Tuesday, September 15, 2015

Sinonimnya lembu-kambing dan Zulhijjah

Pejam-celik-pejam-celik hari ini sudah 1 Zulhijjah 1436H. Rutin hubby setiap tahun sebelum Zulhijjah lagi dan sebaik tiba saja bulan Zulkaedah mulalah misi mencari lembu/kambing untuk dijadikan qurban. Tahun ini aku tidak menemankan hubby ke ladang lembu sebab ada teman masjidnya yang boleh dijadikan teman, ditambah pula aku sibuk dengan persekolahan adik.

Akauntan - Adik jadi akauntan papa tolong mengira dan memastikan jumlah duit-duit mereka yang mahu berkongsi membuat qurban pada tahun ini.  

Beribu-ribu - Setiap kali ada kariah yang menyerahkan duit akan dikira kembali. Tolong kirakan saja sebab berpuluh-puluh ribu pun semuanya amanah orang ramai yang akan diserahkan  kepada tuan ladang lembu. 

Lembu  - Pilh sajalah mengikut jumlah duit yang ada. Agak-agak kurang sikit biasa hubby akan tambahlah sedikit. Kerja-kerja kemasyarakatan tidak boleh rigid sangat. Kena lebih kurang moga-moga Allah terima jariah kita.

Comel-comel - Ada juga yang mahu membuat qurban kambing. Pilih yang sesuai dengan kewangan yang ada. Tuan kambing pun biasa akan memberi sedikit diskaun apabila kita membeli banyak.  Montel-montel pula kambingnya:)

Sedia - Masing-masing sudah pasrah dan redha untuk menanti tiba masanya untuk dikorbankan pada Hari Raya Haji dan tiga hari Tasyrik tahun ini.  Semoga ibadah yang dirancang dipermudahkan olehNya.

~~"Dan bagi tiap-tiap satu umat, Kami syari‘atkan ibadah menyembelih qurban (atau lain-lainnya) supaya mereka menyebut nama Allah sebagai bersyukur akan pengurniaanNya kepada mereka: binatang-binatang ternak yang disembelih itu.” (Surah Al-Hajj 22:34)~~





36 comments:

saniah ibrahim said...

Hari raya sudah semakin hampir kan...jiran saya ni pun sedang sibuk mencari lembu untuk dijadikan korban untuk anak nya yang meninggal akhir tahun lepas.

Puan Wawa said...

Allah, terbaiklah akak.. InsyaAllah, moga Allah kurniakan pahala yang berlipat ganda..

idzwa kamaruddin said...

alhamdulillah alhamdulillah kak!

paridah said...

sudah masuk zulhijjah ya dah xlama nak raya haji n beribadat korban...semoga Allah mempermudahkan urusan kita demi tuntutan-Nya utk bekalan ke sisi-Nya.

Ahlam Miera Shafie said...

sy pun teringin nak sertai ibadah korban tapi rezeki xmengizinkan lg... huhuhu tapi niat sentiasa dihati...

nor azman said...

Masjid dan surau promosi skrg..(korban ramai2)

adarnadzmie said...

tak lama lagi dah nak raya korban kita.... insyaallah dapat la merasa daging korban nanti....

moga dimurahkan rezeki kak dan keluarga....:)

PeRdU cINta said...

Moga setiap amalan di dunia menjadi bekalan di akhirat kelak..amin...

dorsett pink said...

banyak Nye duit adik

Zaitun said...

Sekejap aje masa berlalu raya haji akan muncul. Sesiapa yang ingin membuat korban bolehlah ambil bahagian yang disediakan masjid2.

Mizz Aiza said...

bagus adik jadi akauntan..

nohas said...

Hari Raya Haji semakin hampir..mengenang peristiwa Nabi Ibrahim & Nabi Ismail..

sedapnya daging lembu/kambing fresh..teringat entry akak tentang Pak Haji yg booking 'buah'..hahaha..

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Alhamdulillah. Tinggal beberapa hari aje lagi. Semoga dimudahkan urusan.Tahun ini berapa RM untuk satu bahagian lembu dan kambing disana kakak?

Aziela said...

Ibadah harus lebih mantap bila ujian untuk kita semakin banyak. Kasih kita untuk Allah dan agama.

aizamia3 said...

Tahun ni taman perumahan ai ada buat cuma kali ni tak sempat nak hantar nama

Normala Saad said...

Seruan ibadah..saya tidak berkesempatan tahun ini...

