru first time remy tgk...thanks kerana berkongsi.....

Kakzakie said...

Tidak lupa terima kasih juga buat: -

Haryati Faizal, Ena's Palace (sebab pokoknya besar Ena, mana boleh tanam dlm pasu hihi...), Sudias (kakak dulu pun tak kenal) dan Remy hazza (kakak pun dapat info dari Mama Leha kalau tak pun tak thu juga)

Terima kasih sekali lagi.

n 0 e s u h a i m i said...

first time tengok pokok ni n baru tau khasiatnya...tima kasih kakzakie..

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

pertama kali tengok mahkota dewa ni kak

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.zakie..

cma pernah tgh ubat2 yg dicampur bh mahkota dewa ni je...baru pertama kali tgk.. cantik jgk..mcm pokok perhiasan.. ;)