Friday, October 7, 2011

Kompas, Qiblat dan Tasbih

"Setiap apa yang terjadi pasti ada hikmahnya." Ayat yang selalu dikaitkan dalam kehidupan seharian kita. Apa yang jelas aku amat bersyukur atas kejadian pada malam itu. Lantaran menumpang bersolat di rumahnya (gara-gara aku tidak membawa kunci untuk masuk rumah- sini) aku bersimpati kerana selama ini dia bersolat mengarah salah qiblat. Kedudukan surau dengan rumah kami sebenarnya teramatlah dekat. Tidak menyangka selama ini mereka seisi rumah bersolat mengadap arah yang tidak sepatutnya. Alhamdulillah kini dia telah tahu.

Sekarang musim untuk menunaikan ibadah Haji sudah tiba. Aku rasa ada lebih baiknya andai mahu membeli cenderahati buat saudara-mara atau teman kelak, belilah kompas yang menunjukkan arah qiblat. Harga sebuah kompas dijual amat murah seperti juga tasbih yang merata-rata ada sebaik kita keluar dari Masjidilharam di Mekah atau Masjid Nabawi di Madinah. Namun terpulanglah pada pendapat masing-masing kerana di Malaysia pun kita boleh membelinya. Kalau ke pasaraya Maidin pun banyak kompas menunjuk arah qiblat dijual. Hanya menjadi kebiasaan (akulah tu...) kalau saja-saja membeli rasanya tidak terlintas dalam fikiran. Tetapi sekiranya ada yang memberi pasti ia akan digunakan. Apa yang aku mahu tekankan kerana kompas ini mudah dibawa dan kalau hendak membeli dengan jumlah yang banyak pun ringan. Boleh dimasukkan satu dalam beg tangan kalau mahu melancung kemana-mana. Sayang benar seandainya bersolat dan berwirid menggunakan tasbih tapi arah qiblat tidak betul (wirid tidak wajib mengadap qiblat). Benar kalau kita tidak tahu ianya tidak menjadi kesalahan, tapi kita kenalah ambil tahu.


~~ Nostalgia membeli sejadah yang ada kompas menunjuk arah qiblat mengingatkan aku zip beg terkoyak gara-gara beg tidak dapat menampung jumlah yang dibeli. Nasib baik aku ada karung buatan sendiri siap aku tulis dengan marker pen semua particluars diri di sarung beg. Beg aku masukkan ke dalam karung kain (kelihatan hodoh tapi selamat). Semua itu menggamit rinduku untuk ke bumi anbia' lagi.~~


63 comments:

ikatankasihku said...

guna kompas lebih tepat!

Fara said...

Arwah atok pnh belikan anak cucunya buah tangan termasuk sejadah berkompas. Tapi bila smpi Msia, semua kompasnya tak boleh dipakai. Entah kenapa ya?

Semoga semua jemaah haji di sana selamat menunaikan ibadah dan kembali ke tanahair dgn selamat.

Kakzakie said...

@ ikatankasihku: A'ah sebab itu kalau ada sendiri senang kan...


@ Fara: Masa beli kena lihat satu-satu sebab memang banyak yg dah tak berfungsi sebab stok lama mereka dok jual juga.

Cik Ina Do Do Cheng said...

Assalamulaikum kak zakie,


cik ina dah ketinggalan zaman kot, tak tahu pun sejadah berkompas. cam tu senanglah nak sembahyang kalau tak tahu kat mana kiblatkan.

Sharifah Nadzarah said...

ada hikmah disebalik kejadian tu...
sy takde kompas...tapi ingat nak beli tasbih digital lah kak..senang sket...

Citarasa Rinduan said...

hingga kini sejadah ayu yang atok belikan 20 tahun yang lepas masih cantik dan molek dipakai..

agak sedih dan terkilan bila kak syer ttg kes jiran kak zakie tu..
mujur dia tak melatah

ajumohit said...

gadjet yg penting dlm ibadah wajib kita, syukurla jiran kak zakie tu cpt tersedar..klu tak selamanya salah arahnya

azian said...

akak...
kok boleh salah kiblat....mujur dah betul...
bgtau nurinne, acik yan bg hadiah kl dapat 8A...heheheh
pastu hadiah tu kene amik kat jengka...hehehehhehe

Liza said...

alhamdulillah ye kak..mmg ada hikmah akak tertinggal kunci ari tu..Hanya Dia yg Tahu kan apa yg akan terjadi kan...

