Tuesday, July 19, 2016

Tidak sesuai ke seberang tambak

Setiap hari bertan-tan makanan laut dan sayuran dideclare untuk masuk ke Singapore. Jika mahu ekspot hidup kenalah ianya masih hidup ketika membuat declaration di kastam. Udang dan ikan yang sudah mati pun tidak boleh di ekspot bila borang yang dideclare udang dan ikan hidup. Siapa yang untung bila penjual memberikan sebahagian udang dan ikan yang sudah hampir mati. Kami di tambak sinilah yang beruntung diberinya percuma saja. Kalau kita ke pasar pun biasa udang yang kita beli memang sudah mati, ini masih boleh bergerak tetapi sudah tidak sihat tetap tidak boleh masuk ke sana.
Melingkar - Dua ekor lobster ini memenuhi kuali besar rumah kami
Siap! - Buka penutup dan hidang ketika masih panas baru dapat menikmati keenakkannya.
Penjual lebih rela memberikan percuma kepada kita daripada kena saman pihak kastam kerana melanggar syarat yang dikenakan. Biasa kalau makan di Senibong atau Singgah Selalu dua ekor begini tidak kurang dari RM1xx. Sedangkan waktu itu ada beberapa ekor yang sudah diagihkan kepada kami tanpa mengenakan sebarang bayaran. 

~~ Rezeki orang menerima habuan di dunia. Rezeki yang memberi habuannya di akhirat.~~


49 comments:

Fazleyatul Aini said...

wah memang rezeki akak betul lah tu
sedap tu kak

Zee Suhaini said...

besar tu kak..untungnya..murah rezeki peniaga cam ni..

Khairul Bariah said...

wah untungnya kakzakie
besar lobsternya, dpt percuma, fresh pulak tu
mmg rezeki betul lah ni.

Norhayati Mohd Isa said...

Rezeki yg tak disangka ye kakzakie..
Dapat menikmati lobster yg besar ni..
Alhamdulillah murah rezeki yg memberi dan menerima kak..

idzwa kamaruddin said...

Ya Allahhhhh rezeki nyer akak !!! sedap nyerrr lobsterrr..
tu la kak..allah bayar balik sebab akak abang rajin bagi kucing burung makan ;)

Qhaifa Nur said...

Lobster...sedapnya kak zakie
Murahnya rezeki akak sekeluarga...

nadhie wueen said...

alhamdulillah memang rezeki akak. sedapnya la kak. terliur tengok lg2 saye mmg suka lobster2 ni. hihi. strict betul eh negara dorg nak yg bebetul hidup je. huhu

NEKCIK said...

lepas ni boleh la terjah rumah kakzakie tumpang makan lobster..nak balik kampong tambang mahal dah!!

Inani Hazwani said...

Wahh lobster sedapnya ;)

shalimar yusof said...

Rezeki ..kalau dh dia datang tuuu...memg ummpphh

Nizam.Ariff said...

Perghh...jejes air liur....

Azian Elias said...

bestnya kakkk..

kalau dpt lagi roger2 ye kak. heel

Mazlan Othman said...

Wah ngences ni.

Bunda_nora said...

Alhamdulillah, rezeki di bulan Syawal... orang memberi kita menerima... Semoga melimpah ruah lagi rezeki akhirat orang yang memberi tu kan, aamiin...

Normala Saad said...

Rejeki....sedap nampak masakkan tu. mesti manis rasa udangnya..

norhidana miswan said...

ketat btl peraturan nk bwk makanan ke seberang tambak ye kak...

rezeki akak sekeluarga lah dpt lobster fresh... geram nengok 2 ekor tuh...

Mimie_Zatun said...

wah.. rezeki akak.. sedapnya lobster...

paridah said...

MURAH REZEKI PEMBERI N PENERIMA...SYUKUR ALHAMDULILLAH. SPORE BGTU TEGAS DLM TENTUKAN KUALITI MKNAN YG MASUK NEGARANYA.

saniah ibrahim said...

Alhamdulillah murah rezeki kak zakie sekeluarga....dapat makan makanan mewah dengan pecuma.
Spore memang menitikberatkan kualiti barang yang diimport kan.

saniah ibrahim said...

