Tuesday, September 29, 2015

Cuti Aidil Adha kami - 1

Malam sebelum menjelang Aidil-Adha kami meronda sampai ke Tampoi. Tempat ini dahulunya adalah kilang bateri Eveready. Mengekalkan nama BATERI kini ia menjadi tumpuan ramai pengunjung. Banyak kedai-kedai kecil yang mungkin pada firasat aku dan hubby mereka juga menjalankan business online. Selain barang-barang yang murah ada juga booth-booth menjual beraneka jenis makanan. Buat anak-anak aku tempat ini sangat membahagiakan tetapi tidaklah pula pada kami mama dan papanya.


Manusia - Ruang tempat makanan yang penuh. Ramai pula pengunjung pada malan tersebut. Mungkin masing-masing sudah bercuti
Insiden - Kasutbila sudah lama tersimpan tidak dipakai pun bahaya juga. Baru kali pertama pakai dan baru keluar dari kotak. Tapi tanpa di sangka-sangka sewaktu mahu membeli makanan baru tersedar ada yang kurang selesa di kaki. Terus cari meja dan berhenti untuk makan. Sambil makan minta adik dan Kak Meen carikan mama kasut murah-murah janji boleh berjalan.
Menganyam - Balik dari Bateri masih ada masa untuk menganyam ketupat. Dapat 50 biji kelongsong dan papa yang tolong isikan dan rebus malam itu juga. Jam 2:00 pagi tersedar baru matikan api dapur.
Buah - Pagi selepas solat subuh semua berkerah ke dapur. Semua anak-anak kena membantu mama. Nasib baik bukan kak Reen atau Kak Meen yang menggoreng keropok lekor. Kalau tidak tidak tahulah apa yang terjadi. Mama yang menanggung tidak mengapa.

Keropok - Bermacam jenis keropok aku goreng. Semua keropok ini di beli di Terengganu. Keropok ini jugalah yang menjadi makanan pertama licin dimakan oleh semua yang berada di padang sewaktu ibadah qurban dijalankan. 

Kuih - Kak Meen jadi tukang membersihkan dulang buffet dan susun kuihi ini. Tepung talam pandan aku kukus malam, Tapi kiuh puteri dan pau itu pagi baru di kukus. Sebab ramai yang datang membantu di padang ketika majlis qurban tepung talam saja yg bersisa sedikit. 

Lontong kering - 80 bungkus ini khas untuk mereka yg membantu papa di padang sewaktu korban. Lontong kering salah satu hidangan tradisi masyarakat Johor. Tidak ada kuah lodeh. Sekadar rendang daging, serunding dan sambal goreng. Kami membuat qurban 3 ekor lembu dan 2 ekor kambing.

Ketupat - Menjadi hidangan pagi raya. Ada juga masak rendang daging, ayam masak merah, lodeh, sambal tumis sotong kering, sambal goreng dan pajeri nenas. Tetapi dek kerana ada insiden terjadi semuanya tidak ada gambarnya.

Pajeri nenas - Tiba pada masakan ini mama sudah surrender. Ini resepi terakhir yg dimasak oleh Kak Reen sebab mama sudah tidak tertanggung kesakitan.
Melepuh- Habis tiga jari mama melepuh dek kerana keropok lekor yg marah agaknya lalu melompat keluar dari kuali dengan minyak panas menyimbah jejari. Menjerit juga mama dan selepas cuci dengan air cepat sapu dengan lotion Allano Amway. Aduhai ujian pada 10 Zulhijjah. Sehingga kini jejari mama masih bengkak tetapi sudah tidak melepuh.

Mohon maaf dek kerana bercuti agak panjang aku dilanda sedikit sibuk dari tugasan biasa. Belum berkesempatan untuk berkunjung ke mana-mana blog. Sebenarnya semalam aku sudah mula bekerja tetapi biasalah bila hujung bulan semua pasti sedia maklum.

~~ Tanpa disangka ada juga jemaah Haji kita yang terkorban di kawasan menuju Jamrah di Mina. Moga roh mereka ditempatkan bersama kalangan hamba yang beriman. Sedih.~~


38 comments:

Amanda Suria said...

Salam Kak...aduhai...tgok kecederaan tuh bagai menusuk di tangkai hati sakitnya...terasa kat SA ni ha....harap akak dah sembuh...

saniah ibrahim said...

