Monday, August 22, 2011

Bazar Ramadhan

Selamat menjalankan ibadah puasa yg ke 22 hari ini. Cepat benar masa berlalu. Namun apa yang amat berkesan sekali buat diri aku kerana bulan ramadhan ini bahan mentah di dapur banyak tidak terusik. Bazar ramadhan benar-benar memberi keuntungan besar bukan pada penjualnya saja. Tapi pada aku terlebih-lebih lagi. Gas di dapur bolehlah tahan lebih lama. Jimat juga spray-cleaner membersihkan dapur masak dan dinding-dinding. Selain itu masa ke dapur boleh digunakan untuk cepat lagi khatam al-quran. Lagi pula dengan membeli dapat membantu mereka yang menjual di bazar agar cepat habis jualannya dan pulang rumah segera. Dapatlah mereka berbuka di rumah masing-masing. Bila lagi mahu menikmati makanan tradisi dan moden kalau bukan di bulan ramadhan ini. Bahkan kalau hendak makan ala-ala Hari Raya pun ada. (Mesti ramai yang mentertawakan aku yang di ulek kemalasan tinggi di bulan mulia ini.)



~~~ Sebenarnya itu adaah alasan aku yang sedari hari pertama ramadhan hingga kini belum pernah bercuti dari membeli di bazar ramadhan. Dapur aku hanya berasap kerana memasak nasi dan air panas. Selainnya aku membeli. Sahur pula memasak ala-kadar saja~~~




74 comments:

bujal X said...

sama la kita~~hujung minggu je amsak~he~~

wa khairul onggon said...

kita pun sama kak hehe.. hehe

cheqna said...

cheqna???hurm..ma yang masak hahahaha kengkdang je beli..

pesona said...

Assalamualaikum Hjh,

Itulah Uniknya bulan RAMADHAN.....tapi bagus juga bagi isteri yang bekerja taklah kepenatan apabila sampai di rumah terpaksa pula memasak untuk menyediakan juadah berbuka puasa untuk keluarga.....

missbby said...

takper kak, banyak masa kak nak rehat kan..saya ni kadang terkejar-kejar..memang puas masak, tapi ada jugak beli kat bazaar..hehe

kucingorengemok said...

bagus juga, tak penat mop lantai dapur berminyak sebab hari² menumis, hehe...

Amy Syaquena said...

Samelah kita kak , seminggu ada la dua tiga kali je ke dapur tapi selebihnya semua beli di bazar , bukan apa kak kalau masak macam membazir je sebab makan berdua tp klu di bazar selalu amy beli sikit je dan alhamdulillah sampai ke hari ni x makanan x pernah membazir lagi...

Ummufaiz said...

Hu hu hu...kalau Ramdhan thn2 yg lalu saya hanya berjinak2 dg PARAM pd hari2 terakhir, thn ini pd hari pertama lg saya sudah menjadi pengunjungnya. Namun di sebalik pelbagai juadah yg dijual, tiada satupun yg benar2 dpt memikat selera. Semenjak minggu ke3 saya mula masak sendiri...ala kadar saja, maklumlah terkejar2 balik kerja. Suami beria2 puji apa yg saya masak adalah yg paling sedap di dunia. Pandai sungguh dia bagi semangat...

Diana @ bilakukatacinta said...

sy g bazaar beli mertabak jek...my hubby makan itu jek time buka puasa..dia tak makan nasi...

Santri T.P.I.N.I said...

takpela kak, yg penting satu keluarga dapat makan sama-sama...

akak, nak tambah lebih dari 300 blog mcm mana?

Mommy Fara said...

Ye ke kak? Heheheh....thn nie sy terlebih rajin. Baru 3 kali g bazar. Tak de selera dgn juadah2 kat bazar. Huhuhuhu!

azi said...

Salam Akak..
Saya ke Pasar ramadan untuk beli air tebu ataupun kuih aje kak...makanan lain memang semuanya saya masak...puas makan kalau masak sendiri....:)

Eye_nee said...

Salam Kak..
Saya berlaianan pula...semalam adalah hari ke2 saya kebazar ramadhan....selebihnya saya masak sendiri...

JunAina said...

kak zakie...

aina pulak tiap2 hari kena masak walaupun hanya sambal sotong semata2...

tetapi sejak sabtu dah mula membeli keana demam mungkin aina juga akan mengikut jejak langkah kak zakie mengurangkan penggunaan gas di rumah...:)

Sufia Mahzan said...

Rahmat utk kita dan peniaga. Tapi kesian pada yg ikhlas berniaga, ada yang mengaut keuntungan semata-mata menjejaskan fungsi Bazar Ramadhan.

