Monday, August 13, 2012

Adik buat Biskut Suji Madina

Semalam merupakan satu-satunya hari yang aku rasa agak rehat, seharian tidak keluar rumah. Semua langsir lama siap bercuci dan gantung langsir yang bersih. Cermin dinding siap divarnish baru dan gantung di bilik anak, bersihkan semua gril yang berabuk, bunga-bunga semua sudah bercuci dan susun semula. Tidak ada yang baru - sayang dan jimat. Rehat sebentar kemudahan mula masuk dapur buat biskut kesukaan adik.

Mixed fruits - Dijadikan sebagai inti pada biskut ini. Doh tiga warna digunakan sebagai penyeri.
Tekan di sini - Siap gentel ke tiga-tiga warna doh, masukkan inti, golek atas gula castor dan terap di sini
Susun - Masukkan dalam paper-cup sebelum dibakar. Adik pandai buat sebab sekadar gentel, golek, terap dan susun.
Tudung periuk - Guna saja tudung periuk lagi cepat dan banyak boleh disusun.
Sekarang di dapur rumah telah ada biskut tat nenas, biskut masam manis dan biskut suji ini. Terlanjur berada di dapur semalam juga hari aku memasak sepenuhnya. Masak nasi, sayur lemak labu+kacang panjang, ayam goreng, sayur toufu+cauliflower, sambal belacan dan ulam. Kuih bingka labu (lebihan buat sayur) dan air teh lemon. Ada juga sup kambing cecah dengan roti. Letih di dapur membuat semuanya malas mahu ke bazar.


~Rabu ini anak-anak sudah dibenarkan balik untuk bercuti. Suasana balik kampung kian dirasai.~~


69 comments:

Pokok Manggis Depan Rumah said...

sedap nye..
pandai adik buat biskut.. :-)
yea akak..dah nak raya..
nanti bulan yg mulia ni pun dah nak pergi.. tingkatkan amal,setahun hanya sekali..

Dkna Abza said...

cantiknya..colorful!... dkna just beli jer biskut raya untuk bawak balik kampung..dah lama tak merasa buat biskut raya sendiri :0

inazamri said...

cantik berseri2 biskut tu.pasti sedap

Lya Colours said...

oo ada org panggil biskut suji ye dak. saya pon tak tau. hihi

Huda said...

terernya adik..saya tak buat pun kak, beli je itupun 2 jenis je..

aizamia3 said...

bestnye.. feveret ai biskut suji tu tapi tak pernah lagi nak membuatnya.. ;)

Ibu Lala said...

menariknye kak. pandai adik buat....

azi said...

Salam kakak..
Amboi!!!!rajinnya kakak buat kuih....dan lagi seronok sebab adik tolong...saya tu cadang nak buat 2 jenis kuih aje, yg.lain tu, kuih tunjuk aje....:)

Acik Erna said...

assalamualaikumkakzakie..cantiknya biskut kesukaan adik..warna warni.

kakcik said...

Rajin adik tolong mama. :)

Hujung minggu kakcik, masih lagi bukan untuk berehat. Semalam kakcik masak kari daging + kentang, rendang udang + kacang buncis dan ikan tenggiri masak taucu. Tak terfikir dah nak ambil gambar. :)

~ yus ~ said...

wah! cantik! pandai adik buat, dah boleh di harap semua anak2 kakzakie.

Rapunzeel Cikilolo said...

sedapnye. looks colorful...

Rai said...

meriahnya kak..boleh la kami datang beraya nanti..hihi..

banyak akak memasak semalam..tetiba teruja bila baca teh lemon..ada lemon sebiji dalam peti sejuk.. hoyeh~

eMMe said...

kagum sekejap... saya pun lom tentu leh wat kuih ni.. caya la adik... nampak bakat n minat adik ni.. anak sapa la ni, heheh...

wahida said...

pandainya adik....rajin pulak tu...

Tihara said...

comey biskut ni..time raya mmg ske tgk mcm2 biskut yg dijamu

Hidayah Bach said...

yelah... masuk minggu nih mmg suasana balik kampung dengan mood raya tu mcm kuat pulak..
:)

Kesuma Angsana said...

KA pown suka wat biskut ini mudah & cantik juga hehehe. Senang lah kakzakie dah ada pembantu wat biskut hehehe

nurazzah8 said...

wahhhh..pandai adik...

dah banyak ke buat kuih Raya? rumah saya mmg tak ada buat satu pun..semua tunjuk2 aje...tapi tunjuk2 dgn orang yang kita pernah beli sebelum ini dan dah tahu bgmn rasanya ...kalau tak mesti selalu rasa tertipu dgn rupa paras nya ...rasa hampeh...tak mahu dah beli sebarang-sebarang kat kedai atai supermarket etc...

