Wednesday, August 1, 2012

Akhirnya adik kecundang di Ramadhan 1433H ini

Adik masih sakit perut lagi. Peperiksaan terakhir itu adik terpaksa akur dengan cikgu. Dia dibawa ke bilik guru dan terpaksa berbuka. Bila balik sekolah dia sudah berkata pada Mak Zah. "Mak hari ini adik kena paksa cikgu berbuka. Adik tak puasa. Semua kawan adik tahu, malu." Namun kerana kesakitannya masih ada petang itu hubby bawa adik ke klinik. Sungguh tidak disangka adik kena gastrik. 

Namun adik masih berdegil motifnya malu dengan kawan/cikgu/ustazah/ustaz. Itu yang dia belum mengerti dan perlu diberi penerangan panjang. Enggan membawa bekal. Siap kena paksa. Tidak mahu masuk tupperware aku bungkus dengan plastik Itupun sekadar jejari ikan goreng. Tengahari Mak Zah ambil bawa balik cutikan sekolah agama sebab kena pantau betul-betul untuk dia makan ubat. 

Alhamdulillah dua hari selepas adik tidak berpuasa adik boleh berpuasa semula. Selepas berbuka makan ubat, hendak tidur makan ubat dan sebaik habis suap makan sahur pun aku sua ubat sakit perut dan gastrik yang doktor bagi. Nasib baik dia suka ubat gastrik yang putih macam air kapur. "Sedaplah mama ada mint dia macam cewing gum" Bertuah anak mama. Makanan juga aku jaga tidak ada cili, rempah, black pepper dan sebagainya. Mak Zah yang mengambil dia balik sekolah juga aku mohon lihatkan kalau dia sakit perut paksa dia berbuka. Buat macam cikgu dia. Aku bimbang andai berlarutan niat baik mahu berpuasa semasa belum wajib, bila tiba masa wajib pula tidak larat berpuasa. 

Pagi tadi dalam kereta - Bagaikan tidak puas tidur. Kereta mama sudah berhenti di tepi pagar dia masih terlena. Mendengar riuh-rendah kawan-kawan baru tersedar. Waktu bersalam dan cium mama dia tersengih malu sebab terlena.

~~ Harapan adik untuk puasa penuh sebulan seperti tahun lepas tidak kesampaian. Aku tahu dia kecewa tapi ini ujian buat dia yang belum wajib lagi. Kita merancang Allah yang menentukan.~~


86 comments:

kucingorengemok said...

bulan puasa ni selalu jumpa budak sekolah tidor dalam kereta gaya ni... kesian campur bangga tengok kesungguhan dia orang walaupun letih

semoga adik cepat sembuh

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Alhamdulillah.. Tahniah adik. niat adik tu di terima Allah..
tak apa,tak siaht tak puasa.
nti dah sihat boleh sambung puasa..
mcm mane la nanti org yg sengaja tak puasa tu nak jawap depan Allah kat "sana" nanti..
semoga org2 yg tak puasa tu di beri taufik utk berpuasa.. Amin.

NoorVictory said...

Kesian adik.

Saya pernah kena gastrik.

Sakit! :(

Afasz said...

sian. sy pernah tgk member kesakitan kene gastrik. rasa kesian sgt.

adik tk dpt puasa penuh . thn depan insyaAllah boleh penuh. :)

Maya Mayana said...

semoga adik cepat sembuh..tahun depan cuba lagi yer...

Acik Erna said...

assalam kakzakie..semoga adik terus semboh dan dapat berpuasa.
acik dulu jugak dari muda kena gastrik..tapi alhamdulillah berbekalkan ubat dapat teruskan berpuasa.paling teruk pun pi klinik..kena injek sekali..alhanmdulillah berkurangan

norhidana said...

bangga ngn adik, umur semuda itu dia berkeras nk berpuasa tp ramai yg dh tua2 tp saja2 ponteng pose ngn alasan gastrik... sian adik yek, kene gastrik pulak...

:: Mrs.Eady :: said...

Alhamdulillah...kuat nyer semangat adik..