Kakzakie said...

@ Cik Ina DDC: Wa'alaikumsalam cik ina. Tapi selalu mudah rosak yg lekat di sejadah dek kena bentang selalu kot. Baik beli yg satu-satu lebih baik...


@ Sahrifah Nadzarah: Carilah yg terbaik SN


@ Citarasa Rinduan: Jiran kakak ok dia dah kenal kami. Anak dia pun panggil kakak mama sebab dia panggil mak dia bonda. Dia tak ada telur kalau emergancy pun boleh minta kakak. Kami baik dan mesra...


@ ajumohit: Alhamdulillah aju, sebab suaminya bekerja di Indonesia. Sesekali saja balik... mungkin tak perasan.


@ azian: Entahlah Yan... kesian kan. Nurienne periksa dlm bilik quarantine sebab demam 2 hari. Doakan dia Yan...


@ Liza: Itulah Liz... kakak pun macam tak sangka. Tapi kalau masa tu husband dia ada pun kakak rasa kakak solat di porch rumah kakak juga dan sampai bila-bila dia tak perasan kan... Hikmah dari Allah Liz...

QueeN TerataI said...

Sya baru je berpindah rumah kak.. dah pasti tak tahu mana arah kiblat dan cara paling senang adalah kompas penunjuk arah Qiblat digunakan.. :)

ibuintan said...

tentu bersyukur sangat jiran kakzakie tu... macam mana mereka tak perasan arah kiblat selama ini


sebelum ini saya juga sering bawa kompas kecil ke mana2 di dalm beg tangan tapi kini dah tercicir masih belum dapat beli ganti...

Prince Halilintar said...

beli sejadah yg siap ade kompas tu pun ok..murah je

Aku Ibu Muda said...

tiba-tiba rasa macam nak beli kompas satu. tak pernah guna kompas sebelum ni :(

~ yus ~ said...

betul tu kak, guna kompas senang..

teringat pengalaman kami masa di UK dulu. Bila ke mana2 mesti bawa kompas tu, senang nak solat dan mencari arah kiblat.

Abd Razak said...

Assalamualaikum...

Begitulah caranya Allah hendak menyelamatkan mereka agar tidak terus-terusan menghadap bukan pada kiblatnya...

Sebaiknya kita perlu ada kompas..

Sekamar Rindu said...

salam..

semua yg terjadi pasti ada hikmah yang tersembunyi..

saya suka entri ni kak.:)

Kakzakie said...

@ Queen Teratai: Beli yg ada bukupanduan sekali Queen jadi ikut saja contonya kalau jarum tunjuk ke no. 80, lihat anak panah yg tunjuk qiblat... senang kan


@ ibuintan: Kakak pun tak pasti ibuintan. Mungkin sebab dia jarang ke surau dan dia pun tidak ada kompas. Tambahan pula suaminya bertugas di Indonesia....


@ Prince halilintar: Betul Prince. Kalau banding baju melayu sepasang sejadah jauh lagi murah kan...


@ Aku Ibu Muda: Belilah wani... masuk dlm handbag, senang...


@ Yus: Bila dah biasa di negara org kena tahu cari jalan nak beribadah kan Yus...


@ Abd Razak: Wa'alaikumslam. Itulah hikmahnya Ustaz. Kakak ingat kakak nak hadiahkan dia satu dlm sedikit masa ni...


@ Sekamar Rindu: Wa'alaikumsalam SR. Kakak dah siang hari itu baru terfikir-fikir tau SR kesian jiran kakak itu kan...

kella said...

memang ada hikmahnya kan...
nasib baik sekarang dah betul arah kiblatnya.. Alhamdulillah...

seronokkan...kak zakie dah pun jejak kaki ke sana... tetap kan sentiasa rinddu kan.. kita belum pernah pergi.. tapi rindu jugak..insyaAllah.. panjang umur sampai la di sana... =)

ILA HonEyBuNNy said...

salam kak....

ila pun selalu bawa kompas ke mana2 ja kak.....sebab mama belikan..kalau travel dah tahu mana arah kiblat....;)

Cikli said...

