Tuesday, February 14, 2017

Melihat yang di depan mata

Bukan lapar sangat tetapi apabila keluar hanya berdua, lalu kami sengaja mencari tempat persinggahan untuk mengisi perut sambil bersantai. Suami tanya isteri, isteri tanya suami jawapan diberi "mana-mana bolehlah". Akhirnya singgah di sini. Sambil menanti pesanan melihat anak-anak remaja yang bekerja di outlet tersebut. Sementara menunggu keputusan SPM memang baiklah mereka berusaha mencari rezeki. Nilai RM dari sehari ke sehari kian merudum. Duduk bersebelahan dengan negara yang nilai matawangnya besar sangat terkesan. Melihat anak bukan bangsa aku yang bekerja di seberang tambak mendapat pendapatan sama tetapi dengan SGD lalu apabila convert ke RM nilainya sudah lebih tiga kali ganda. Anak bangsaku bekerja di bandar sendiri pendapatan sekadar mencukupi untuk membeli apa yang diingini bolehlah. Lebih dari itu tidak berupaya berbanding mereka yang memperolehi gaji dengan nilai SGD.


Setiap seorang memesan dua air. Coklat panas dan lemon madu si isteri punya. Manakala si suami seperti biasalah kopi dan lemon sejuk. Pesan juga spring-roll satu set. 

~~ Sebaiknya kepada yang mampu membeli aset terutama rumah belilah lagi dan lagi dari sekarang kerana kita tidak tahu akan datang mampukah kita membelinya?~~


40 comments:

Fazleyatul Aini said...

salam kak zakie
lama tak singgah sini hehehe

betol tu kak, harga rumah makin lama makin mahal
kalau mampu boleh la beli

Acik Erna said...

Risau bila difikirkan nasib anak2 kita kan kakzakie

Raihanah Ahmad said...

sekarang ni memang lagi berbaloi kalau kerja oversea kak.

Normi Nieza said...

bw pagi..:)

Kakcik Nur said...

Memang ngeri memikirkan masa depan anak-anak. Mampukah mereka membeli rumah dan sebagainya.

Semoga mereka tidak melupakan pergantungan kepada Yang Esa bila semuanya menyesak dada...

nuyui a.k.a miss YUI said...

minuman tu menggugat yui kak.. hehe

Uncle said...

Kat mana tu kakzakie? Minuman tu memang menyelerakan. Saya pon mesti pesan yang sama kalau ke tempat yang macam tu....kalau ada karipap lagi best..hahahahahaha...

paridah said...

Apa yang terjadi esok kita tidak tahu tapi perlu kita wariskan harta kekal yg menjamin masa depan utk generasi mendatang...bhgianya romi n juli bersama berdua saja jeles u

Falsya said...

ramai auditor kat ofis falsya lebih 100 org berhenti then kerja dekat singapore..hurmmm, betul la ape kakak ckp tuh..gaji cukup2 makan..hari nie dpt gaji, 10 minit je dh nak habis sbb bayar macam2..nak2 pulak kat kl nie kakak..gaji 3k pun dikategorikan sebagai miskin..;(

norhidana miswan said...

amboi sorang sampai 2 jns air ye kak...

btl lah ckp akak tuh, teringat sepupu dana yg ada rezeki kerja posman di singapura, gajinya lps di convert lbh besar dr gaji pegawai gred tinggi di opis nih, bayangkan kalau gajinya 2k... dh convert berapa k lah jd nya kan

E'in said...

kite same laa kak.. kalau nak keluar or makan ke mesti tanye nak makan ape kat mane.. last last pegi tempat yang selalu pegi.. hahaha..

e'in memang tak sanggup nak keja kat seberang tambak.. takpe laa keja aje kat jb.. alhamdulillah cukup aje rezeki tu kan..

adarnadzmie said...

alahai.. dating berdua sekali sekala best kan kak... saya pun rindu nak berdua mkn2 dgn cik suami.. tapi x sempat sbb anak2 nak jer mengekor..huhuuu..

betulkan.. kian terasa kesan kenaikan semua barang dan hartanah... kesian anak2 kita di masa akan datang....

Ann Ishak said...

sebut pasal harga rumah...memang kena tarik napas dalam2 :(

saniah ibrahim said...

Saya lagi lah risau kak zakie...dua anak nak abis belajar ,bagaimana lah nasib mereka untuk ,apakah ada peluang pekerjaan untuk mereka.

Inani Hazwani said...

Sedapnyaa kak spring roll tu. Hehe. Betul tu, zaman ni kalau ada duit lebih memang kena fikir untuk tambahkan aset. Akan datang tak tahu lagi macam mana.

