Wednesday, March 6, 2013

Warna-warni daun di halaman comel rumahku











95 comments:

adarnadzmie said...

segar mata memandang pokok hijau dipagi hari...:)

ummuaidan said...

Tengok daun2 puding nie ..macam tengok kat laman sendirilah kakak..sama jer yg kita ade kan..semua yg ade kat umah kakak nie ada kt laman ummu..heheh

Mia Kassim said...

teringat rumah di kampung sebab mak suka tanam pokok bunga...tenang jak tengo kehijauan tu semua....

Ct NoArizah Aris said...

Salam kak..byk koleksi puding akk ya..dulu mak suka tanam puding tapi sy satu pkk puding pun tak de nmpknya kena ada satu dua wat koleksi ni..:)

Ujie said...

Akak peminat pokok puding ya..
Mmg menarik sbb ada mcm2 warna kat spesis ni kan.

Marya Yusof said...

As salam Kak Zakie,

Pokok puding ni kan? Ingat2 lupa namanya tp masa kecik2 dulu suka dgn main masak2 dgn daun ni... potong2 guna gunting lepas main tu ntah mcmana masuk tgn dlm mulut mak aiii pahit giler... errrkk... hehehe :))

Mat Gebu said...

salam Kak Zakie...
Kak, daun puding mangkuk yang orang Johor buat botok2 tu ada tanam juga ke?..

My Little Diary said...

jenis2 puding kan...hehehe
menarik lah, nak tanam jugak nanti... ^^,

Asyifa Mustaffa said...

mcm2 pesen ada ye kak....sy tanam masih x naik2 ni...yg mati pun ada....hehe....pokok paling senang hidup ni....tp cmne la sy tanam x naik2....sedih btol....!

HeNRieTTa JoSe said...

chanteknye akk....banyak akk tanam yea...rietta xde tanam pokok yang macam tu...harapkan pokok bunga sket sket jerr la...

che mid said...

Salam kak, sekali tengok macam sama je kan, tapi rupanya pokok puding ni ada macam-macam jenis. Daunnya pun ada yang licin dan kerekot-kerekot. Masa kecik-kecik dulu tak faham nape mak asek-asek tanam pokok ni, rupanya lain-lain warna dan bentuk..

S..U..D..@..I..S said...

semua pokok kalau dijaga dan dibajai sempurna memang cantik macam pokok puding puan..happy ceria

azi said...

wpun tak ada bunga, tapi daun-daun yang bermcm wana mesti menyerikan rumah kakak...rajin kakak tanam ya..:)

norhidana miswan said...

wah2 boleh geng ngn mak n nyai dana nih kak, diaorang peminat tegar pokok puding nih... kt umah nyai ada mcm2 jenis pokok puding, cantik2... mak pun keje nyer ngecek je pokok puding nyai heheheh

aTieYusof Family said...

Dah lama tak jumpa pokok2 ni...dulu masa pegi Indonesia sllu jugak jumpa kt rumah nenek saudara..:)

Puan Kutu said...

nampak segar bugar daun pokoknya.msti dijaja n dibelai dengan baik..:)

fairus mohamad noor said...

byknyer koleksi puding akk..dlu pernah tanam..byk yg x hidup..panas sgt kot

redza said...

sejuk mata memandang

Angah said...

untungnya tinggal di rumah yang ada halaman

With Julia said...

sejuk mata umi Qaiser memandangnya...lagi sejuk jika dpt pi umah dear tgk halaman secara dekat best yer

izan mama mia said...

puding,..senang tumbuh..senang jaga..kan sbb kat kg banyak tanam..er kat kubur pun ada..

Ema Blog said...

segar saja daun-daun

Nurulhuda Abdul Latip said...

Banyak pokok2 kat rumah akak yea...bestt!!

Ummiarissa Mahdi said...

pokok ni entah mengapa saya teringat sewaktu saya kecil2 dulu duduk di rumah setinggan...banyak sangat orang tanam pokok ni...

NM02 said...

masa dok ngan aruah nenek kat kg, saya suker tanam pokok ni sebagai pagar antara rumah nenek dan dapor jiran.

kenangan....

:: Mrs.Eady :: said...

segar bugar..

NoEn said...

sejuk mata memandang

KesumaMaruku SueQistina said...

slm singgah, Keliling rumah saya pun penuh dgn bunga2 pokok puding ni !

