Monday, March 4, 2013

Kodomo Lion ke sekolah adik

Kalau zaman aku sekolah dulu apabila melihat doktor dan jururawat tiba dalam hati masing-masing menjangka yang suntikan pasti akan dijalankan. Bahkah tidak kurang ada yang cuak hingga sanggup berlari meninggalkan sekolah untuk balik rumah. Berbeza anak-anak hari ini penjagaan rapi pihak sekolah tidak sewenang-wenangnya boleh keluar pagar sekolah kalau belum tiba masa untuk balik. Mereka juga dapat membezakan jururawat datang untuk suntikan immunisasi atau untuk memberi pendedahan berkaitan kesihatan.

Berus gigi + ubat gigi - Masa aku dulu ubat gigi yang terkenal hanyalah colgate. Anak-anak sekarang boleh memilih berbagai jenis ubat gigi di pasaran masakini. Ini adik dapat dari sekolahnya secara percuma. Sayangnya adik sekarang sudah menggunakan berus gigi saiz dewasa. Berus ini terlalu comel buat adik.  Ubat gigi ini pun adik kurang gemar sebab manis katanya.

Penerangan - Diberikan brochure percuma untuk semua murid agar mengetahui bagaimana cara penjagaan gigi.
~~ Minggu lepas juga setiap murid perempuan tahun 4 mendapat dua keping tuala wanita dan diterangkan cara menggunakannya. Adik tahu kerana adik mempunyai dua kakak yang menggunakan setiap bulan tapi belum tiba masanya buat dia menggunakannya lagi. Pendedahan awal yang baik.~~

72 comments:

Aisy Nasiha said...

pendekatan sekarang lain dah.. mmg akan menolong anak anak faham dan amalkan kesihatan gigi dan lain lain...
beza kan? cikgu pun nak juga kalau gini.. boleh bagi naim ni

Sharifah Nadzarah said...

aleya minggu lepas dtg lori MILO...dapat minum milo percuma & pembaris..hehehe

Ummiarissa Mahdi said...

saya suka kenang zaman sekolah rendah dulu,seronok sangat dapat belajar menggosok gigi beramai-ramai di luar kelas...sambil mencangkung ke arah longkang...sekarang ni macam-macam lagi kan kak..

ummuaidan said...

Betul tuh kakak..kalau misi dtg takut wooo..takut kena suntik..heheh..bagusnya diajar guna pad kan..kalau zaman kita dl mana ade..belajarlah ngan kakak2..jerr

Kakcik Nur said...

Dulu2 memang kita hanya kenal colgate je. :)

Lya Colours said...

teringat dulu zaman sekolah rendah. bawak berus gigi dengan cawan plastik, nanti gosok gigi kat luar tandas. nanti ada nurse guide macam mana nak gosok gigi dengan betul. hihiihi memori zaman sekolah rendah

dayana yana said...

zaman akak sek dulu...
ramai yg takut bila tengok misi dtg
sek. tapi ramai jg yg gembira kerana dapat berus n ubat gg colgate percuma.tp sekrg tak de lg.

hainom OKje said...

hehe...teringat masa okje keciklah KZ... dapat cawan plastik lagi...

TLBD tak de pulak cakap pasal tuala wanita tu...tak de lagilah tu
bagus jugak kalau budak2 ni diberi pendedahan awalkan...

My Little Diary said...

dulu lain...sekrng lain....

redza said...

terkenang semasa dulu..mencangkung beramai-ramai tepi musolla sekolah sambil gosok gigi hihi

Nini D.. said...

dah semakin maju teknologi sekarang akak kan..

Falsya said...

kalau time falsya dulu2 kan kakak, falsy aorg pertama yg lari..kalau x wat2 sakit perut xnk gie sekolah..hehehe

Aju Mohit said...

ha yg ini budak2 paling suka kak, kalau van milo dtg waaa teruja hehehe, dapat ubat dan berus gigi ni sudah gembira buat anak2, semangat nak berus gigi ;)

Masya said...

dulu zaman sy colgate jer yg dtg.. tu pun lintang pukang kalau blh nak lari ...

Ayu azmir said...

baru teringat nak kene blikan aleeya ubat gigi baru sebab dah habis...

Nurulhuda Abdul Latip said...

Teringat zaman dulu belajar gosok gigi kat sekolah...

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

waa kodomo lion...anak2 saya memang sangat suka ngan brand ni...betul kak sekarang dah macam2 brand ubat gigi semua comel2...

NM03 said...

ini obat gigi saya zaman kocik. hehehe

Ujie said...

Untung bdk skrg kan..
Byk pendedahan & pendidikan.

kasihibu said...

sekarang di tadika lagi dah di asuh setisp pagi satu cawan kecik,berus gigi dan ubat gigi..
Sangat comel

:: Mrs.Eady :: said...

wahhh bagus!!dulu saya sekolah xde pun mcm nie..

