Thursday, July 14, 2016

Aidilfitri 1437H - kasih sayang

Syawal kami tetap disambut dengan sempurna biar pun ada sedikit sendu di hati. Tetapi kami redha kerana semua ini adalah ujian bukan buat bapak sahaja tetapi kami sebagai anak-cucu termasuk menantunya juga. Sejauh mana kami mampu menjaga/menatang bapak yang dulu bertungkus-lumus demi kejayaan anak-anaknya. Inilah masanya kami benar-benar dicabar kesabaran, keimanan dan kasih sayang yang ada. Bapak sudah tidak mampu berjalan. Bergantung sepenuhnya kepada kami semua.

Jojo terpaksa ikut balik kampung
Solat subuh di Hari Raya pertama. Kami bertakbir penuh dengan linangan airmata. Untuk pertama kalinya anak-cucu-cicit berimamkan abah Din satu-satunya anak lelaki bapak. Bapak sudah tidak mampu menjadi imam kami. Sedih.
Makan songkok - Kali pertama mendapat songkok

Sayang - Usah dicuit songkoknya. Menjerit bagaikan songkok itu ada emas.

Marah - Masih ada yang sengaja mahu mendengar jeritannya
Ceria - Biar apa pun keadaan sebagai cicit bapak yang paling muda pada syawal kali ini dia masih tidak mengerti ada kesedihan di hati kami. Inilah salah satu cicit bapak yang memberi sedikit keceriaan kami sekeluarga. Bertukar dari satu tangan ke satu tangan. Bila keletihan, dapat susu terus lena sampai pagi. 
Mencabar - Tidak kira menantu pun anak juga. Masa inilah kami perlu menjaga bapak bagaikan baby. Kami sepakat tidak akan mengabaikan bapak walau apa pun terjadi.  Kami akur ujian Allah ini mahu melihat sejauh mana kami mampu menggalas tanggungjawab yang diberikan. Kami sayang bapak.
Bila ujian Allah turunkan, sekelip mata semuanya berubah. Benar sihat sebelum sakit itu perlu dihargai sepenuhnya. Walau bapak tidak mampu melakukan ibadah sunnah tetapi sekurang-kurangnya sewaktu sihatnya puas sudah dilakukan. Bapak, atok dan onyang pada keluarga kami kini sedang diuji. Kalau dulu dialah pembimbing kami tetapi kini berwuduk dan bersolat pun perlukan bantuan anak-cucu-menantu yang ada. 

~~ Semoga bapak dan kami semua tabah dengan ujian Allah ini.~~


42 comments:

Kayu Manis said...

Bertabahlah kak
Jaga dn belailah dia..nampak uzur sgt,esok2 kita juga ikut begitu Allahuakbar ..untung ada anak2 yg soleh solehah..

Julia Johari said...

Allahuakbar...besarnya pahala anak menjaga bapak sendiri...diangkut seperti baby...Ya Allah...bila tiba masanya mcm ni...julia nak berhenti keja jaga ibu dan ayah...bg pakai pampers sendiri...mandikan diorang...memasak utk mereka...Allah...cicit bapak memang penyeri...tp sgt meruntun melihat bapak...akak kuat sabar ye...Allah letak ganjaran setimpal nanti...

Umie Adli said...

Sabar kak. Ujian Dia kepada hambaNya. Nampak uzur sangat dah dia. Inilah masa untuk anak-anak pulak berbakti kepadanya

lieyalatif said...

ya Allah kak...sayu sebak bace entry nieh...sebab kebetulan mase lieya admit hospital ari tu, depan katil lieya ade makcik nie...die dah nyanyuk...admit sebab kencing manis.... sedih sgt tgk anak2 dtg melawat acuh tak acuh...dtg tak sampai 5 minit, tgk2 lepas tu balik...cube utk positif mane tau dieorg busy, tapi tak boleh laaa... lagi2 mak dieorg mmg berpampers takleh jalan dah....aduh...moga2 lieya esok tak 'leka' mcm tu....bertuah bapak akak...anak2 semua soleh dan solehah...Allahuakbar...

Fazleyatul Aini said...

semoga bapak akak sembuh seperti sediakala insyaAllah

Aisy Nasiha said...

Alahai. Sayu rasanya lihat gambar ayah akak didukung tu..tp lega lg tgk semua anak cucu berkumpul sama menyambut hari raya dengan ayah.. moga semua anak cucu berganding bahu dengan ikhlas menjaga ayah semasa hayatnya.

HeNRieTTa JoSe said...

moga keluarga akk baik baik saja....ibu rietta dlu pown mcm itu jga....tpi usianya jauh lebih muda, terkena mild strok...alhamdulillah dengan bantuan fisio terapi, ibu dah boleh jalan semula berbantukan tongkat segiempat, tapi lebih setahun juga la...mga akk sekeluarga tabah....

