Thursday, October 20, 2011

Sekolah adik ada panggung wayang...

Semalam balik dari kerja......

Adik: Mama esok mama cuti boleh tak?

Mama: Eh... mana boleh kita dah rancangn cuti minggu depan. (Minggu depan sekolah bercuti seminggu sempena Deepavali)

Adik: Adik nak ajak mama tengok wayang di sekolah. Sekolah adik ada panggung wayang.

Mama: Ha... ada wayang di sekolah adik?

Adik: Kalau mama tak boleh datang adik ajak papa. Rugi mama tak mahu ikut.

Mama: Hmm... kita dah rancang cuti minggu depan, mana boleh mama cuti esok.

Kesudahannya hari ini kedua mama-papa adik tidak dapat pergi kerana tiada pemberitahuan dari awal. Kami merancang untuk bercuti pada 24hb hingga 26hb ini kerana bersempena cuti Deepavali. Sejak dilahirkan hanya sekali mereka aku bawa ke panggung kerana sudah berjanji. Sekadar mahu mereka tahu scenario dalam panggung sahaja. Kini mereka telah tahu cukuplah sekali itu.

Tiket wayang .... ada pop-corn dan air mineral dibekalkan pihak sekolah selama 2 jam menonton. Bayaran dikenakan RM2/- sahaja.



~~ Ada pihak ibu-bapa yang tidak setuju dengan anjuran wayang di sekolah anak aku, tapi buat aku dan hubby asalkan ianya tidak melanggar batas susila rasanya tidak salah pihak sekolah membuat anjuran seperti ini. Pihak sekolah lebih arif dan tahu untuk memilih tajuk yang sesuai untuk anak-anak seusia 7-12 tahun. ~~

68 comments:

kakcik said...

Pastinya wayang yang dipertontonkan itu yang boleh memberi pengajaran kepada anak2. :)

~izan~ said...

menarik aktiviti mcm ni kak... mungkin ada juga dikalangan mereka yg tak pernah masuk panggung,jd dpt pengalaman ala2 panggung pun boleh =)

YB said...

salam kakzakie,

wayang gambar terlalu negatif bagi kita...kena tukar nama kot.

Tempat saya sedang kumpul tanda tangan nak protes kewujudan panggong yg bakal siap. Komuniti hampir semua melayu. Bahaya kpd perkembangan sosial.

azian said...

kak zakie...
sy belum pernah lg bawak muaz g tgok wayang...kesian adik....takpe, dia boleh tgok dgn kawan2 dia kak...hah, next week jom laa g gambang resort....heheheheh.....acik yan pun cuti jugakkkkk.....

NM02 said...

sekolah ai dulu pun ada mcm ni

Tiramisu Fatiema said...

dulu kat sekolah ada jgk macmnie...hiburan buat budak sekolah sekali sekala...huhu..tapi cerita yg tayang kena bersesuaian la...ade moral...

ainnoraini said...

rasenye cerita khas buat kanak2 jerkan...mesti seronok dia org tu..
tapi kat sekolah anak saye tak de pulak...kalau ade mesti dia pun nak jugak pegi...

ikatankasihku said...

jarang ada sekolah buat program mcm ni ..selalunya menjurus lebih kepada melihat tempat2 bersejarah, ni first time dgr program mcm ni anjuran pihak sekolah..

mama ju, said...

Aslkm KZ

Wah seronoknya nak bercuti. Pegi ke mana cuti ni?

~ yus ~ said...

teringat dulu masa kecik2 ada gak tengok wayang kat sekolah..

duduk ramai2 kat atas tikar..hehe

alah kak..minggu depan sekolah cuti seminggu ya!!

Lupa saya, lagilah bertambah angin kuskus ni...huhu(akak baca entri saya nnti mesti tahu)

dhiera said...

dulu kat sekolah saya pun ada buat tayangan. kami tak panggil wayang la. buat dalam library~

MamaEma said...

cerita upin ipin pun baguskan kak

Eye_nee said...

sejak yg sulung tu lahir..saya tidak lagi pernah menjejak kan kaki ke Panggung wayang...namun tidak pula saya menghalang mereka menonton wayang...saya tidak menggalak kan...

