Wednesday, August 10, 2016

Sesegar namanya harumanis


Harumanis - Hubby petik di tempat kerjanya. Mangga harumanis menjadi salah satu lanskap di bangunan CIQ Sultan Abu Bakar. Tiga biji sudah penuh semangkuk besar ini.
Semangkuk - Buatnya sama dengan ayam masak merah dan sup ayam untuk hidangan makan nasi tomato. Biasa semangkuk begini tidak berbaki tetapi dek kenyang makan harumanis di atas ketika makan nasi ini masih berbaki lagi.

~~ Musim harumanis belum habis, durian sudah menyusul di sana-sini.~~


38 comments:

Fazleyatul Aini said...

rambutan dengan manggis pon dah tiba gak
sampai batuk2 makan rambutan hah

Rizziela said...

terliur tgk harum manis.. mmg sedap rasanya kan

Maman Reen said...

Musim buah agaknya.. Hihihi

Raihanah Ahmad said...

sedapnya harumanis tu kakzakie. ish teringin pulaklah

Inani Hazwani said...

Sedapnya harum manis :)

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

harumnya sampai ke mari

hainom OKje said...

Kecur air liur tengok harumanis tu kanda.....
Kiranya makan nasi tomatolah ye kanda semalam ni hihi

Nieyl said...

Bila la nak dapat makan harumanis nie...

HeNRieTTa JoSe said...

yummy...tahun ni belom merasa harum manis.....

nohas said...

harumanis..sedapnya...

paridah said...

sedapnya harummanis...manis sgt tu.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Mmg nampak sedap & manis tu...tp klu beli mmg mahal harganya kan kak

saniah ibrahim said...

Sedapnya...seindah namanya

Qhaifa Nur said...

Semangkuk dpt ya kak...sedapnya Nur tgk

Kayu Manis said...

Nor tbh sibuk plk mengcrepe kak doyan crepe
Hantu doyan pun ada kt rmh..dibah le teww
Harum manih tak leh tolak kakak

norhidana miswan said...

boleh jgk ek kak harumanis di tanam kt tempat lain selain kt perlis je? wahhh baru tau nih

sedap pulak nengok mangga tuh, tp msh bernapsu kt durian lg

Khairul Bariah said...

sedapnya harummanis. Kat Perak memang tak jumpalah orang menjual harummanis ni. Kecuali bila ada orang memberi bolehlah merasa.

QasehnyaRania said...

assalam kakak.
sihat ? lamanya tak ke mari..
harum manis sdap dimakan.
sbb saya kurang suka doyan.mkn gitu2 aje..

dorsett pink said...

saya tak pernah lagi dapat merasa mempelam harumanis.. maybe kalau pergi utara , dapat la kot rezeki tu...

amirah said...

terliur nengok gambar akak ni..lapa!..hehehe

Norhayati Mohd Isa said...

Sedapnya harumanis..
Tahun ni tak dpt rasa lagi..
Di sini durian dah kurang kakzakie..
Skrg langsat.. rambutan dan manggis kak..

♥ aiNa yaZiD ♥ said...

fuh sedap nya harum manis!
alhamdulillah da merasa. durian pun aina da merasa masa blik JB ritu..hihi nikmat kan kak.

PeRdU cINta said...

Owh harumanis...nikmatnya..hihi..
Betul kak durian dah mula ada ni kak..

Mar Mansor said...

aumm,,sedapnya..kecur tau

Nor Azimah said...

Cara kzakie potong mangga sama cam saya potong, hihi.

Nor Azimah said...

Cara kzakie potong mangga sama cam saya potong, hihi.

Nafira usof said...

Salam Kakak~
rinduuuunyeeee nak baca celoteh kakak.
skrg nih mcm x terkejar nak tulis n3. nanti mintak Amzar tolong updatekan.. hehehehe

Zura tak pernah makan mangga harummanis nih. teringin jugak nak rasa. tapi xde geng plak nak joint oder on9. hehehehe

Mazlan Othman said...

Kemecer sampek ngences.

wahida said...

sedapnyaaaaaa harummanis tu kakkkkk....
nakkkkkkkk....

adarnadzmie said...

kecur air liur saya kak tgk harum manis yg dikupas cantik dlm mangkuk...huhuuu

mana nak cari buah mempelam harummanis ni...hahaaa

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Sedapnya. Nampak sedap seperti namanya juga.

che mid said...

Che Mid dan kawan-kawan merancang nak ke Gopeng cuti merdeka nanti untuk makan durian di dusun durian di tepi sungai... hmmm.. tak sabarrrr

Diana Rashid said...

harum manis..jarang orang makan dengan pulut atau buat desert lain sebab harganya mahal jadi kena makan mentah2 gitu je..nak rasa kealian nya..

Puan Kutu said...

S3dao tu harum manis..kt belakang opis sy ni ada 1 pokok..tiap2 kali berbuah memang menjadi tumpuan ramailah

Tgok jelatah ni pun sedap ni..tp kena pantang lagi walaupun dh habis pntg pun.kali ni pantang sungguh tp tak slim jugak.hehe

Puan Kutu said...

S3dao tu harum manis..kt belakang opis sy ni ada 1 pokok..tiap2 kali berbuah memang menjadi tumpuan ramailah

Tgok jelatah ni pun sedap ni..tp kena pantang lagi walaupun dh habis pntg pun.kali ni pantang sungguh tp tak slim jugak.hehe

Jiwa tani said...

Salam bakyuku

wes pernah rasan....memang legi banget
dolan dolan isuk ...monggo mampir
Sarapan kanbek ngblog...

p/s keybord tey kenak Tanah...JiwaTani

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...sedapnya bila tengok mangga tu tapi takut nak mkn sbb skg musim batuk ...:)

Mummydearie said...

Kak, katanya harumanis cuma tumbuh subur di Perlis sahaja? Kat tempat lain pun boleh tanam juga ya?

Tahun ni saya tak merasa harumanis. Asal saya baca cerita aje, dah nak habis musim. Sedih betul!

Musim durian ni sayalah yang paling suka. Sayakan peminat durian tegar. Kalau durian tak bermusim pun takpa, saya suka aje!