Wednesday, September 9, 2015

Puas hati mama

Sebelum bertolak menghantar Kak Reen balik Terengganu, berkali-kali dipesan jangan lupa membeli. Akhirnya...

Lihat! - Macamlah mama mahu membuka restoran pula banyaknya:)

Sajian pertama - Sebaik dapat saja ini resepi pertama yang dibuat.
Sebenarnya kami suka hidangan ikan stim menggunakan bawang ini.

Kedua - Berpeket-peket keropok keping dan keroposk basah dibeli.
Dapatlah diagih kepada jiran-tetangga dan sendiri juga

Siap - Boleh jadi kudapan bukan untuk sendiri saja tapi untuk anak-anak yang mengaji juga. 
Batik - Empat pasang untuk kami

~~ Maaf jika ada teman blogger yang belum ada kesempatan untuk aku kunjungi. Agak terhad bila separuh hari di sekolah, separuh hari lagi di pejabat. ~~


46 comments:

nohas said...

ole-ole dari Terengganu..belum pernah makan bawang putih jeruk tu..selalu nampak kt gerai nasi kerabu/nasi dagang..

Malinda said...

saya tak pernah masak ikan stim kak sebab saya dan anak2 tak berapa suka...bawang putih jeruk tu kalau buat makan gitu je bole ke kak? kalau dah sampai terenganu tak sah la kalau tak memborong kopok dan cantiknye kaler kain balik tu

Farah Waheda Wahid said...

cantik kain-kain tu kak... tak apa, tapi ash rindu dekat aunty nih, macam mana? he he he....

Yana Yani said...

apa benda yang gambo atas sekali tu kak zakie
batik tu memang cantik lah!

Mia Kassim said...

Wah byknya bawang jeruk tu kak.

Kain batik tu mmg cantik buat baju kurung.

Fazleyatul Aini said...

keropok ikan parang memang best. keropok ikan tamban pon sedap jugak
jeruk bawang putih tu kalau p pasar payang memang banyak jual. tapi kita tak pandai la nak makan nya hihi

Inani Hazwani said...

Wahh cantiknyaa batik tu :D

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Alhamdulilah. Seronok dapat hadiah dari Terengganu yang anak sendiri. :-)

Lea Ismail said...

keropok tu yg sedap tu

Normala Saad said...

Jeruk bawang putih tu kak makan dari zaman kecil lagi...dulu2 boleh ratah macam tu saja..punyalah sedap. Sekarang sudah tidak makan lagi..sebab aritu makan rasa perit ditekak langsung batuk...tak berani nak teruskan..

saniah ibrahim said...

Tak pernah lagi makan jeruk bawang putih tu ...memang ada jual ke kat terengganu ni kakzakie?ialah kat sini tak pernah jumpa pun.
Ole2wajib dibeli kalau ke pantai timur dah tentu keropok dan kain batik kan...cantek warna2dipilih.

PeRdU cINta said...

kak cantik batik tu..hehehe..itu jeruk bawang putih ye kak..

Kakcik Nur said...

Sedap tak bawang putih jeruk tu? :)

Siti Rohaida Yusof said...

bestnya dapat ole2 dari sana...bawang putih jeruk ni mengingatkan eda kat atok..

Aziela said...

Rindunya dgn terengganu....

AMIIZAA said...

kak bestnya jeruk bawang putih :)

Falsya said...

jeruk bawang putih tuh feveret mak falsya tau kakak...;)

hainom OKje said...

Sedap ke kanda bawang putih jeruk tu....apa rasa dia?
Hihi gitulah kalau budak yg beli kanda....mana le depa tau banyak mana kita nak hihi.....
Dinda lagi suka kopok ikan tamban kanda....rasa ikan dia kuat best!

Ann Ishak said...

kain tu cantik2 kak...pandai kak reen pilih

norhidana miswan said...

camne rsanya jeruk bwg putih tu kak? dana tak penah rasanyer pun tau... tkt tak sedap ke rasa camne ke heheheh
sebenarnya lbh kepada pelik mcmne bwg pth jd jeruk hehehhe

paridah said...

bawang jeruk campur ikan stim sedaptu...
keropok terengganu sesuai dgn citarasa semua...kalau sesekali mmbli mmg memborong.
kain batik beli kodi lbh murah tu..

