Thursday, August 2, 2012

Terasa malu bila merenung kata-kata Mutannabi

 Memetik dari kata-kata Mutannabi:-

Orang yang gagal setelah berusaha
lebih baik daripada mereka
yang tidak pernah mahu berusaha untuk mencuba

sebab itulah

Orang yang tidak pernah mencuba
sebenarnya telah mati berkali-kali
berbanding mereka yang berani mencuba
kalau gagal pun hanya sekali


~~Malu pula bila aku terasa masuk dalam kategori yang telah mati berkali-kali kerana selalu takut untuk mencuba.~~








77 comments:

Pokok Manggis Depan Rumah said...

kene rajin berusaha akak yea.
terima kasih kongi ni..
semanagt sikit nak keje pagi2 puasa :-)

are_lin@yu said...

belum cuba belum tahu ;-)..cuba dulu apa2 pun kan dear ;-)

Yaya Azura aka Naz Azra said...

kena yakin diri dan berani untuk mencuba kan?

Sufia Mahzan said...

Ada sstgh perkara yg saya mmg tak berani mencuba. Cthnya berniaga. Entah apa yg saya tak berani pun saya tak tahu..

❤Kamsiah❤ said...

org putih kata,better late than never..:)

Aishah Jahirah said...

xsemua perkara dlm hidup ni kita berani amek risiko...saya bkn risk taker..hehee

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

adik pun rasa malu.ptg ni kena cuba buat sesuatu yg lama nk buat tu..tq akak syg

@cu SaYaNg said...

sifat tak yakin pada diri sendiri tu lah yg menyebabkan kita tak berani mencuba

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam kak zakie...betul petikan kata2 mutannabi tu.

Kena kuat semangat tuk mencuba berkali2..InsyaAllah,satu hari pasti berjaya.

Suraya Baharun said...

insyaAllah, berusaha diiringi doa pasti berjaya..

Temuk said...

Ada kala, rasa takut kita punyai sebab konkrit, termasuklah risiko yang sudah dikira (calculated risks). Jadi, ada yang kata, tak mengapa takut dalam keadaan begitu. Tapi, wes tuwek ni kakzakie, yang lebih menakutkan bukanlah takut mencuba, tapi malas mencuba.... yang ini tak ada sebab konkritnya.

inazamri said...

mcm terkena gak hihi..mmg ada kalanya takut nk mencuba..takut termalu pun iye dlm sesetgah perkara

Mamamya said...

lia pun kadang2 takut utk mencuba...tp sesekali beranikan diri jer. penah juga dah mencuba tp gagal b'kali2....

org kata "belajar dr kesilapan/kegagalan" klu omputih kata "practices make perfect" ^_____^

Citarasa Rinduan said...

setuju sangat2..

dulu ayu sedih bila gagal..

bila terbaca seperti yang kak zakie syer tu.. baru tahu y gagal bukan penutup segalanya

so.. usaha!!!!!!!!

norhidana said...

mmg betul2 kata2 yg dlm makna nyer...

kite selalunyer dh bt keputusan sebelum berani mencuba...

Rai said...

setuju kak..selalu saya tanamkan dalam diri saya..kalau kita gagal bermaksud kita mencuba sesuatu yg baru..orang yg tak gagal dia tak mencuba benda baru..hari2 dok buat benda yg sama :D

syiela said...

sama situasi dengan saya kak.. telah mati berkali2..

hari ni bersemangat sangat nak mencuba esoknya terus down.. huhuhu

Aien Alien said...

kena selalu usaha bila gagal. sekali gagal bukan bermakna selamanya gagal... :D

pB said...

:( samalah pB

eda_ej said...

huhuhu.. kadang2 eda pon mask dalam kategori itu.. =)

Kesuma Angsana said...

kalau KA mmg akan cuba2 berkali smpai berjaya. Terasa geram & sakit hati juga bila gagal tu. tpi usaha tangga kejayaan kan kak

Hilmirda Daud said...

Amy pun sama.. selalu mcm tu.

kasihibu said...

kira macam mati sebelum masanya lah kan kak
isshh..sya pun ada benda benda yang takut nak mula / nak cuba
sebab takut kecewa terutamanya

eelobor said...

terima kasih kerana saling mengingati & berpesan2

Kunang-Kunang said...

Kerana takut kepada kegagalan saya sangat berhati2 dalam hal yang melibatkan penggunaan duit.

Saya tak nak duit yang saya dapat dengan susah payah hilang kerana ketidak cermatnya saya membuat keputusan.

nur said...

KALAU PERNAH CUBA THEN BERHENTI DI TGH JALAN CAMNE PLAK..

TP MMG SELALU TAKUT MENCUBA JUGA SAYA NI KAK..

Tihara said...

bagus kak entry akak ni.dari pengalaman mmg kita selalu takut nak cuba benda tak biasa buat..tp sekali dah cuba, alhamdulillah baru kita tau kemampuan kita yg sebenar..bila pada mulanya kita rasa susah tp bila dah cuba kadang2 mudah je pun...semuanya atas izin Allah juga :)

mama ju, said...