Rancangan Allah mengatasi segalanya

CT NoArIzAh ArIs said...

Kak sy pun tak pernah terfikir beli kompas untuk tujuan mcm ni...senang gak nak travel nantikan.... terima kasih pasal sudi bagitau kat entry ni.

pB said...

kompas adalah benda wajib ada semasa dalam perjalanan ....


akak , tumpang iklan
boleh ???


ada tak member akak yang tgh cari PUMP MANUAL. pB nak let go pB punya

Brand Event (manual)
Rega : RM150 tak termasuk harga kos penghantaraan.

dwaty said...

sokong.... rumah saya sekrang ni pun gak keliru kiblatnya... mujur ada kompas...

azi said...

Salam Kakzakie..
Kakak..semua apa yang terjadi memang ada hikmahnya...hanya Allah yg.mengetahui..kalau kakak tak tinggal kunci rumah malam tu..mesti jiran kakak sampai sekarang tak tahu arah kiblat yang betul....
Kakak tahu, kedudukan kiblat rumah saya, surau kat ofis dan rumah mentua...satu arah (arah yang sama)..

Zara Bakar said...

pernah jadik kak pada ahli keluarga sy! setaun baru sedar qiblat salah, itu pun bila ayah sy dtg melawat rumah dorang, ayah sy mmg slalu ada kompas dlm beg die. haru kak, selama nie rupanya mereka membelakangkan qiblat yg betul! pengajaran berguna pada kami sekeluarga..

Kakzakie said...

@ kella: Alhamdulillah itulah hikmahnya kella. Kalau boleh menunaikan Haji semasa kita sihat dan kuat. Jangan kejar dunia sja kan kella. Pergilah... kakak doakan...


@ Ila HOnneybunny: Bagus Ila. Sebab kalau di highway pun kadang pondok rehat susah nak tahu qiblat kan... kalau surau tak penuh ok...


@ Cikli: Betul Cikli....


@ CT Norarizah Aris: Belilah CT. Tak mahal mana kalau banding harga handbag kita yg beratus-ratus nie...


@ pB: Betul pB. Nak tumpang iklan ye.. ok no problem silakan. Teman-teman silalah lihat kalau minat sila ke blog pB: -

PROD: PUMP MANUAL
BRAND: EVENT
HARGA: RM150/-

@ dwaty: Mudah bila ada kompas kan...


@ azi: Allah maha mengetahui azi. Kadang kita tak sedar itu semua.

Kakzakie said...

@ Zara Bakar: Alhamdulillah... masa tak tahu memang tak salah, tapi itulah dah ada pengajaran sekarang mesti dah ada kompas kan.

Cikgu Tie said...

Syukurlah kak yer! Kalau tidak tentu mereka masih tak sedar bahawa mereka salah mengadap qiblat. Sesungguhnya setiap kejadian pasti ada hikmahnya.

nabilah_2908 said...

akak dah menunaikan haji yer...alhamdulillah... :)

hmm..menarik juga ye...bagi kompas..biasanya org bagi tasbih..sejadah... ;)

YB said...

salam,

kompas...cadangan yg baik.

makdara TERdiva said...

kalau berpindah2 rumah, kiblat lah yg jadi keutamaan dan selalu gak tersilap..huhu

Maya Mayana said...

suka entry ini kak...sejadah berkompas tu pernah dpt...tp skrg yana tgok kompas nye dh rosak cuma msih digunakan sejadah tu di rumah mama..

next time pergi MYdin nk cari kompas la pulak 2,3..terima kasih atas cdgn yg bernas tu..yelah nk ke mana2 tklah asyik bertanya org je kan...

suka tagline akak entry lepas...Allah perancang hebat,semuanya rahsianya..setiap sesuatu tu ada hikmahnya :)

suri solehah said...

suri pun kira baru masuk rumah ni..nak tengok kiblat mmg takda kompas,,,tapi ada petunjuk arah yang orang sebelum ni buatkan..moga betullah...lepas ni nk kena cari jugaklah...

