Thursday, August 11, 2016

Hidup sentiasa mengejar dan dikejar masa

Baru dalam 15 minit perjalanan was-was dalam mindaku diterjah. " Tadi mama dah tutup ke belum api dapur?" Itu yang aku tanya pada anak-anak sebaik dalam perjalanan mahu menghantar adik balik ke asrama Sabtu lepas. Papa mahu kepastian sambil memandu perlahan kerana sudah hampir simpang JPO. Tidak mahu menanggung risiko papa buat pusingan U berpatah balik. Masuk rumah terus ke dapur nyata api sudah dipadamkan pun. Membazir masa. Teringat suroh An-Nas - syaitan selalu menggoda anak-anak Adam untuk selalu ada rasa was-was. Kerana cuaca mendung kenalah tolak ampaian baju ke dalam sedikit baru bertolak semula. Memandangkan jam sudah 3:00 petang hajat untuk singgah di Aeon tidaklah jadi. Teruskan saja perjalanan untuk menghantar adik sebab kena sampai sebelum jam 6:00 petang.

Tiba di sana sudah agak lambat. Selepas membantu adik membawa semua barang-barang keperluan ke atas, kami menumpang solat asar di surau sekolah. Jam sudah hampir 6:00 petang baru kami bertolak balik. Sebaik tiba di bandar Kota Tinggi azan maghrib sudah berkumandang. Singgah solat di masjid Kota Tinggi. Keluar masjid terlihat banyak warung dengan aroma menggoda selera. Walaupun di rumah masih ada baki nasi tomato tetapi aroma menggoda membuat kami menjamu makan di situ.

Air minum - Bermacam-macam bentuk gelas dan mug yang digunakan. Air masak, air cikong, asam boi limau dan teh-o limau.
Kupang - Lama sungguh kami tidak makan kupang. Tapi tetap tidak terhabis sebab agak banyak portion yang diberikan.
Sup tulang - Pekat-likat tetapi kurang menepati selera kami sekeluarga
Kailan ikan masin - Bolehlah juga sebab kami makan tanpa sayur ibarat tidur tanpa bantal. Daripada tidak ada sayur lebih baik ada baru selera kami terbuka.
Telur dadar - Kalau mama punya lagi sedap hihi... Tetapi tetap licin kami makan
Sup cendawan - Dalam kata kurang sedap habis juga mama dgn Kak Mira habiskan mangkuk ini. Rezeki dari Allah kena nikmati dengan kesyukuran.
Siakap 3 rasa - Licin kami makan tinggal tulang sebelum membayar
Apa yang nampak membanggakan di tempat aku singgah makan itu semuanya orang bangsaku. Cuma yang sedihnya ada kalangan yang terus dilalaikan dengan masa dek kerana pelanggan yang tidak putus walhal masjid hanya di seberang jalan saja. Fikir-fikirkanlah...

~~ Dunia dikejar akhirat usah dilupa.~~


36 comments:

adarnadzmie said...

kita manusia memang x boleh lari dari rasa was2 kan kak....

semua menu nampak sedap... terutama siakap 3 rasa... hehee

paridah said...

Hati kita ni selalu bolak balek was was...tapi demi keselamatan elok kita pastikan keraguan kita tu..sedapnya semua yg terhidang rezki di perjalanan.

Kak Wawa said...

pernah juga macam tu.. wawa selalu dengan iron, dah tutup ke belum, dah tutup ke belum. last21, yakin dah tutup ni.. tak patah balik pun.. bila balik petang, gi tgk iron dulu... alhamdulillah, dah tutup..

Kedai makan tempat yang paling susah nak buat ke[utusan utk gi makan. sebab tak tahu rasasedap ke tidak. tang solat tu, memang kena jaga baru Allah pun jaga rezeki kita.. kan kak?

lieyalatif said...

selalu jugak jadi mcm akak..dah separuh jalan teringat api di dapur....nak patah balik kang buang masa...tapi demi keselamatan gigihkan jugak la...rupenye mmg api dah padam...aduh....

sedap tak sedap yg pasti kite tetap kene bayar ....abiskan laa jugak..kalo tak kerugian atas kite kak....

Kamsiah yusoff said...

saya pun mcm tu jugak..dah tutup pintu..dah kunci pintu..rasa was2 iron dah tutup ke belum...biasanya iron byg buat saya rasa was2..

Nieyla Nadia said...

Nieyl pun kdg² pun cmtu jugak...
that y..nieyl akan tinggalkan kunci 1 dekat rumah kakak..
Incase rasa was²,minta tolong dia tengokkan...
itupun sebab rumah kakak sebelah rumah..
klu tak,memang patah balik... :)

Zaitun said...

