Tuesday, September 22, 2015

Berpantun dengan mata kucing

Jahatnya hati yang terdetik
sudah merajuk lagi bermegah
hari-hari ada yang memetik 
termasuk juga gagak yang singgah

1. Belum besar sangat tapi ingin merasa
Dingin hubungan dek bahasa
tamsil ibarat tidak peduli 
teringin juga untuk merasa
hasil dari tangan sendiri

2. Walau begini sudah ramai yang menikmati bersama sebab duduknya di luar pagar
Senyum terukir biar segar
rakan mendamping suka jadinya
duduknya pun diluar pagar
kongsi saja makan sama-sama


~~ Dua daripada rumah-rumah yang kami sewakan ada pokok mata kucing ini.~~


44 comments:

Nor Marshaliza Shaidan said...

Sedapnya mata kucing...favorite saya

Singgah pagi...:)

Aziela said...

Kalau nak tunggu betul2 besar, kenalah balut dan bungkus kan kak supaya tal dihinggapi serangga perosak. Buah mata kucing ni kalau makan macam susah nak berhwnti. Sedap..manis

idzwa kamaruddin said...

sedap ni kak kalau dimkn waktu dah disejukkan dlm peti ais ;)

aizamia3 said...

Rasa puas bila dapat petik hasil yang ditanam sendiri.. bestnya.. saya suka.. ;)

Sura Mohd said...

Hasil dari tangan sendiri semestinya satu kepuasan kan Kak...Sura memang suka buah mata kucing ni..nak2 kalau yg besar2 dan manis..sekilo pun boleh abis sorang2..hihi

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

menjadi betul tanaman Kakzakie... Alhamdulillah...

Fiza Rahman said...

Kak...feveret saya ngan anak2 ni. Kalau beli boleh hadap buah mata kucing ni sampai habis tau. Sedapnya dapat makan fresh² dari pokok ☺

paridah said...

sedapnya buah mata kucing tapi bagi yg ada masalah sakit tulang r patah tulang pantang mkn buah ni...

Nor Azimah said...

Terkenang ngandung ank sulung dulu bole habis sekilo sorang masa tu kt rmh arwah mak, huwaaaa..ma, rindu aarwah mak.

PeRdU cINta said...

Alhamdulillah..yang petik terus dari pokok..terus makan freshnya kak..alhamdulillah..kak buah mempelam tak ada ke kak..

adarnadzmie said...

sedapnya buah mata kucing ni... sekali hadap x puas banyak ni.... hahaa

saly said...

Sedap buah mata kucing ni.. saly bru jew makan dua mggu yg lepas.mmg x puas2

Bunda_nora said...

wah! KZ ada sessi berpantun pulak ni... hehe...
sedap nyer buah mata kuching...dah lama tak makan, kecik2 dulu selalulah...pergi rumah kawan, pokok kat umah dia lebat buahnya... sekarang selalu minum air mata kucing jer beli kat pasar malam... sama ke agaknyer dengan buah mata kucing fresh dari pokok tu ek?..

insan marhaen said...

dah lama tak nampak jualan mata kucing kat sini. ianya bermusim ke?

saniah ibrahim said...

Saya ni jakun sikit kakzakie sejak dari budak2 memang tak pandai makan buah mata kucing ni wlpun dh coba berkali2.Air mata kucing minum pulak...heheee.

Bin Muhammad said...

Assalam kakzakie... Kena balas pantun gak ke...
Hentam sajelah labu, hehe

Doa sebelum mandi adalah sunnah,
Jangan pula dibaca sekuat hatinya,
Inilah hasil berbudi dengan tanah,
Sama-sama merasa besar pahalanya.

Inani Hazwani said...

