Friday, July 29, 2016

Sedikit ilmu bertani

Sejak bapak terlantar semua urusan kebun sepenuhnya di bawah kelolaan Abah Din. Kami bersyukur walaupun bapak hanya dikurniakan seorang anak lelaki tetapi kami anak-anak perempuan bapak bangga punya abang yang cekal, kuat dan bertanggung-jawab. Setelah urusan kami semua anak perempuan selesai baru dia uruskan miliknya. 

Kini boleh dikatakan 99% Abah Din berada di kampung menjaga bapak. Bila kami balik adalah peluang untuknya balik ke rumah sendiri. Mujur juga dia sudah tidak bekerja. Sebelum ini ada juga membantu syarikat perkapalan anaknya, tetapi tumpuan kini lebih kepada bapak. Kerja-kerja di kebun sebenarnya Abah Din kurang arif apa lagi dulu sewaktu kami belajar, bapak belum ada kebun kelapa sawit, Dulu semuanya majoriti kebun ditanam kelapa biasa, nenas dan getah saja. Bila kami semua sudah bekerja baru sebahagian kebun bapak ditanam dengan kelapa sawit. Bagaimanapun semua kerja-kerja kebun dibuat oleh pekerja bapak. Bapak sekadar memantau kerana kami anak-anak tidak mahu bapak bekerja seperti waktu kami belajar dulu. Kami keluarga susah dulu.

Background - Lihat sepupu kami dari Singapore dan Brunei pun suka berposing dengan background kebun kelapa sawit
Baru-baru ini sewaktu Abah Din mahu membantu pekerja bapak konon sebaik pelepah dikumpul mahu dibakar tetapi pekerja bapak bersuara " Ngak usah dibakar pak. Ini bukan belarak (daun kelapa biasa yang sudah kering orang Indon panggil belarak). Daun kelapa sawit ini akan hancur menjadi tanah. Ngak payah bakar nanti rosak pokok kelapanya." Senyumlah Abah Din bila jelas ilmu anak bapak tidak seperti ilmu bapaknya. Balik dari kebun itulah Abah Din berbual dengan kami disambut dengan ketawa kami yang panjang. Ini merupakan ilmu baru bagi kami anak-anak bapak walaupun kami sudah lama hidup dalam keluarga orang kampung tetapi ilmu bertani kami sangat cetek. 
Rindu saat ini - Bapak raya tahun lepas (1436H)
Sayu - Bapak raya tahun ini (1437H)
Begitu juga dengan tanaman jagung. Setiap pokok jagung sebaik mengeluarkan buah walau ada banyak mana pun hanya ditinggalkan satu saja. Anak jagung yang lain akan dibuang (boleh saja dibuat sayur). Sewaktu tempoh jagung membesar jika ada lagi putik keluar tidak mengapa. Tetapi hanya yang sebiji asal itu saja yang akan dijual/ekspot ke Singapore. Sebab itulah bagi kami jagung yang kelihatan tidak sebesar yang pertama, tetap besar di mata kita. Agihkan saja kepada sesiapa yang mahu sebab yang gred ke dua ini lebih banyak dari yang gred pertama. Bayangkan kalau satu pokok boleh mengeluarkan 3-5 biji pastilah beribu-ribu jagung boleh dihasilkan. Ayam rumah bapak pun sudah tidak mahu makan jagung yang masih melekat di tongkol lagi. Jemu agaknya. Boleh tahan nakal juga ayam-ayam bapak hihi...

~~ Sedikit ilmu bertani untuk kami anak orang kampung.~~


38 comments:

paridah said...

Ilmu bertani orang kampung memang expert kakzakie...maklum itu rutin seharian mrk. betullah tu pelepah kelapa sawit hanya disusun sebaris dibiar mereput sendiri menjadi baja pada pohon. xlama abah Din pasti akan jadi petani berjaya sebaik ayah kak zakie juga.

PeRdU cINta said...