Malinda said...

semoga akak dan seluruh keluarga di berikan ketabahan dan kekuatan dalam mengharungi ujian ini...sedihkan bila tengok orang yg kite kasih yg dulunye sehat tegap tiba2 lemah hingga sebegini...tapi bapak akak beruntung sebab punya anak menantu dan cucu2 yg mengambil berat padanya...semoga bapak akak di berikan kesembuhan...

norhidana miswan said...

teringat tiap kali lps mlm raya abah msti bertakbir sampai lwt mlm... pastu bertakbir kt masjid lak... syahdu dgr takbir tu

moga bapak akak n keluarga akak tabah, moga di beri kesembuhan kpd bapak akak ye

Norhayati Mohd Isa said...

Aduhai kak..
Jatuh juga air mata saya membaca entri akak ini...
Teringat saat menjaga arwah abah dan arwah mak saya..
Macam tu lah kami mendukung mereka..
Tiada termampu dan terdaya oleh usia tua mereka kan kak..
Disaat mereka sakit..

Disaat ini lah cabaran dan ujian buat anak2 kan kakzakie..
Semoga kakzakie sekeluarga tabah dan redha dengan ujian ini..
Sekarang ni mak zah lah ye kak yg menjaga bapak akak di kampung ye..

Semoga bapak akak beroleh kesembuhan segera dan bertabah hati..

adarnadzmie said...

mengenag air mata saya kak.. tiba2 teringat mak abah saya di kampung... mereka pun bukannya kuat dan sesihat dulu2... masih memerlukan perhatian anak2...
bertuah bapak kak sbb ada anak2 yg betul mengambil berat dan menjaga nya... saya pun berharap dpt manjaga mak abah ketika mereka sakit...

begitu juga kita akan melalui keadaan yang sama seperti mak dan ayah kita... semoga anak2 kita menjadikan ikhtibar pada masa depan....

bayk2 kan bersabar kak...

Mimie_Zatun said...

selagi ibu bapa masih di mata berbakti dengan bersungguh hati. salam aidilfitri kak zakie..

Mazlan Othman said...

Begutilah putaran kehidupan.
Yang sihat akan uzur,
yang muda akan tua,
sebagai iktibar kepada kita.

Nieyl said...

Selamat hari raya ♥
Ibu dan bapa tiada gantinya...
selagi kita hidup...berbaktilah pada mereka...
tidak kira mereka sihat ataupun sakit...:(

nohas said...

semoga kita adik beradik tabah menjaga ibubapa yg uzur, mengasihi mereka sebagaimana mereka mengasihi kita sejak dari kecil lg..

bapa sy pun dah lanjut usia, sdg uzur, x boleh berjln, kena dilayan seperti baby...teringat ayat 68 Surah Yasin..ayat Allah itu benar..

saniah ibrahim said...

Sayu hati bila baca cerita kak zakie ni....bila orang yang kita sayang sakit saat seperti ini tentunya terasa sendunya.
Jagalah dia sepenuh hati selagi ada hayatnya....Allahu akbar semoga anak2'diberi ketabahan menjaga bapak yang sedang sakit ini.

saniah ibrahim said...

Sayu hati bila baca cerita kak zakie ni....bila orang yang kita sayang sakit saat seperti ini tentunya terasa sendunya.
Jagalah dia sepenuh hati selagi ada hayatnya....Allahu akbar semoga anak2'diberi ketabahan menjaga bapak yang sedang sakit ini.

Khairul Bariah said...

Allah kakzakie, rasa nak menitis air mata saya.
semoga bapak kakak sihat. kalaupun tidak boleh berjalan biarlah dia tidak menderita kesakitan yang ditanggungnya.

masa ni lah anak2 diuji dengan kesabaran.
bersabar ye kak.

Jie Susanos said...

Stiasa bersyukur dengan apa yang berlaku..

Ujian untuk kak dan keluarga..semoga bapak sembuh dan slmt hari raya..

CikNis Annisabiz said...

selamat hari raya kak :)

Nurulhuda Abdul Latip said...

In sya allah kak, jagalah bapak sebaik mungkin selagi ada hayatnya. Moga dipermudahkan urusan dan didoakan yang baik2 untuk akak sekeluarga dan juga untuk kesihatan bapak akak. Selamat Hari Raya dan maaf zahir batin akak..Balik Taman Koperasi tak haritu?

idzwa kamaruddin said...

Sebak hati saya kak..

semoga dipermudahkan semua urusan akak sekeluarga, ye kak kini tiba masa kita pula menjaga mak ayah ibu abha kita kan..

semoga akak sekeluarga diberi rezeki yang lebih banyak atas jasa menjaga syurga.

semoga bapak diberi keringanan dalam urusan beliau seharian.

