Monday, June 13, 2016

Berjauhan dengan keluarga lagi

Rutin kembali semula ke sekolah adalah saat berpisah lagi untuk sementara dengan anak. Demi kelangsungan kehidupan kena lalui juga. Memandangkan perjalanan dilalui tidak ada highway kenalah kami hantar adik balik sebelum pukul 12:00 tengahari. Singgah sebentar di masjid untuk solat zuhor dan membelikan adik kurma terus masuk asrama. Ke dua-dua kakak membantu mengemaskan katil dan almari adik. Pasangkan cadar, sarung bantal, susun semua makanan dan pakaian adik. Siap semua turun bawah, bersalam-salaman, peluk, cium sayang dan baca doa terus tinggalkan adik dlam lebih kurang jam 3:15 petang itu untuk sementara waktu. Ada masa kami akan datang menjenguk lagi. 

Siap gosok - Semua uniform dan pakaian adik yang sudah siap digosok dari rumah. Masuk kereta semuanya digantung di kanan dan kiri pintu belakang. Kami hantar adik dengan MPV sebab ada dua kakak ikut sama.
Jojo - Sibuk mahu ikut sama ketika semua penghuni sibuk mengemas dia pun mencari peluang keluar rumah menjelajah melihat pokok bunga mama. Bermain sendirian sebab sudah tidak ada kawan.
Telefon / MP3 - Biasa adik bawa ini tetapi kali ini adik hanya membawa telefon saja. Bukan mudah mahu mencari telefon yang tanpa kamera seperti ini. Dua minggu selepas adik tinggal di asrama waktu itu baru papa berjumpa. Itu pun selepas menempah dengan kedai telefon. Sekolah adik membenarkan membawa telefon bimbit yang tidak berkamera. Setiap hujung minggu akan diserahkan kepada murid dan sebelum hari Ahad kembalikan semula kepada warden. 
Pengalaman pertama buat adik berpuasa berjauhan dengan keluarga. Mama berbuka puasa dan bersahur pun masih teringatkan adik. Terkenang tahun lepas walaupun sudah berumur 12 tahun ada masa bila adik kata tidak mahu bersahur mama masih suap lagi di bilik. Tahun ini nampaknya adik benar-benar kena berdikari. Hati seorang mama biasalah mudah benar tersentuh. Makin papa pujuk makin luruh airmata mama ketika mahu berbaring selepas bersahur sementara menanti waktu subuh. Mahu membaca Quran pun bagaikan tidak ada semangat.

~~ Hari ini membaca isu berkaitan harga yang ada 99 sen. Mengapa masih ada sedangkan duit satu sen sudah tidak bernilai dipasaran. ~~


47 comments:

Kakcik Nur said...

Kakcik masih menyuap Sibongsu walau sekadar air minum di waktu bersahur...

Mia Kassim said...

Anak bongsu mmg sangat manja .. hehe tapi kali ni adik kena berdikarilah nampaknya 😊

babYpose said...

Assalamualaikum, pasti sedih berjauhan drngan adik. Tahun lepas suap dalam bilik, tahun ni terpaksa la adik bersahur bersama kawan, moga kawan adik memberi semangat untuk adik. InshaAllah dipermudahkan cuma waktu sahur sunyinya lain kan.. dah rindu, sunyi suasana subuh lagi, ternangis la mama..handphone macam tu bateri tahan lama :)

Norhayati Mohd Isa said...

Saya pun masih menyuap nabil ketika sahur..
Bila buka tahu pula laju menyuap hahaha..

Kenalah adik belajar berdikari nampaknya..
Mamanya yg tak keruan hati ye kak..
InsyaAllah boleh dia menyesuaikan diri tu..

Betul tu kak..
apa lagi mereka hendak letak 99 sen lagi..
sedangkan dibundar jadi RM1 kita kena membayar..
Mungkin strategi penjual kak..
Bila di letak harga RM2.99..
Orang menyangka masih lagi RM2..
tengok nombor didepan tu..
Pada hal bila membayar kena RM3.00 kan..

Puan Wawa said...

Anak bongsu, pastinya banyak yang bermain difikiran. tambah2 hidup berjauhan. takpe, adik pasti dapat berdikari bersama kawan2..

PeRdU cINta said...

Assalammualaikum kak...pengalaman baru untuk adik kan kak..moga hidup dengan kawan kawan menambah ilmu kendiri buat adik...in sya Allah..doa akak yang tidak putus menjadi tulang belakang untuk adik.amin...adik keluarga barunya kawan kawan..Jojo pula menumpang kasih pada keluarga akak setelah adik beradiknya tiada...kasih sayang kak reen,kak meen dan adik moga buat Jojo gembira.

nohas said...

lagi 3 minggu, kembali semula..

sian Jojo membawa diri...

Raihanah Ahmad said...

assalamualaikum kakzakie. boleh rasa kesedihan kak. adik berjauhan sekejap je untuk pengalaman hidupnya kak. Kak doakan dia banyak2 ya.