Azzah8
http://www.nurazzah8.blogspot.com/

Suraya Baharun said...

nampak menarik..warna warni mesti rasanya pun enak..

♥ ROS ♥ said...

Nmpak senang lak nmpak kak buat :) sedapnya biskut suji...

syiela said...

warna warni... nampak sangat menarik..

tahun ni semuanya saya tunjuk kak :)

norhidana said...

sedapnyer kak, rajin akak bt biskut ek, dana mmg tak sempat bt... sume main tunjuk2 je...

YATZAKIE said...

yat pon buat kak...hehe..tp bulat2nye xdela secantik mcm adik punye ni...yat nye katogeri org malasnye..hahaha..tp rasa leh tahan sedap...asben puas hati pon..hihi

amirah said...

rajinnya adik buat kuih...

eelobor said...

kat rumah nie pun semua dah siap susun dalam bekas kat atas meja, tungu masa nak di letak dalam bonet kereta jer ari khamis nie. tapi semuanya jenis "tunjuk" jer.... hihihi

nur anis said...

cantiknya biskut akak..berbunga ros..:)

Cho Zila said...

cantiknyer biskut sujitu... kalerful dan ada bentuk... kesukaan saya gak biskutni..

Knor said...

rumah saya bersawang kak..biskut juga blum beli..semlm pg jln tar..mcm ulat org..alternatif,naik lrt..mudah sgt.

Lia said...

rajinnya buat biskut raya ye.. cantik lak tu.. :)

mama ju, said...

Salam sejahtera KZ

Rajin bebenor KZ ni, pandai buat kuih pulak...mama tak pandai buat biskut, ada2 je tak jadinya...hehe tunjuk2 ke, tapi beli satu dua je.

Rumah pun tak de satu yg berganti, ingat khamis jumaat ni baru nak berkemas ramai2!

zue said...

x pernah rasa kuih ni...kala pul.
tentu sedap.

cheqna said...

secara jujurnya cheqna x de buat pape lagi untuk raya..huhuhu

sis intan said...

Kak, semlm sy pun buat sambal belacan...menambah nasi :))

ros_reeza said...

cantiknya kuih tu.. suka tengok.. mesti sedap ni :)

Qhaifa Nur said...

untung ada anak dara ni...senang sikit kerja kita kan Kakzakie....
cantik juga biskut suji ni bila dah siap.....

Haryati Faizal said...

mak mertua suke buat kuih ni...

BlogS of Hariyanto said...

biskuitnya sungguh ceria dan warna warni...nikmat membayangkannya...sungguh menggoda iman ...ahhayyy :)

Fai CeritaCinta said...

wahhh, rajinnye kak.. siap bercorak ros lagi suji tu... fai memang tak rajin nk buat biskut ni. tlg mak mertua buat sikit2 jer. hehe..

are_lin@yu said...

wahh nampak macam sedap..tak pernah buat lagi ni

~aYu~ said...

colurful wat menarik tuk dimakan. rajinnya wat kuih.

@cu SaYaNg said...

comel nye kuih tu..good idea jadikan bunga rose

Rinna said...

Cantik laa biskut tuh diterap guna acuan gitu.. pandai adik buat.. :)

Kasih Salina said...

salam kak..comelnya biskut tu..pandainya dia mengadun..selamat berbuka puasa buat akak sekeluarga..

noor said...

pandai adik buat biskut tlg mama. pahala di bln ramadhan. wah meriah raya kali ni yer kak

Daddy Ziyyad said...

teringat zaman kecik2 dulu..saya pun sibuk tolong mak buat kuih raya..hehehe

Hanis Azla said...

nampak sedap sgt kuih tu kak dgn warna2nya yg menarik dan menawan.. wah dah tukar gantung langsir raya yer.. saya belum lagi..

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

wah akak dah siap berkemas la kiranya ya..sy ni dr haritu dok berkemas tp x siap jugak..anak-anak kecik lagi x dapat nk bantu lagi hehe..


sy pon mana yg masih elok guna jer..cuci..cat balik nmpk la baru..adala juga beli sikit-sikit brg hiasan


rajin adik buat kuih..acik rina ni ha malas nk buat kuih hehe


salam aidilfitri ye kak..raya nnt jemputla dtg rumah tp minggu kedua la sbb minggu pertama sy balik kampung :)))

izan mama mia said...

comelnya biskut,..bertuah anak2 akak dapat ibu yg pandai masak n rajin...

HeNRieTTa JoSe said...

Pndainye adk buat biskut...xtaw plak rietta acuan tu bkeh buat terap kueh...rietta biasa pkai utk coklat ataw agar agar sj....