Salam sejahtera

Mama pun selalu tak berani mencuba...
Lupa nak tanya..daun kaduk tu masak lemak campur dgn apa ya, rasa dia? hehe tak pernah cuba, ada hati nak petik2 kaduk terbiar tu..tkasih.

mama ju, said...

Salam sejahtera

Mama pun selalu tak berani mencuba...
Lupa nak tanya..daun kaduk tu masak lemak campur dgn apa ya, rasa dia? hehe tak pernah cuba, ada hati nak petik2 kaduk terbiar tu..tkasih.

azi said...

Kakak..
saya pun sama macam kakak, selalu tak berani untuk mencuba....

Rinna said...

Biasa laa kak, kita nie kdg2 takut ingin mencuba..sebab takut gagal kan.. :)

Eye_nee said...

sbb apa yer kak...adakah sbb kita memikirkan kegagalan dahulu baru berfikir nak mencuba kan...saya selalu jer begitu...pengecut...

Kazman / Sue said...

pada saya kedua2x jenis tu ada kebaikan dan keburukannya... yang tak berani mencuba memang mati berkali2x tapi tak menangung hutang atau akibat yang banyak... Jadi kita ambil kesederhanaan itu yg lebih baik...

MamaEma said...

betul tu kak...jangan takut untuk mencuba,,sekali jatuh bukan akan jatuh selama-lamanya

~ yus ~ said...

yus pun sama kak, ada kala takut benar nak mencuba..

belum cuba belum tahu, tapi kita selalu buat ramalan sendiri apa yang bakal berlaku sebelum mencuba....

terima kasih atas entri ini, kena mula ubah sikap kan...

BERT said...

saya suke mencuba.. tapi bila mencuba tak berjaya ada pulak rasa putus asa heh heh

amirah said...

amie pun kdng2 begitu jugak kak.. :(

anitadiana said...

kak ita pun suka mcm ne..cuba dulu..jangan mengalah...kalu cuba tapi tak berjaya..sekurang-kurang nya kita dah berusaha..mungkin kena lebih usaha lagi...

ros_reeza said...

ye kak.. dulu, Kadang2 Ros pun takut nak mencuba.. tak ada keyakinan diri.. tp, sekarang Alhamdulillah Ros dah tak macam tu dah :)

MOKCIK AZWA said...

Usaha tangga kejayaan... :)

Acik Erna said...

assalam kakzakie..acik pun ikut rasa malu..insyaallah lepas ni teruskan mencuba

Acik Erna said...
This comment has been removed by the author.
~aYu~ said...

bagus kata-kata ni..
tak cuba tak tau kan..

teratak hati said...

Yg penting usaha..

Cikgu Ma said...

takut kalah sangat pengecut...

nurazzah8 said...

Salam Ramadhan Al-Mubarak Kak ..

hari ni berbuka puasa apa?

Semoga semakin banyak BONUS2 dari Allah SWT yang dapat kita raih sepanjang bulan ini...InsyaAllah

Ya kak..jangan takut mencuba dan berusaha... Jika salah sekurang-kurangnya kita dah cuba, kena cuba dan cuba dan cuba lagi...

nurazzah8
http://nurazzah8.blogspot.com/

Rapunzeel Cikilolo said...

yeah, keep trying!

Ummi Iman said...

Betul. Sekurang2nya bila mencuba kita belajar sesuatu walaupun gagal dalam percubaan tersebut ;)

HeNRieTTa JoSe said...

ada benda kita patut coba..ada benda kita xpatut coba...

PSS...yeap....mr kriss is my beloved...been racing for 15 years now...hehehe....

Alin Marlini said...

betul kak...ALin pun dah mati berkali sb ALin mmg penakut

Daddy Ziyyad said...

betul tu kak...dlm hidup ni, kita tak boleh terlalu berhati hati/tak ambik risiko...risiko itu mmg ujian kehidupan

Werdah said...

Assalamu'alaikum kakZakie

Mudah-mudahan kata-kata ini memotivasikan kita ya.. kena cuba setelah mengkaji strateginya.. betul kan?

Myra Jay said...

Nice entry..

Usaha tangga kejayaan.. Yg penting kena rajin berusaha ;D

ieda said...

gud entry kak
terasa lak diri nie
maluuu kan huhu

Sherwieyna Muzzawer said...

entry yg terbaik. saya pun terasa malu kakzakie,,

ckLah @xiiinam said...

Cuba, dan cuba lagi...

