Friday, August 12, 2016

Harapan, doa dan keyakinan

Hari Isnin baru lepas ada salah seorang staff aku mengalami kemalangan jalanraya. Seorang bapa mempunyai dua orang anak tetapi jauh lebih muda dari aku. Sebab itu aku sudah menganggap mereka di bawah ini sebagai adik-adik saja. Sewaktu dia ditimpa kemalangan dan menelefon aku cepat saja kaki aku melangkah turun walaupun ketika itu aku sedang melelapkan mata sementara menanti waktu zuhor. Dia keluar mengambil anaknya di tadika dan balik untuk makan tengahari di rumah, tetapi balik ke tempat kerja dengan keadaan menggigil. Aku lihat ada airmata sudah merembes keluar dari pepupuk mata. Baring di atas kerusi panjang sambil terketar-ketar bercerita bagaimana trailer itu merempuh kereta Kancilnya yang comel. Bergegar dengan anaknya sekali waktu itu berada di dalam kereta. Apa yang dia ngeri membayangkan kalau terjadi sesuatu ke atas anaknya itu yang paling buat dia tidak dapat membuat kerja. Aku tidak sampai hati melihatnya yang berbaring lalu aku gosok-gosok belakangnya (diluar bajunya) minta beristighfar dan sujud syukur tapi dia sudah tidak mampu. Lalu aku biarkan dia berehat kerana azan zuhor sudah berkumandang. Ada staff-staff lain juga menemankan waktu itu.

Selesai solat aku ambil mug dan air masak. Buatlah apa yang aku mampu bagi menghilangkan sedikit rasa gementar/gemuruh pada staff tadi. Dengan masih bertelekung lagi aku suakan kepadanya dan minta dia membaca selawat dan doa ringkas "Allahumma aghnini.... sehingga wajammilna bil'afiah" Minum dan sedikit sapu di mukanya (dia buat sendiri). Kemudian aku suruh dia solat zuhor. 
Air - Inilah mug yang aku gunakan itu.
Selesai solat kelihatan muka sudah sedikit cerah. Wajahnya yang pucat sudah kelihatan balik asal. Walaupun aku tidak pandai tetapi berkat adanya keyakinan dari doa yang aku baca dia kelihatan kembali normal, apatah lagi dia sudah bersolat. Barulah mampu bercerita dari awal hingga akhirnya. Sementara kami semua pun lega melihatnya walau kami tahu dia sedih dengan keadaan keretanya yang remuk. Walaupun pihak trailer itu akan memberi gantirugi dengan membaiki semua kerosakan tetapi untuk sementara waktu ini dia tidak mempunyai kenderaan lain. Sedih.

~~ Keyakinan kena ada ketika berdoa dan berusaha.~~




45 comments:

HeNRieTTa JoSe said...

Ya ALLAH rietta yang baca pown dah terkedu.....wsaunye keadaan sekarang ni...pemandu lori,bas dan trailer plak terpaksa mengejar trip, sebab gaji yang sgt rendah...

idzwa kamaruddin said...

Allah...berdebar saya! Boleh terbayang macam mana takut dan mengigilnya beliau sebab kenangkan anak dalam kete kecik..kancil vs trailer? even wira yang besar sikit dari kancil pun seram kalau nak bayangkan :(

semoga dipermudahkan semua urusan beliau..walaupun dalam keadaan susah tiada kenderaan.

Wa said...

Takutnya kalau jadi apa 2 masa anak-anak ada dalam kereta kan... dugaan ni...bertandang tanpa kita minta...moga kawan akak cepat sembuh

Sue Bee said...

Syukur dia masih selamat walaupun trauma dengan kejadian. Dugaan besar tu.

Julia Johari said...

SubhanaAllah kak...julia baca pun rasa sebak dah ni..huhh trailer besar langgar kancil...mujur la Allah tahan kak...Allah selamatkan mereka...seram juju baca ni...bagus gak menenangkan dia...budaya mcm ni lah kena selalu dipraktikkan

moga kawan kak zakie tak fobia nak bawa kereta...

norhidana miswan said...

Allah kak... kalau jd kt diri kite msti kite pun blh trauma kan...

kadang luka mmg takde tp trauma ketakutan tu yg bt kite blh jd sakit... syukur lah Allah lindungi dia n anak nya...