Kakzakie said...

@ Cikgu Tie: Hikmah Allah beri bila anak kakak kunci rumah cikgu...


@ nabila_2908: Alhamdulillah ZN kakak pergi 2008 lepas. Pergilah sebelum usia 40 tahun. Kakak memang hadiah kompas, pen dan sejadah buat teman. Saudara kakak belikan Habaya dan Jubah. Tasbih dah macam satu kemestian tapi murah sangat SR1/- pun ada


@ YB: Bagi Kampas + tasbih pun tak apa kan sebab murah


@ makdara TERdiva: Belilah satu dik...

Cik Ecah said...

memang hikmah kak...

Kakzakie said...

@ Maya Mayana: Kompas atas sejadah tu memang mudah rosak Yana. Baik beli yg satu dan ada manual tunjuk setiap negara/negeri. Mudah nak guna dan tak mudah rosak...


@ suri solehah: Ada masa bila matahari tegak di atas kaabah masa itu arah qiblat akan ditentukan. Oleh itu dgn adanya kompas mudah utk kita cari arah yg betul suri...

Kakzakie said...

Cik ecah: Hikmah bila dah berlalu baru tersedar dik...

ct rahani said...

hadiahkan kompas.. gud idea la kak.. x pernah terpikir pun selama ni.. huhu..

wahida said...

nak carik kompas gak la...

Cik SHiNJU said...

Ade hikmah disebalik tido mati Yasmien tu yer..hehehe..

Ade org kata,kompas x bape betul kalau digunakan di tmpt yg byk logam mcm dlm umah kan?

rATu kEBaYA said...

sekarang kat henpon pun dah ada kemudahan untuk tgk kiblat.

tulah kak setiap kejadian tu ada hikmahkan.

zue said...

alhamdulillah..kakzakie dah perbetulkan.
mmg amat brguna kompas-giblat ni.

zue masih gunakan tasbih pemberian ayah yg dibelinya di mekah. walaupun ada brmcm2 tasbih tapi takan sama dgn pmberian ayah.

anamizu said...

kompas sgt berguna kan kak?? :)




slm kenal,
cik ana :)

redza said...

bila agaknya sy dpt jd tetamu Allah

Pia said...

"hari tu suami saya ada belikan jam utk saya..hadiah apa ntah..pastu dia belikan dia satu..saya bebel gak sbb dia dah ada..rupanya yg ni lg canggih sbb ada kompas leh tunjuk arah kiblat w/pon kt mana kita berada..pastu ada alarm penunjuk waktu solat ...ooo patutlah...bukan jam biasa2 tu..."

Hanis MY said...

Betul tu kak zakie, kompas sgt berguna bila travel...

ibundo said...

sekarang ada jual counter digital yang disarung pada jari. Harga pun cuma 4 riyal. Bagus untuk dibuat cenderahati.

azieazah said...

Seronok baca pengalaman orang2 yang sudah diberi peluang sampai ke sana...

Acik Erna said...

assallam kakzakie..acik pun sentiasa ada kompas..satu dalam kereta..sebab dulu2 tak semua hotel ada tunjuk arah kiblatkan..

Afida Anuar said...

Betul2 tu kak zakie, penting kompas arah kiblat ni. Macam nak pi travel mana2 pun senang, tak payah la susah2 nak pinjam kat orang.. huhu (macam fida):(

s a r said...

assalamualaikum akak.

p/s- lama rasa tak ke mari. ~baru lepas dari 'kurungan'. eheh.

erm, time belajar dulu ada juga member saya nak tumpang sembahyang kat bilik. tapi time saya pergi toilet. balik aja toilet saya tengok dia dah solat. membelakangkan qiblat. terkjut saya tgok. tapi, dia dah tengah solat, sya biar aja sebab dia tak tahu. lepas hbis, baru saya beri tahu.

betullah akak. kompas penting untuk ke mana2 aja. thanks for sharing akak. :)

aimie amalina said...

betol betol kak
mse smayg kat surau fakulti ari tu pon
nasib member ada kompas
selama ni
owg solat salah arah
huhuhu
dah tawu ni
baruy sume betolkan
huhuu
maceh akak!