Dylla Abas said...

bagusnya semangat adik ni..tak ramai budak-budak yg tekad nak habiskan puasa kan..alhamdulillah..moga kesihatan adik akan pulih macam biasa...boleh la dia puasa macam biasa...insyaAllah :)

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

siannye adik,lepas ni mmg adik kena jaga makan.dah rasa pedih2 ulu hati kena cpt berbuka sebelum muntah2 nnt. sekarang ni byk ubat kapur yg sedap.dulu takda perisa cuma rasa kapur kasut je..eh..rasa kapur.haha.tp saya suka perisa lemon.hehehe

Sari Yusa Ibrahim said...

kesian adik, tak apa adik, belum wajib lagi. Adik kena jaga kesihatan supaya nanti bila dah sampai wajibnya adik dapat berpuasa.

kakcik said...

Allah tahu niat Adik. Semoga sakit adik itu tidak berlarutan lagi, InsyaAllah.

Suraya Baharun said...

sian adik...tak pe bleh cuba lagi ye adik...yang penting kesihatan adik..nanti kalau sihat bleh terus berpose..

Eye_nee said...

Allah memahami DIK.Takut memudaratkan kesihatan adik pula nnt...Rajin2 makan ubat sepaya boleh sambung puasa dlm keadaan sihat....

Saya Disini said...

sain dia

HeNRieTTa JoSe said...

bilang ngan adik...xpe....adik xshat...ckgu pksa sebab cikgu sayang adik.....

Myra Jay said...

Takpela adik ujian dari Allah untuk adik di bulan suci ni..

Moga adik kuat ye untuk meneruskan puasa sehingga abes ye :D

ibundo said...

Niat adik baik cuma belum memahami. Sian adik. Doa untuk adik supaya lepas ni tak sakit perut lagi dan boleh berpuasa sampai ke penghujung.

azi said...

Kakak...
semoga adik dapat berpuasa sampai akhir ramadan lepas ni...

Tak pe..baru tinggal dua harikan...

IntaNBerliaN said...

alahaiii siannya adik.. gastrik upenye... hbs tu camne kalu xbwk bekal.. nanti skait perut lak..

Rinna said...

Kesian adik.. dah sakit kena laa berbuka.. pose.. Harap adik cepat sembuh yer.. Kuat betul semangat adik nak berpuasa yer walaupun sakit.. :)

maya amir said...

kesian adik.. org gastrik ni kene make sure mkn ubat time berbuka & bersahur kan kak.. lagi satu kan kak, akak suh die amalkan makan kurma byk2.. masa berbuka & bersahur.. insya Allah, gastrik tu boleh dikawal..:)

zue said...

alahai kesiannya adik. mmg brsemangat betul anak kakzakie ni syg dia dgn puasa nak cukupkan sebln.

ummiarissa said...

semangat tu yang terbaik!!

eira eixora said...

takpe dik. aunty (hehe aunty ke?) dulu pun masa sekolah rendah pernah skip puasa sbb sangat dahaga. dan mak bagi can buka puasa untuk hari tersebut. jadinya tak cukup sehari

eda_ej said...

bagusnye.. semangat macam ni la yg kite nak.. tapi kesihatan kene jaga juga..

Zaidi Edi said...

semoga cepat sihat...

saya dulu pun pernah kena gastrik sampai bekal ubat gastrik hari-hari...

(Lizz) http://www.mummycute.com/ said...

kesian kat adik...tak per dik tinggal puasa kerana sakit,,,moga adik cepat sembuh k...

@cu SaYaNg said...

sian nye adik...
adik suka ek ubat cair putih tu??
eeee....ubat tu la acu paling tak suka...seksa je nak menelan nye :(

Mamamya said...

alahai..kesiannya adik,smpi kene gastrik.. damya pun x 'ponteng' puasa jugak kak...minggu lps cuaca kat melaka panas sgt... x smpi heti tgk dia balik letih lesu... klu ikutkan dia mmg x nak b'buka tp lia paksa juga sbb blm wajib lagik... cukuplah dia dah faham apa itu puasa...lia kene terangkan kat dia btl2 knp dia dibolehkan utk b'buka...


***smga adik akan terus sihat...

❤Kamsiah❤ said...

kesian...gastrik ya...saya dah berbelas th mengidapnya...ubat yg mcm air kapur tu sentiasa ada dlm peti ais...kdg2 menyerang jugak dibulan puasa ni..tp tetap bertahan...dah tua2 kan..:)

Tihara said...

yang penting dia dah belajar nak berpuasa..insya Allah kak :)

syiela said...

kesian adik kena gastrik pula.. moga adik sembuh.. juga berharap bila wajib nanti hilang la penyakit ni

sal said...