Nieyl said...

Allah....
Semoga dipermudahkan urusan beliau nanti...

paridah said...

MALANG XBERBAU...KESIAN DIA DGN INSIDEN YG JADIKANNYA TRAUMA N STRESS MUJUR ADA KAKZAKIE N KWN2 YG MAMPU MENENANGKANNYA BERKAT DOA KEPADA-NYA...LA NI KEMALANGAN MUDAH SGT TERJADI WALAU DH MEMANDU HATI2.

Nor Azimah said...

Sape pun gentar berdepan dgn maut kak, walaupun kiranya masih jauh, syukur masih dipanjangkan umur utk kita bertaubat di atas dosa2 kita yg byk

Nor Azimah said...

Sape pun gentar berdepan dgn maut kak, walaupun kiranya masih jauh, syukur masih dipanjangkan umur utk kita bertaubat di atas dosa2 kita yg byk

Cik Yaya said...

MasyaAllah..
hrap semangatnya pulih..yaya yg pernah hmpir eksiden moto
pun rasa berdebar hati time jadi ni kan pula
dorang yg da kne rempuh lori besar..
Alhamdulillah.Allah pnjngkan umur mereka.
hikmah besar kejadian tu..Allahu.

Norhayati Mohd Isa said...

Allahu..
Semoga dia redha dengan ujian ini kan kakzakie...
Itu lah nasib yg kita tidak ketahui..
Semoga doa, usaha dan tawakal kita diterima Allah.

adarnadzmie said...

ya Allah... kesian pada saudari dan anaknya itu... alhamdulillah Allah melindingi mereka walaupun kereta remuk teruk... sedikit sebanyak pertolongan kak zaki berikan dpat memulihkan semangatnya yg terkejut dgn kejadian yg berlaku...

kalau saya pun akan merasakan sebegitu kak... minta di jauhkan dan diperlihara dr kejadian sebegitu...aamiin

nadhie wueen said...

Allahuakhbar... alhamdulillah dia selamat =) moga kita sama2 minta perlindungan Allah agar dijauhkan daripada kejadian2 seperti itu. aminn..

Kamsiah Yusoff said...

saya turut merasainya kak zakie..tentu terkejut,gementar,tak dapat berkata2...

Khairul Bariah said...

alhamdulillah, mujur dia dan anaknya selamat, takde apa-apa. Mujur juga ada kakzakie yg boleh menenangkannya dari taruma tu.

Kasihan juga ye, sementara tak ada kenderaan ni, macam mana nak uruskan anak2nya ke sekolah.

saniah ibrahim said...

Dia trauma tu kakzakie...mujor kakzakie bijak melegakan keadaan dia .Syukur lah dia dan anak selamat.Semoga hari2 yang dilalui tanpa kenderaan kini dipermudahkan hendaknya.

PeRdU cINta said...

SubhanAllah..mesti dia terkejut sangat kak..lagi2 memikirkan anak yang sama2 ada dalam kereta tu...Allahu,syukur Allah lindungi mereka..mereka selamat.Alhamdulillah.

Nafira usof said...

Haih~ Zura pulak yang rasa gigilnye.
semoga dia tabah hadapi ujian ini.
semoga Allah gantikan dia dengan yang lebih baik.. amin~

hainom OKje said...

Mau tak menggigil ye kanda, trailer langgar kereta dia, kalau kita berada ditempat dia harus cenggitu jugak tu. Alhamdulilah... walaupun kereta remuk teruk tp Allah masih beri peluang untuk terus hidup, syukur sangat dah tu...

Nampaknya kanda ni ada tokoh jadi dukun ni hihi

Cik Misstree said...

Alhamdulillah, dia dan anaknya selamat

Aziela said...

Simpati dan empati itulah yg mendorong kita membantu selagi daya yg ada kan kak. Alhamdulillah ada kakak. Banyak juga ikhtuar yang kakak boleh buat.... Kalau saya, tak pandai apa2 pun kak. Paling tidak, ayat kursi yang saya selalu guna. Yg penting, yakin dan penyerahan mutlak pada Allah.
Semoga urusannya dipermudahkan. Rezeki Allah pada dia kerana dia dan anaknya selamat. Syukur

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Alhamdulillah anaknya selamat. Ujian yang datang tanpa kita undang. Semoga Allah permudahkan urusannya.