Kakzakie said...

@ ct rahani: Boleh juga kalau nak -kan...

@ wahida: Carilah tak mahal pun..

@ cik shinju: Boleh uji dlm rumah setiap posisi untuk dapatkan kesahihannya. Jgn satu tempat shj Yun. kalau ada 3-5 bilik semua kena cek termasuk juga stor-dapur-dsb...


@ ratu kebaya: Dunia dah semakin canggih, terpulang utk kita berusha utk kebaikan ye RK...


@ zue: Syukur alhamdulillah zue...

@ anamizu: Benar sekali...
Terima ksaih sudi berkunjung. Salam disambut dgn gembira sekali:)


@ redza: Insya-Allah kalau ada niat mesti boleh. Nikah dulu lebih baik so lepas itu boleh bawa sekali isteri Redz... jgn tunggu usia kita sentiasa bertambah dik...


@ pia: Bagus hubby Pia sedar itu semua sebagai satu kepentingan dlm kegunaan seharian kita


@ Hanis MY: Hanis di Jepun pun guna juga kan...


@ ibundo: Kakpah barubalik dari sana mesti dah nampak banyak perubahan di sana kan. Semakin maju sekarang...


@ azieazah: Pengalaman indah yg sukar luput di ingatan AA...


@ Acik Erna: Kalau ada kompas masa solat tempat baru tak adalah rasa syak dan waham kan Acik


@ Afida Anuar: Kalau ada org nak dipinjam tak apa juga Fida... masalah kalau tak ada...


@ sar: Wa'alaikumsalam sar.... Bila dah terjadi mesti nampak betapa pentingnya ia kan...


@ aimie amalina: Suaru tak tunjuk arah qiblat ke dik? Hmm... sedih juga tu... Nasib ada yg sedar cepat...

hani@debumelukut said...

yup, kompas gadget penting kalau travel tambah2 kalau ke luar negara.jgn lupa bawak bersama.

Fatin Mraz said...

kompas qiblat dan solat, penting dalam hidup kita sbg muslim.

Kancil 8349 said...

Kancil setuju dengan cadangan kamu...ia amat penting untuk kita sebagai seorang muslim...

Mak Su said...

seelok-eloknya biarlah kita beli kompas siap-siap kan...

tapi elok kakzakie singgah tu :)

LiFe KaMi said...

kompas amat lah penting ,elok dibawa kalau pergi travel kemana2..
salah sorang dari kami pernah kerja kapal..
mmg setiap hari arah kiblat akan berubah2,jadi kompas keperluan utama..

eelobor said...

salam akak, saya dah lama mencari suatu alat penunjuk arah qiblat digital yang menggunakan gps. jika ada maklumat, maklumkan kepada saya yer. ada satu jenis jam tangan casio yang ada penunjuk arah qiblat, tetapi tidak berapa cantik dia punya design. nak guna software kat telefon, tak semua telefon buleh support dengan betul kecuali yang saya pernah jumapa garmin asus a-10 sebab dia mempunyai peranti gps yang boleh dikatakan baik

Kakzakie said...

@ hani@debumelukut: Kalau dah baisa ada dlm handbag tanpa sedar ianya amat berguna


@ Fatin Mraz: Betul Fatin


@ Kancil 8349: Dapat dimanfaatkan

@ Mak Su: Betul Masu sebab sampai satu masa mesti kita nak guna


@ Life Kami: Oh ye.. dlm pelayaran lagilah sewaktu nak mula kena tentukan dulu arah walau setelah itu ketika solat kapal beralih arah...


@ eelobor: Kakak tak guna yg itu ee. Kakak guna yg biasa saja. Digital sekarang memang dah banyak kan. Kakak rasa kena surf on9...

~izan~ said...

akan lagi mudah bila dah ada kemudahan mcm ni..tingga mahu atau tak sahaja gunakan..

ANIM said...

saya pernah alami peristiwa sama dgn kak zakie. terima pelawaan bermalam di rumah seseorang, barulah dia tahu rupanya2nya dia tersalah kiblat selama ini. sedih bila arah qiblat diremehkan.