:)

ikatankasihku said...

ha ah lah kak, tanpa kita sedar bulan puasa ni kdg2 kita terboros dlm membeli juadah beraneka macam....

kakcik said...

Alhamdulillah, dapur kakcik masih belum gagal berasap untuk berbuka dan bersahur. Tahun ini adalah tahun yang paling kurang bagi kakcik, suami dan anak-anak membeli-belah di PARAM. :)

Daddy Ziyyad said...

Alasan yg amat bagus dan murni, kalau kita cari masa(dgn tak memasak), demi menumpukan kepada ibadah :)

sahromnasrudin said...

bagus tue kak..kita bantu ekonomi orang Islam gak kan :-)

wahida said...

eh, sama lak kita kak...saya pun tak pernah cuti gi PARAM ni...kalau saya masak pun, mesti singgah jugak beli kuih...hehe...

saya masak weekend je kak, itu pun kalau tak balik kampung la...

AI said...

- juga membeli...tapi pernah terjadi bila nak panaskan lauk masa nk berbuka...dah basi!!! aduhai...

ieda said...

saya pun lebih suka memasak utk berbuka kak .. kalau ke bazar hanya utk beli kuih muih dan minuman anak2 .. :) soya yg mereka suke ..

ps : zahrien tuu ke nursery kak .. x der org kat umah .. anak2 saya semua di jaga org ekeke :))

Prince Halilintar said...

prince bln ramadahn ni sentiase je berbuka di surau atau masjid..sahur pula masak2 bujang je..

ajumohit said...

saya awal2 remdan aritu rajin ar masak kak, la ni beli je hehehe senang, nak plak skrg ni najwa chicken pox, lagi la saya coti masak huhuhu

aizamia3 said...

time cuti je masak kat rumah, weekdays time keje ni memang ke bazaarler jawabnya tapi beli pun sekadar menu yang ringan memandangkan ai berbuka di rumah jiran.. hehehe..

@tune® said...

hehe..
lebihkurang la kite nih ye..

saniah said...

kakza...hai ingat saya sorang yang rajin ke bazar..
rasanya kalau masak memang lbh bazir dan pikir juga knapa nak di utamakan nafsu makan nak makan segalanya biar puas sedangkan tujuan berpuasa tu adalah utk menyekat segala nafsu termasuk nafsu makan..
jadi berbuka lah ala kadar aje...yg penting lepas berbuka kita masih lg kuat nak beribadah pulak kan..
dan makan yg penting adalah masa bersahur sebab kita perlukan tenaga utk berkerja semasa berpuasa diwaktu siangnya

Sarah Syazwani said...

sy pula x pegi bazar..sbnyer x menarik dan jauh pulak nk pegi..huhu

Ann Huda (Ate) said...

Bagus juga tak masak agar jimat waktu tuk beribadah. Bukan selalu...sebulan jer kan nak rebut 'SALE' dari Allah.

cemomoi said...

baru ari ni jejakkan kaki ke bazar ramadan, tu pon pasal nak g bank (bazar buat kat situ) dan takde orang jual pon lagi, maklum le baru kul seblas

dah penghujung nih bazar ramai lagi ke?

WuMing said...

Jimat Gas saja....?

Jimat tenaga juga tuu..

He..he..he.... Gurau saja..

Temuk said...

As-Salam KAKZAKIE
Menjelang hariraya nanti panas tak berhentilah dapur. Masak, makan,masak,makan.... Sambil menghebatkan ibadah di fasa 3 Ramadhan ini, semoga dapat juga membuat persediaan sewajarnya utk famili menyambut kemenangan berpuasa pada 1 Syawal.

mamaNoriz said...

saya selagi larat ni leh masak lagi kak, tapi sya rasa klu anak makin ramai dan membesar cam akak...
confirm dapur sya takde asap lngsung sbb kepenatan keje dan kemas rumah kan...huhu

SuriHanna said...

sy jarang sekali ke PaRam.. mmg nak pergi tapi selalunya tak berkesempatan....

MamaEma said...

nasib baik gas habis time dah siap masak..hehe

jarang beli kat bazar...masak yg simple2 saja

ORLANDO AHMAD said...

1) kotor
2) tak solat
3) mahal

antara alasan kenapa saye kurang berkenan dengan bazar ni, tak semua tapi segelintir...

fuad ansari said...

Bulan Ramadhan meringankan sedikit beban golongan ibu2.. (",)

p/s:saya pulak tak larat nak pegi membeli hari2..(",)

kella said...