Cik Ina Do Do Cheng said...

Assalamulaikum kak zakie


Cikgu tahulah buat yang terbaek tuk anak murid dia. Janganlah sebagai ibubapa kita membantah bila sebut wayang je. tak gitu kak zakie.cian adik, lenkali mama ngan papa adik teman ye.

azi said...

Kakzakie..
saya rasa cikgu mesti tayangkan gambar yg.bersuaian dengan budak2 sekolah...:)

seronoknya kakak nak pegi bercuti...selamat bercuti ye kakak..:)

Maya Mayana said...

yana tk pernah ajak dan bawa mrk ke panggung wayang, encik ayah tk berapa suka...lg pun kat muar ni org kata panggung penuh dgn foreigner,seram nk masuk... so kalau ada aktiviti gini dapatlah yg tk tahu tu merasa jugak :)

sahromnasrudin said...

setuju..serahkan pd pihak sekolah..mereka lebih arif....

maya amir said...

betul tu..pihak sekolah mesti tau ape yg derang buat.. ade faedah ke tidak..serahkan saje pada mereka..:)

Rai said...

kalau tayangannya memberikan manfaat dan pengajaran tak salah rasanya..

missbby said...

mestilah pihak sekolah tayangkan cerita yang menarik, mungkin cerita yang ada pengajaran kan..aktiviti macam ni kan menarik..

suri solehah said...

hehe..sian adik mama takleh ikut...munkin cikgu nak penuh kan aktiviti lepas exam sambil isi duit tabung pibg kot...

suri solehah said...

hehe..sian adik mama takleh ikut...munkin cikgu nak penuh kan aktiviti lepas exam sambil isi duit tabung pibg kot...

LadyBird said...

filemnya mesti yang telah dipilih berdasarkan penerimaan pemikiran kanak2.. :).. bagus..salah satu sistem pembelajaran yang berkesan.. :D...

cheqna said...

asalkan ceritayang ditayangkan menepati had usia anak2..ok la tu

ada pengajaran....

Pia said...

"skolah ank2 saya pon tiap2 thn ada camni bila akhir2 thn dh lps peperiksaan akhir thn tu..sya tk kisah pon...janji budak2 enjoy...cgu pon tahu nak tayang citer apa2..bkn sebarang jer kan.."

aizamia3 said...

pihak sekolah mesti tau cerita yang macam mana sesuai ditonton oleh anak murid mereka.. mesti ada cerita yang memberi pengajaran buat mereka..

sesekali kita bagi peluang dia terlibat dengan xtvt kat sekolah takde salahnya..

psstt: saya belum pernah bawa anak pergi tengok wayang lagi..

cinnamon.com said...

kat sekolah anak saya pun ada ..tapi anak saya tak tgok pun..entah le cerita yg sama je..boring agaknya..panggung yg kat luar tu ada la bawa..sethn sekali je kut..

Sharifah Nadzarah said...

wow bestnya...
mesti ada unsur pengajaran tu...klu tak takkan pihak sekolah buat mcm tu..
tapi kak..seumur hidup sy tak penah tgok wayang...caya tak???..

Mia Liana said...

bagusnya sekolah ini... ibu bapa pun boleh tonton wayang sama2. aktiviti yang menarik.

p/s: terima kasih ya kak. mia baru je nak follow blog ni..

JunAina said...

aktiviti selepas bertungkus lumus menghadapi exam akhir tahun. anak2 tengok wayang cikgu bertungkus lumus periksa kertas exam...

LYAfrina said...

tringat zaman skolah dulu.. pnah gak sesekali ada program buat wayang.. padahal guna slid lcd tu jer.. hehe..

sy lak x pnah bwk lg ank msuk wyg.. sy sndiri pon dh lma x jjk kaki kt wyg tu..last2 b4 kawin dulu.. 5 thn y lps... fuhhh,,, bkurun dah..

Fara said...

Terlalu byk pantang larang boleh menyekat minda pelajar dan buat mereka memberontak.

Sy suka cara sekolah anak akak dlm memberi hiburan sihat pd pelajarnya.

=D

munna said...