*hugs*

♥ aiNa yaZiD ♥ said...

Selamat hari raya kakak!.

sayu baca kak...tabah n sabar ye kak.
Ujian buat anak2 untuk trus berbakti buat ayahanda.. dan peringatan buat kita juga. sampai satu masa nanti giliran kta pulak kan kak. Insyaallah ganjaran setimpal jaga mak ayah ni. =)

paridah said...

Sebak baca n3 kakzakie...terkenangkan nasb diri yg menumpang ksh syg anak2 kerana tiadaupaya diri...sebenarnya ujian Allah lbh kpd anak2 yg perlu tabah mengurusi insan yg kita sayangi n amat bermakna dlm kehidupan kita...semoga ayahanda kakzakie segera pulih dari sakitya insyaAllah

amirah said...

Allahuakhbar kak...moga diberikan kesabaran dan ketabahan hati ye kak...amie doakan semoga ayah akak disembuhkan kesakitan...

CikLily Putih said...

semoga abah cepat sembuh ye kak

Puan Kutu said...

Memang sayu tgok keadaan bapak kakak.putaran kehidupan kan..nasib kita kemudian hari tak tahu lagi.Untung bapak ada anak m3nantu yg baik.Sekarang ni memang tiba masanya Allah bagi peluang anak2 utk buat pahala..

TukangKebun said...

Semoga ketabahan dan kesabaran sentiasa bersemai di hati.

Fiza Rahman said...

Sedihnya kak. Teringat masa jaga arwah ayah kat hospital dulu. Bertabahlah kak.

aryan azra said...

Sedih melihat dan membacanya kak..untung ada anak menantu cucu yang baik2...moga srmuanya terus tabah dan redha melalui ujian Allah ini.

Moga Allah mudahkan.urusan ayah akak

Zee Suhaini said...

uzur sangat dah bapak..sedih tengok keadaan camni..
pepon moga bapak diberi kesihatan yang baik..

aRz MoHa said...

semoga tabah semuanya...mudah-mudahan ujian ini mendekatkan kita dengan Maha Pencipta...

PeRdU cINta said...

Subhanallah..sebaknya hati PC kak...hilang kata2...

Nor Azimah said...

Kagumnya melihat gambaran kasih sayang ank menantu terhadap bapak, berbahagialah bapak punya ank2 menantu yang baik.
Moga ada kesudahan yg baik buat bapak ye kak.

Nor Azimah said...

Kagumnya melihat gambaran kasih sayang ank menantu terhadap bapak, berbahagialah bapak punya ank2 menantu yang baik.
Moga ada kesudahan yg baik buat bapak ye kak.

Irda Garmin said...

Allah kak..sayu irda baca...kita semua akan melalui fasa ini kalau dipanjangkan umur..moga kita disayangi dan dijaga anak-anak sepertimana kita menjaganya waktu kecil ya kan kak..dan irda harap family akak baik-baik sahaja...

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Qhaifa Nur said...

Selamat hari raya kak zakie...

Makin uzur rupanya bapak akak...masa inilah anak2 menantu diperlukan kan kak...

kecerian sedikit hilang...apa2 pun semoga dipermudahkan buat akak n famili

sebak sikit kak...

Kamsiah Yusoff said...

Ya Allah..semoga bapa kak zakie diberi kesihatan yg baik
ayah saya jugak sedang sakit dikampung..

aby said...

salam kz ..
fitrah putaran kehidupan ..
semasa kecil ayah menjaga kita dengan penuh kasih sayang ,
wktu sebegini la giliran kita membantu nya dengan kasih sayang juga ,,
moga abah kz dapat diberi kesihatan dan menjalani kehidupan seperti biasa ..
aameen

Amanda Suria said...

Begitu juga SA Dan keluarga..kami juga diuji...alhamdulillah kami juga seperti keluarga kakak..semoga Allah permudahkan buat kita semua ye kak..selamat hari raya, maaf zahir batin

Mummydearie said...

Sedihkan kak bila tengok orang yang bersusah-payah menjaga makan minum dan kebajikan kita tiba-tiba kini tak mampu menguruskan diri sendiri. Dulu kita rasa bapa kitalah yang paling kuat tapi bila tengok keadaannya yang lemah sekarang, sayu rasa dalam hati. Memang besar ujian yang Allah beri ni, nak tengok sama ada kita sebagai anak mampu menggalas tanggungjawab atau tidak. Dulu kita bergantung pada bapa tapi sekarang bapa pulak terpaksa bergantung pada kita anaknya. Apalah agaknya perasaannya ketika ini...