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

wah fresh nengok tanaman semua tu..betol2 menjadi apa yg ditanamam tu subur semuanya

Aziela said...

Geramnya saya tengok kakkk. Subur2 semuanya.

Kakcik Nur said...

Pelbagai jenis pokok puding. :)

anyss said...

Assalamualaikum,
Segarnya!
Mek suka cucuk pokok puding ni, dia kata senang jaga.

Anak Mek ni suka tanam pokok bunga kertas, susah sikit jaga dr pokok puding. Mmmmmmm dah lama tak letak baja, patutpun x berbunga....

zana fahmi said...

Macam area Johor aje ada pokok puding ni kan? Rumah arwah tok zana dulu keliling puding, kita org main nyorok2 sampai patah2 pokok tu.

aizamia3 said...

suka tengok tapi tak rajin nak jaga, sebab tu kat rumah takde.. ;)

Cho Zila said...

tak suka yang berbunga yerk.. dulu rumah sayapun penuh ngan pokok tu... tapi sekarangni mak suka yang ada bunga....

Qhaifa Nur said...

senang nak jaga pokok puding ni kan Kakzakie...
cantik sepanjang masa, dari dulu lagi...

zulaikha megat said...

seingat saya dulu kat kg ,mak marah kalau tanam pokok puding banyak banyak kat halaman.alasan dia nnti rumah nmpak sunyi.

pokok puding ni dulu sinomim dengan tanah perkuburan.sekarang orang dah tak kisah dah nak tanam pokok ni...

Juhariah Johari said...

Salam KZ,
Banyaknya pokok puding dia!
satupun mama tak de.
Satu lagi ada tanam pokok ati2 tak, mama pernah tanam tapi tak menjadi, cepat melecur- lepas tu tak tanam dah.semua tu pokok lama2kan. Cantik!

Zie said...

WAH BANYAK BETUL POKOK DEPAN RUMAH KAKAK.. BESTNYA..

yan's cottage said...

ooo...akak nie..peminat pokok puding ye...rumah mak kat kampung banyak pokok puding macam2 jenis yan tak berapa minat dengan pokok nie....

syiela said...

rajinnya akak membelai dorang suma ni... saya nk tengok pun tak sempat.. tengok2 semua daun dah luruh

♥ ROS ♥ said...

Segarnyerr pokok..xsabar rasa nak duk umah bwah :)

Falsya said...

sgt suburrr..sgt segar..pandai kakak..falsya xreti sbb tangan nie rasenye xsebati ngan tumbuh2an..mau layu sokmo...hehehe

hainom OKje said...

KZ....kalau tengok pokok puding ni... agak menyeramkan...hehe
Lagi pokok apa KZ?

Hazmin said...

Tumbuh-tumbuhan hijau ni boleh menyejukkan mata memandang. Boleh juga bagi oksigen kepada tuan rumahkan.

~ yus ~ said...

Wah! Akak pun suka tanam pokok puding ya? Yus pun baru berjinak2 ni, dah ada 3 jenis pokok puding, mmg rasa nak tambah koleksi lagi selepas ini....suka tgk pokok puding yang biasa dekat tepi jalan2 kat area Parit Kemang, Senggarang ni, cantik2 semua...huhu.

Shaiful Zaidi said...

rajin tanam pokok-pokok puding ni...
sejuk mata memandang..

amirah said...

amie pun tgh study untuk buat taman kecik depan rumah kak. dengar kata puding senang tumbuh senang dijaga. boleh ke kalau kita beli terus pokok puding yang dah tumbuh besar kak?

Fiza Rahman said...

Sejuk mata memandang. Rumah saya tak der tanah nak tanam pokok...huhuhu...

mama maman aka yana said...

sejuk mata dan sejuk hati.. beshnya..:)

mummY daniSha said...

rumah sy penuh pokok..mcm2 ada hehee

ieda immi said...

tangan akak sejuk nieee ;)

Zaitun said...

Dulu pokok puding dijadikan sebagai pagar kat rumah kampung kak Zai ada macam2 warna dan daunnya pula berbagai bentuk.

Rozita said...

Teringat rumah kampung saya yg banyak pokok puding...daun tirus daun lebar semua ada. Cantiklah rumah kak zakie dgn pokok puding cam ni..colourful

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

saya pun minat gak tanam pokok2 bunga tapi dah duduk atas kayangan nie terpaksa le pendam kan aje hobi tue..

aizu's life said...

pokok puding.. tul x kak

Werdah said...

