Thursday, October 13, 2011

Hantu

Semalam ada bunyi yang menggugat keamanan aku di pejabat. Mahu dikata aku jenis penakut tidak juga - tapi memang ada kalanya kalau ada perasaan takut di rumah, hubby atau anak-anak akan dipanggil sebagai teman. Namun bila di pejabat aku rasa kurang selesa pula jika ada gangguan seperti ini berulang-ulang. Bagai mahu menguji keberanian aku. Radio aku kuatkan tapi kurang selesa bila mahu berkomunikasi di telefon.

Bunyi sekali aku toleh tidak ada bayang. Bunyi lagi aku berdiri mencari apa punca tiada apa yang kelihatan. Aku tunggu sambil dalam debaran membaca segala ayat-ayat yang ada di kepala bagi melawan apa dan siapa gerangan mahu mencabar keberanian aku.

Kenapa nie?

Tak ada apalah...

Habis macam ada tak kena? Awak tak sihat ke?

Aku ceritakan pada yang bertanya. Belum habis aku bercerita bunyi itu datang lagi. Pantas aku halakan jari telunjuk pada yang bertanya.

Ya Tuhan... itu cicaklah. Ekor dia yang buat bagai mengetuk pintu. Hahaha.....

Untuk mempastikannya kami berdua cuba mengintai di balik pintu, betul ada seekor cicak besar. Besar sungguh!! kami berdua melompat - geli bercampur takut. Tetapi seumur hidup aku yang dulu membesar hidup di kampung dan selalu nampak cicak tidak pernah pula ada cicak yang ekornya boleh berbuat begitu. Hairan sungguh....


~~ Kalau kita takut benda remeh pun kita sangkakan hantu. Sebenarnya kita adalah makhluk Allah yang paling mulia berbanding makhluk lain.~~



* conversation aku translate sebab itu kena guna Ya Tuhan - teman aku itu bukan Islam


87 comments:

AIEN NOT ALIEN said...

hahaha..geli hati saya.. cicak rupanya...


biasalah kak..bila takut menguasai diri macam2 yang kita bayangkan...

ikatankasihku said...

cicak....tepanjat gegel..hehehe

PCL n mmD said...

haha , tu cicak nak tengah mengawan la....kat umh PCL susah nak dengar sbb dah kena lastik tiap2 malam jumaat..dpt pahala kt org !

Sharifah Nadzarah said...

Hehehe cicak...sy pun geli kak..tak kiralah kecik ke beso...
tapi klu tak tau cicak suspen gak bunyinyakan?

missbby said...

sabar jelah..tapi saya pun takut dengan cicak la..geli, cicak, katak dan ular..huhu

Norhafiza said...

hahahahaha....kelako la kakZakie..tp No pernah tengok sebesar mengkarung kak..uuuii dasyat..dia tak bertelo dalam almari tp telo dia terlekat kat siling bilik air..masa tu No menyewa 1kedai betul2 tepi semak..cicak jenis apa ntah huhu..

JunAina said...

kak zakie ekor cicak memang kuat, kalau tak takkanlah walaupun dah putus masih boleh bergerak2 lagi...

tapi bunyi mengetuk tu memang betul cicak boleh buat begitu.

Maya Mayana said...

cicak tokek agaknya tu kak..hehe,yana pun kdg2 dgr buyi benda grak2 bwh katil mlm2 entah lipas ntah apa..tp tgok2 tk ade

gram dgn mrk ni...tunggu cuti nanti siasat :)

redza said...

ahaks

Aku Ibu Muda said...

tak suka cicak. GELI.

Zana Adieyza said...

lar, cicak rupanya.. masa kecik dulu selalu kita ditakut-takutkan dgn hantu.. jadinya sampai besar takut hantu.. hihihi

pena rozie said...

ha...ha...ha... kelakar la

bujal X said...

cicak ke biawak? he~~

kasihibu said...

sya pernah tengok cicak besar, eee..geli

kuat jugak cicak tu melibas ye kak

gedek! said...

ni akibat banyak sangan cerita hantu, ni...!

Fara said...

Bsr mane? Sy pnh jumpe cicak sebesar mengkarung. Euuw!

Sy pun pnh ada dlm situasi akak. Bunyi ketuk2 almari. Eiii! Rupanya cicak. Dia ketuk ekornya. Ms tu dia sedang enak menjaman lipas. Pttlah!

ahmad humairi said...