heheh.. kita 50-50 kak.. ada ke pasar dan ada masak di rumah! sebab tekak si suami tu, tak tentu.. kadang nak makan kat rumah.. kalau tak sempat baru la kami ke pasar.. =)

Umihoney said...

Salam sahabat
Umi sekali pun tak pergi lagi ke Bazaar.Tak pergi langsung kot :)

Selamat berpuasa
Umi

ariana said...

Bukan x mau masak kak Zakie( betul ke tak akak ni..), tp kalau masak pun selalu x habis sebab masing2 nak beli juga itu ini..macam akak juga lah, pelanggan tetap bazar ramadhan..dah nak buat mcmn..hehe

Cik Ina Do do Cheng said...

Assalamulaikum kak zakie,


Bagus tu kak zakie masa tuk masak tu boleh tambah pahala ngan khatam Al-Quran. Cik ina kalau penat pun beli gak, tapi anak ni terutama yuyi tak berapa suka makanan yang beli.macam-macam alasan dia, katanya tak cukup rasa. Kalau pegi negara luar pun sanggup dia makan KFC je.

Run Away♥ said...

beli lagi cepat kan..dan leh pilih mcm2...;d/..salam kenal dan selamat hari raya...;d

Sekamar Rindu said...

salam..

kak, samalah dengan sr pun..
hari pertama hingga kini, tak pernah tak pergi pasar ramadhan..

rasa mcm tak best la pulak..tak pergi..* selera tinggi mcm ni la** :)

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

sbb akak kerja kan..lainlah sy..mmg kena ke dapur..sesekali jer makan luar..tp PARAM ttp pegi juga beli kueh..hubby jela pegi..

MOKCIK AZWA said...

Masing2 ada alasan masing2 sama ada nak memasak sendiri atau ke Param hehehe..sungguh menarik dan ada kebenarannya.. hehe..

Afikah Aziz said...

ika minggu pertama puasa rajin je masak bile minggu kedua ketiga penyakit 'M' datang hehe..minggu last nnt rajin dtg blk kot :P

-Sara- said...

ehehe..samela sara pon tp hari keje jelah sbb balik lambat mmg xsemapt masak..wiken je baru masak :)

aanie said...

sama la kita kak...x penah miss pegi pasar ramadhan...sahur pun panaskan lauk yg dibeli...

MYA EL QAYREENA AZRYAN said...

terpaksa beli sob penant keja balik nak masak adeh fengsan ngan si kecik lagi berperang kat dapur la kak jawab nyer huhuhuhuuuuu

ILA HonEyBuNNy said...

mama ila pun gitu kak....kalau cuti ja baru dia masak..n sahur masak2 gitu ja...

tak terguna dapur rumah neh...ehhe...

amirah said...

saya pun sama kak, tp kami makan di rumah emak..huhu

nabilah_2908 said...

seronoknya...tak payah susah2 masak..

tapi kalau apa yg di beli tu sedap.kena dgn selera..tak pe la... :)

Ati Masrif said...

salam kak,

ati ni hari2 masak
sahur pun masak baru tau

sarah-najwan said...

walau mabuk kak..saya kuatkan diri masak yg simple2 aje..nk beli pun..lauk xbest sgt..huhu

sahur pun..siap masak nasi gureng tau..hehe

s a r said...

assalamualaikum kakzakie.

hihi. kelakar kakzakie ni. tapi faham keadaan akak yang kerja. mestilah tak sempat nak berdansa kat dapur tu kan. hihi. biasalah tu kak.

p/s- kak, saya rasa ada eloknya saya menceburkan diri dalam dunia perniagaan. terutamanya dalam bulan ramadhan. bukak bazaar depan rumah akak. hihi. ~gurau je kak. :D

Afida Anuar said...

Al kisahnya macam tu la kita kak...cuma fida yang lagi haru...nasi pun masak kat bazar.. he he..

hari ni beli nasi goreng kampung;)

LiFe KaMi said...

sama le dengan kami kak,
bulan ramadhan tahun ni, kurang masak banyak,
sebab byk beli makanan dari bazaar jer..jimat tenaga juga..hehe
selamat berpuasa kak..:)

PinKy MoMMa said...

tak pe la kak zakie..jika ada masa baru masak..jgn terkejar kejar ye kak :)

kak..slmt ari raya ya..dh nak balik dah ni..wish awal awal hehe :)

~izan~ said...