Perasaan yang ada pada kak Zai juga terutamanya bab mengunci pintu. Selalu was was walaupun hubby dah bagi jaminan sudah dikunci dengan betul.
Begitulah manusia kakzakie kadang2 terlalai dek leka dengan urusan dunia.

Malinda said...

penah terjadi kat sy gak dulu...masa tu sy join group masak...dah setengah jam huha2 kat kelas sy cm terkenang yg tadi sy ada jerang air satu cerek...dah tutup ke belom??? laju2 balik...nasib baik kelas x jauh dari rumah...buka je pintu terus terjah dapo...T___T memang blom tutup api...Ya Allah mengucap panjang sy di buatnye...air dah kering tinggal setenagh cerek je kak...Syukur Allah masih nak selamatkan rumah tempat kami berlindung :')

kakrose said...

Ky selalu was2 pasal stereka..dah tutup kebelum. Pernah sekali berpatah balik gara2 streka belum tutup. sejak beli streka yg automatik off sendiri..baru rasa leva..

norhidana said...

biasa kene gk kak... klau dulu time nk kuar mak msti tanya soalan gtu, sejak kite dh jd mak kite lak tanya soalan mcm tu kt edy kalu nk kuar pi mana2 kih2...

Unknown said...

Salam Bakyu

Wes pak tengahari iki.....ngeleh delok gambar seng di post...
wes muni weteng ku iki...

raihanah said...

saya selalu waswas pasal kunci kereta tak lepas parking. Tapi sebenarnya ini semua sebab memori kak. Sejak amik bcomplex memang takde dah.

Warisan Petani said...

Xnak cerita pasal was-was.
Cerita pasal makanan tu, semuanya menggoda.

Nadhie Wueen said...

saye pun penah kena. da jalan jauh2 dari tempat parking dok terpikir da lock ke belom kereta ni :'D btw tu la tentang solat tu even bz mana tetap kena utamakan sgt2. huhu

Aziela said...

Masjid di seberang jalan tersergam,namun buat2 x nampak. Apatah lagi kalau surau kecil yang tersorok, lagilah kukuh alasan itk skip. Na'uzubillah. Nak memperkasakan generasi mengukuhkan solat, kena bermula dari rumah. Tapi kalau rumah tu memang toada tiang solat..masyarakat pula lah ambil peluang utk berdakwah kan kak... Moga kita semua diberikan kekuatan untuk berdakwah dalam hikmah. Amiiin.

Oh yer, baru saya perasan. Saya pun rasa mcm tak complete kalau makan tanpa ada sayuran. Lagi mengada2, saya nak.yg kaler hijau. Kalau x ada, rasa mcm akan hinggap penyakit pula. Apa daaa saya...hahaha

cahayahidupku.blogspot.my said...

Saya pun selalu juga ada rasa was-was tang tutup api dapur tu kakzakie..
Selalunya lepas tutup pintu rumah tu..
Jadi tak terus was-was semasa memandu..
Buka balik pintu rumah dan tengok segalanya termasuk iron tu hihihi..

Ye la kak.. kita semakin dikejar dan mengejar waktu kan..
Semakin cepat berlalu semakin leka kita ni kan..
Semoga kita terus menjaga waktu agar tidak sia-sia..
Hendaknya waktu solat kan..

Teringat saya ceramah ustaz Ahmad Dusuki di radio Ikim tu..
Kita bila dah meninggal dunia tu bila dah tersedar umpama kita baru sedar dari tidur.. masa tu baru teringat apa yg telah kita lakukan..
Dan yg paling kita rugi apa bila di akhirat kita kosong..
Bila ditanya.. amalan anda kosong kerana amalan anda tidak diterima ..
masa tu kita dah tak berguna utk menyesal..
Jadi kena lah peruntukan masa yg ada ni sebaiknya ye kak..

Itu lah kegusaran didalam hati saya..
Mana tahu amalan tidak diterima..
Pastu kat sana kosong huhuhu :(
Ya Allah semoga terus diberi bimbingan dan petunjuk ke jalan yg lurus dan segala amalan kita diterima ..

Falsya said...

perasaan was-was tuh rasenye ramai yg mcm tuh kakak..kalau was-was dekat perkara yg bahaya, better patah balik kan kak..sbb takut nnt dh rase was-was dh tp amek perasaan tuh endah xendah..end up menyesal..lg susah kan kakak..

tp somi falsya xde pun perasaan was-was tuh..perasaan was-was yg "isteri aku dh masuk kete belum"..falsya kol baru die sedar yg rupenye die tertinggal falsya kat umah..huwaaaaaaaa..

