Wednesday, October 19, 2011

WW - Dari Arafah ke Muzdalifah

Berpakaian ihram boleh memanjat atas van. Bayangkan....



71 comments:

amirah said...

selamba je bleh baring2 atas tu..huhu..sekali driver tu lipat kang..errr

maya amir said...

hehe.ape pun boleh ye kak..hehe

~izan~ said...

tu la kak..tanpa jahitan.huhu...tp nak buat mcm mana...

eelobor said...

doakan murah rezeki saya agar dapat ke sana nanti

sisdee said...

my mom kata mmg mcm2 jenis org kita dpt jumpa kat sana..semata2 nk beribadat pd Allah...

cheqna said...

hhehehehe...
macam2

Norhafiza said...

hihihihi,,,selagi daya termampu..dorang ni klo bas tinggi tu pun leh panjat naik atas hihihi..

Prince Halilintar said...

semangat utk ke sana sangat tinggi tue..bagus2..

azian said...

kak zakie...
bila la sy nak sampai sini...huhuhu
my hubby cakap tak yah laa jejalan ke mana2...kumpul duit g sini jek....

p/s isnin minggu depan g mana2 tak kak?heheheh

Ati Masrif said...

ni mesti pergi sdn bhd
jimat tu...hehe~

kakcik said...

Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan. :)

sahromnasrudin said...

mereka adalah tetamu Allah...

semoga tiba giliran kita di tahun yang lain pula

Liza said...

ye la kak kan...yg penting ikhlas nk beribadat pada Allah...Insyaallah akan sampai jugak masa kita nnt...Aminnn

WuMing said...

Selamba saja...

ieda said...

demi mengerjakan kewajipan kak .. agaknya kalau kita sanggup tak ?? :))

halila Ibrahim said...

kak .. sy teringin sgt nak ke sana .. bila la agaknya ..teringin sangat .. tp duit tak cukup lagi ...

Daddy Ziyyad said...

Impian kita semua kan kak....utk ke sana...

missbby said...

bilalah rezeki nak ke sana, harap dipermudahkan segalanya..

norhidana said...

demi sbb nk bt ibadah kak,sanggup apa saja tu ek

JunAina said...

itulah perjuangan dan pengorbanan mereka utk menunaikan haji.
rakyt malaysia patut bersyukur, Tabung Haji menyediakan kemudahan terbaik buat semua jemaah...

azi said...

Kakzakie...
Nak seribu daya, tak nak seribu dalik...betul tak ,kakak?

Fara said...

Ini yg dikatakan korban demi kewajipan sbg hamba Allah.

PinKy MoMMa said...

make sure kena pegang kuat kuat ;)
insyaAllah nak buat ibadat ni..Allah beri jalannya..

Santri T.P.I.N.I said...

inilah keajaiban haji..semua org berusaha untuk mengerjakannya walau dengan apa cara sekalipun...haji kerana Allah...

NM02 said...

seksa dan seksi

auchhh!

cinnamon.com said...

Insa-Allah saya akan menyusul nanti...Aminnnn.

My Little Diary said...

buat apa saja asal bole sampai ke tmpt yg dituju...

PCL n mmD said...

mengimpikan ke sana jg secepat mungkin....baring2 atas bas tu cm best je kan..kalau lah kat sini dah kira gempaqq habis tu!!

cemomoi said...

dengo crita orang dari seblah afghanistan/pakistan tu selamba je bawak anak kecil g haji... yang kita ni nak tinggalkan kat ruah pon susah ati

Acik Erna said...

kakzakie..menunjukkan betapa ramainya umat muhammad yang mengerjakan ibadah haji

pena rozie said...

Relax aje tu....

nabilah_2908 said...

ahahaha....tak boleh bayangkan..

tp itu la survival..tul tak kak..?

negara mereka xde agensi yg uruskan jemaah haji..semua buat sendiri...

tak macam kita..semua lengkap tersedia... :) :)

aanie said...

jauh tak jaraknya kak? kesian pulak tgk ni...

Ucu Faridah said...

jihad n zuhud...

@tune® said...

teredu saya...

smoga mendapat haji yg mabrur

bidadarindu said...

"Kami datang memenuhi panggilan-Mu ya Allah. Kami datang memenuhi panggilan-Mu...."
Sayu je tetiba..sbb belum dijemput menjadi tetamuNya...

Mamamya said...

semoga dipanjangkan umur n dimurahkan rezeki utk lia n family sampai ke sana...merasai sendiri pengalaman dr arafah ke muzdalifah......amin

Kakzakie said...

@ amira: Kalau di ssana mereka suka main hon masa driving. Lipat sangat susah sebab kenderaan terlalu banyak


@ maya amir: Pakai ihram tu. Kalau perempuan boleh yg berjahit lelaki mana boleh


@ izan: Itulah dik. Tak berjahit dan angin kuat tau di sana:)


@ eelobor: Insya-allah ee


@ sisdee: Tapi bangsa mereka ini memang serba tak kisah


@ cheqna: Kalau cheqna mesti tutup mata, malu:)


@ Norhafiza: Mereka lasak No. Tak kira yg perempuan mahupun lelaki.