Petak Bunga said...

tulah..
sedih betul duit malaysia

wahida said...

betul tu kak...pening sekarang ni fikir duit...rm50 bwk pi pasar nak beli barang basah mmg tak cukup...grrrrr...

lieyalatif said...

setuju kak...makin teruk nilai duit kite kak...mane yg patut kite mampu jadikan aset kite buat lah...bukan utk org lain pun, utk diri sendiri dan anak2 cucu kite jugak.....

sedap plak tgk menu akak...dah lame tak masuk SR rasenyer...

Seorang Syed said...

Saya pun pening sekali fikir ni kak.
macam mana nak survive nak beli rumah semua nanti.
nampak sedap pulak hot chocolate tu kak hehe.

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Sedapnya juadah.
Dapat hasil dalam matawang negara jiran seronok juga bila tukar ke RM.

PeRdU cINta said...

Betul kak..sekarang bukan zaman dan masanya anak bangsa untuk berhoneymoon..waima kita sendiri pun yang dah dewasa purba *PC lah tu*...memang kena beringat-ingat selalu..

Nor Azimah said...

Saya nk nangis ni kak, huhu...tak taulah nak ckp camane, nk pikir camane, anggap je ujian Allah, mgkn dh lama sgt kita bermmewah2 dan bersantai2, sesekali twruji terasa sakitnya.

Mar Mansor said...

betul kak..berduyun-duyun yang bekerja di seberang sana.
kalau tengok jalan nak ke sana,,seremmm...
hakikatnya, yang bekerja makan gaji di malaysia..cukup-cukup makan pakai sahaja

idzwa kamaruddin said...

Saya sedang kumpul duit untuk aset kami..doakan saya sekeluarga ye kak.

QasehnyaRania said...

assalam kakak
singgah petang

sorang satu minuman barulah puas menikmati..
rasa sorang sikit..

ppstt: kakak, kakak silap komen di entry su tadi.hiks.
donut tu di log ciksu lah kakak. bukan nani.. mesti kakak ingt adik nani si manis org kuantan tu, kan?

Azian Elias said...

teringat saya zaman saya kerja kilang di singapore.sebulan gaji bila convert terus dpi dekat RM1000 lebih kak. best sungguh.

Ana Fatihah said...

Air dua cawan sorang ye kak. Hihi
Rindu Johor, tempat belajar dulu. :'(

Ogy said...

Sedapnya lemon madu...apa nak dikata kann....nilai RM semakin mengecil.harga barang semakin naik...

Qaseh Vee said...

wah , dating lah ni kiranya ... klu beli rumah utk dijadikan aset yg blh dijual semula , sekarang adalah masa yg sesuai . Tapi klu beli rumah untuk kediaman , saya lebih suka beli tanah dan bina rumah . lagi puas hati ...

I am LZ said...

Assalamualaikum Kakzakie,

Hakikat sebenar yg perit untuk ditelan. Janganlah kita merempat di negara sendiri. Silap percaturan sia2 sahaja moyang dan tok kita berjuang demi membebaskan tanahair.

Tak tahu apa nasib generasi akan datang kak sedangkan makan pun ada yg bercatu, ini kan pula nak beli aset harga beratus ribu Kak, sedih. Syukur saya dah standby rumah utk anak & keluarga bila bersara nanti..

aryan azra said...

teringin juga saya ni nak menambah aset tapi buat masa ini belum termampu

Nik Khazami Nik aziz said...

kat thailand lagi teruk. tak boleh tukar duit langsung

Fiza Rahman said...

Semakin terbeban hidup dizaman pemerintahan najib ni kak. Terasa sangat.

hainom OKje said...

Habis ke kanda.. sampai dua air tu...
Jadi yogurt pulak dalam perut kang hihi...

Teringat dulu dulu, mak dinda selalu pergi Singapore ikut rombongan. Masa tu nilai duit kita tinggi agaknya

Warisan Petani said...

Betullah kak.
Anak sedara WP lepas SPM aje,kerja kt KFC S,pura.
Dapat gaji SD1k lebih.
Boleh kasi emak dia RM2k sebulan.

Cik Itah said...

betul tu kak nilai RM makin hari makin turun nilainya..lepas tu makin naik harga la semuanya huhuhu
ekonomi tahun ni ramai yg terasa kepayahannya :(

Mas_FVOME said...

Ekonomi merudum..kena berjimat cermat huhu.nk beli skrg budget xde Sadis moga akn dtg de rezeki la hndknya

Ainniah Zulkefli said...

rasanya, kita kena sentiasa bersedia, ada 2nd, 3rd, 4th...income untuk menampung life expenses yang makin meningkat. kalau 3-4 tahun lepas, gaji yg dapat tu siap boleh saving banyak2. tapi sekarang, gaji yg sama tu dah jadi cukup2 makan je. huhu

aizamia 3 said...

Betul kakZakie.. Moga kita mampu memperoleh sesuatu untuk dijadikan aset pada masa depan.

Cik Yaya said...

sedapnyer popia tu tgok..
lmae xmkn popia..huuu