Assalammualaikum kak zakie..salam Jumaat kak...semakin susut bapak kak..ingat PC..dulu panggil arwah atok pun bapak sebab anak anak atok..semua panggil bapak..cucu pun ngikut panggil bapak..bila kudrat mak ayah dah semakin berkurangan maka selagi boleh warislah ambil alih..sedikit sebanyak nanti lama lama bertambah ilmu bertani abah Din..amin..

Malinda said...

sayu kan kak bila tengok orang tua kite yg dulu sehat dan kuat tiba2 jadi semakin tak berdaya gitu...berat mata yg memandang berat lagi bahu yg memikul...ape pulak rase perasaan diorang kan...dulu bebas kesana sini menguruskan urusan...kini tiba2 semua nya anak2 yg tolong...mesti diorang pon rase sedihkan...cam mak sy gak...selalu cakap kalau bole memang takmo susahkan anak2...aduh sy yg dengo terus bejurai2 ayak mata...susah mcm mana pon dah itu la satu2 nye mak bapak kite...buat yg terbaik selagi diorang masih ada...kire bapak akak beruntung akak adik beradik sume satu hati sama2 bergilir2 jage bapak...seronok ada kebun gini...kiteorang tanah kampong abis sume dah terjual bila syarikat minyak amik alih...dulu2 ingat lagi apak sy rajin gak tanam jagung dengan tomato...

saniah ibrahim said...

Saya sendiri tinggal di kampung kakzakie tapi belum pernah sekali pun jejak ladang...
Sebenarnya pekerja2 ni lagi mahir sebab mereka lakukan setiap hari.
Bertuah punya abang yang bertanggungjawab seperti abang Din...

saniah ibrahim said...

Saya sendiri tinggal di kampung kakzakie tapi belum pernah sekali pun jejak ladang...
Sebenarnya pekerja2 ni lagi mahir sebab mereka lakukan setiap hari.
Bertuah punya abang yang bertanggungjawab seperti abang Din...

Jiwa tani said...

Salam bakyuku..

kabare..

saya masih lagi belajar ilmu bertani dari atok ...abah dan rakan rakan blogger..

idzwa kamaruddin said...

SAYA TAK BOLEH LA TGK GAMBAR BAPAK.. :(

semalam saya bertugas jaga kaunter..datang seorang baya usia tua uzur seperti bapak datang demi nak bayar hutang anak..saya lari masuk dalam menagis lepas uruskan bapa tu :(

Puan Wawa said...

patutlah wawa tak pernah nampak orang bakar pelepah kelapa sawit kat kebun2 sawit sini.

Nooriah Abdullah said...

Terimakasih kakzakie ilmu berkebun nya
Kaknoor pun ada tanam jagung boleh ikut cara ni
Jangan tamak nak banyak jagung pulak.

Siti Rohaida Yusof said...

kalau rumah mak banyak tanam serai dan pisang,so kalau balik kampung ,serai tu wajib ambil..hehehe

Nieyl said...

Salam Jumaat..
banyak jugak la tu klu sepokok leh dpt 3-5 batang...
sedapnya jagung....

Fazleyatul Aini said...

nasib ada abang yg boleh tengok2 kebun
kalau takde org jenguk pon susah jugak
kene curi la hasil nanti
semoga bapak akak sihat seperti sediakala

Cho Zila said...

ya Allah saya memang tak tahu ilmu bertanini.... totally failed... tolong jaga pokok kaktus pun tak serupa orang punya kaktus... siapalah muka berbunga2tu.. memang sayujer tengok gambar2 bapak kitakan... macam saya yang bapak sudah tiadani melihat foto bapak memang mengundang air mata... pandai yer ayam2 orang kampung sekarangni...

aryan azra said...

terima kasih untuk ilmu itu kak, saya pun tak pernah tahu.

moga bapak akak terus t=diberikan kesihatan yang baik hendaknya.

pandai ayam2 tu, mungkin jemu agaknya kan asyik makan jagung saja

Qhaifa Nur said...