Assalamualaikum..
akak macam perasan adik ni kat sek..
tadi sempat berbual ngan adik kakzakie..rupanya dekat je kita ni yeek..

Selamat berpuasa moga ceria selalu di bulan yang mulia ini..

Sherwieyna Muzzawer said...

Alah kesiannya dia. saya pun selalu kena gastrik memang tak tahan,sakit sangat,wajib kena makan bila sampai masanya.Alhamdulillah sekrang ni dah kurang sikit..;D

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

satu cabaran kan.. mereka hebat (^___^) moga jadi anak yang solehah.. amin~

MamaEma said...

muga adik cepat sembuh...anak kecil mengerti kan..betapa nikmatnya berpuasa..dan malu kalau tak puasa..tapi dewasa...

izla said...

adik ada sebab untuk berbuka.
takpe dik..
Allah menguji hamba2Nya.
semoga cepat sembuh

cemomoi said...

assalamualaikum

takpe jangan kecewa.. niat nak posa penuh tu pon dah dapat pahala....

ronda jap nak ucap slamat posa

Alin Marlini said...

kesian adik. qayyum pun dah 3 hari tak puasa. Cirit birit

Munnafendy said...

kalau gastrik mn bleh tahan2 dik...dinding perut tu dh luka..mama dh bg green light mkn, adik belasah je...hihhii

♥ ROS ♥ said...

xpe, mungkin dia xlarat sgt dah tu :) kecian kan bila tgk bebudak mcm ni :(

ummu said...

salam kak zakie
takpe kesihatan kena diutamakan,kan kak
alhamdulillah kagum dengan semnagat adik

amirah said...

gastrik? adui..sakitnya tu..moga adik ok dah selepas ni. maksudnya makanan semua kena monitor betul2 takde yg berminyak pedas. terutama yg brminyak la kan kak..kalo amie time kena gastrik makanan berminyak mmng tak boleh lngsung, selagi tak mkn ubat selagi tula tak hilang2 sakit perut

aby said...

salam k zakie ..
dalam islam pun bila mendatangkan kemudaratan bila mengerjakan ibadat akan ada kelonggaran ..
bagi adik sihat kembali baru sambung balik puasa ...
wes tekan juz piro ngaji nay ..
aben nay neng juz pitu

Daddy Ziyyad said...

tak apa..insya allah ..Allah dah nilai puasa adik yg mana dia terpaksa berbuka tu...semoga adik cepat sembuh...cuba akak beri adik makan makanan berserat tinggi & low GI index masa sahur, insya allah dia boleh bertahan..

nadz said...

Niat nak berpuasa pun dah dapat pahala..kan.. kesian adik, Kakzakie masaklah yang bersesuaian dengan tahapnya.Selamat berpuasa dari mama Nadz.

QueeN TerataI said...

betul tu kak.. kita hny merancang tp Dia yg tentukan segalanya.. samalah Queen ni kak.. harapan moga2 dapat puasa penuh tahun ni tp Allah lebih tahu kan kak... dah 12 hari puasa tp Queen dah 7 hari x berpuasa walau bkn berhalangan krn bendara merah tp halangan lain pula... sedih tp redha.. boleh ke?

nabilah_2908 said...

kesian adik...

tak apa lah..insya'Allah..tahun depan ada lagi... :)

moga adik cepat sembuh.. :)

Rozita said...

Semoga tahun depan adik dapat puasa penuh ye...Sian tengok terlentok tidur dalam kete tu !

KakNi (CikNi Ahni) said...

saya prnh dengar petua utk elak gastrik ialah sebaik sahaja bangun tido terus minum air kosong (tanpa gosok gigi atau kumor dulu). Saya tak tahu berkesan atau tidak sebab saya tak de gastrik. Cuba lah kakzakie.

ϟ Zeera AzZahra said...

tinggi semangat juang adik.. cuma dia perlu tahu lebih kenapa org Islam berpuasa.. bukan sebab malu... hehehhe.. :)

Kesuma Angsana said...

Sian kat adik. KA pown ade gastrik but B4 mkn sahur ambil pil gastrik tu n mesti makan kurma at least 3 biji, so far alhamdullillah... tapi minum & makan kena pntg sikit lah

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

dulu sy pon ada gastrik..pedihnya perut tp since sy mkn supplemen i-food dah ok dah..alhamdulillah


rsnya kat paper hari ahad bila tah ada panduan utk org gastrik berpuasa..salah satunya ms berbuka jgn trus makan makanan berat..mkn kurma/buah/ dgn minum air..pas solat br makan makanan berat..pastu ms sahur makan roti/kurma/susu/oat

Rai said...

kesian adik..semoga cepat sembuh..

calcium magnesium nutrilite tu elok kalau nak hilangkan gastrik ke angin ke..