Assalamu'alaikum kakzakie

Menanam bunga ni pun satu bentuk terapi..

Kniedaz said...

mak saya suka pokok puding..kat kampung banyak tanam depan rumah..cari kat Penang tapi jarang jumpa...kena cari nursery besar kot

sal said...

meriahnya..
akak suka tengok yg hijau2..sejuk mata memandang..

aanie said...

kakak, daun dia mmg kaler merah ye?

Payz0 said...

wah rajin nanam nih.. comelnya

ibundo said...

salam kak zakie. Apa kabar. lama sungguh tak kemari. Takde masalah kak zakie. Semuga sehat ye..
Tengok puding ni teringat pada arwah nenek. Dia dulu kalau buat rendang ayam ke rendang daging ke, selalu bubuh daun puding. Sedap tau..

Murni Alfathunnisa said...

tumbuh elok pokok2 puding kakzakie ni...sejuk laman rumah kan..

Cheq Kaq said...

akak..lame tak tengok daun ni kak..dulu kat sekolah byk sangat pokok ni..mcm2 bentuk daun dia..

Tihara said...

pokok2 daun2 ni mudah bertahan kan kak tp kalau bunga2..adoi laa kena byk sabo :)

dwaty said...

BERBUDI DENGAN TANAH... BERMESRA DENGAN ALAM... :)

aby said...

banyak la oxygen kt umah kz hasil dari pelepasan dari daun2 tuh ..

zie-shah-zie said...

cantik..colourful..pokok puding kena panas terik kan kak?

nik ros said...

teringat lak umah nenek kat kg dulu.suka tanam pokok ni.
selain tu pokok bunga kertas pun byk.

LYAfrina said...

ni org panggil pokok puding kan.. mama lya dulu suka gak tanam pokok ni

PeRdU cINta said...

terapi minda..terapi jiwa..melalui pandangan mata..melihat kepada kehijauan mampu untuk kita menjernihkan sedikit kecelaruan jiwa dan fikiran..

ANIM said...

pokok puding ni memang "evergreen" kak. dari zaman tok nenek sampai la, tak jemu dan puas ditanam orang..

NEKCIK said...

Salam Kakzakie....jeles nyer tengok kakzakie ceria..kebun nekcik terbior layu...tuan kebun dilanda kemalasan...dahlah cuaca panas terik...tuan kebun asyik menyongket..tak sempat nak mnyiram..ohh kebunku!!!

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...semuanya cantik2 pokok puding ni...:)

lieyalatif said...

akak, sejuk tangan akak yeak....menjadi semua tanaman akak....sesetengah org tangan panas kak, tanam ape pun tak menjadi...contoh tedekat lieyalaa heheheeh

Ena's Palace said...

daun pokok puding ni kan kak..emak saya dulu kan suka tanam poko2 ni...byk color dia tanam..nantikan kak dia bertukar2 pokok dgn kwn2 dia yg sama hobi...pastu lama2 byk la koleksi dia...tapi sayang pokok tu da tak dok lama kat umah sy..satu2 abah sy buangkn...katanya semak umah je...kebil2 mata mak tgok pokok dia ilang satu persatu..hehehe

azieazah said...

Pokok puding yang senang ditanam, hanya cucuk batang dalam tanah saja. Kat kampung dulu, sangat banyak keliling rumah.

noor liyana said...

mesti halaman rumah akak nie cantik kan..penuh dgn pokok bunga..:-)

Azi Azidah said...

kak saya pn sekarang ni suka tanam bunga. tp tanam melalui benih cantas. akak tu beli kat nursery or tanam sendiri. lama x nak membesar cam tu...

Kakzakie said...

Halaman secoet rumah kakak sebenarnya hanya ada pokok-pokok puding, ros dan bunga raya. Ada juga orkid sedikit. Bunga orkid dan bunga raya kakak banyak daun saja tapi susah mengeluarkan bunga. Jadi utk memeriahkan warna-warni itulah kakak tanam pokok puding ini. Semua pun kakak tanam dalam pasu saja sebab keluasan tanah yg terhad.