Kali pertama....memang camtu....pasni tentu tak heran lagi.



ps : komen saya pada entri bulan oh bulan rasanya dah di publish....tapi tersalah post kot entah ke mana...akibat buka tetingkap yang bayak kot????haiiiihhh.

IMANSHAH said...

saya jenis suka menyakat, kalau saya sakat akak tentu tak bangun tiga hari tiga malam

Mamamya said...

aduhai kak...t'senyum lia baca n3 kak zakie pagi ni...sbb lia pun kdg2 mcm tu..tambah lagi klu suami OS,ada bunyi pelik sikit di sangkanya bunyi hantu... :) tp skrg lia lbh takut klu bunyi pelik tu dtgnya dari penjenayah..ya! Allah...jauhkan lah kami dr perkara2 yg buruk...amin.

azian said...

ooo...takut ek mama zakie nih...heheheh

noor said...

citer psl hantu ni kan kak kt opis nor bila ambil gbr mmg kluar gbr hantu ...emmm xtaulah btl ke x tp dh nmpk gbr

Cik SHiNJU said...

hehehe...yun pernah dgr bunyi ekor cicak tu hantuk2 ke dinding... :)

PinKy MoMMa said...

hehehe kak memang kadang kadang perasaan seram tu datang tanpa diundang ;p

mama maman said...

siyes takut.. hhheee.. tp jadi kelakar lak.. rupanya cicak eks.. kih..kih

bidadarindu said...

Tokek kot...cuba check balik semula..kalau betul tokek,boleh jadi jutawan tu...

http://bidadarindu.blogspot.com/2010/11/tokek.html

Kakzakie said...

@ Aien: Kakak sungguh tak terfikirkan cicak boleh bunyi macam tu


@ ikatankasihku: Hm... daku tertipu


@ PCL N mmD: Tapi seekor je bila kami tengok PCL


@ Sharifah Nadzarah: Masa tak tahu jantung akak memenglah dug-dag-dug-dag.:)


@ missbby: Dah tahu cicak tak ada bunyi lagi pulak dah


@ Norhafiza: Kalau nampak mungkin geli tu biasalah No. Tapi ini bunyinya macam org ketuk pintu itu yg kakak macam kena mainkan cicak tu


@ JunAina: Ekor dia boleh tumbuh balik kakak tahu tapi mengetuk tu akak tak tak tahu

Eye_nee said...

Dulu Pon saya cuak jugak kak..selalu dgr kat blkang almari..mmg cicak kak...jenis yg bersaiz besar tu...

Kakzakie said...

@ Maya Mayana: Kalau tahu dari awal kakak tak takut Yana.


@ Redza: Hm... kena mainkan cicak kakak redz..


@ Aku Ibu Muda: Kakak pun tak suka


@ Zana Adieyza: Kakak membayangkan benda tak nampak tu hantulah Zana hihi...


@ Pena Rozie: Terkena kakak


@ Bujal X: Cicaklah dik. Makcik memang geli tapi masa tu tak tahu mestilah takut


@ gedek!: Agaknyalah. Tapi kakak jarang tonton tv


@ Fara: Besar dua jari tunjuk kita Fara. Panjang dlm 6-7 inci kot.


@ ahmad humairi: Kalau ada lagi tentulah kakak dah tak tahu cikgu.

p/s: tak apalah cikgu sebelum ini kakak ada masalah sama macam cikgu komen tak boleh masuk dlm kotak komen

Kakzakie said...

@ Imanshah: Nakal cikgu ni.:)


@ Mamamya: Kakak pulak lia kakau hubby OS semua lampu kakak on. Biar terang semua luar/dalam rumah


@ azian: Hmmm... dah tak takut lagi sebab dah tahu cicak


@ noor: Eh... noor buat kakak seram je. Harap tak adalah tempat kakak ni hihi...


@ Pinky Momma: A'ah kan. Lagi kalau kita sendirian


@ mama maman: Kalau tak tahu sungguh kakak memang takut sebab tak terfikir langsung ianya cicak


@ bidadaririndu: Heh... tak ada masa nak check. Kawan kakak tu lelaki tau, bukan perempuan pun lari, apa lagi kakak hihi....


@ Eye_nee: Kakak org kampung tapi tak pernah tahu cicak boleh buat macam tu eye_nee.

MOKCIK AZWA said...