Dkna Abza said...

dkna pun pernah rasa was-was macam tu.. syaitan kan..

nohas said...

lebih baik beringat sebelum kena tapi masa pula terbuang, saya pun selalu mcm ni..OCD, obsessive compulsive disorder..kita manusia byk kelemahan..

wahida said...

betul tu kak...syaitan selalu nak duga kita...kadang masa kita solat la baru teringat itu ini...teringat belum kunci pagar la, belum tutup api dapur la...adoiiiii...sakit hatiii...

PeRdU cINta said...

Itu yang PC takut..selalu doa minta pada Allah..kalau pun sibuk urusan dunia hangan sampai PC lupa dan lalaikan akhirat..

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Sedap2 menu tu Kak Zakie.
Sesiapa pun pernah melalui situasi was2 yg melibatkan keselamatan tu. Saya pun kdg2 2,3 kali balik ke pintu utk pastikan berkunci dgn betul. Nampaknya kena buat checklist sebelum kluar umah.

Izwa Kamaruddin said...

hmm..bab masjid surau sebelah tu susha nak komen..walhal boleh je take turn kalau nak solat pun.. :(

OKje said...

Dinda pun selalu gitu kanda...tapi dinda selalunya iron...Hish geram betul. Kadang tu mmg yakin dah tutup suisnya tp tulah Syaitan suka betul mengacau.
Mmg likat melekat nampak sup dia tu. Nampak mcm sedap walaupun kata kanda kurang hihi....

Gitulah manusia ye kanda....nikmat yg Allah beri pun belum tentu buat kita bersyukur kepadaNya

maszull said...

assalamualaikum kakzakie...bersyukur selalu dgn nikmat Allah berikan..kekadang kita manusia ini selalu leka dan terlupa...semoga kita dijauhi dr sikap begini...:)

Nor Azimah Ali said...

Takpe kak, lebih baik berjaga2 utk keselamatan, dapat tolak ampaian baju ke bawah bumbung, kalo hujan taklah basah, dan tak kena ludah syaitan. Lagipun bukan was2 dlm ibadah, was2 dlm ibadah tu yg bahaya.

Khairul Bariah said...

Saya juga selalu was2,kdg2 lepas mandi ambil berwuduk, bila keluar bilik air was2 lg sudah berwuduk ke belum.

Bukan org berniaga saja kakzakie, sesiapa pun sama saja. Apa2 pun terletak kepada kekuatan iman masing2.

Nizam.Ariff said...

Was was ni musuh hati....

Qhaifa Nur said...

Sebab tu kan kak sebelum keluar rumah, Nur akan double check..pernah jd was2 peti sejuk tak tutup rapat...nasib baik pergi kejap aja..lps tu dh serik

Terlampau sedap mkn lupa masjid depan mata

jie susanos said...

Alhamdulillah..rezeki kak mkn Best..

Sdp ke kupang tu..

Yaya Mohd said...

tertarik dgn gmbr last tu..
siakap 3 rasa..
lama xmkn..nyum nyum ^,^

Unknown said...

irda pun ada macam tu kak..tp oernah sekali tu hubby yg lupa..dia jerang air guna periuk.kenapa tah.pakai periuk.lepas tu sampai baliklah memang kering kontanh..nasib api perlahan...if not apatah jadi ngan rumah kami..alhamdulilah syukur..kalau ingat seram je rasanya

LYAfrina said...

slalu ada pyakitn was-was ni

menu semua sedap2 kak..

aby said...

salam kz ..
ingat2 lupa tu sindrom umo meningkat ..
satu yg kita tidak diajar tetapi akan merasa atau melalui seiring dengan usia.
nyong pun kerep mentu ngomah mbalek meneh,
rasoney koyo pintu urong dikunci ..

Faaeinz said...

Penyakit was-was ni memang senjata syaitan untuk kita merasa tak yakin dalam buat sesuatu. Terutamanya bila bab ambil wuduk. Tu pun memang selalu juga rasa macam tu.

Makanan yang sentiasa nampak menyelerakan. =)

Mummydearie said...

Biasalah kak pemandangan macam tu. Tengah sedap makan, semua pun lupa. Dunia lupa, akhirat apatahlagi. Saya ni kalau boleh tak nak melangkau waktu solat. Sebab itu suka keluar rumah selepas bersolat di rumah. Walaupun banyak kemudahan, saya rasa kurang selesa. Tapi, kalau dah tak dapat dielakkan, nak kena buat macamana. Takkan nak tinggalkan waktu solat pulak!

Was-was tu selalu berlaku kat saya tapi kalau kuat semangatnya, saya anggap ajelah saya yakin apa yang saya dah buat. Adakalanya, tetap juga tak hilang was-was tu. Itu yang berulang-kalilah dok periksa itu, ini nak bagi pasti betul-betul!