Kayu Manis said...

sedap ker jeruk bawang putih tu...?
macam teringat jeruk kelubi..suka naww..

zila norazila said...

salam syg kak zakie..lama btul x kesini kak..akk sihat x?..bawang tu x pernah mkn kak..buat masak apa sedap k.zakie..nmpak jgk kt warong tgnnu .

idzwa kamaruddin said...

Aduhaduh sedap nyer kerepek tu kak tpi lagi cantik kain 4 psg tu :)

nur amni said...

Saya pun nak tanya..sedap ke bwg putih jeruk..cili jeruk saya mkn. Tp bwg jeruk takleh nak try lg..tp bawang putih ni elok utk imun system kita...jarang sakit gitu..hehe..

Tp kain batik tu serius cantik..

yanie yusuf said...

Bestnya Terengganu.. tahun depan misi jelajah pantai timur lak hihi

Jie Susanos said...

oooo bawang jeruk..


sdp tu..

Diana Rashid said...

Saya tak pernah guna bawang putih jeruk tu kak??masak apa lagi yang sesuai??ada rasa lain ke bila di jeruk tu?

Azian Elias said...

pe khabar kak zakie.. lama bebeno tak singgah sini.. tahap kemalasan n kebusian kak.. akak sihat? anak2 sihat? semoga semua dalam peliharaan ALLAH..

iryanty ahamad said...

yan tak suka bawang putih jeruk..tak kenan kat tekak :-))

kain ela oren tu cantik :-))

pos 1 bungkus kopok kat yan...:-P

eelobor said...

tak pernah makan & tak pernah lak nak merasa bawang jeruk tu. memang sedap eh? lain kali nak cuba

nur anis said...

jeruk bawang...husband saya suka betul..saya kureng sikit.. hehe..

@na said...

kakzakie baru balik dari trengganu ya...banyak ole2...murah rezeki akak...

Mummydearie said...

Tak pernah guna pun bawang putih jeruk. Banyak betul tu sebalang, Kakzakie. Boleh makan gitu aje yerk. Saya ni maklumlah memang tak arif bab-bab ni sebab tak makankan.

Kalau dah ke pantai timur tu Kakzakie, tak sahlah kalau balik tak bawa keropok, keropok lekor dan batik ^_^

webctfatimah said...

Assalaamu'alaikum wr.wb, Kak Zakie... saya suka sangat makan keropok terengganu ni. Keropok lekornya sangat lazat. Masa belajar di Kelantan dulu suka beli Keropok Lekor di Losong. Jarang dapat jumpa keropok terengganu di Sarikei. memang puas hati Kak Zakie, ya. Salam ceria dari Sarikei, Sarawak.

IbuNoey said...

sedap ye bawang putih jeruk tu,kak.tak pernah merasa lagi ni.

lawa batik tu,kak.;)

ohpanduan panduan said...

Memang seronok dapat bayak macam ni akak. Macam-macam nanti boleh masak.

nor azman said...

Wah blk ganu.hehe

lieyalatif said...

Jeruk bawang putihhhhh...lieya oenah rase sekali je kak...kawan klate bawak nak mkn dgn nasi kerabu....sedap rupenye...ilang bau bawang putih bile dah dijerukkan rupenye....

Kak...opis lieya plak dah block blog...kene tgu bali rumah baru leh bw...agak tensen di situ...sob sob sob....

Nor Azimah said...

Doh guane kita dok penoh jupe? Malu org teganu jer, hi hi..mane nok jupe, zaman bebudak dulu tak penah merayau ke pasar, zaman ank dara dok key ell, dah kawen dah jarang balik teganu, tapi dok penah plak arwah mak beli bwg putih jeruk ni, ingat jeruk buah salak tadi, tapi batik tu mmg cantik, pandai kak reen pilih

Nurul Aula A'Akif Fadzil said...

terbaik emmm yum yum
batik pun cantik. Terengganu have one of the best batik


Rahsia Bayi Pintar

QasehnyaRania said...

tak pnh mkan la jeruk bwng putih tu
keropok kering n basah dr terengganu sudah lama x merasa. dlu ada mmber tinggal di sana. selalu kirimkan

Ibu Lala said...

Rasa nak pegi tganu jugak. Boleh plan tahun depan.

Bin Muhammad said...

Berharap sangat suatu hari nanti dapat dok berjiran dgn Kakzakie... Dapat tumpang merasa...hehe

Jari Manis said...

itu bawang jeruk eh kak

amirah said...

mcmana cara masak bwg putih tu kak? nnt boleh la akk kongsi2 kan cara resepi nya..selalu tgk tp tak tau org masak mcmana