Sedapnyaaa,lama tak makan :D

norhidana miswan said...

akak ptt join rancangan raja pantun kt astro nih hehehhe...

syoknya berbuah lebat pokok mata kucing akak... kt kampung makngah ada jgk tnm mata kucing... tak sabo nk tunggu hasilnya...

amirah said...

kelawar pun selalu gak attack buah mata kucing kan kak..sebab abg amie ada tanam kat rumah dia tp selalu kena makan dgn kelawar

❤Kamsiah❤ said...

untungnya berbudi pada tanah..kalau nak beli...mahal jugak harganya sekilo...

Cahaya said...

alaa.. kakzakie tak reti nak balas pantun lah... buah mata kuching tanam sendiri ke.. best nya.. saya suka main tanah jugak... tapi tak cukup laman nak tanam... hehe. tumpang seronok tengok hasil tanaman orang lain..

AMIIZAA said...

kak bestnya pokok2 mata kucing berbuah banyak:)

Malinda Ismail said...

Si mata kucing manis buahnya
Waktu berbuah ramai merasa
Terkenang saya pokok yg sama
Tapi sayang tak panjang umurnya

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Alhamdulillah. Inilah hasilnya berbudi kepada tanah. Seronok bila dapat hasilnya. Cantik buah-buahnya kakak.

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Alhamdulillah. Inilah hasilnya berbudi kepada tanah. Seronok bila dapat hasilnya. Cantik buah-buahnya kakak.

Mizz Aiza said...

sedapnya.. tidak rugi berbudi pada tanah.. pasti ada sahaja hasilnya..

Zaitun said...

kak Zai suka makan buah mata kucing tapi tak suka air dia. Best kan kalau ada pokok sendiri.

Zaitun said...

kak Zai suka makan buah mata kucing tapi tak suka air dia. Best kan kalau ada pokok sendiri.

nohas said...

buah mata kucing di luar pagar
ambil galah tolong jolokkan
sedap manis, segar bugar
lebat berbuah, jenuh makan...

bestnya..fresh dari pokok..

Puan Wawa said...

Amboi nohas, tk menahan berbalas pantun.. Hihi..

Wawa nak jawab pn tk reti nk berpantun..")

kisah earty said...

bestnye umah ada pokok mata kucing.. boleh makan fresh2..

JunAina said...

Cantik buahnya tapi kat kampung Aina buah ni jarang nak menjadi betul2 selalu isi nipis ja.

Mummydearie said...

Dah duduknya di luar pagar, kak. Suka tak suka kenalah berkongsi. Tapi takpalah kalau dibiarkan aje sayang juga. Lagipun mengikut kata kakak, kedudukannya di rumah sewa akak. Kalau dibiarkan sayang pulak :)

@na said...

memang serba boleh la kakzakie ni...bukan mengaji saja, berpantun pun boleh...heheheh....

Deanna Morni said...

pokok sendiri eh kak?? bestnyer boleh petik pastu mkn terus....sedapnyeeeeeeeee

Nurulhuda Abdul Latip said...

Seronoknya rumah sewa ada buah mata kucing eh, saya tak minum air mata kucing tapi buah mata kucing saya makan hehe

NEKCIK said...

tiap kali balik kampong lupa jer nak beli benih pokok mata kucing untuk tanam kat rumah kampong!!!

Normala Saad said...

Teringin dari dulu2 nak tanam mata kucing ni...tapi apakan daya ruang terhad...

Puan Suri Fahmi said...

Assalamualaikum kak saksi, tak ingat kita ye? Sedapnya mata kucing,sini rm10 :(

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...mmg sedap buah mata kucing ni lebih2 lg kalau yg tanam sendiri...

Nora Karim said...

Sedapnya mata kucing... seronoknya ada pokok berbuah macam ni... kalau dr awal kita tanam dah niat sedekah pada org... berganda2 la pahalanya... seronoknya..!

Fifi Nadhrah said...

sedapnya mata kucing...

hainom OKje said...

Untung penyewa kanda

IbuNoey said...

anak-anak IbuNoey suka sangat makan buah mata kucing ni.kalau IbuNoey kurang sikit.

sedapnya kalau masuk dalam peti ais,makan sejuk-sejuk.