Pssss....yeap, moga semua yg dipos selmat smpai...akk punya rietta dh pos minggu lpas.....hrp akk suka...

Ujie said...

Wow..cantik & menarik sgt kuih raya tu!

Saya pun dh siap basuh langsir & pasang semula..takde yg baru pun. smlm mmg projek kemas rumah dgn suami.

Papa Mifz said...

1st time PM tgk biskut tuh...nmpk menarik...warna pun menarik jer...

gadisBunga™ said...

nak rasa boleh? :D

Cikgu Ma said...

saya x buat kue lg kak...

ieda said...

owhhh namanya suji madina .. hurmm 1st time dgr nie kak
saya pernah tgk biskut nie , tapi dengan pelbagai nama ;)

Ainn Hazwany said...

Sedapnyeee !

Marya Yusof said...

As salam Kak,

Comel2 & colourful biskut tu! Tahun ni rumah kami tiada kuih muih... ala kadar je... lgpun xde sapa nak dtg... mungkin buat jamuan sikit raya kedua nnt...itupun buat sekadar yg mampu... Selamat Hari Raya kak... Seronoknye... ;))

Zie said...

wah comey, aa pandai tekan dgn acuan tu cute sikit,
kak zie dulu2 bakar kueh guna tdng periuk jugak, la duk umah sendiri, periuk mcm tu dah tak ada, periuk la semua berudung kaca huhu....
rindu zaman anak dara memang selalu buat kueh sendiri...

Kakzakie said...

Kalau diikutkan biasanya anak perempuanlah (sebab anak kakak semua perempuan), tika usia 2-4 tahun suka main doh terap sana-sini, masuk 5-6 tahun suka melihat dan tolong merasa setiap kali bakar, bila dah 7-10 tahun suka membantu, tengok-tengok lama-lama dia akan buat sama. Sekali-dua buat mungkin saiz tak sama tapi bila dah masuk 5-6 kali oklah juga.

Terima kasih buat semua yg memberikan komen:-

Pokok Manggis DR, Dkna Abza, inazamri, Lya Colours, Huda, aizamaia3, Ibu Lala, azi, Acik erna, Kakcik (masak taucu kakak suka kakcik), Yus, Rapunzeel Cikilolo, Rai (tak banyak Rai semua sikit-sikit sebab yg nak makan hanya 4 org), Emme, wahida, Tihara, Hidayah Bach, Kesuma Angsna, Nurazah8 (kalau tempah dgn org yg biasa buat kuih memang sedap Azah), Suraya baharun, Ros, Syeila, norhidana, Yatzakie, amirah (adik tolong aje - buat doh adik tak pandailah lagi amie), eelobor, nur anis, Cho Zila, Knor, Lia, Mama ju, Zue, cheqna, sis intan, ros-reeza, Qhaifa Nur, Haryati Faizal, Blogs of Hariyanto, Fai Ceritacinta, are_linayu, Ayu, Acu Sayang Rinna, Kasih Salina, Noor, Daddy Ziyyad (masa kecik kebanyakan anak-anak memang suka tolong bantu dan kacau juga hihi..), Hanis Azla, Rina Avail (insya-allah kalau ada masa rina), izan mama mia, Henrietta Jose (oh ye ke:), Ujie, Papa Mifz, gadisBunga (datang rumah kuih lain pun boleh rasa), Cikgu Ma, ieda, Ainn Hazwany, Marya Yusof (duduk diperantauan begitulah Marya) dan Zie (kakak pun kalau buat kuih ingat masa belum kawin - sayu rasa kan).

Buat semua terima kasih sekali lagi dari kakak.

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, Kak Zakie... nak resepiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

Irfa said...

oh..mmg ada acuan yer?
saya kueh tunjuk dah byk tahun.huhu

Masya said...

lain dari yg lain pertama kali tgk diacu mcm ni .. mesti sedappkan.. menarik..

IntaNBerliaN said...

wah rajinnya adik... moga alisha pun besar2 nanti rajin tlg sy jugak :-)

Aishah Jahirah said...

kuih tunjuk je macam biasa...nak buat kuih tak berapa nak rajin,tak reti sebenarnya.last2 tkt xmenjadi beli je...hehee

rATu kEBaYA said...

pandai adik buat biskut... walaupun hanya golek2 dan gentel.. sekurang2nya rasa ingin tahu tu ada..

nabilah_2908 said...

pandai adik buat biskut raya.. :)

hmm...hujung minggu lepas pun..sy habiskan masa dok buat kuih raya..

anitadiana said...

cantiknya kak..pakai acuan coklat tu..lain dari lain...

zila norazila said...

akk
lawo pulak pakai acuan coklat tu kak:)..pandai adik:)

bersama kak Es said...

kreatif nya! pakai acuan coklat... mmg bijak :)