Alhamdulillah murah rezeki kak zakie sekeluarga....dapat makan makanan mewah dengan pecuma.
Spore memang menitikberatkan kualiti barang yang diimport kan.

nohas said...

sedapnya...mesti manis isinya..

amirah said...

waa...bestnya kak...rezeki betul ni...alhamdulillah...

Abam Kie said...

kena kenal n buat baik dgn pembekal udang n sotong hidup la kalau mcm ni..

anyss said...

Assalamualaikum,
rezeki jangan ditolak

Mang Lembu said...

seafood merupakan makanan yang nikmat jika di kudap kala malam menjelang, apalagi dengan dua porsi, tentu lebih nikmat.

mohon ijin follow kak
follow balik yah...hehe

Nieyl said...

sedapnyaaaa....
nasib baik puasaaaa....hihihi

Amie said...

Aduuusss...
Lobster! Mahalnya tu kak... baru-baru ni pergi Kota Kinabalu, tanya jew sekilo lobster yang dah mati puuunn...duduk bawah timbunan ais....1 kg rm180.00. Tanya jew kak he he heeee.

Fiza Rahman said...

Alhamdulillah... Rezeki dapat lobster. Tak pernah merasa lobster nih.

Jna marcello said...

wahhh Alhamdulilah rezeki ! tp Na nak jugak kak :)

aryan azra said...

alhamdulillah...rezeki tu, sedapnya tengok besar2

Ann Ishak said...

besarnya lobster tu kak, memang puas makan

Puan Kutu said...

Alhamdulillah ini namanya rezeki kakak..mahal ni lobster.nk mkn selalu pun tak mampu.Ini free sapa tak suka

Kamsiah Yusoff said...

memang rezeki kak zakie...lobster tu boleh tahan harga kat pasaran..

Diana Rashid said...

seumur hidup belum pernah lagi dapat lobster percuma kak..untung nya..murah rezeki keluarga akak..

Husna Rahman said...

fuyoh..fuyoh..fuyoh...xtahan aihh mata yg nengoknya...bestnyaaa..mahal kot klu nak beli..mmg rezeki besar dpt free2..

Yana Yani said...

wah. rezeki tu
seumur hidup saya, tak penah makan lobster ni
mampu nengok aje...hehe

Mar Mansor said...

bukan senang nak dapat makan ni..hehe

hainom OKje said...

Nak makan mcm mana tu Kanda...keras tak kulitnya? Tulah namanya pun rezeki kanda dpt makan lobster. Rezeki jangan ditolak!

abuikhwan said...

Assalamualaikum kak,
Alhamdulilah, rezeki kita tiada siapa yang tahu walaupun kadang2 tidak sempat memikirkan keadaannnya...Kena kongsi tu..hehehe

LZ - The Blog Owner said...

Assalamualaikum & Selamat Hari Raya Kak zakie,

Itu nama dia rezeki terpijak kak..
Alhamdulillah dapat udang sebesar itu free of charge..
Yummeh!

Irda Garmin said...

maik aihh besarnya kak...ini kalau makan sekor ni mahu tersandar kekenyangan ni..:)

Nooriah Abdullah said...

untungnya kakzakie dpt lobster besau tu
rezeki ALLAH tu namanya kan

Amy Hilmirda Daud said...

bestnya dapat lobster. Rezeki akak sekeluarga.
Lobster ni bukannya murah, nak beli pun takut.

LYAfrina said...

salam aidilfitri kak..

yelah..drp membazir baik bagi org... tp kebiasaan y jual kt psr/pasaraya pom y dh mati kan.. kiranya klo ekxport ke s'gapore msti hidup ye??

sedapnya lobster..kalo beli mau cecah 100++ jugak kot ni

aRz MoHa said...

memang rezeki....jarang jarang dapat rasa.

nhhas said...

mak aihhhhh untungnya...

akak nak juga ...

hihihi

nhhas said...

Lamanya tak ke Snibong

Faarihin Talip said...

Alhamdulillah rezeki dari-Nya. =)

Mummydearie said...

Aduhai, kak ... terliur sungguh tengok lobster dua ekor ni. Bukan senang nak dapat percumakan. Nak beli memanglah boleh, bayar aje berapa harga ^_^