Lynn Hamzah said...

sayu jer hati kan kak bila berpisah dengan anak nie...kita anak kecik kecik lagi...nanti dah besar mungkin terjadi juga citer macam akak...huhuhuh...

Malinda said...

sayang nye seorang emak...saya tumpang sedih la pulak...kikiki...gitu la kak lagi adik anak bongsu dan umur nye tak la beso mana bila kene berdikari sendiri...tapi inshaa Allah adik mesti ok2 je tu kat asrama...saya ni nasib la kak long dekat je kalau tak..tak tahu la mesti meleleh2 gak air mata gamaknye

Angah said...

begitulah kasih seorang ibu...

UmmuAidan-Arissa said...

oh..nampaknya bukan aidan sorang yg nak disuap ketika bersahur...tp bapaknya yg suap sbb mak kan tegas...hehehe..

tabahkan hati kak..adik semakin pandai berdikari, no worry

adarnadzmie said...

sedih sangat kak... terasa sayu jer baca coretan kak...

tabahkan hati kak... adik insyaallah ok di sana...

Mar Mansor said...

pejam celik pejam celik,,nanti cuti lagi..

Ibu Lala said...

Memang sedih la kak bila anak berjauhan especialy bulan pose ni. Salam ramadan kakak.

εïзmummyHazaεïз said...

sedihnye bila berjauhan mcm ni...

Rindu kak zakie

Myra Jay said...

Fuhh! mau berpeluh jugak la nak iron gitu punya banyak..

Apapun mudah2an adik dapat sesuaikan diri berpuasa jauh dari family.. dan akak jugak tau...

Kayu Manis said...

Mungkin adik tu yg paling kecik tu yg akak sedih sgt ye..time posa mcm ni lagilah ye...doa saja kak..adik boleh tu...

idzwa kamaruddin said...

alahaii sedih nyer kak :( saya pulak rase sebak :(

saniah ibrahim said...

Sedihnya baca luahan seorang ibu ,takpelah kak zakie ...tabahkanlah hati...alah bisa tegal biasa kelak.
Mujur Azim tak memilih ke sana sebab saya pun tak berdaya rindu jika dia balik sebulan sekali.Asrama anak2 yg ada ni balik 2 minggu sekali.

saniah ibrahim said...

Sedihnya baca luahan seorang ibu ,takpelah kak zakie ...tabahkanlah hati...alah bisa tegal biasa kelak.
Mujur Azim tak memilih ke sana sebab saya pun tak berdaya rindu jika dia balik sebulan sekali.Asrama anak2 yg ada ni balik 2 minggu sekali.

Sharifah Nadzarah said...

sedih plak baca..good luck to adik..donwori kak..mcmana kakak duaorgnya boleh berdikari..adik pon boleh..

Nor Azimah said...

Ala, cedihnya mama, dah..dah..takmo cedih2 sgt yea, nnt raya adik blk lagi.
Saya pun sedih juga, terasa sunyi waktu berbuka, tak meriah sbb dua org ank dah blk ke destinasi masing2.
Faham perasaan kzakie tu, yg atas tu jgn amik hati yea, gurau je...senyum...cak😉😉

Mummydearie said...

Anakkan, kak. Memanglah sedih bila berjauhan. Mengenangkan makan, pakainya lagi. Walaupun kita juga nak mereka berdikari, hati ibu ni mana tahan kalau tahu anak kesusahan.

Nor Azimah said...

Ala, cedihnya mama, dah..dah..takmo cedih2 sgt yea, nnt raya adik blk lagi.
Saya pun sedih juga, terasa sunyi waktu berbuka, tak meriah sbb dua org ank dah blk ke destinasi masing2.
Faham perasaan kzakie tu, yg atas tu jgn amik hati yea, gurau je...senyum...cak😉😉

aby said...

salam kz ..
bersabar kejap ..
nanti raya akan bersatu kembali dengan lebih meriah ..
anak sulong ku seng balik seko aus,
dadi tukang masak waeh neng ngomah bulan poso kiyer

Bunda_nora said...

Salam ramadhan KZ... Alhamdulillah, apa pun masih dibenarkan untuk pelajar sekolah adik menggunakan telefon untuk menghubungi keluarga, taklah kita mak ayah ni merasa risau sangat kan...

Yelah dah lama tak nampak syiling 1 sen...

Fazleyatul Aini said...

99 sen baik genapkan je kak ye dak
tapi dulu2, masa zaman blaja. blaja subjek pengurusan perniagaan kat matrik, harga yg belakang dia bernilai sen2 ni mcm 99 sen ke, 49 sen ke, namanya harga psikologi. sbb nampak murah ada sen2 belakang tu

♥ aiNa yaZiD ♥ said...

Hehehe kalau da nama nya anak kan kak.. lain sangat kasih syg ibu ny. Sy pun yg da besar panjang ni pun masih mak suap kan kekadang. =) Hehehe.. Tmpt bermanja yg satu ni kak takde galang ganti.

baju yang bergantung tu... teringat pulak bila nak balik asrama. Mmg akan iron baju sesiap dr rumah. Malas nk rebut iron.. hehehe =) Goodluck adik! Insyaallah adik blh berdikari punya.. =)

Yaya Azura said...

