Monday, October 21, 2013

Lawak Hari Raya Qurban 1434H

Setiap kali tiba Hari Raya Qurban, Pak Haji yang satu ini pasti akan berpesan pada hubby untuk memberinya 'buah' tersebut. Tahun ini pula masing-masing yang membuat ibadah qurban boleh dikatakan setiap seekor lembu yang dikorbankan ada tuan yang membuat qurban minta 'buah' tersebut. Oleh itu tidak dapatlah hubby memenuhi permintaan Pak Haji. Lembu qurban kami pula entah kemana pergi buahnya boleh tidak dapat dijejaki. Mungkin ada yang berminat lalu menambilnya tetapi malu sehingga menjadi bahan lawak mengatakan "lembu betina agaknya sebab buahnya tak ada". Semua yang bekerja ketawa sebab manalah ada lembu betina dijadikan korban.

Hubby: Kesianlah abang dengan Pak Aji tahun ini tak dapat nak bagi.
Aku: Bukan tak nak bagi tapi dah tak ada, dia pun faham kan.
Hubby: A'ah... cuma kesian sebab orang tua mesti dia terkilan.
Adik: Dekat pasar banyak buahlah papa, papa belilah untuk atok tu.
Aku: Bukan buah sebarang buah ni dik
Adik: Kenapa atok tu nak buah itu papa?
Hubby: Buah ni ada kalau papa sembelih lembu aje dik (aku sudah tidak dapat menahan gelak)
Adik: Kalau macam tu adik pun nak jugalah papa. (berderai ketawa aku dengan hubby)

Tambah gelihati boleh pula adik ipar aku bertanya masakan istimewa Hari Raya Haji apa yang Pak Haji itu hendak buat dengan 'buah' tersebut. Aku dan hubby tidak ada jawapan sebab tidak pernah pun bertanya. Tetapi rezeki Pak Haji tersebut bila hubby menyembelih pada hari tasyrik pertama di tempat kerjanya dapat pula 'buah' dari kedua-dua ekor lembu yang dikorbankan. Gembira Pak Haji sebab tahun-tahun sebelum mendapat sepasang saja tetapi tahun ini walau lambat dia dapat dua pasang 'buah' idamannya.

~~ Aku siap mengoogle gara-gara mengapa ramai benar yang suka 'buah' tersebut. ~~

* Maaf andai entri ini mengundang rasa tidak senang.


83 comments:

ZazaMyMoon said...

hahahaha.. agak2nya buah apakah tu Kakzakie? pffttt :p

Nurulhuda Abdul Latip said...

Oh ye kak? Ada jugak yang nak? Erm lepas ni nak google jugaklah nak tau sebab apa sebab kat rumah ni takde yang mintak pun hehe..Kesian adik tak tau ujung pangkal tetiba nak jugak buah yea dik, hehe

Puan Kutu said...

haha lawak2,mest adik tak tahu apakah gerangan buah tersebut..

entah ekk,apa masakan eksotik yg dimasak dengan buah tersebut,sy pun pelik..:)

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

adohaiiiiiiiiiiiiiiiiiii!! Tak tergamakkkkkkkkkk.. hihihi

Zee Suhaini said...

ahahahaa...sedap kot kak..lembu kan sumer bahagian dier bleh makan..kulit pon ada yang makan ni kan plak buah..kalo lelaki la, rasanya tuk kuat..atok zee dulu jual lembu..nenek zee la citer..entah la betul ke tidak..hehe

Aisy Nasiha said...

Haaa...macam2 ye.. takpela tu..maknanya tak ada yg membazir... hihi.. lucu

NEKCIK said...

Buah bukan sebarang buah dik oii...kih kih

BERT said...

slam aidiladha kak zakie hehe...lame tak jengah2 sini..sekali baca cerita pasal buahh daaaa ahhaha.. lawaknye si adik yang tak mengerti buah lain maksudnye hehee.....

Dr Singa said...

hahahhaaaa..
besar tak buah tu?

Sura Mohd said...

teringin nak tahu..Pak Haji masak apa yea ngan buah tu?hehehe..

Ummi Iman said...

Masak apalah agaknya ya :) kalau adik tau buah apa mesti dia terkejut ;)

hainom OKje said...

OKje pernah merasa makan jantung lembu Kanda...sedap tau dan sangat 2 lemak... Tapi kalu buah tu tak pernah le rasa... teringin gak kalau ada... hehe Sedap kot!!!

ahmad humairi said...

buah 'pulasan' tuuu...

redza said...

bakar pun sedap buah tu..cicah air asam

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Apa istimewanya " buah " itu kakzakie..

JunAina said...

Buah tu kalau kat kampung saya kak bakar je...sedap tu...

