Tuesday, August 9, 2016

KWSP - Simpanan Syariah

Aku baru balik dari pejabat KWSP. Boleh tahan ramai yang mahu mendaftar sebagai penabung mengikut prinsip syariah yang baru dilancarkan pendaftarannya semalam. Aku pergi dengan hubby hari ini memandangkan hari ini Singapore cuti sempena national-day negara mereka. Pejabat aku bekerja berkait-rapat dengan Singapore. Bila mereka bercuti pejabat aku pun agak sunyi. Telefon pun jarang berdering.

Brochure - Ini yang diberikan sebaik kami suami-isteri tiba di tingkat 17 Bangunan KWSP JB pagi tadi. 
Isi kandungan - Boleh perhatikan dan baca sebahagian penerangan di sini
Pencarum - Kami tiba jam 7:30 pagi sudah ada yang menanti. Tapi kira bernasib baik kerana jam 8:10 pagi semua staff sudah sedia dengan komputer masing-masing. 

Beratur - Mereka yang datang ketika kerusi sudah penuh beratur menanti giliran masing-masing. Belum pun pukul 8:30 rasa aku sudah beratus yang menanti.

Kaunter - Hubby sedang berurusan. Sungguh aku puji kakitangan KWSP dari dulu hingga kini setiap kali aku berurusan amat jelas budi-pekertinya yang berhemah dan cekap dan cepat. Tidak sampai 5 minit setiap seorang siap semua urusan. Walaupun kaunter ada 9 tetapi dalam masa 5 minit rasa aku boleh berurusan lebih kurang 18 orang.  Syabas buat mereka!
Patuh Syariah - Kepada yang masih belum lagi jangan tunggu lama-lama.
Biarpun ada suara-suara sumbang melalui whatsapp berkaitan simpanan syariah ini tetapi kami tetap menukar sistem simpanan kami secara patuh syariah ini. Sekurang-kurangnya kami sudah mencari jalan penyucian yang sepatutnya dilakukan ke atas simpanan tersebut. "Tabung" aku ini menunggu umur 55 tahun bolehlah dikeluarkan dengan hati yang lega.

~~ Sebagai pemimpin ada tanggungjawab perlu dilaksanakan kerana rakyat tidak ada kemampuan untuk merubah sistem/corak yang lebih Islamik.~~

31 comments:

Khairul Bariah said...

Tahniah kakzakie dan suami dah tukar simpanan kepada patuh syariah. Saya takde simpanan ni, jadi dengar dan baca saja dari kawan2.

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

Alhamdulillah.. bila baca cete kakzakie tentang kelancaran kaunter ni rasa nak pergi cepat2 je.

Inani Hazwani said...

Meang sekarang ramai yang berurusan dengan kwsp. Wah cepat dan pantas betul !

Mazlan Othman said...

Alhamdulllah. Ada sistem yang islamik spt ini.
Saya Xde kwsp.

Nor Azimah said...

Saya bekerja tkde kwsp kak..kalo tak tentu saya pun suka

saniah ibrahim said...

Kat Kulai dah ada pejabat KWSP juga ....agaknya boleh tak buat kat situ ya? Saya ni sungguh pun surirumah pernah juga bekerja satu ketika dulu tapi simpanan ciput lah apatah lagi dah kuarkan untuk pendidikan .Hubby pulak baru lepas ambil yang 55 jadi simpanan masing2 tinggal ciput.

Uncle said...

Baru tengok semalam kat TV waktu Berita...wahhh sambutan amatlah menggalakkan...

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Saya belum tukar lagi. Rasa nak pergi juga. Tengah mengatur masa yang sesuai. Tahniah dah tukar akak.

Mar Mansor said...

ahad ni kena pegi..camne la ramai agaknya kan

idzwa kamaruddin said...

Alhamdulillah..semoga semua terus berkat kan kak ;)

saya skim pencen sebab tu takde kwsp.

paridah said...

Sudah selesai urusan pertukarannya ya...Tahniah beralih ke sistem simmpanan patuh syariah.

aizamia3 said...

Saya tunggu en. suami dapat cuti, pergi sekali nanti.

CikNaa said...

saya belum lagi kak.. semalam pegi buat urusan pengeluaran..skali 100 orang lagi beratur utk patuh syariah tu..hold dlu la sebab dah pukul4.. lega dah akak kan?

Norhayati Mohd Isa said...

Saya pun pergi pagi tadi kakzakie..
Alhamdulillah..
Selesai jihad KWSP kita kearah yg patuh syariah kan kak..

Nur Fannun said...

owh selama ni, tak patut syariah rupanya, ptut la ada yg dah close account kwsp.

sudipVSsenduk said...

akan ke sana jugak... moga dipermudahkan

gadisBunga™ said...

5 minit 18 orang! sangat pantas!

tapi saya pun rasa kwsp antara yang memberikan perkhidmatan paling pantans dibandingkan dengan yang lain. insyaAllah Khamis ni baru nak pergi..

nohas said...

belum lg berkesempatan...In shaa Allah, berusaha utk tukar..ini kali lah..

Kayu Manis said...

Masa nor kerja dulu adalah kak..,ni tunggu en somi nak daftar juga, bz kerja plk...dkt jer kepong katanya tak ramai org...

Nizam.Ariff said...

Saya sudah.tadi....200++ giliran cuma tunggu 1 jam je..di shah alam.

Jiwa tani said...

Salam bakyuku...

owalah walah...orak sempet...urung lungo...
Thanks reminder

Kak Yon said...


ramai juga yg komplen kenapa tak buat secara aoutomatik yg muslim terus tukar ke patuh syirah. muslim yg taknak tukar atau non muslim boleh request.
tak payahlah berebut nak beratur n menganggu urusan harian pelanggan..

Malinda said...

alhamdulillah akak dah pon laksana kan...cam sy ni duit secoet dlm tu patut ke buat gak kak...kikiki...cam malu pulak nak pi...kang diorng senyum2 sumbing tengok duit saya T___T hahaha...

hainom OKje said...

Belum tukar lagi...Entah bilalah nak perginya. Bila petugas baik budi pekerti, kita ni yang berurusan pun rasa seronok kan kanda. Tapi yelah....bukan mudah nak bekerja dikaunter ni mengadap manusia yg bermacam ragam 8 jam sehari...

nurbijen said...

Saya pun belum sempat tukar lagi...
nak tukar jugak...

dorsett pink said...

akak dah buat ye.. tahniah. saya belum buat lagi ni

adarnadzmie said...

ramai yg bersemangat nk tukar ke skim syariah ni kan kak...
nnt nk minta cik suami pergi tukar cepat...

Noriza Abdul Rahman said...

Memang ramai sangat, tapi alhamdulillah syukur dah bertukar. Saya hari tu memang tak snap photo pun,henpon problem,anak2 pula tinggal kat umah..kelam kabut hari tu

Qaseh Vee said...

Insa Allah tukar bulan depan ...

Qaseh Vee said...

Insa Allah tukar bulan depan ...

Mummydearie said...

Saya pun memang nak tukar tapi belum berkesempatan nak pergi lagi. Ada peluang nanti, nak cepat-cepat pergi KWSP dan uruskan mana yang patut. Dah ada pilihan, lebih baiklah kita ambil aje patuh syariah macam ni!