Ilmu bertani ni bukan semua org blh buat kan kak...
Semoga abah din berjaya seperti bapak..dpt menyambung warisan keluarga..
Seperti FIL Nur..wlaupun bekas pengurus felda..teror bab pertanian tp ilmu tak turun kat ank2...hanya hubby yg punyai minat itulah utk belajar...sayangkn kak

Bunda_nora said...

Setiap ilmu yang diwarisi tak semestinya diterapkan sekiranya tak berminat atau kurang terdedah padanya...begitu juga ilmu bertani...apa tah lsgi anak2 menjurus kebidang lain dalam kerjaya masing2....

Semoga bapak cepat sehat seperti sediakala.

Bunda_nora said...

KZ, sama lah dengan tanah kebun warisan kami sebelah arwah suami KN dulu. Kini dah ditanam semula dengan kelapa sawit...dulu kelapa betul yang tinggi2 tu. Tau lah kan belah Bagan Datoh kan banyak kebun kelapa.

Sebelum arwah pergi, sempat dia berulang alik ke kpg Bagan Datoh upah orang tanam semula kelapa sawit...sempatlah arwah tengok pokok2nya setinggi budak 4 5 tahun, macam zarif kot...itu cerita 8 tahun lampau.

Kini kami dah dapat pun kutip hasil pajakkan setiap tahun...Alhamdulillah. Tapi anak2 KN terutama anak2 lelaki tak nampak sorang pun ke bidang itu...makan hasil jer lah nampak nyer tiap tahun....

Zee Suhaini said...

zee lagi la takde ilmu kak..baru tahu pasal daun sawit ngan jagung tuh..tapi yang jagung tuh paling sayang rasanya..dibuang begitu aje?

wahida said...

bertuahnya bapak akak ada anak2 yang boleh menjaga dia...
makan minum dia anak2 ambil berat...


moga2 anak2 saya pun mcm tu bila kami dah tua nnt...huhu...

Cik Misstree said...

Done follow your blog Kakzakie.

LadyBird said...

Ilmu baru juga untuk lady akak.. 😃 lady ank petani juga.. Tp petani padi.. Hihi

ujie othman said...

erkk..saya pun tak tau. Mujur baca kat sini, kebun sawit makcik yg tlg urus lps bapak saya meninggal.

bapak akak ada kebun jagung jugak ya? seronoknya!

Irda Garmin said...

sayu melihat keadaan bapak kak zakie..berubah betul berbanding raya tahun lepas,semakin kurus..irda doakan bapak kak zakie sentiasa sihat ya..dan alhamdulilah anak-anak bapak semuanya sentiasa di sisi bapak ketika dia sangat-sangat memerlukan kasih sayang anak-anak,dan alhamdulilah kak zakie ada abang lelaki yang begitu bertanggungjawab,best ada abang..irda dulu pun nak sangat ada anak lelaki sebagai anak sulong..tapi alhamdulilah irda dapat anak perempuan ..dan baru sorang..bila tengok keadaan bila tua nanti..rasaa nak sangat anak banyak-banayak biar boleh jadi teman kita tua nanti...

tanam jagung mother in law irda gigih..di jeram tu sekarang dia tanam sayur-sayur depan rumah je,itulah pendapatannya...walaupun jalan dah berengsot masih gigih bekerja sejak kematian suaminya..ternyata kebun banyak membantu nya memberi rezeki..kagum dengan semangat orang lama-lama ni...

nadhie wueen said...

area rumah saye pun banyak pokok kelapa sawit even dekat kaw bandar. sama cam gambar tu :) Bertabahlah akak.. saya doakan moga kesihatan bapak akak semakin baik dari hari ke hari. insyaAllah. aminn..

Kamsiah Yusoff said...

agaknya tu gambar kaki zakie..yg wajahnya ditampal bunga tu ..:)

Ahmad Hasif said...

semoga bapak akak diberi kesihatan yang baik yer...

fuh ayam tu nak mkan pop corn kot.. hahaha tu yang tak nak dah makan jagung kering tu.. nakal betul ayam tu..