:-)

Sari Yusa Ibrahim said...

caiyuk!! Kak Zakie takut nak cuba apa??? Kalau saya ni jenis gayat, jadi sampai skrg gagal panjat pokok, hehe

LiYa HaNiF :: said...

kak zakie..!! kite pun tumpang rs malu gak... hehehe sbb liya pun kategori dh mati berkali2..

ieja amieja said...

salam kak..
kadang2 sy pun dlm kategori tu jg kak..takut x bertempat..org kata blm cuba blm tau..sesetgh perkara tu mmg lah ada sebab selebihnya takut gagal nnt

QueeN TerataI said...

dlm hidup ni mmg perlu sentiasa mencuba dan berusaha.. sya ni kak jenis kalau nkkan sesuatu sya akan usaha hingga sya berjaya.. sya akan terus cuba dan cuba tp dgn cara yg betul bkn melalui jln yg salah.. :)

Knor said...

biar kita yg menilai kita kak..jgn orang lain yg menilai kita,bila org lain yg menilai kita...teruk sgtlah tu..

zila norazila said...

usaha tangga kejayaan kan kak..apa2 pun mmg kena usaha klu nk sesuatu tu membuahkan hasil..thnks kongsi kak,.

Aliesha Kirana said...

erk trasa jugak. kdg3 sblm berjuang dh menyerah kalah sbb pk mesti xkan menang. huuu!

Haryati Faizal said...

start dr akak tulis entry ni, akak kene berani mencubalah, tak salah kak...klu gagal, try lagi sampai berjaya, kepuasan akan kita rase bl kejayaan tu kita capai.

m.u.l.a.n said...

apa2 pon mmg kita kena berusaha.. tapi kadang tu slow sikit lah (saya lah tu).. lps tu komplen.. (saya jgk tu)..

mama aini said...

assalam KZ..ehem thanks share ni..

Fatin Mraz said...

Haiya alal falah....

Kak zakie... Masih belum terlmbt utk kite berubah kan..

aanie said...

sb tu ada pepatah kata gagal sekali tak bermakna gagal selamanya.....jadi, kena cuba....

tp tu la...nak cuba, tapi takut.....

Nur-nba said...

Jangan cepat berputus asa.. Cuba sehingga berjaya.. :D

Wanieys said...

wani pun kdg2 takut nk mencuba...malu pulak bila dh baca kata2 tu...tp kdg2 wani usaha juga berkali-kali...sekarang ni walau apa pun wani akan berusaha itu yg plg penting...kata2 semangat ni

Nieza said...

menarik n3 akak ni...petikan kata yg menarik juga.tq sharing:)

Kakzakie said...

Bila kita menghadiri sessi motivasi semangat berkobar tapi bila mahu cuba mempraktikkan ada kala bagai ada satu serangan perasaan bimbang menanggung risiko (ini kakak). Merenung ini sebagai memotivasikan diri di bulan ramadhan.

Terima kasih kakak ucapkan segala nasihat, pendapat/pandangan atas N3 kakak ini.

Pokok Manggis DR, are@linayu, Yaya Azura, Sufia Mahzan, Kamsiah, Aishah Jahirah, Lydia Miza, Acu Sayang, Acu Sayang, Suraya Baharun, Temuk (tuwek seng orak sembarangan cikgu, koyok kelopo semakin peket santenne), inazamri, Mamamya, Citarasa Rinduan, norhidana, Rai, Syeila, Aien Alien, pB, eda_ej, Keesuma Angsana, Hilmirda Daud, Kasihibu, eelobor, Kunang-Kunang (itulah yg selalu buat kakak berbelah-bagi Kak Ani), Nur, Tihara, Mama ju (dah buat yg kakak punya cara harapnya), azi, Rinna, Eye_nee, kazman/Sue, Mama Ema, Bert, Yus, amirah, anitadiana, ros-reeza, Mokcik Azwa, Acik Erna, Ayu, Teratak Hati, Cikgu ma, Nurazzah8, Repunzel Cikilolo, Ummi Iman, Henrietta Jose, Alin Marlini, Daddy Ziyyad (tapi itulah yg kakak takut pada risiko yg belum datang), werdah, Myra Jay, ieda,Sherwieyna Muzzawer, ckLah@xiiinam, Sari Yusa Ibrahim, Liya Hanif, ieja amieja, Queen Teratai (bagus queen tak macam kakak yg jenis takut-takut), Knor, zila norazila, Haryati Faizal (boleh berani ke kakak nie yati?), Aliesha Kirana, mulan, mama aini, Fatin Mraz, aanie, Nur_nba, Wanieys dan Nieza.

Buat semua terima kasih sekali lagi.

eMMe said...

salam kak Zakie, sori lambat komen, semalam kursus, ari ni ade ceramah dari ustazah asni mansor, nak gi join, hurm... saya berani! InsyaAllah... tapi... cuba sesuatu yg baru itu... lom ada kekuatan lagi..InsyaAllah.. akan cuba juga nnt, heee~

Munnafendy said...

ala...sy pun la :(

IntaNBerliaN said...

a'aa betoi tu kne cuba dulu.. tp sy pernah gak xcuba tp dah kata xblh...

Kasih Salina said...

betol tu kak, jika kita jatuh juga setelah berusaha bermakna kita jatuh bermaruah..

KiD said...

saya sangat suka dengan kata-kata ini..

Orang yang gagal setelah berusaha
lebih baik daripada mereka
yang tidak pernah mahu berusaha untuk mencuba

TERBAIK!!!!