Insya Allah adik cekal dan berdikari.
tapi bila dikenangkan baru 12 tahun, banyak yang adik perlu tempuh tanpa mama..

@na said...

Terkenang balik semasa di asrama...mmg sedih nak2 di bulan puasa...masa tahun pertama rsa sgt perit...tapi dah lama2 tu dah biasa...
kakzakie jgn risau sgt ya..

Inani Hazwani said...

Samalah dengan Nani. Baru ni cuti sekolah meriah aje rumah. Sekarang rindu pulak nak berbuka bersama sama. Tak apa kak, lagi tiga minggu dik balik lagi :)

Mizz ErMa said...

berat mata memandang berat lagi bahu yg memikul..mungkin adik lagi sedih bila terkenangkan mama di rumah..hihi

Dhiera nadhirah said...

Assalamualaikum kak.

lama tak menjengah ke sini. tak sangka adik dah masuk asrama ye. sunyi lah akak berdua dengan suami nanti

Rapunzel Cikilolo said...

huhuhu.

sebut pasal makan bersuap. mas tau, mesti rindu lain macam kan. sebab hehari makan pun mas kena suapkan kalau taknak makan.

takpe kak, untuk kebaikan adik ok.

*lama tak singgah sini.

shalimar yusof said...

Aduuhhh..teringat pula masa mak ayh anta pegi asrama dulu...bru tau ada sekolh benarkn bwk hp tp syrat x berkamera yeaa

zila norazila said...

sedihnya kak baca..dapat bayangkan berpisah dgn anak..

Khairul Bariah said...

Ye lah kak..walau dah biasa berjauhan dgn kakak2, bila kena giliran adik, tetap rasa sedih juga. Pertama kali berjauhan di bln puasa tentulah perasaan emak akan sedih. Takpe mula2 aje, lama2 nti biasalah tu.

aRz MoHa said...

teringat zaman masuk sekolah dan tinggal di asrama...bukan main susah nak lupakan rumah huhu

tapi hidup ini kena berdikari...sebab suatu masa mak dan abah akan pergi jua menghadap ilahi...

benar...akhirnya kedua darinya tiada lagi...baru lah melihat dunia yang sebenar...cabaran dan dugaannya

selamat berpuasa kak sabar ya

aRz MoHa said...

benar 99sen tidak rasional...tetapi hanya untuk menampakkan nilai dihadapan supaya kelihatan murah

hainom OKje said...

Alahai.....sayu dinda dengar, kanda. Dinda faham tu....sabar yeh, nanti hujung minggu kanda pergilah lagi...

Untung adik ada kakak, semua persiapan kakak uruskan.

aryan azra said...

membaca coretan kakzakie ni pun dah terasa kesedihannya..bergenang2 pula airmata, dapat rasa perasaan akak tu, sebab adam pun bersahur saya suapkan, tapi tadi dia minta suap sendiri, haishhh terasa mcm dah besar sgt nih...hati seorang emakkan, InshaAllah adik pandai membawa diri.

Itulahkan tak perlu lagi ada harga 99sen tu, genapkan saja sebab kita bayar pun harga yang dah dibundarkan..hmmm entahlah

norhidana miswan said...

setiap ibu dpt merasai apa yg akak rasa.... perasaan seorang ibu tu lbh kurang sama kan....
walaupun berpisah tak jauh tp rasa teringat2 mcm duk jauh apa ye kak...
yelah si bongsu yg manja tiba2 takde dpn mata... kalau tak dia lah yg ddk bwh ketiak kita ...

adik dh besar, dh pandai berdikari...

*psl isu 99sen tuh mmg peniaga saja nk kelabukan mata pembeli... sedangakn jd rm1 jgk

Emarieys said...

sedihnya kak zakie..tak dapat bayangkan bila ema sendiri hadapi seperti ini..lebih lagi anak yg sulung ni...apapun sekarang masa berlalu dengan pantas sekali.

Aiezza Sue said...

ala kak, bab berpisah pisah ni sedih la baca, anak di perantauan paham sangat la perasaan tu.. huhu

nhhas said...

Sayu pulak statement mama zakie yg last tu... huhuhu

QasehnyaRania said...

assalam kakak.
semoga mama terus bersemangat. berpisah sementara sahaja.memang terasa. tetiba teringat rania. saat ni seronok menyuapnya makan. nanti nanti bagaimana pula. ape pon doa saya semoga kami dipanjangkan usia untuk melihat rania membesar.. aamiin

bagus adik sesiap gosok uniform. senang kerja..
blh buat kja lain pula nanti nya kan.

alahai siannya dkt jojo.kakak kena cri kawan untuknya. sy pon teringin juge nak bela kucing. saje bg rania seronok. rania suka kucing tp sy kureng sikit sbb rimas dgn bebulnya. pulak duduk kuarters gini x di galakkan mmbela kucing.. kalau dibenarkan nak saje angkut sekor dua kucing adik di kmapung nun haa.