CERITA APA YG DITAYANGKAN TU KAK.... DULU MASA SEKOLAH SELALU CIKGU BAGI TGK TV PENDIDIKAN JE

aanie said...

seronoknya ada panggung kat sekolah...hehe...kalau dulu pas exam, cikgu bg tgk video kat sekolah...

miloais said...

biasanya cerita yg sesuai utk budak2...
ok apa..lagi pun budak2 dah habis periksa kan???

ieja amieja said...

kak,sy x pernah lak dgr kat sekolah ada p/wayang..siap ada tiket lg..kalau bilik pratonton tu adalah..

nabilah_2908 said...

kt sekolah sy dulu pun ada..

buka setiap hari khamis lepas sekolah.. 50 sen je..huhu..

tp wayang tu di tayangkan kt bilik tayang la.. :)

tul la kata akak..pasti pihak sekolah tahu jenis2 cerita yg sesuai tuk ditayangkan...tak perlu risau.. :)

PCL n mmD said...

zaman pcl dulu2 pon ada wayang2 ni...haha tu pon masa sambutan hari Merdeka..citer perang lagi U ..tu sbb la pcl suka sangat citer2 perang ni...terpengaruh agaknya...hehe.

Ila said...

bagus gak aktiviti macam ni

kasihibu said...

mungkin ada baiknya
mengisi masa lapang dengan anak di sekolah

WuMing said...

Buat apa nak serious sangat... Ini hanya aktiviti sekolah...

Dulu masa WuMing sekolah rendah pun pernah pi tengok kat sekolah...

Best...

Mamamya said...

t'ingat masa mula2 masuk felda tu ada tayangan gambar secara terbuka kat padang sekolah...nak tgk mmg kene bawa ibu/bapa.... :)

btl tu kak..klu pihak sekolah yg anjurkan mesti tema cerita sesuai dgn umur anak2 yg menonton....

CT NoArIzAh ArIs said...

Kalau pihak sekolah anjurkan mesti yg bersesuain dgn usia mereka takkan nak bagi citer yg tak senonoh lak kan...kekadang kita sebagai ibubapa kena gak berfikiran terbuka dan positif.

gedek! said...

saya ok je idea panggong tu....

nak puaskan semua orang memang tak mampu

Kancil 8349 said...

geram plak Kancil baca sal ibu bapa ndak setuju dengan anjuran macam tu...bukan sembarangan mahu anjur program macam nie kalau tidak minta kelulusan daripada PIBG dan PPD...kalau betul ia tidak bagus, memang ndak diluluskan...lagipun ia satu program yang membuat murid - murid minat datang ke sekolah...selain itu dapat berkenalan dengan ibu bapa dan rakan - rakan anak kita...bila laig..betul kata CT NoArIzAh Aris...kena berfikiran terbuka dan positif

makdara TERdiva said...

sesekali ok tp takut yg sekali tu jadi berkali2 sbb dah rasa seronok :)

aimie amalina said...

weeeee
seronoknyeee
wayang betol2 ke kak
insyaAllah, okeh kan
asal sumenye molek2 je
isi cite pon mesti pihak sekolah dah amik kire =]

♥ manje ♥ said...

assalamualaikum

kita setuju... pihak sekolah lebih arif tentang itu... seronok juga kalau ada aktiviti macamni kat tempat terbuka ~

Daddy Ziyyad said...

Bagi saya, OK apa idea tu....jangan terlalu mengongkong kanak kanak sekarang..mereka boleh capai macam2 tanpa kita sedar..ada internet/TV....at least wayang kat sekolah tu terkawal cerita nya..

ainhany said...

salams akak zakie,

ucu nak tenguk jugak boleh?. sambil makan popcorn..bagus tuh..gerenti habis.

Syabas pada pihak sekolah yg mmbuat aktiviti seperti ini walupun hakikatnya semua rumah dah ade pangung wayang( kata ustaz2)sendiri.

Apapun semuga anak2 faham teknologi diujudkan untuk kemudahan dan keselesaan.

sisdee said...

depends pd citer apa yg ditayangkan..kdg2 tv kat rumah pun tak bagus gak untuk anak2 klu tak dikawal :)

tapi byk mmg pndg negatif pada wayang..sbb syahmi pnah tanya saya betul ke org kata bdosa tgk wayang ibu....saya jawab..wallahualam..kena tanya yg pakar

Acik Erna said...