Terima kasih semuanya:-

adarnadzmie, ummuaidan, Mia Kassim, ct NorArizah Aris, Ujie, Marya Yusof, Mat Gebu (oh ye ke? kakak ada tu yg gambar no. ke 7), My Little Diary, Asyifa Mustaffa, Henrietta Jose, Che Mid, Sudais, Azi, norhidana miswan, Atie Yusof, Puan Kutu, fairus mohamad noor, redza, Angah, With Julia, izan mama mia, Ema Blog, Nurulhuda, Ummiarissa Mahdi, NM02, NoEn, Mrs. Eady, Kesuma Muruku SQ, Waniey's akak IbuQalief, Aziela, Kakcik Nur, anyss, zana fahmi, aizamia3, Cho Zila, Qhaifa Nur, Zulaikha Megat, Juhariah Johari, Zie, Yan's Cottage, Syiela, Ros, Falsya, hainom OKje (biar selalu ingat mati. Pokok kemboja pun sama kan), Hazmin, Yus (betullah Yus, kawasan sana pokok dia tanam atas tanah subur-subur), Shaiful, amirah (hihi... ini mesti kes tak sabar. Beli di nursery ada yg dah hidup tinggal alih dlm pasu. Pilih pasu besar sebab pokok ini boleh besar. Kena cantas selalu Amie), Fiza Rahman, mama maman aka yana, Mummy Danisha, ieda immi, Zaitun, Rozita, Be Simple Beb, aizu's life, Kak Werdah, Kniedaz, Sal, aanie, Payz), ibundo (oh kakak tak tahu boleh campur dalam masakan ye kakpah), Murni Alfathunnisa, Cheq kaq, Tihara, aby, Dwaty, zie-shah-zie, nik ros, Lyafrina, Perdu Cinta, NekCik (tapi kakak tengok bunga ros nekcik subur tak terkata), Anim, Mas Zull, Lieyalatif, Ena's Palace, azieazah (tapi kadang kalau tak kena pun tak menjadi juga Azie), Noor Liyana dan Azi Azidah.

Buat semua sekali lagi terima kasih dari kakak.

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.Zakie..
ni lah untungnye ade tanah sendiri..
nk hrp rumah flat,keliling bersimen..

huhuh.. puas hati & sejuk mata memandang :)

adzairdawati makdara said...

wahhh berseri seri rumah dgn pokok pokok itu kan...

Rinna said...

Banyak tul pokok puding..cantik2..mcam2 kaler ada..

Mak Long a.k.a Kunang-kunang said...

cantiknya daun-daun puding yang bewarna warni dan berbagai bentuk.

Mesti merian laman rumah kakzakie.

ummiross said...

Tengok gambar2 ni teringat arwah ayah ummi, masa muda2 suka tanam pelbagai jenis pokok puding, sekarang pun masih ada lagi walaupun dah tak banyak.

nor laila said...

cantik,damai dan suatu kepuasan...

Temuk said...

Assalam
Alahai kakzakie, nelongsonye hati... bila lihat pokok-pokok puding tu, amat teringatlah saya akan arwah emak. Pudingnya yang beraneka warna memang memberi kegembiraan kepadanya. Sekarang, rumahnya kosong, di sekelilingnya kosong jugalah tanaman pudingnya.

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

pokok puding semuanyer cantik kak...teringat kecik2 dulu mak suka tanam pokok puding ni...daunnyer warna warni...segar mata memandang

Izan Ishak said...

bila izan tgk entri pokok puding kak zakie ni teringat mak kat kampung. dulu2 mak rajin sgt tanam pokok2 puding ni. macam2 jenis dan warna. meriah betul. tapi sekarang ni dah banyak yang mati sebab mak adakalanya takde kat rumah. lagi2 kalau puasa memang sebulan takde di rumah...

Kakzakie said...

Terima kasih juga kakak ucapkan kepada: -

♥ Cmª shIemª ♥,adzairdawti makdara, Rinaa, Mak Long akak Kunang-Kunang,ummiross, nor laila, Temuk (pokok ini memang pokok org dulu-dulu tapi kakak suka), Lizz@haslizalizz dan Izan Ishak.

Terima kasih sekali lagi.

QasehnyaRania said...

ni yg tak sbar nak duduk rumah sendiri.. suka suasana hijau :)
tenang

QasehnyaRania said...

ni yg tak sbar nak duduk rumah sendiri.. suka suasana hijau :)
tenang

Deqla manjew said...

sukanya deqla tgk... mesti cantik laman umah akak kan.. amek la gmbr 1 laman tu kak..nk tgk...

Remy hazza said...

pokok bunga puding...rajin akak bercucuk tanam.....

n 0 e s u h a i m i said...

dah jarang tengok pokok puding ni...x tau plak boleh masak gak..