kalau masak ari2 pun kdg2 smpai takde idea dah kan kak..rumah mak izan pun camtu,mak dah masak tp adik2 still g beli lg kat bazar =) cuma tambah2 aje sikit2 =)

eelobor said...

saya lak dah lama tak ke pasar ramadhan. tapi selalu makan kat luar....

ahmad humairi said...

Assalamualaikum,

rasanya leh lebih jimat dari masak sendiri.

Citarasa Rinduan said...

rata2 pelanggan ayu pun ada alasan mcm kak..
syukur, sbb ini pilihan terbaik..
sekurangnya kak lebihkan amalan ibadat

Dr. Ben said...

saya prefer wife masak. Untung beliau surirumah full time.

missgee said...

Akak,
Takpe arr..
Ramai melakukan perkara yang sama..
Sebab Bazar ramadhan tue ada waktu2
ini aje..So, kasi layan ngan secara
berhemah..hehehe

Cikli said...

bagusnya bila melihat dari arah yang satu lagi...
positive thinking kata dr fadhilah kamsah

Pn. Sheila said...

hehe... sma la sy kak... br 2 kali jer masak... dah 2 hari ni makan nasi kandar, dh jemu tak tahu nak makan pa... hhaduiii, mkn sampai jemu kita ni kan, org ssh musah tu nak makan pun xde makanan kan...

salam kenal n 4lo akak.... :-)

Kakzakie said...

Terima kasih tidak terhingga buat teman-teman yg memberikan komen buat N3 di atas: -

bujal x, Wa khairul onggon, cheqna, pesona, missbby, kucingorengemok, Amy Syaquena, Ummufaiz, Diana @ bilakukatacinta, Santri TPINI, Mommy Fara, azi, Eye_nee, JunAina, Sufia Mahzan, ikatankasihku, kakcik, Daddy Ziyyad, shahromnasrudin, wahida, ieda, Prince halilintar, ajumohit, aizamina3, @tune@, Saniah, Sarah Syazwani, Ann Huda (Ate), cememomoi, WuMing, Temuk, MamaNoriz, SuriHanna, MamaEma, Orlando Ahmad, Fuad Ansari, kella, Umihoney, ariana, Cik Ina DDC, Run Away, Sekamar Rindu, Rina AVAIL, Mokcik Azwa, Afika Aziz, Sara, aanie, Mya Al-Qayreena Azryan, Ila honeybunny, amira, nabila_2908, Ati Masrif, Sarah-Najwan (kakak salute dgn cikgu yg mabuk pun rajin), sar (good idea hehehe), Afida Anuar (pandai adik kakak), Life Kami, Pinky Momma, ~izan`, eeloboer, ahmad humairi, Citarasa Rinduan, Dr.Ben (teringin nak jadi surirumah sepenuh masa), missgee, Cikli dan Puan Sheila (terima kasih sudi menjadi teman TN)

Sekali lagi terima kasih buat semuanya dan selamat menjalankan ibadah berpuasa untuk hari yg ke 23.

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum Kakzakie,

Kak ani pulak memandangkan sekarang ni dah tak bekerja. Jaranglah beli lauk di PARAM.

Tapi bab pergi ke PARAM tu kerap juga kerana mencari kuih. Kuih memang tak nak buat, tak ada kemampuan.

Selamat menyambut raya aidilfitri untuk kakzakie sekeluarga.

gadisBunga said...

tahun ni saya tak masak dan tak beli kat param juga. biasanya beli kat shell, esso atau 7eleven (mana yang sempat).

nasib baik mak saya ada...hihihi~

rATu kEBaYA said...

saya last week full beli je... semalam baru mula balik masak.. huhuhu

Maya Mayana said...

sama je macam yana,weekend je baru sempat masak..

psst tkpelah jd pembeli,kalau tk siapa pulak yang nak beli kan? hihi...

Kakzakie said...

Terima kasih juga buat teman-teman berikut atas komen yg diberikan: -

Kunang-kunang (Selamat hari raya kak Ani), gadisBunga (org ada mak..), ratu kebaya (oklah tu) dana Maya Mayana (samalah kita ye:))

dwaty said...

tak pe ka... setahun sebulan jer beli kat luar... hehehe...

tapi dapur tak merajuk ker??? dorg tak berasap puasa ni...hehehe

Hidayah Bach said...

hehehe...

mengelat sikit baca entry akak..

terperasan tag puasa..

disebabkan puasa sebulan lagi..

mood tu dah ada..

:D

entah apasal tahun nih dayah bebetul tak sabar nak tunggu ramadhan.

:D

baca entry akak nih pulak..

haiii...!

tak sabar nye hati...