PiNkYCaT said...

ingat lagi mase sekolah rendah dulu, semua murid2 duduk keliling buat bulatan pastu berus gigi beramai-ramai dgn ubat ubat gigi colgate!hehe;p

BERT said...

aah dlu pakai colgate hehehee... baguslakat skolah skang ni sume bagi pendedahan awal sbb mmg ada budak perempuan yang datang haid awal..

Qhaifa Nur said...

diperingkat sekolah tadika doc/nurse dah datang...nak check gigi
seronoknya dapat berus gigi ni...
pendedahan awal lebih baik...

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

kita dulu paling takut kalau nampak van kesihatan masuk kawasan sekolah tapi tak pernahlah pulak lari balik rumah, hihi.. pasrah menunggu.. huhu..

aTieYusof Family said...

Bagus pendedahan awal begini..sekurang2 nya budak2 tahu dah dan tak rasa takut bila pemeriksaan gigi dijalan kan...
teringat zaman sekolah rendah dulu..rajin jg check gigi:)

Puan Kutu said...

pasal ubat n berus gigi free tu sejak tadika lg mmg kita didedahkan tptentang tuala wanita tu mmg pendedahan yg bagus..sy dulu dh sekolah menengah baru la syarikat tuala wanita ni semua dtg sekolah bg sample n so on..klu darjah4 dh didedahkan mmg st bagus..:)

norhidana miswan said...

seronok tul zmn budak2 nih kan, mcm2 boleh dpt kt sekolah...

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

teringat zaman2 kita sek dulukan... gosok gigi ramai2 tepi longkang.

Deqla manjew said...

terkenang zaman skolah dulu..hihihi

Tihara said...

biasanya kat sekolah dulu2 dgn colagte..dpt colgate kecik sorang satu :)

ayut said...

waktu dulu klu nmpk je doc+nurse gigi dh kecut...sbb mmg gigi tak elok pon...hihihi

Knor said...

bagus2 jn malu2 berbibaca dgn anak2 mengenai perkara di bwh..nor juga ada belikan iman soffea buku yg kcil dan comel mudah nak bawa kat mana2.buku ttg haid.mandi wajib dan nifas..

bukunya juga agak santai sesuai baya anak2 kita..

ummiross said...

Pendedahan yang bagus, anak2 jadi lebih bersedia menghadapi situasi 'tertentu'. Tentu Seronok anak2 sekolah dpat barang percuma percuma kan.

Ya ALya said...

kt tmpt ya ni nurse masih lagi bg ubat gigi colgate....

tapi anak ya guna kodomo lion ni....tak reti lagi nak guna yg lain....

Mimie_Zatun said...

dulu2 jenama colgate je yg glamer..
hehe

Kesuma Angsana said...

betul tu, bagus sgt kalau adik dh didedahkan perkara2 sebegini awal2 lagi !

zie-shah-zie said...

tahun 4 dah diberi tuala wanita?awalnya..tapi ok la.pendedahan awal

are_lin@yu said...

hehe xingt dl dpt ke x..

HeNRieTTa JoSe said...

rietta masa darjah stu jerr dpt...itu pown sbab hr sebelumnya rietta MC...jdnya hari tu rietta xbawak berus gg....haah akak, jenama colgate jerr la....eeeh....bagi tuala wanita....xpernah plak rietta taw...

psss...hehehe....rasa nye xtaw la rietta....sebab rietta xmkn pown...tukang amek gambar jerr....

noor liyana said...

teringat masa sekolah rendah dulu..:-)

zulaikha megat said...

codomo lion lah..raiyalah..mukmin kidlah..macam macam jenama sekarang nih..pilih jer..tu pun kadang kadang depa malas gerus gigi jgk...hehe

Fiza Rahman said...

Jama kita dulu colgate jer kan kak. Teringat Kelab Colgate.

Wah...masa saya skolah rendah dulu tak der plak dpt tuala wanita.

Kella said...

teingat zaman kanak2 dulu..
dulu time nurse datang sekolah adalah perkara yang paling tidak digemari!!

Azi Azidah said...

my doter n son guna kodomo lion yg grape tu...

Amy Sinar Raudah said...

DUlu lain sekrang lain...

Cheq Kaq said...

Dulu darjah 6 pon tak tahu lagi pasal tuala wanita..huhu..bagus gak akak, pendedahan awal ni..

Cho Zila said...

budak sekarang dah terorkan.. kita dulu mana tak kecut jarang gi klinik.. lagipun dulu klu mak sayalerkan mesti kalau nak bagi kita berenti buat perangai bukan2 mesti kata nak bawak gi jumpa doktorler, ... so ingatkan doktortu orang jahatkan....

ANIM said...

Sekarang ni kak, macam2 program pendidikan kesihatan yg diatur oleh kementerian kesihatan ke sekolh2, zaman kita dulu, doktor gigi dan suntikan je..
Baguslan...mereka lebih layak dan budak pun beri perhatian

aizu's life said...

kite plg tkot bile tgk nurse dtg skolah.. tkot kne inject & cek gigi.. hahaha... untunglah bdk2 zmn skrg.. pelbagai pendedahan diberikan.. :)

Zaitun said...