QasehnyaRania said...

sekejap je kan
alhamdulillah :)
semoga dipermudahkan semuanya.aamiin

norhidana miswan said...

org yg amanah je blh bt keje nih kak, kalu salah bg kt org mau abis disonglap duit tuh... zmn skrg nih mana kira sgt dosa ke idak kalu dh nmpak duit huhuhu

Fiza Rahman said...

Sekejap jer dah masuk bulan zulhijjah. Smoga urusan hubby akk dipermudahkan olehNYA.

lieyalatif said...

wahh adik leh jadi akauntan nie heheehehe

in sh Allah kak moga semua urusan dipermudahkan..bukan senang nak pegang amanah org kan kak...moga Allah kurniakan pahala setimpal tuk abg akak...amin...

Diana Rashid said...

semoga dopermudahkan semuanya kak..seronok nya kalau ramai yang ikur serta korban..meriah kan kak??

Nurul Aula A'Akif Fadzil said...

Alhamdulilah di panjangkan umur kita nak beribadah lagi
p.s bab kira duit tu macam along dah rupanya heheh


2 Petua Mudah Hadapi Jerebu

insan marhaen said...

Tahun ini, ibu_suri ambil sepanggu RM380 untuk korban sendiri...

Azian Elias said...

tinggal munggu depan je kan.. sibuk lah abang ye kak.. kitarang pun maybe balik kampung beraya.. sebab mak abah sayang nak tinggalkan dapur baru depa.. heeee

Nor Azimah said...

Besar amanah yang dipegang oleh suami kzakie tu. Walau apa pun yg diamanahkan, in shaa Allah kita cuba yg terbaik kan.

Malinda said...

last keluarga saya buat korban 7 tahun dulu rasenye...tumbangkan sekor lembu..lepas ni kalau ada rezeki nak buat lagi kalau tak dapat lembu kambing pon jadi le...saya raya korban taun ni balik pontian beraya dengan mak mentua pulak...

hainom OKje said...

Kanda n... apasal kambing biri biri tu ganjil...ada lak warna pink kat punggung dia tu....Ke tanda kambung tu dah berpunya....hihi...

IBU TIJA said...

Syukur alhamdulillah saya ucapkan kepada ALLAH karna atas kehendaknya melalui MBAH RAWA GUMPALA saya sekaran sudah bisa buka toko sendiri dan bahkan saya berencana ingin membangun hotel dan itu semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya tidak pernah menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini,atas bantuan MBAH RAWA GUMPALA yang telah memberikan nomor selama 3x putaran dan alhamdulillah itu semuanya tembus bahkan beliau juga membantu saya dengan dana ghaib dan itu juga benar benar terbukti,MBAH RAWA GUMPALA juga menawarkan minyak penarik kepada saya dan katanya minyak ini bisa digunakan untuk berbagai jenis keperluan dan baru kali ini saya temukan paranormal yang bisa dipercaya,,bagi teman teman yang ingin dibantu untuk dikasi nomor yang benar benar terbukti tembus atau dana ghaib dan kepengen ingin membeli minyak penarik silahkan hubungi MBAH RAWA GUMPALA di 085316106111 ini benar benar terbukti nyata karna saya sendiri yang sudah membuktikannya. BUKA BLOG MBAH RAWA GUMPALA

seri akmad said...

minngu depan je hari raya korban tidak sabr pulng ke kmpung

Cikli said...

Semoga diterima Allah SWT segenap amalan baik.

fifie feyca said...

alhamdulillah...

@na said...

tahun ni harga lembu tinggi sikit kan kak...kat ofis kami buat kutipan bulanan pada sesipa yang nk lakukan korban...tak terasa sangat la kan...hehehe

nhhas said...

takut pegang duit banyak2 dalam rumah.... huhuhuhu...
luar rumah pun takut... hihihi

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...alhamdullilah...alhamdullilah...

Nora Karim said...

pejam celik, pejam celik je dah zulhijjah... sihat2 nampak kambing dan lembu tu kak...moga segala urusan husband akak akan dipermudahkan Allah... Amin...

TukangKebun said...

Moga tahun ini suami Diana ada masa nak risik Qurban di kampung masjid kami buat macam mana.
Biasanya beberapa tahun ini kongsi Qurban dekat Pantai Timur.
Raya Haji tahun ini tak balik, jadi rasanya lebih afdal kalau join yang dekat tempat menetap.