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

mesti adik tak faham buah apakah itu.. boleh dimasak jugakah kakak?

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

mesti adik tak faham buah apakah itu.. boleh dimasak jugakah kakak?

nohas said...

mcm2 permintaan masa buat qurban..ada yg nak otak lembu, keting lembu..yg ni lg hebat..takpelah, asal Tn Haji tu bahagia..

Knor said...

mkn dging lembu sudah...yg pelik2 kat indon byk..semua organ diorg mkn...mesti ada khasiat tersendiri yg pak haji tu aje yg tahu..


asal bahgia.

lia said...

saya suka perut kecik... bakar sedappp

Muja.. said...

hehheee entry 18sx ni kak..

agak2 dimasak aper yer 'buah' itu kak.. geli geliman pulak saya mendengarnya..

mesti bnayak khasiat tu sampai pak haji tiap thn x pernah miss meminta :)

asyifa mustaffa said...

Adehhh...sy pun x tau utk apa buah tu...nak gugel gak lah...tp apa keyword nak digugel tu....hahaha...

NM03 said...

haishh... takkan la buah tu kot?

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

ermmm kenapa ada yg suka ehh..huhu..hanya mereka yg pernah rasa je tau kot.. huk huk...

kalo saya..akak citer ni pon..dah kembang tekak nie.hahahaha

Werdah said...

Assalamu'alaikum kakzakie

Hihi..sikecil tu tak faham lagi buah apa..Kalau tahu 'buah' tu yg dimasak untuk kak, tak taulah boleh nak rasa ke tidak..

Qhaifa Nur said...

rasanya faham buah apa tuh kakzakie..ha..ha...
sedap agaknya....

adrianna syaz said...

Akak..buah apa tu?sya x phm..huhu

Queen Teratai said...

ada juga yg mengidam 'buah' tu ye kak.. hehehe mmg kelakar la.. bab adik menanya tu lg kelakar.. hehehe

Cikda said...

hahaha.. pak aji..pak ji.. lain beno ngidamnye tu.. >..<

Kakcik said...

Apakah agaknya khasiat buat tu ya? ;-)

Kisah Si Dairy said...

ada keistimewaan atau boleh menjadi ubat ke buah yg dimaksudkan tu..

Umi Qi said...

hahahhaha buah tuh leh makan eh kak zakie hahahha lawak sungguh lah kikiki...nanti share resepi eh kak kalu jumpa

ummuaidan said...

Haha.. lawaklah adik...
tak tahu plak buah tuh orang makan kakak..iyelah masak apa yg sedapnyer...hehe

aizamia3 said...

Alhamdulillah rezeki pak Haji tu..
nak cuba google apa khasiat disebaliknya.. ;)

Eye_nee said...

nak google pun cam malu2 lah pulak..hahahaha...masak apa lah yer pak haji tu..gembira lah dia kan...dah rezeki dia...

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...hahaah wat lawak jer kan....:)

p/s boleh apa salahnya kak kalau ada inshaAllah...

ZalinZalina said...

Sekor lembu semua bahagian leh dibuat makan kan...haritu saya termakan otak lembu, tak sanggup nak ingat balik..hehe...kat kampong husben memang ada yang suka BUAH tu :)

Acik Erna said...

assalam kakzakie..kalau ditempat acik.masing2 suka otak lembu,,,taoi acik tak pernah makan

nadia rashid said...

hahaah ada jugak entry pasal 'Buah' ni ye kak...kalau sy 1 family memang selalu menjadi bahan lawak tiap2 tahun kerana si buah ni...kejiranan sini memang dh faham..'buah' sila asingkan bg pada kami..mak sy yg suka mkn..biasa wat goreng kunyit jer...dari segi khasiat..tak pasti lah apa rahsianya...rasanya mcm pedal ayam..gitu lah..hihihihih

lieyalatif said...

akak tau , mule2 bace lieya tak paham...dah mcm adik jugak hah hahahaahah lame2 baru paham...oo ade permintaan yg tinggi gak rupenye buah tu kak yeak...

sebelum ni yg lieya dengar kepale lembu ramai tak nak, main tanamjek...tapi mak lieya plak mmg kejar kepale lembu....lepas di lapah2 yg isi yg boleh dimasak...mata ngan lidah jgn ckp le kak...berebut org lain dah kekah dulu ekekekeekkek

makchaq said...

Makchaq tak lalu makan rasanya..
tapi mungkin pada sesetengah orang benda tu delicacy.. bukan senang nak dapat...


Sarah Talib said...

selalunya org lelaki suka buah tu...pelik2 bila di fikirkan..merepek pun ada jgk la.

ct shah said...

adoii..lawak..lawak..tak menahan..:p

Juhariah Johari said...