Bateri tu sya baru2 ni ulangalik lalu situ tapi x berkesempatan nak singgah...nostalgia sungguh kilang ni sebab dari zaman sya kecil dah ada ,masa tu arwah nenek tinggal area jln tampoi .
YaAllah kakzakie,tengok melecur nya pun dah rasa sakit....

❤Kamsiah❤ said...

alhamdulillah...3 ekor lembu dan 2 ekor kambing dikorbankan..

Jie Susanos said...

huhu..cool kdai mkn nama bateri..

paridah said...

sakitnya jari melepuh terkena minyak ...menyusahkan tangan tu nk buat kerja kan...kak kalau kena minyak panas cpt2 sapu kicap xsempat kulit nk melepoh...

PeRdU cINta said...

Allahu.kesiannya akak..sabar ye kak..PC dan suami pun demam sedari balik dari kampung..

Siti Rohaida Yusof said...

salam kak,sakitnya kena minyak panas tu kan..mesti bisa2..

Kakcik Nur said...

Seriau pulak kakcik tengok jari yang melepuh tu...

NEKCIK said...

aduhaii sakitnya kak oiii..melepoh tu...takpelah kan ..berkorban kerana nak beri orang makan kaan..nekcik pun sebelum raya hari tu tersembam kat tangga..tu dia berdarh siku macam mat rempit!!!
salam idil adha dari nekcik buat kakzakie sekeluarga....

Aziela said...

Meriahnya menu kakak. Makan.pula di padang korban. Barakallah...

Allah kak...teruk melecur tu kak.

Malinda said...

aduduh...kalau kene minyak panas camtu memang perit kak...saya pon tangan abis bertompok2 bekas minyak dan kuali panas bagai...baru2 ni balik kampong kene oven panas pulak...nasib sikit je...huhuhu...banyaknye makanan dan kalau balik kampong lagi saya nak ajak cik boss pegi ke bateri tu...hehehe

lieyalatif said...

ya Allah kak...dtg balik rindu masakan mak bile tgk menu2 akak hah...meriah...alhamdulillah...dimurahkan rezeki kan kak...seronok makan2....

tapi tang melepuh kene minyak panas tu ngeri kak...gitu lee kan kak kalo dah dok dapur jek .... mujur tak naik ke muke kan kak....

aTieYusof Family said...

Salam kak...
sempat juga menyediakan pelbagai juadah tu kak.. byk jg..hihi..
aduh! sakit tgk jari kak tu..moga dah sembuh ye...

Kayu Manis said...

melepuh tu samalah nor pun dapat juga dari marahnya kuali pns tu...

ketupat nor beli yg dah siap buat,tak reti nak anyam...beli n taruk beras...sekali lupa taruk garam....tawar..tapi licin juga..ramai adik beradik dtg beraya...lawan dgn rendang daging..superlah pulak..

meriah nampak raya haji k zakie...

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...meriah raya haji yer kak tapi ditimpa musibah pulak...tgn kena minyak...bersabar dgn dugaan dr Allah tu yer kak..

Uncle said...

Alamak...pedih tu kak....huishh....

iryanty ahamad said...

Alhamdulilah..murah rezeki bagi orang makan

Inani Hazwani said...

Sedapnyaaa pajeri nenas. Lama tak makan

aizamia3 said...

Sedap2 semua menu..
Moga cepat sembuh hendakNYA kak..
Lotion tu pun sekarang saya ada simpan dekat rumah.. standby bila diperlukan.

iryanty ahamad said...

alhamdulilah..banyak juga lembu kambing dikorbankan.
.

kak..lain kali stanby minyak blam kat dapur
..kalau kena minyak panas terus sapu...jangan cucur air..insyallah..tak kembung dan bengkak

Nafira usof said...

Salam Kakak.. meriahnye juadah raya kakak
semua sedap2. kuih2 tuh nampak sedap sgt2.

tanda di pagi raya.. moga cepat baik yer kakak.

Bunda_nora said...

Semoga KZ dah sehat dan melalui tugasan seperti sedia kala....
Meriah nampaknyer juadah aidul adha KZ... tapi itu lah orang kata malang tak berbau....walaupun dalam keadaan berhati2 pun boleh jadi macam2....