Cicak tokek agaknya..tangkap dijual dapat duit ribu raban hehehe..

zue said...

boleh tahan penakut kakzakie ni...jaga2 nanti yg betul2 hantu dtg :)

munna said...

MUNNA PUN JENIS PENAKUT KAK...KLU DGR JE BUNYI YG PELIK2 SIKIT MULALAH CUAK ...

Santri T.P.I.N.I said...

bukan cicak tokek ke kak? tangkap pastu jual kak...he3 cicak jantan tu kak, nak usik-usik...

eelobor said...

saya dh banyak kali baca cerita & dengar pengalaman orang yang betul2 kena usik (bukan mainan perasaan). saya sukar untuk percaya kerana tidak pernah mengalaminya. tetapi saya nie jenis kategori penakut gak... lebih kurang sama dengan kes cicak tadi... hehehehehe

fiza said...

Hehehehe, cicak rupanya. Tak tau plak cicak bley buat bunyi ngan ekor.

NOOR FATIN said...

bunyi cicak ke tikus ke memang menyeramkan.. hahaha..

Amy Syaquena said...

ketakutan dalam kegelian hehe..amy pun geli gan cicak tapi x de takut mane pun hehehehe....

lieynanilaz said...

bila ketakutan menguasai diri...macam lam kepala..haha..untung dapat tengok cicak besar...:)

lieynanilaz said...

bila ketakutan menguasai diri...macam lam kepala..haha..untung dapat tengok cicak besar...:)

Citarasa Rinduan said...

bila k.zakie tulis entry hantu.. ayu pula rasa takut nak klik

rupanya kita sama2 penakut lah..
bilalah prasaan itu nak hilang ya/

So Shy Lady said...

hihihi ngokngek cicak tuh. buat suspen jo...


hb sy pun pnakut kak, sy takkkk kihkih (cakap besar)

Acik Erna said...

kakzakie..acik pun ada masanya penakut..kalau tinggal sorang la,,

amirah said...

mak oi...besar sgt ke cicaknya kak?

ieja amieja said...

suspen je n3 akk ni..cicak rupanyer..hehehe..ntah2 tu cicak tokek x kak..sesat smpai ofis..

Kakzakie said...

@ Mokcik Azwa: Mananya nak tengok spesis apa. Kawan kaka yg lelaki pun takut apa lagi kakak:)


@ zue: Eh...zue belum kena. Dah kena baru tahu hihi..


@ munna: Apa yg hairan selama ini tak ada pun kenapa tetiba ada pulak dia kan mestilah kakak takut


@ Santri TPINI: Tak kira tokek ke idak santri. Kami dah cha alif but hihi....


@ eelobor: Harap janganlah ada bebetul ee. Kakak kalau tengahari selalu sorang dlm office sebab tak keluar


@ fiza: Kakak pun baru tahu fiza:)

nurazzah8 said...

Salam Kak..apa khabar? lamanya Azzah tak menjenguk ke sini..maaf kak..kesibukan kerja di pejabar dan rumah membuat kan Azzah tak cukup masa nak berblog-walking...

ni pun curi2 sekejap.. balik tghr ke rumah lunch dan kejap lagi nak masuk office semula...

hehehe..gelihati baca..mmg kan kak..kalau perasaan takut menguasai diri...macam2 yg kita bayangkan ...

nabilah_2908 said...

mungkin itu cicak bandar...tu yg lain sikit..hehe.. :)

Kakzakie said...

@ Noor Fatin: Kalau tahu itu cicak/tikus kakak tak takut Fatin


@ Amy Syaquena: Kakak pun sama tak takut kalau dah tahu cicak tapi geli rasanya semua org sama tak?..


@ lieynanilaz: Kepala fikir hantulah apa lagi hihi...


@ Citarasa Rinduan: Itulah iman belum kuat kakak ni Ayu walau dah tahu kita ni makhluk yg paling istimewa tetap nak takut juga


@ So Shy Lady: Kalau kakak tahu cicak kakak tak takut SSL. Geli adalah


@ Acik Erna: Samalah kita. Tapi kadang ok kan.


@ amirah: Memang besar Mira. Kalau dua jari kita dan panjangnya 6" ada tau. Heee....


@ ieja amieja: Entahlah ieja. Tak ada masa kami nak belek dah melompat dua-dua hihi....

Kakzakie said...