Angah said...

alhamdulillah selamat...

Nooriah Abdullah said...

ya ALLAH
besarnya dugaan yang ALLAH bagi
tentu besar jugak balasannya nanti kalau mampu menghadapinya
smoga ALLAH permudahkan dan ringankan bebannya ameeennn

umi alya said...

Semoga dipermudahkan urusannya, aamiin..

suka suka said...

Aduii.. memang sentap bab accident ni.. pagi tadi otw hantar HS sekolah nampak mak murid satu sekolah terduduk tepi jln baru lepas accident agaknya.. lemah lagi.. ptg ni pun jumpa lagi perempuan muda dipapah.. penunggang motosikal kut.. sabar sabar...

Mazlan Othman said...

Syukur dia selamat.

Irda Wati said...

alhamdulilah dia dan anaknya selamat kak..tp sy salute dia masih masuk ofis lepas kejadian..kasihan dia..kalau irda trus balik nangis kat umah..huhu
.bagus kak ada doa2 yg utk melegakan...irda pun nak hafal lah doa2 ni...:*.(..irda xpandai sangat kak...;(

Irda Wati said...

alhamdulilah dia dan anaknya selamat kak..tp sy salute dia masih masuk ofis lepas kejadian..kasihan dia..kalau irda trus balik nangis kat umah..huhu
.bagus kak ada doa2 yg utk melegakan...irda pun nak hafal lah doa2 ni...:*.(..irda xpandai sangat kak...;(

Irda Garmin said...

aikk..comment dr hp kuar nama lain lak..hehe ni irda kak

Irda Garmin said...

aikk..comment dr hp kuar nama lain lak..hehe ni irda kak

Rosdi Eunos said...

alhamdulillah semuanya selamat.. kuasa Allah...

LYAfrina said...

syukur alhamdulillah... dia selamat..

yelah..terkejut tu.. trauma...

Noriza Abdul Rahman said...

Ya Allah,berderau darah ni bila baca bab eksiden..dah la adik saya pun baru ja eksiden..habis kereta remuk walaupun dia hanya cedera ringan

Normala Saad said...

Alhamdulillah dia selamat.

abuikhwan said...

Assalamualaikum kak, semoga sentiasa di dalam kesihatan yang baik.
Alhamdulillah, dia selamat walaupun keadaan emosinya tidak berapa stabil. Saya yang membacanya pun rasa lain macam. Semoga kita semua sentiasa di dalam peliharaan-Nya...amiinn

aby said...

salam kz ..
alhamdulillah kesemua selamat ..
malang tak berbau ..
moga semangat kwn kz tu pulih mcm biasa dah ..

ZULHILMI TEMPOYAK said...

Innalillah.. semoga semuanya dimudahkan..

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

minggu lepas sy jumpa kancil rempuh lori.. habis bahagian depannya, pemandunya masih di dalam kereta berlumuran darah tapi masih sedar. sampai skrg kancil tu amsih terdampar di tepi jalan.

semoga mereka yg ditimpa musibah dan kehilangan harta benda akan menerima pengganti yg lebih baik.. Amiiinnn.

insan marhaen said...

setiap kita pasti akan menempuh saat saat getir. ianya adalah pemberian dari Allah jua...

Mas said...

Ngeri x terbyg klo dlm situasi tu..alhamdulillah slmt semuanya.

Salam singgah,blogwalking Sunday 14082016

Faarihin Talip said...

Alhamdulillah semua selamat. Semoga traumanya tu hilanglah. Doa memang kekuatan untuk setiap orang mukmin.

Jie Susanos said...

Alhamdulillah tak terjadi apa2 pada mereka..

Mummydearie said...

Syukur alhamdulillah dia dan anaknya tak apa-apa. Ngeri bila membayangkan sebuah kereta kecil seperti kancil dihimpit lori. Tentu dia berasa trauma sangat tu, kak! Mujurlah takda perkara yang lebih buruk terjadi. Semoga kita semua sentiasa dalam lindungan-Nya!