@ Prince Halilintar: Semangat mereka kuat, tenaga pun boleh tahan


@ Azian: Ha.. betul tu, simpan duit, ikut kursus dari sekarang. Pergi sini dulu baru tempat lain


@ Ati Masrif: Kebanyakan mereka memang sdn bhd Ati


@ kakcik: Kental kan semangat mereka kakcik


@ sahromnasrudin: Bila dah pergi mesti rindu utk kesana lagi shah..


@ Liza: Alhamdulillah kakak dah rasa (bukan naik van macam tu tau hihi...) tapi perjalanan dari Arafah ke Muzdalifah (bermalam disana sejenak utk kutip batu dijadikan utk melontar jamrah)


@ WuMing: Driver kat sana ganas tau WuMing. Sikit-sikit break sebab kenderaan rapat-rapat


@ ieda: Kalau jemaah kita rata-rata berdisiplin dan ada petugas yg menjaga


@ halila Ibrahim: Niat kena ada, register kena buat, belajar/kursus kena ikuti, doa mohon dipercepatkan insya-allah Allah maha mendengar

Sekamar Rindu said...

salam..

ini adalah jemaah haji di negara orang..di negara2 spt Afrika dll pengurusan haji tidak secekap Tabung haji di negara kita..:)

munna said...

bilahlah munna akan sampai ke sana...

Kakzakie said...

@ Daddy Ziyyad: Betul tu doc. Bimbang ajal datang dulu sebelum sempat pergi sedangkan benda lain kita dulukan dari yg rukun ke 5 ini


@ missbby: Insya-Allah huda... semua diberi peluang olehNya


@ norhidana: Sekarang dah lebih mudah dan ada LRT. Ini masa kakak pergi dulu


@ JunAina: Betul kita semua ada bas dah sedia tak macam mereka kena sewa berkongsi


@ azi: Betul azi


@ Fara: Pengorbanan mereka nampak depan mata kita Fara


@ Pinky Momma: Kalau nak jatuh pun mereka selamba je PM.


@ Santri TPINI: Jemaah bermacam ragam santi demi menunaikan rukun Islam yg ke 5


@ NM02: Itulah kakak kata ihram pakai tak berjahit, berbalut dgn selehai kain dgn keadaan angin kuat. Bayangkan niez...


@ cinnamon.com: Alhamdulillah. Memang itu kewajipan kita


@ My Little Diary: Kita tengok gayat Rima..


@ PCL & mmD: Mana ada org M'sia berani buat macam mereka PCL. Kalau terselak kain aurat macam mana? Ihram pakai kain sehelai tak berjahit tau. Lain pulak jadinya nanti hihi...


@ cemomoi: Allah jaga harta dan anak-anak kita sewaktu kita di sana insya-allah.


@ Acik Erna: Betul Acik bayangkan berjuta umat masih muat juga buat tawaf dan boleh pulak bergerak. Miracle kan


@ pena rozie: Masa mula nampak kakak pun gelak PR. Tapi bila dah berkali-kalai dan biasa.


@ nabila_2908: Betul kita amat bersyukur segala keperluan kita amat mudah perjalanannya. Mereka semua atas usaha sendiri. Kalau lihat di Jeddah airport pun kita dah nampak gelabahnya mereka


@ aanie: Jauh sangat tu tak tapi masa utk di Muzlaifah kan sepatuh tengah malam limited time, kenderaaan banyak so kena kejar masa sebaik tinggalkan Arafah utk ke sana


@ Ucu Faridah: Kental semangat juang mereka


@ @tune: Itulah salah satu scenario biasa di sana


@ bidadaririndu: Kena ada niat dulu BR. Doa mohon dipercepatkan, insya-allah Allah maha mendengar
"Labbaikallah humma Labbaik"...


@ Mamamya: Insya-Allah. Niat dan usaha mesti ada Lia kerana Allah maha mendengar.

Kakzakie said...

@ Sekamar Rindu: Betul tu. Kita sentiasa ada kakitangan yg menjaga dari awal sampai akhir


@ munna: Insya-Allah munna. Berdoa dan berusaha..

dhiera said...

yg penting dapat menjalankan ibadah~

ct rahani said...

macam2kan kak.. seronoknya dapat pergi ke rumah Allah..

ILA HonEyBuNNy said...

menunaikan ibadah dengan apa saja cara....;-)

gadisBunga said...

cool je bersantai atas van tuh. hihihi~

Azie Azman said...

apa pun sanggup kak kalau nak beribadah :)

Niena Pengembara Ilahi said...

jgn driver tu drift sudah

Queenie said...

"ada aku kesah? janji sampai" - agak nya itulah kata dia hehehee...

Tentang Kita said...