@ nurazzah88: Wa'alaikumsaam Azzah. Alhamdulillah baik cuma cerita semalam yg buat kakak gelihati sebab takut yg sepatutnya tak perlu takut. Moga Azzah sihat ye...


@ nabila_2908: Cicak bandar nak takutkan org kampung ye ZN:)

Uncle said...

Salam Kak.
Batu kat sungai pun kalau ditenung lama2 akan jadi gambaran pelik juga...so, jgn dihiraukan perkara2 yang remeh tu...

Kakzakie said...

@ Uncle: Betul uncle lagilah kalau jenis yg pengecut nie. Malulah kakak dengan uncle

azi said...

Kakzakie..
Saya ni kadang-kaang tak takut....kadangkadang jadi penakut sangat....:)

Chik Na said...

cicak ni kadang mmg boleh buat bunyi pelik-pelik... pernah terjadi kat rumah..dah suspen ingat ular rupanya cicak

fuad ansari said...

cicak tu nak berkawan dgn kak zakie kot.... (",)

dhiera said...

cicak pun boleh buat bunyi kuat ea?!

Kakzakie said...

@ azi: Smaalah kakak pun macam tu.


@ Chik Na: Kakak tahu bunyi yg cik-cik-cik biasalah bukan yg ketuk-ketuk pintu nak takutkan org Chik Na.


@ fuad ansari: Teringat zaman rasulullah cicak memang jahat kan dialah yg bunyi bagitahu org Quraisy nabi bersembunyi ddi dalm gua. Nasib baik ada sarang labah-labah menutup gua kan.

Tak nak kakak berkawan dgn cicak..


@ dhiera: Itulah yg diluar jangkaan kan dhiera...

cinnamon.com said...

cicak punya pasal,terupdatelah entry ni ye..terima kasih cicak..dtg lg ye..

Miecyber said...

Cicak itu nak berguraukot..
Hahahahaha..

Kantoi
Taman Negara Package
Travel Online Shopping

Prince Halilintar said...

tak sangka pulak cicak yg buat...klu prince pun cuak...

sahromnasrudin said...

hantu tue menjelma jadi cicako kot, kak..heheheeee

QueeN TerataI said...

sya pun pernah alami situati mcm ni kat rumah... dan En. Hubby kata itu bunyi cicak dan sungguh mmg cicak pun.. hehehe

Abd Razak said...

Assalamualaikum kakzakie..

Jika saya dalam situasi kakak tu, pasti saya cari punca bunyi tu..

sisdee said...

eh now nie cicak memang beso2..kat umah my sil, kat kampung pun sama..beso2 sampaikan ternampk boleh terkejut sgt2...kdg2 boleh ingat cik ti huhuhu

tq sbb sudi singgah di blog saya :)

Ungu Violet said...

duk sowang2 mmg camtuh...padahal xder bende pon..huhu

Zara Bakar said...

eh, memang betul kan ada cicak sbesar mengkarung! ingatkan sy nie xreti beza cicak ke mengkarung! hahaha. pernah trjumpa cicak cmtu, xtakut pun, cuma sbb besar sngt kan, mcm2 la pkr, anak buaya la apa la! hahaha

mamaNoriz said...

hihihi..

sama cam sya kat asrama dulu, cicak besar sampai kami ketakutan sbb takut dia jadi anaconda dan makan kami...hahahah

Kakzakie said...

@ cinnamon.com: Jangan dtg lagi buat kakak takut je...


@ Miecyber: Gurau melampau tu:)

@ Prince Halilintar: Ha... macam tak percaya kan Prince. Tapi ini betul tau


@ shahromnasrudin: Hih... nakal kamu buat kakak takut je:)


@ Queen Teratai: Kalau dan ada experience mesti tak takut dah


@ Abd Razak: Wa'alaukumsalam Ustaz. Kalau tak takut mesti buat macam tu, tapi takut lain dah jadinya mula keluar macam-macam ayat kakak baca hihi...


@ sisdee: Ini kira pengalaman kakalah sisdee


@ Ungu Violet: Apa yg kakak hairan masa ada kawan tak nak pulak dia bunyi. Bila kawan kakak semua pergi makan baru dia nak buat.


@ Zara bakar: Kakak pun kalau taku cicak tak takut tapi masa bunyi dtg kakak tak tahu itu cicak


@ mamaNoriz: Dah ke anakonda pulak Noriz nie. Tak terjangkau dek akal kakak pun hihi...