Blogwalking sini, jemput singgah baca artikle review ini ye

Review TMGo Broadband artikle...

Hanafi Abdullah said...

perkongsian yang sangat hebat..saya dah tiada bapa lagi ..sekarang pun dah jadi bapa.

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Background pepohon sawit sememangnya akan dirindu bila dah jauh merantau mcm saya ni.. Kak Zakie.

Zul Fattah said...

asssalamualaikum.. selamat hari raya kak..

Nor Azimah said...

Saya tsk rapat dgn abah saya. Keadaan memisahkan kami, kasih sayang abah pun tak terasa..berbahagia bapak pya ank2 yg baik, berbahagia bapak kerana berjaya memdidik ank2 nya menjadi ank2 yg baik.

Saya suka juga menanam pokok2, tgh try tanam pokok tomato dlm pasu, tapi tak berapa elok nmpk gayanya. Kurang ilmu bertani, hihi..

Suami saya tanam pokok mangga, jambu madu belakang rumah kami, pun tak berbuah, padahal dia toke baja tu, hihi...kalo Allah tak izinkan lagi, mcm tulah walaupun dh taruk baja bagai.

Nor Azimah said...

Saya tsk rapat dgn abah saya. Keadaan memisahkan kami, kasih sayang abah pun tak terasa..berbahagia bapak pya ank2 yg baik, berbahagia bapak kerana berjaya memdidik ank2 nya menjadi ank2 yg baik.

Saya suka juga menanam pokok2, tgh try tanam pokok tomato dlm pasu, tapi tak berapa elok nmpk gayanya. Kurang ilmu bertani, hihi..

Suami saya tanam pokok mangga, jambu madu belakang rumah kami, pun tak berbuah, padahal dia toke baja tu, hihi...kalo Allah tak izinkan lagi, mcm tulah walaupun dh taruk baja bagai.

Wani Sukarno said...

Salam singgah kakzakie,, mak pon suka berkebun kebun kecil2 ,,diri sendiri langsung tak ada ilmu nak bertani huu,, bukan tak minat, minat ada lah tapi2

Khairul Bariah said...

ye lah kakzakie, kalau pelepah daun sawit orang kumpulkan buat timbunan di antara pokok2nya. buat baja kompos. kalau tandan buah kosong pulak letak di sekeliling pokoknya untuk baja juga.

nampak bezanya bapak kakzakie dari tahun lepas. dah susut banyaknya tu.

Kayu Manis said...

Klu nor mmg tak tau lgsung psl sawit2 abg nor expert la kut org felda..begitulh hidup lumrah kecil besar muda tua n uzur.
Semoga bapak ceria sllu disamping anak cucu

Mummydearie said...

Kalau Kakzakie sendiri mengaku kurang dalam ilmu bertani walaupun anak orang kampung katanya, apatah lagilah saya ni. Bukan kurang ilmu tapi langsung takda ilmu bertani!

Orang dah biasa dalam bidangnya tentulah mahir, kak. Kalau macam kita ni yang baru nak belajar, memang tak payah acah-acah pandailah senang cerita ^_^

norhidana miswan said...

alhamdulillah abang akak dpt jaga bapak akak sepenuhnya....
yelah walaupun anak org kampung kadang kite bkn tau sgt ilmu bertani nih kak...

tp yelah kalau nk di bakar smua daun tandan kelapa tuh pun bahaya jgk kak, mau terbakar 1 kebun tuh...

Amanda Suria said...

Wah..bagus ilmu berkebun ni...kadang2 pertanian moden mmg x sama kaedah dengan tradisional kan...

hainom OKje said...

Lumrah dunia kanda, yg tua akan semakin uzur. Yelah bapak nampak kurang ceria tahun ni. Moga bapak sihat hendaknya. Untung bapak ada anak mcm Abg Din... Rezeki tu namanya

Dinda pun dapat ilmu jugak daripada entri kanda ni. Patutlah jarang tengok pelepah kelapa sawit tu dibakar. Rupanya mereput sendiri.
Gitu rupanya kaedah tanam jagung.