Wednesday, August 3, 2011

Segmen Tauladan - Jom Ingat Pesanan Ibu Ayah



Tag dari Kak Ani Kerdipanrohani
Mengingat nostalgia zaman kecil dulu
Ingin dititipkan ingatannya di sini
Beberapa pesanan ayah dan ibu

1. Menyidai pakaian: Kalau hendak meyidai apa juga pakaian yang telah dicuci mestilah diterbalikkan. Sidai mengikut sais dan jenis. Kalau kain pelikat/batik mesti sidai ditempat yang sama. Susunan mesti cantik sama tinggi - sama rendah. Bahkan pakaian dalam yang kelihatan comel juga mesti di sidai mengikut posisi yang cantik tapi tidak boleh terdedah kepada pandangan mata orang yang lalu-lalang.


2. Mandi petang: Oleh sebab bapak kakak menjagar mengaji jadi setiap hari anak-anak sendiri mesti lebih awal duduk di tempat solat untuk berjemaah maghrib. Selepas mandi kami makan malam dulu bersama-sama. Tidak boleh tinggal walau seorang pun. Kami anak-anak yang telah khatam al-quran jadi guru juga pada anak-anak yang mengaji muqaddam (dulu manalah ada Iqra'). Kalau lambat mandi dikatakan akan mandi bersama dengan nenek kopek (nenek kopek katanya punya tetek yang besar dan kita boleh disembunyikan di bawah teteknya... huh... aku paling takut waktu itu).


3. Makan mesti habiskan: Pada bulan ramadhan kami puas makan berlauk ayam yang dibela sendiri. Tetapi sebelum sembelih ramai-ramai mengejar ayam keliling rumah. Kalau ayam masuk semak sekalipun kami tetap kejar juga (letih puasa tidak terasa). Bila ayam sudah tidak boleh bergerak lagi bermakna kami berjayalah. Kaitan dengan nasihat ini jika hendak makan sedap jangan sesekali tidak habiskan makanan yang telah diambil bimbang ayam akan mati. Kelakar bunyinya tetapi itulah kami tetap akur tanpa soalan.


4. Jangan melihat alat sulit ketika membuang: Paling memalukan kalau kena ketumbit kerana itulah natijah kalau masa membuang air suka melihat alat sulit. Kadang hingga boleh menjadikan hal-hal ini satu pertengkaran hingga menangis sebab kita tidak melihat pun masa membuang air tapi mata masih kena ketumbit juga.

Betapa anak-anak dulu begitu akur dan patuh tanpa banyak soal-jawab. Kalaulah perkara ini kita ajukan pada anak-anak sekarang pastinya akan menjadikan mereka gelak besar. Sebab itu bila sesekali berkumpul adik-beradik bersama anak-anak jika topik ini menjadi perbualan kami masing-masing segar mata, lupa tidur sehingga ayam telah berkokok menandakan subuh kian hampir.


Bagi memenuhi syarat diberi
tag kepada dua teman dikehendaki
kepada Acik Erna dan juga Eye_nee
marilah memeriahkan segmen ini



Selamat menjalankan ibadah berpuasa



86 comments:

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

budak dulu kalau mak bapak ckp patuh..takut nk bantah..budak sekarang sepatah kita ckp 10 patah dia jawab..lepas tu susah betul nk dgr cakap..cabaran membesarkan anak masa kini..

Sharifah Nadzarah said...

assalam kak..
klu nak citer mcm2 nostalgia yg ada..betul tak..hihi

ikatankasihku said...

yg fist tu mak sy selalu pesan, lipat baju pun kene terbalikkan

wahida said...

seronoknya kejar ayam ramai2 tu kak...teringin lak saya nak main kejar2 ngan ayam mcm tu..hehe..

kak, ustaz saya pun pernah ckp dulu, kalau membuang jgn tgk alat sulit kita sbb nanti jadi lupa pada pelajaran kita...

Maya Mayana said...

sungguh teliti kak zakie ini orangnya...

sayangsayangibu said...

nostalgia yg sama adalah kejar ayam keliling kawasan rumah, seronok penat dan teruja kalau kita sendiri yg dapat tangkap ayam tu...saat yg manis kan?

sahromnasrudin said...

bagusla segmen nie..kita saling ingat mengingati...

miloais said...

bab sidai baju tu... sama cam arwah mak iols ajar lah...
sampai sekarang iols praktik kan...

amirah said...

hehehe..kelaka pulak bab kejar ayam tu..nnt ayam boleh mati..hihi..betulla kak, dulu kita taat pd mak ayah tnpa bantah..