Teringat zaman kak Zai dulu masih guna yang pakai tali. Zaman sekarang macam2 jenis boleh pilih.

ckLah @xiiinam said...

Bertambah putih gigi adik lepas ni...hehe

Murni Alfathunnisa said...

teringat masa sekolah..

beratur sepanjang longkang kecil dengan kole dan berus gigi...
majlis gosok gigi secara berjemaah...fun pulak bila teringat..

Nory Zoulkefle said...

zaman sekolah2 dulu selalu dpat...

aby said...

salam kz ..
sekarang klu ke supermarket bukan carik ubat gigi, tp carik colgate .
colgate jenis kodomo lion ..
begitu kuatnya nama colgate ni
gantinama utk ubat gigi

yan's cottage said...

terkenang zaman sekolah dulu ye....

nik ros said...

dah pernah cuba yg anak saudara punya.ubat berus gigi tu mmg manis.hehe

kat sekolah dulu pun mcm ni jugak.siap ada yg lari la kalau nampak doc dtg.

m.u.l.a.n said...

teringat zaman sekolah dulu.. seronok betol kalo dentist datang dgn van milo..

PeRdU cINta said...

rindu zaman ribena..nampak je van ambulans tu jantung macam nak copot..hihihi..rupanya nak ajar berus gigi..

SumeSakan said...

Zaman sekarang dah x macam dulu kan akak..awal2 dah tahu pad bagai..dulu punya x taw smpi pakai pad terbalikpn ada..hihihihi

Nastyna said...

bagus kan bila buat pendedahan macam ni, kids pun seronok buat sama2 ngan kawan. Dulu2 ingat lagi dorang suruh gosok gigi ramai2 hihi.

Kakzakie said...

Berus gigi dan ubat gigi kain canggih. Begitu juga hal-hal berkaitan kehidupan seharian. Melihat terlalu advance itulah hal-hal keagamaan dan rohani kenalah kita seiringkan agar tidak menjadi kepada isu yg -ve.

Terima kasih diucapkan pada semua:-

Aisy nasiha, Sharifah Nadzarah, Ummiarissa Mahdi, ummuaidan, Kakcik Nur, Lya Colours, Dayana Yana, hainom OKje, My Little Dairy, redza, Nini D, Falsya, Aju Mohit, Masya, Ayu Azmir, Nurulhuda, Lizz@haslizalizz, NM03, Ujie, kasihibu, Mrs Eady, PinkyCat, Bert, Qhaifa Nur, Seri Kandi Tanah Jauhar, Atie Yusof, Puan Kutu, norhidana miswan, Deqla manjew, Be Simple Beb, Tihara, Ayut, Knor, ummiross, Ya Alya, Mimie Zatun, Kesuma Angsana, zie-shah-zie, Are_linayu, Henrietta Jose, Noorliyana, Fiza Rahman, Zulaikha Megat, Kella, Azi Azidah, Amy Sinar Raudah, Cheq Kaq, Cho Zila, Anim, aizu's life, ckLah@xiiinam, Zaitun, Murni Alfathunnisa, Nory Zoulkeffle, Yan's Cottage, aby, nik ros, mulan, Perdu Cinta, SumeSakan dan Nastyna.

Terima kasih sekali lagi buat semua:)

MystoryPic said...

masa kecil-kecil dulu saya pantang tengok van hospital masuk kawasn sekolah... mesti nak nangis

Haryati Faizal said...

betul tu kak, anak-anak perlu didikan awal bab2 camni...

ct rahani said...

baguskan kak pendedahan awal nih.. tgh bulan nanti tadika aidil pun ader jemput kodomo lion nih dtg sklh.. memang akn dpt berus n ubat gigi percuma macam tahun lepas..

Mia Kassim said...

Saya kak klu bab2 penjagaan gigi ni memang tegas...umur dari 2 tahun lagi dah kenalkan dorang berus gigi dan ubat gigi...tak suka tengo gigi dorang kotor...

IntaNBerliaN said...

a'aa lah kak, saya dulu pun colgate je...

Kakzakie said...

Terima kasih juga: -

MyStoryPic (budak sekarang tak lagi macam kita kan), haryati Faizal, ct rahani, Mia Kasim dan IntaNBerlian (dulu sebut ubat gigi apa pun colgate).

Terima kasih sekali lagi:)

ANNA MARIANA said...

teringat masa kecil2 dulu.. nak sangat kodomo lion...aummmmm... hihihih

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

tingat zaman sek dulu gosok gigi ramai2 hehehe

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.zakie..
hihi..teringat waktu zaman sekolah rendah dan menengah dulu :)

QasehnyaRania said...

tahun 4 dah diberi pendedahan.masa saya dulu tak da pula.. hihi

bagus juga kan :)