IDAZS said...

kesian adik, keletihan.

tapi tetap kuat semangat :)

ieda said...

alaaaaa ciann dia ..
x perlahh kalau x berdaya x leh juga nak teruskan kan
kita punn x sampai ati kak
saya so far anak2 x lah macam nie
adalah tuu kenapa dia keletihan dan lemah longlai tuu ;)

Aishah Jahirah said...

adik dah cuba berpuasa penuh tapi kesihatan tak mengizinkan.buat setakat yg termampu,kesihatan pn kena jaga.
suka ye dia ubat tu...hee saya xsuka...huhuu.

BERT said...

ciyan si adik.. msih blum pulih lg.. moge adik cpt smbuh n kuat utk berpuasa ye

kasihibu said...

semoga cepat sembuh ye...

MOKCIK AZWA said...

kasihan adik..tapi semangat nak berpuasa tu memang patut kena puji. Tapi kalau puasanya boleh memudaratkan elok la dirawat dan sambung balik berpuasa lepas tu kan...

ieja amieja said...

salam kak..
kuat semangat adik tu..x pe lps sihat nnt blh la sambung puasa..yg penting ubat jgn lupa, kesihatan kene jaga..baru lah selesa berpuasa..dapat pahala adik pun suka..family gembira dan bangga..

~ yus ~ said...

kasihan adik, tp saya kagum sbb dia masih bersemangat untuk berpuasa.

Jangan culas makan ubat ya dik, takut melarat gastriknya, lagi susah...

Ummi Iman said...

Kesian. Takpelah keutamaan kesihatan tu lebih pentingkan? Islam pun bg kelonggaran. Nanti mudarat pula. Ckp boleh ganti mesti dia boleh terima ;) tinggi betul smgtnya walau belum wajib. Alhamdulillah.

Ati Masrif said...

aduhai...siannya kecik2 sudah
di serang gastrik. nasib pergi chk cepat.

memang kena jaga makan tu adik ye..

Lia said...

get well soon dear.. :)

Knor said...

tak pe kak,dah sakit.

kesian pulak tgk pic adik tu..

Kazman / Sue said...

tak pee... tak cukup puasa pun tak pe... buka suka2x nak buka kan... melatih bukan sampai tahap mendera kan...

Hidayah Bach said...

ala..ala...
tersentuh pulak hati dayah..
:)
takpe lah..
bukan adik saja2 tak mau puasa..
yang penting jaga kesihatan , cepat sihat , nanti boleh puasa :D

dwaty said...

ala ciannya dia... gastrik erk... takpela... kecik lagi... kadang tengok budak2 ni lagi semngat puasa dari org tua... ada sorg tu, bila di tanya macam2 alasan tak boleh pakai dibagi... entah bila nak berubah... still doakan dia diberi hidayah...

Zaitun said...

Alhamdulillah adik dah semakin sihat, harap2 sakitnya tidak berulang lagi.

Kesian tengok budak2 yang berpuasa,semangat kuat walaupun muka nampak lesu.

Puan Kutu said...

ala kesian adik..berbuka bersebab takpe.tak berdosa pun.kita hanya merancang kan adk..tahun depan cuba lg puasa penuh..:)

eelobor said...

Alhamdulillah.... bagusnya adik. walaupun ada masalah kesihatan dan dibenarkan untuk berbuka (dari segi hukum) tapi adik tetap mahu meneruskan berpuasa & malu apabila di ketahui bila tidak dapat meneruskan puasa. Tahniah adik....

Nini D.. said...

kuatkan semangat dik...

makchaq said...

Alhamdulillah adik dah sihat...
Mestilah dia rasa malu kalau tak puasa, sebab kat sekolah boleh kata semua dah puasa walaupun masih kecik...elok juga kakzakie dah terangkan pada dia..

Masa makchaq kecik2 dulu lagi ramai yg tak posa dari yg posa, kantin pun bukak macam biasa...

Norzie hany said...