Bila baca komen baru tau rupanya rasa mcm pedal ayam? tak pernah terfikir nak mknnya.

Falsya said...

aduhaiiii..kakakkkkk, atok tuh nak wat ape ngan buah tuh?..boleh makan ker?...ade gak org request nak buah lembu...ayaarkkkk...;D

wanariahamiza said...

Zaman sekarang, semua benda hendak dimakan. Pelik-pelik. haha

Cho Zila said...

tak tahu menahuler pulak ... oh der yerk.. tak penah amek tau tuler pasalkan...

Ummialyaanas said...

hahaha..lawak la akak nih..
memula baca pon tepikir gak..buah apekah gerangannye..

bila dah habis baca... "ooo..baruku paham.."

mysha said...

Hahaha... cian kat adik tu kak.. ekekeke

Zaitun said...

Kak Zai tak pernah terfikir ada orang nak makan buah itu hihi...

mama_ka0ri said...

err..buah?

kalau ade org bersembang kat depan saya macam tu..saya pon akan jadi watak adik..haha..sebab saya tak tahu pon buah tu wujud dan boleh makan..hahahaha..

Kesuma Angsana said...

betul lah kak ramai yg cari buah tu .. maaf lambat terjah semula, bercuti, busy dgn keje & kesihatan Adik x mengizinkan lately , tq mendoakan Adik yer !

inazamri said...

hahaha buah!kakak apa khasiat buah tu?malas la nk google.cer citer kat entri esok ...

memmetlenggeng said...

hihi, macam-macam, saya pun baru tau ada orang betul2 minat dengan 'Buah" ni

norhidana miswan said...

boleh tahan pak haji tuh yek kak... suke beno ngn buah tu... ni kalu bdk bwh umur baca nih msti pelik nih... gelak beso masa adik ckp adik pun nk buah tu lah heheheh....

BUNDA a.k.a KN said...

sekali2 nak berlawak...kategori 18xs tu faham2 sudah lah..

aanie said...

kakak, ayah sy pun suka mkn buah tu.....kalau dia buat korban, mesti bwk balik buah tu...bakar pon sodap katanya...hehe...

PeRdU cINta said...

Assalammualaikum kak..betul la kak..orang tua-tua kat kampong saya pun sama..buah tu lah yang di cari-cari..hehe..dia cakap untung sebab tak ada tulang..kalau beli dekat pasar mahal..hehehe.. :)


Papa Mifz said...

oh banyak ke khasiat buah tuh sehingga ramai yang mencari...hehe

diana said...

ada khasiat rupanya..saya siap google lagi semata2 nak tau..hahahah..

Mizz ErMa said...

ha ah la..masakan apa yg sedap sangat dgn buah tu? kalo bg sy, xlalu lah nk makan..hehehe

Bin Muhammad said...

Saya masih tersenyum2 lagi masa menulis komen ni...hehe.
Saya pun pelik, memang ia selalunya...tau2 dah hilang tanpa dapat di kesan. Tak boleh tahanlah...dok tersengeh2 lagi ni...

Haryati Faizal said...

hihihi...nak try google jugak la boleh tak kak? hahaha

Mia Kassim said...

Hehehe.......baca n3 sambil tersenyum sorang2 kak...buah tu feveret pak haji ye....:D

syuk shusuke said...

buah apekah itu kak zakie ??

HeNRieTTa JoSe said...

Bila akk taip adik nk kan juga, thulah rietta buahnye...xssanggup rietta nk myiang pown...geli rasanya...

ibuintan said...

bagi peminatnya memang buah tu yg dicari dulu... kata mereka sedap tp nasib baik suami sy tak minat pulak

lawaklah pulak kakzakie kali ni

eira eixora said...

oh mahu google jugalah =)

Aliaah Abdullah said...

LOL. funny enough..hahah, btw salam kenal dear

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

Haha...adik mesti tertanya buah apa la yg special sgt tu..

Nor Azimah said...

macam-macam kerenah manusia ni kan.. tapi tak salah..benda tu halal..:)

TiranaAduka said...

salam bakyu ku
Angger ta dibakar waei buah ei kui. Tutul banyu asem

TiranaAduka said...

salam bakyu ku
Angger ta dibakar waei buah ei kui. Tutul banyu asem

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Ramainya yang suka, masak acar buah kot yang sedap ramai yang nak kan buah tersebut, mesti pak haji suka sebab dapat banyak buah walaupun lambat sikit :-)

Kakzakie said...