Nampak macam sikit jer kan..tapu dalam keadaan melepuh jari2 tu pasti memedihkan....

norhidana miswan said...

bateri... unik betul nama foodcourt tuh kak.... tp boleh tahan rmai jgk pengunjungnya msti makanan nya ada yg sedap

meriah ngn makanan betul kan kak time raya nih.... lontong kering mmg kt johor je ada kt kl nih takat lontong bnyakla tp nk jumpa lontong kering mmg ssh lah...

aduhla kak, sakitnya tgk jari tuh....

Rai OurKizuna said...

walau pun dah agak terlambat..masih juga nak ucap..selamat hari raya kak..

aduhai..sakitnya tengok jari yg mengelembung tu.. saya pun aritu ada goreng keropok kakak ipar bagi.. meletup macam berperang.. nasib baik ada tudung periuk kukus saya jadikan sebagai perisai.. kalau tidak tak taulah jadi macam mana..melambung2 keropok lekornya meletup.. hehe..

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Macam-macam kuih raya yang ada. Kasihan kat kakak sampai sakit jari tangan kena minyak. Selamat Hari Raya Aidil Adha buat akak sekeluarga.

TukangKebun said...

Adoi sakit tu...
Semoga cepat sembuh jarinya.
Stok keropok lekor pula lama dah habis, sebab dah lama tak kesempatan nak balik kampung suami.

Diana Rashid said...

macam serius je kak kena kopok panas tu??
banyak nya akak masak.kalau saya pengsan dah..untung ada anak dara kat rumah kan kan??heheh

nohas said...

kesian kak, dugaan di hari raya..sedap2 kuih-muih yg akak masak..

nor azman said...

Meriah sungguh..korban binatang pun bnyk..amin

Azian Elias said...

Salam kakzakie...


ya allahhh kesiannya.. moga cepat2 hilang lepuh tu.. banyak gak masaknya tuuu..

adarnadzmie said...

meriah sgt menu2 aidiladha kak zakie...
alahai kesian jari kena minyak panas... moga cepat sembuh ye kak....:)

Nora Karim said...

mmg sesak betul yea tmpt makan kat bateri tu... alahai sampai tercabut kasut ye kak? dugaan btul...

banyaknya makanan yang disediakan.... Alhamdulillah rezeki tu...

gambar akhir tu.... aduhai sakitnya kak....

LM said...

Salam kak..

Enak2 juadah raya akk. Tak sangka teruk betul melepuhnya akk punya jari akibat letupan keropok lekor. Nak makan pun dah tak syok kalau menahan sakit berdenyut tu kan kak. Moga cpt sembuh ye jari akk tu.

Allano tu saya simpan dari dulu lagi, kalau melepuh ke atau kena oven ke mmg sapu tu. tp kalau malas nk ambik kat bilik mmg berparut hitam la kalau tergarit oven smpi bila2. Raya aritu kena kat lengan lupa sapu
Allano

Bin Muhammad said...

Nampak sangat lama tak ke JB... Kilang ni dah jd medan selera rupanya!

hainom OKje said...

Kanda....ni lah pasalnya ek tangan tu bengkak. Seram pulak dinda nak goreng keropok leko.

Tak pernah buat lodeh kering. Mcm teringin nak buat jugaklah. Camne resepinya kanda?
Banyaknya kanda berkorban....lanting lew satu plastik ke KL ni.....hihi...

QasehnyaRania said...

alahai kopok lekor..
smga dh sembuh sepenuhnya ye kakak
tp iye kopok lekor mmg ada ssetengahh tu mmg akan meletup .katanya kena hiris dulu, bg kecil kecil biar ada lubang udara..
saya dlu pon pernah juga msa goreng tetiba meletup. mmg ngeri. sbb minyak terperecik.. rasa serik pon ada..

losyen allano mmg best digunakan.dh lama x guna. hihi suka baunya.. dlu masa ddk dgn sepupu di penanag selalu beli sbb dia ahli amway..

amirah said...

Ya Allah...ini rupanya yg jd pada akak...Amie doakan moga akk sihat seperti sediakala..moga Allah berikan kesembuhan segera pd akak ye...

Mummydearie said...

Adui, kak! Seram tengok jari melepuh dan bengkak macam tu. By now, dah okey ke belum kak?

Saya ni baru melecet kaki dah terasa sakit sangat inikan pulak kena percikan minyak sampai melepuh macam tu. Aduhai, sakitnya...