Sian adik...kecil2 dah kena gastrik.Tak pe la,tahun depan blh puasa penuh.

nur said...

tabah betul adik. Alhamdulillah.. teruskan bersemangat

YATZAKIE said...

sabar ye dik..insyaAllah adik dapat berpuasa dengan sempurna nanti... =)

Deru Ombak said...

Assalamualaikum kakak..

Gastrik bila dpt di kesan Dari awal.. Insyaallah akan sembuh dengan rawatan Dan makan ubat. Kakya rasa buat sementara adik tak perlu berpuasa.

Perut tak boleh kosong bila Ada gastric. Dia Akan berulang.

aanie said...

sian adik...xpe, belum wajib lagi...thn depan cuba lagi...

gastrik ni byk pantang ye kak?

izan mama mia said...

adik mmg cekal..insyaallah mg gastriknya cepat sembuh..

Kakzakie said...

Terima kasih atas nasihat dan doa buat adik. Namun sebagai persediaan abang dan kakak ada pergi ke klinik lagi mengambil ubat yang sama bagi membantu andai perkara tidak diingini terjadi. Adik berpuasa pun masih tidak faham lagi. Lebih kepada malu pada org walaupun tahu ianya rukun Islam dan tuntutan agama. Kena jelaskan selalu.

Terima kasih kakak ucapkan pada semua teman yg memberikan komen N3 kakak ini: -

kucingorengemuk (nak kata tak cukup tidur pun tak juga), Pokok Manggis DR, Noor Victory, Afasz, Maya Mayana, Acik Erna (kakak pun sama Acik tapi kakak boleh bertahan dan sentiasa jaga makan), norhidana, Mrs Eady, Dylla Abas, Lydia Miza, Sari Yusa Ibrahim, Kakcik, Suraya Baharun, Eye_nee, Saya Disini, Henrieta Jose (cikgu-cikgu sekolah adik memang prihatin - kakak amat tahu), Myra Jay, ibunod, azi, IntanBerlian, Rinna, maya amir, zue, ummiarissa, eira eixora, eda_ej, Zaidi Edi, Lizz@mummycute, Acu Sayang, Mamamya, Kamsiah, Tihara, Syiela, Sal (kakak dah tahu mana satu Sal - siap buka majalan sekolah hihi..), Sherwieyna Muzzawer, eeyiss, Mama Ema, izla, cemomoi, Alin Marlini (kesian kan bila lihat anak tak sihat waktu puasa), Munnafendy, Ros, Ummu, amirah, aby (kakak pengeran kon cuti ki seng orak katam-katam - gek juz wolulas), Daddy Ziyyad, nadz, Queen Teratai (kakak doakan moga Queen tabah dan diberi kesihatan yg terbaik), nabila_2908, Rozita, KakNi, zeera az-zahra, Kesuma Angsana (kakak buat juga KA), Rina Avail, Rai (kakak tengah cuba ni), IDASZ, ieda, Aishah Jahirah, BERT, Kasihibu, Mokcik Azwa, eija amieja, Yus, Ummi Iman, Ati Masrif, Lia, Knor, Kazman/Sue, Hidayah, dwaty, Zaitun, Puan Kutu, eelobor, Nini D, makchaq (zaman kita dulu memang macam tu kan makchaq - umur 8-9 tahun baru belajar itu pun banyak yg lopong), Norzie hany, Nur, Yatzakie, Deru Ombak (adik nie Kakya degil sikit alasan asyik malu je itu yg kakak geram.. jadi memang Mak Zah dia kena pantau kerana kakak kerja), aanie dan izan mama mia.

Buat semua terima kasih atas segala nasihat, panduan dan doa buat adik.

Sekali lagi terima kasih dari kakak:)

anitadiana said...

tak pa lah kak...adik tak sihat ..nasib baik kejap aje.... kuat semangat adik ne...

teratak hati said...

Bagus adik ttp nk puasa..tp dh sakit kena la mkn ubt..sy pn br je g klinik dn doktor ckp gastrik..tp ttp puasa,mkn ubt lpas brbuka dn sahur..ubat angin yg kunyah tu mmg sedap ada mint..;)

Aliesha Kirana said...

cian dia. kalau dah gastrik, jgn pksa dr utk pose kan kak? hrp2 dia cpt sihat. heee.

Wanieys said...

bukan sengaja xnak puasa kan...bila dh mcm tu kena buka la sbb kesihatan penting....tgk dia tido dlm kete tingat anak sedara wani pun mcm tu tido lam kete sampai sekolah hihi