Maaf dari kakak andai ada yg menganggap ini N3 18xs pulak ye. Tapi itulah yg membuat kakak dgn abang gelak walau letih pada petang Aidiladha tempohari. Apa-apa pun kalau yg belum dapat tangkap kenalah tunggu lebih matang lagi nampaknya. Penjelasan lebih lagi tak dapatlah kakak nak menolongnya hihi...

Terima kasih semua yg sudi memberikan komen:-

ZazaMyMoon, Nurulhuda Abdul Latip, Puan Kutu, Seri Kandi Tanah Jauhar, Zee Suhaini (bagi kawan-kawan kita menggooglelah Zee), Aisy Nasiha, NEKCIK, BERT, Dr Singa (kakak tak sempat tengok pun sebab abang dah terus bagi pada Pak Aji tu doc), Sura Mohd, Ummi Iman, hainom OKje (jantung kakak pun dah selalu makan dinda), ahmad humairi, redza, CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati), JunAina, Mizz Aiza (Dunia Kecil), nohas (betullah nohas - kakak pun baru tahu), Knor, lia (perut kakak pun selalu makan lia), Muja.., asyifa mustaffa, NM03 (yelah buah tu apa lagi buah yg lembu ada dik), C.M.A @ CikMoonAdnan, Werdah (kalau tak tahu mungkin kita makan Kak Werdah, tapi kalau tahu entah boleh telan ke tak tak tahulah hihi..), Qhaifa Nur, adrianna syaz (anna kena tunggu lebih matang ni...), Queen Teratai (dia bukan mengidam tapi memang dah tempah tiap tahun Miza), Cikda, Kakcik (googlelah kakcik hihi...), Kisah Si Dairy, Umi Qi (tak ada resepilah Ju hahaha...), ummuaidan (entahlah ummu), aizamia3, Eye_nee, Mas Zull, ZalinZalina, Acik Erna (tempat kakak belum dengar lagi cerita otak pulalah acik), nadia rashid (oh... baguslah nadia dah tahu lama ye. Kakak tertinggallah ye..), lieyalatif (tempat kakak kepala pun ada yg suka, tapi biasa lidah kakak tahulah), makchaq, Sarah Talib, ct shah, Juhariah Johari (kakak pun baru tahu raya tahun ini kak Ju), Falsya (ye buat makanlah tapi tak tahulah dia masak macam mana), wanariahamiza, Cho Zila, Ummialyaanas, mysha, Zaitun, mama_ka0ri (logiknya memanglah ada buah tapi tak sangka org makan buah tu kan...), Kesuma Angsana, inazamri (tak boleh dipanjangkan entri macam ini Ina - kakak pun malu jadinya hihi...), memmetlenggeng, norhidana miswan, BUNDA a.k.a KN, aanie (kakak tak tahu sebelum ini aanie), PeRdU cINta (betul juga tu kan PC), Papa Mifz, diana, Mizz ErMa, Bin Muhammad (hanya jauhari yg mengenal maknikan ye BM hihi..), Haryati Faizal, Mia Kassim, syuk shusuke (kalau tak faham kena tunggu syuk jadi lebih matang dululah...), HeNRieTTa JoSe, ibuintan (kalau minat pun tak asalah cikgu, halal apa), eira eixora, Aliaah Abdullah (terima kasih sudi ke sini), (Lizz) http://haslizalizz.com/, Nor Azimah (betul apa pun ini lebih baik daripada dibuangkan), TiranaAduka (kakak baru reti royo iki TA), Pokok Manggis Depan Rumah (entahlah PMDR, abang pun tak tanya pak aji tu).

Buat semua terima kasih sekali lagi dari kakak. Mohon maaf andai yg kurang senang hati dgn N3 ini.

Ema Johari said...

adik yg tak tahu apa-apa buah kat lembu tu..pun minta juga...hehehe

elly nadyra said...

masak apa la buah tu ye kak, saya pun tertanya2 nih

n O e s u h a i m i said...

muakakakakakakaka...kelakar la citer pasal buah ni...nak masak ape tu erk....hehehe

Cinta Misteri said...

hahaha.....mmg tiap2 thn masa mengerjakan daging2 korban, inilah bahan lawak kami. dulu masa mula2 CiM pown tk faham sbb pak pak sumer guna bahasa kiasan.

Ci.m pown nk gooooogling gak lah kenapa diorg pak pak suka bu-ahahaha tu ekkk

Deqla Manjew said...

hahahaha... deqla pun tertanya2 nk buat apa dgn buah tu.. haruskah google jugak ni? haha..

ANIM said...

kat tmpt saya, semua muda2..bertolak2 pulak tak mahu, hee..

p/s kalau pak aji dekat. boleh bagi...:-))

zulhilmi tempoyak said...

lol... mula blur jugak.. buah apa.. hahahaha...

aduh hai... rasa apa ek buah tu.. ;p