Monday, February 20, 2017

Renungan dari falsafah orang Jawa

Sambil berzikir atau beselawat ketika masa terluang, cuba renungkan apa yang menjadi falsafah bangsa Jawa yang masih menjadi amalan hidup seharian. Kepada yang tidak faham bahasa Jawa boleh saja membaca yang sudah dialihbahasa dengan tulisan italic di bawahnya.

1. wong nrimo uripe dowo
    orang bersyukur hidupnya panjang

2. wong sabar, rejekine jembar
    orang sabar rezekinya luas

3. wong ngalah uripe barokah
    orang yang merendah diri hidupnya berkat

4. wong jujur uripe makmur
    orang jujur hidupnya makmur

5. wong suloyo uripe soro
    orang malas hidupnya sengsara

6. wong sombong amale kabong
    orang sombong amalnya hangus

7. wong ngersulo gelis tuwo
    orang yg suka berkeloh-kesah cepat tua

8. wong telaten bakal panen
    orang rajin akan berhasil/berjaya

9. seng wis lungo lalekno
    yang sudah pergi lupakan

10. seng hurong teko enteno
      yang belum datang tunggulah

11. seng wis ono syukurono
      yang sudah ada syukurilah

Mendapat titipan ini melalui whatsapp group keluarga kami.

~~ Sekadar renungan saja.~~


23 comments:

aryan azra said...

falsafah yang sangat bagus tu kak

Cik Yaya said...

salam kak..
selamat pagi..
tq share..yaya ni org jawa tp cuma paham n tau ckap ni je - kabare,waras..huhu =p jadi sharing akk ni sy bce bhsa mlyu ye..hihi
thanks share kak ^,^

Raihanah Ahmad said...

wah bagus maksudnya tu kakzakie. kak zakie orang jawa ya?

Nieyl said...

Ayah nieyl jawa...
mak nieyl cina...
nieyl?cinawa..hihihihi

Ana Fatihah said...

Satu pun saya tak faham yang dalam version Jawa. Tapi, semuanya membawa maksud yg sangat mendalam. :D

nuyui a.k.a miss YUI said...

kdg yui dok tgk je opah yui sembang gitu dgn adik bradik dia.
nak join tak faham. ekeke

Norhayati Mohd Isa said...

Mujur ada alih bahasa kak 😊
Tidak kena minta hainom translate kan 😅
Bagus falsafahnya..

wahida said...

saya ni nama je org jawa kak..tapi tak faham...hahaha...
mak n nenek mmg laju speaking jawa...saya tahu cuma kabare waras je kak...huhu...rugi kan...

tapi saya bangga ada darah jawa sebab org2 jawa ni dikenali dengan sifat rajin dan sopan orangnya...hehe...

Ainniah Zulkefli said...

falsafah2 ni dalm sedar atau tak, rasanya ada dalam kehidupan seharian kita, yer tak kak?

Kak Yon said...

ky ni jawa juge Zakie..
ada beberapa falsafah saja yg akk pernah dengar. apa pun memang baik jadi amalan dlm kehidupan sehari2 kita..

Seorang Syed said...

Wahhh akak orang jawa eh. Nasib baik ada subtitle kat bawah kalau tak dah tak faham dah saya hehe.

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...wowww belajar bahasa jawo la...mas dulu ada kakak angkat org jawo juga...jadi dpt belajo sikit2 dgn nyer...

Bunda_nora said...

wah! ada klas bahasa jawa kita...bagus2... KN biasa jugak campur dengan orang jawa ni...tapi tak melekat2 mulut ni untuk mengingati bahasa dan dialek yang diajar.. haha..

Arwah suami dulu orang banjar...

insan marhaen said...

Teringat 'mantera'yang dibaca oleh ketua penyamun semasa membuka pintu gua.

Bahasa Jawa jugalah tu, kan...

QasehnyaRania said...

Sedap pula bila menyebutnya hiks
Dlu masa ddk johor incharge abg org jawa. Hihi

Ogy said...

Kak zakie orang jawa ye...boleh belajar ni...ogy banjarinn...

hainom OKje said...

Hihi.....bukan calang calang jugak rupanya bahasa Jawa ni, ada pepatah sendiri...

Nora Karim said...

Bagus buat peringatan saya juga... Thank you share Kak...

Noor Azlan said...

Saya ada keturunan jawa tapi tak tahu cakap jawa... huhu

Nour Adieb said...

sesuai falsafah jawa tu dalam kehidupan seharian kita sebagai makhluk Allah 😄

Nour Adieb said...

sesuai falsafah jawa tu dalam kehidupan seharian kita sebagai makhluk Allah 😄

TukangKebun said...

Seronok belajar bahasa lain.

Mazni Azmi said...

Wong tuo wong nom
.
😀