Kerana Allah swt mereka sanggup tempuh segala rintangan klu kita mesti de yg x sanggup

Kancil 8349 said...

nasib negara kita ada syarikat @ badan yang mengurus jemaah haji negara kita...kalau tidak macam tulah jadinya...apapun mereka sudah sampai...kita nie bila lagi mahu menjadi tetamu Allah

wahida said...

mcm2 cara dorang ni kan kak...

che mid said...

Oranga macam tu, janji ada kudrat dah boleh pergi haji.. bagaimana cara tu belakang kira. Kita di Malaysia ni, terlalu berhati-hati dan takut itu ini... sudahnya sampai ke tua asek tak mampu je..

MamaEma said...

penat sangat agaknya tu

mamaNoriz said...

demi apa saja...

kuat semangat tu!

ikatankasihku said...

tanda sayang kepadaNya

So Shy Lady said...

t. nak bygkan uhuhu....
org kulit hitam mmng lasak2 bbanding org kita - kita sopan santun kan, kan
;D

Cikli said...

keselamatan dunia pun kena jaga juga

Afida Anuar said...

macam-macam ragam... macam2 dugaan kat sana....





PS: Ya Allah...jemput aku ya Allah...jemput aku...

anitaare said...

apapun mereka sentiasa bersyukur kerana dapat jugak menjejak kaki ke sana tak kira dalam keadaan apa sekalipun..mudah-mudahan kita akan sampai ke sana..insyaAllah

ibundo said...

perkara biasa bagi diorang...

ckLah said...

Kuat...

ibuintan said...

semangat untuk beribadah , namun keselamatan perlu juga dijaga

Kak Aya said...

mungkin tiada kemudhaan secukupnya disediakan oleh kerajaan mereka.


semoga perjalanan kita dipermudahkanNya satu hari nanti untuk sampai ke Tanah Suci.

CIK JATT said...

kuat betul semangat diorang nih.

tapi kalau angin kuat, kena pegang kuat2 nih:)

Kakzakie said...

@ dhiera: Tapi kalau jemaah kita tak mahulah macam tu dhiera


@ ct rahani: Betul memang seronok


@ Ila HOneyBunny: Kalau kita susila pun nak jaga juga sebab sedang berihram tu


@ gadisBunga: Mereka santai kalau kita mahu gerun


@ Azie Azman: Kadang siap dgn periuk-belanga lagi atas van tau:)


@ Niena Pengembara Ilahi: Tak boleh drift sayang sebab kenderaan banyak tapi break dgn hon tak henti-henti


@ Queenie: Pandai Q agak apa yg tersirat ye hihi...


@ Tentang Kita: Memang kita pun tidak dibenarkan takut mengundang padah


@ Kancil 8349: Perjalanan jemaah kita segalanya dipermudahkan dan teratur cikgu


@ wahid: Ada lagi boleh jalan tau wahida dari Muzdalifah ke Mina


@ Che Mid: Mazhab mereka pun berlaianan dari kita CM. Mereka boleh solat dukung baby lagi


@ MamaEma: Tapi mereka kuat Ema


@ MamaNoriz: A'ah Noriz mereka punya stamina tak boleh tanding kita


@ ikatankasihku: Kewajipan sebagai umat Islam ditunaikan juga


@ So Shy Lady: Betul SSL. Kita pun diajar masa kursus tentang ini semua


@ Cikli: Sebab itu jemaah kita sentiasa di pantau Cikli


@ Afida Anuar: Iman kena kuat dik.
Berdoa dan belajar/kursus dari sekarang dik. Insya-Allah sampai masa dapat.


@ anitaare: Betul tu. Oleh itu jadikan satu motivasi yg kita mesti boleh kerana ini adalah rukun Islam


@ ibundo: A'ah kan kakpah.


@ ckLah: Bertenaga cikgu


@ ibuintan: Kalau jemaah kita tak adalah ibuintan. Tak berani pun


@ Kak Aya: Agaknya ye. Kalau kita setiap kali pergerakan mesti telah ada bas sedia menanti dan pasti setiap kami amat selesa. Nombor bas pun telah diberikan sebelum peri dari satu tempat ke satu tempat

Kakzakie said...

@ Cik Jatt: Angin memang kuat tau CJ. Itu yg kelakar sebab iharm sekadar bertutup kain tak berjahit. Kita nampak pun kena alih pandangan tau. Malu..hihi...

aimie amalina said...

waaaaaaaaaaa
superb la
cm x terbyg cm mne deme pnjat tu...
emmm..

ainhany said...

subhanallah..
bila itu jemputan ALLAH..ALLAH jua yg memudahkannya

hakak CNN said...

hahahaha...eh patut ker gelak..alamak.

Kakzakie said...

@ aimie amalina: Kami takut kian ihram yg terbang mimi


@ ainhany: Insya-Allah sampai masa dapatlah ain. Kena berusaha & berdoa


@ hakak CNN: Tengok gambar dah ketawa, masa kakak nampak live depan mata lagilah kami gelak sebab pakai ihram kan itu yg gelihati:)