~aSFaLiZa~ said...

hahahha. kelakar la akak ni

Afzainizam said...

Manusia tu sebaik-baik kejadian dicipta... so kadang kita layan perasaan takut tu ajerrr


terutama kalau sunyi... macam macam yang kita akan dengar

Jom Terjah entry terbaru ??
tip cara mudah bersihkan seat kereta

Kakzakie said...

@ Asfaliza: Bukan kakak yg kelakar dik.. tapi cicak itulah


@ Afzainizam: Hati tak kuat inilah zam. Kalu berani tentu keluar cek apa dan dari mana mesti dah tahu awal-awal tak payah tunggu kawan kakak balik makan baru tahu

-Sara- said...

kasi saspen jelah cite akak nii..hehekkk

Tiramisu Fatiema said...

owh..cicak ek..cicak nak gurau ngan akak tuh...

maya amir said...

saspen jek..heheh..akak keje kat area mana?

dwaty said...

akk jangan.... kat ofice saya org kata ada yang buat kerja malam2... entah betul @ tidak... allahualam..

Totie@Tomy said...

saya paling takot duk kat opis sorg2 tambah lagi bila kerja banyak terpaksa stay back..

Zaitun said...

Kak Zai pun jenis penakut juga,kalau tinggal sorang2 sanggup duduk dalam bilik aje.

cemomoi said...

merayau cari kucing kat sini, geram tul...

LadyBird said...

ingtkan hantu :P .. cicak kat rumah lady pun besar.. tp ayh kata spesis biawak.. tp die duk celah almari pakaian..

CIK JATT said...

berdebar2 saya baca kak zakie. kuss semangat.
cicak besar rupanya. eeeee, saya paling geli ngan binatang nih

ajumohit said...

Betuah punya cicak, bukan tokek ye kak? Boleh jadi kaya klu besar gitu hihi

~izan~ said...

cicak misteri tu hehe,tp kalau izan mmg takot.dok sorg2 bunyi apa2 mesti takot.pdhal kdg2 bunyi angin celah pintu je.huhu

Kakzakie said...

@ Sara: Habis nak cerita macam mana sara hihi...


@ Tiramisu Fatiema: Bukan gurau dik, tapi nak uji kakak


@ Maya Amir: Hihi... di Cemerlang

@ dwaty; Hee... menakutkan aje

@ Totie@Tomy: Ini siang hari Totie. Masa lunch hour

@ Zaitun: Kenapa kita takut pun tak tahu kan Kak Zai

@ Cemomoi: Kucing pun takut agaknya kalau nampak cicak besar sangat


@ LadyBird: Kakak rasa dah lama sangat hidup itu yg dah besar. Eh... entahlah


@ Cik Jatt: Ramai yg geli tapi takut tu tak kan


@ ajumohit: Tak tahulah aju. Kami dah tak pandang lagi. Cicak itu pun takut nampak kakak dgn kawan kakak terus lari


@ izan: Itulah izan bila kita takut apa juga yg bunyi hati dah sangka lain:)

MamaEma said...

betul kata2 akan yg last itu

s a r said...

assalamualaikum akak.

~eheh. mesti akak ni comel mase ternampak cicak besar tu. hee.

betul tu kak. dalam rasa takut dengan sama makhluk Allah kat muka bumi, kita lupa yang makhluk tu ciptaanNya.

aizamia3 said...

cuak gak kalau tinggal sensorang.. tapi bersyukur tak pernah lagi jumpa sesuatu yang tak nampak dengan mata kasar..

Cik Ina Do Do Cheng said...

Assalamulaikum kak zakie,

betul tu kalau perassan takut menyelubungi diri, benda kecik cam tu disangka hantu. gelilah ngan cicak terutama cicak yang gemok, meremang bulu roma kegelian.

Kakzakie said...

@ MamaEma: Ialah tapi takut juga hihi


@ sar: Wa'alaikumsalam sar. Comel ke benda dah kami ca alif but sama macam cicak itu juga


@ aizamia3: Kakak mohon janganlah dipertemukan yg tak nampak dek mata hendaknya. Takut


@ Cik Ina DDC: Wa'alaikumsalam Cik Ina. Org kalau pengecut macam kakak ni memang begitu. Kalau tahu cicak kakak tak takut walau geli tu memanglah..