Assalam kakzakie..acik pun macam tu..tiada halangan bila pihak sekolah yang menganjurkan

SuriHanna said...

Hanna dulu, panggung wayang pun x tau rupanya cemana... skrg kat umah pun boleh nonton wayang.. TV skrg semua dah besar besar...

hakak CNN said...

mesti ceritanyer tak berkisar jauh dari memberi pengajaran..takkan cikgu nak tayang cerita yang bukan-bukan pulakk...


tgk wayang tak salah rasenya tapi kalau buat wayang compom salahhhh...hahahaha

Santri T.P.I.N.I said...

wah...bestnya sekolah mcm ni...saya pun nak jugak kak...dulu2 mana ada mcm ni.

ct rahani said...

setuju dgn akak.. pihak sekolah mesti lg tau kenapa diorang wat perancangan macam tu.. :)

Prince Halilintar said...

mgkn ade pro dan kontranya...tapi klu tayang cite yg dpt memberi motivasi kpd anak2 kite ape salahnya kan..

Afida Anuar said...

Tengok cerita apa kak?

dulu2 takde pun tengok wayang kat sekolah, tengok tv pendidikan ada lah.. ;)

eelobor said...

hehehe...biasalah tu akak bila ada bantahan daripada ibu-bapa kerana masing2 mempunyai pandangan tersendiri. namun, ianya satu opsyen kan? bukan acara wajib yang mesti di sertai oleh semua murid2. oleh yang demikian, bagi ibu-bapa yang tak bersetuju, tidak perlu mengizinkan anak dia menonton wayang di sekolah. itu saja kan?.... bagi saya tak salah selagi tidak melanggar batas susila macam akak cakap

Niena Pengembara Ilahi said...

pasti ada pengajaran buat anak2 tontonan tu kan.. :D

cik pulau said...

sian dia..
tulah, lambat sangat gitau kan..
ehhmm.. mesti best tgk ramai2.
dapat popcorn lagi..wahhh..

Cikli said...

saya pernah beli pop corn masin. memang tak best dan menyesal.

CIK JATT said...

kalau tengok citer yang berfaedah, ok kut.
time saya sekolah asrama dulu, ada gak macam buat wayang. tengok Titanic, hmmmmm

Kakzakie said...

Terima kasih atas komen-komen sahabat atas N3 tersebut: -

Kakcik, izan, YB, NM02, azian, Tiramisu Fatiema, ainnoraini, ikatankasihku, mama ju, Yus, dhiera, mamaEma, Eye_nee, Cik Ina DDC, azi, Maya Mayana, sahromnasrudin, maya amir, Rai, missbby, suri solehah, LadyBird, Cheqna, Pia, aizamia3, cinnamon.com, Sharifah Nadzarah, Mia Liana, JunAina, LYAfrina, Fara, munna, aanie, miloais, ieja amieja, nabila_2908, PCL & mmD, Ila, Kasihibu, WuMing, MamaMya, CT Norarizah, gedek, Kancil 8349, makdara TERdiva, aimie amalina, manje, Daddy Ziyyad, Ainhany, Sisdee, Acik Erna, Suri Hanna, Hakak CNN, Santri TPINI, CT rahani, Prince Halilintar, Afida Anuar, eelobor, niena pengembara Ilahi, Cik Pulau dan Cikli.

Panggung adik sebenarnya adalah dewan yang ditutup dengan kain langsir dan menggunalan slide saja. Semalam balik kak Yasmien beritahu. Ramai ibu yang turut serta kerana tidak bekerja. Anak-anak kakak duduk dua beradiklah dia...

Kakzakie said...

@ Cik Jatt: Ini wayang kanak-kanaklah CJ. Titanic best juga tu...

ILA HonEyBuNNy said...

asalkan cerita wayang itu dapat memberi pengajaran kepada kanak2 ok la kan kak...

murah bayarannya...dapat pop corn lagi..ehhe

tunz said...

cikgu akan pilih citer yg ada unsur baik

Sarah Syazwani said...

hebat sekolah sekarang ni..kalo dlu tgk kt pusat sumber je