NM02 said...

mau tak takut perintah mak ayah, rotan ngan cili merah dok tergantung kat pintu dapo..

melawan??? terima lah nasib.. hehehehe

bujal X said...

alat sulit saya pandang lepas setel~sebab nak basuh~keh keh~~

dwaty said...

baru jer lepas ketumbit... tapi tak pandang pun masa nak buang tu... hehehe...

ingat lagi masa nak makan... nasi tak leh keluar dari pinggan.. tak leh bertabur... mak kata nanti nasi tu nangis... terus kami adik beradik kutip balik masuk pinggan... hehehehe

missbby said...

nasihat yang lebih kurang sama diberikan oleh mak abah saya..tapi tulah budak2 dulu semuanya tak melawan, tapi sekarang ya ampunn..budak2nya petah2 menjawab..

MamaEma said...

sekarang susah nak kejar ayam keliling rumah...sekarang kejar ayam kat pasar2 saja...

bestkan bila ingat kenangan lama..

rasanya budak sekarang memang tak tahu ertinya

rATu kEBaYA said...

point 1,2 dan 4 memang mak saya pernah ajar dan bagitau.. tapi bab 3 tu selalu buat masa last pose je.. sebab nak sembelih ayam untuk buat rendang..

IMANSHAH said...

begitulah nasihat mereka,
Bukan sesaje tapi ada sebabnya,
semoga ingat sampai ke tua,
Diturun pula buat puteri dan putera..

aanie said...

seronok kejar ayam...sy takut kejar ayam...sb takut dia yg kejar sy balik..huhu...
hantu kopek tu kelakar la...

Eye_nee said...

org dulu2 selalu berkias kan Kak utk buat anak2 paham..

Tq kak sbb tag saya..saya mohon maaf saya begitu sibuk tuk buat closing acc waktu ini...InsyaAllah saya cuba buat namun jika tiada...harap memahami...

makdara TERdiva said...

tak sabar nak balik kg minggu ni nak berbuka bersama2 anak2 rebina, mak & abah & adik2 :D

nak main kejar2 dgn angsa, itik, kambing & ayam turki ..hehe

redza said...

pernah gak kejar ayam masa bebudak dulu huhuhu

She's Gee said...

zaman berubah.. budak2 skang ag suke dgr kata2 kawan drpd ayah & ibu sendiri.. pe2 pon, bab ketumbit tuh mmg kelakaw la.. haha!

cemomoi said...

sengeh panjang time baca

(1) basuh baju bila dah masuk asrama je (maklum anak lelaki...) sidai pon ikut dan je

(2)seblom ngaji usya beruk suruh cari kutu sebab ngaji rumah yang ada bela beruk

(3) dah takde lagi kenangan kejo ayam yea... antu kopek kitorang gelar tu

(4) ni besanya orang mengintai je kena ketumbit... rupanya pedoooh sungguh yea

Daddy Ziyyad said...

Hehehe..saya dulu panggil nenek kopek tu, hantu kopek! Tapi mmg betul2 terjadi kes di kampung ayah saya dulu, memang budak tu kena sorok atas pokok yg tinggi!

azi said...

Akak..
Saya sampai sekarang, kalau sidai baju, suka ikut susunan..baru nampak cantik dan kemas...:)

Prince Halilintar said...

yg nenek kopek tu mmg klakar la...

nasihat2 org tua ni utk kebaikan kite jgk tapi skrg ni ssh dah kebanyakan bdk2 nak dgr kan, terlalu sosial sgt dah diorg ni..

ieja amieja said...

betul la petua org tua2 bg..yg pastinyer:

1)kain bj x berkedut bila dlipat n nmpak cntk jer bila dipndg bila d sidai ikut saiz..melambangkan jg peribadi yg menyidai(kata arwah emak)

2)elok ler mandi sblm magrib..selalunyer jin suka duk dlm blk air waktu tuh..

3)org tua selalu kate gtu dgn harapan x de bazir kat mknan..
ada gak pengalaman gtuh..bdk2 skrg jrg nak rasa kejar ayam..rugikan.

4)ikut ust selalu tgk alat sulit kita mudah lupa..klu x tgk pun kene ketumbit jgk..

petua org dulu byk yg tersirat maknanyer, tp mmg untk kita patuh kan..heehe pengalaman sndr..

Acik said...

bagus segmen ni. blh jadikan teladan nih! :)

fazilzura said...

hihihi mmg tingt zaman kecik2... mmg larangan2 ni le yg abah & mama ku bgtau

Amy Syaquena said...

Akak nie seorang yang sangat teliti..
suka dengan jawapan2 yang akak beri

Uncle said...

seronok membaca....very nostalgic...

ahmad humairi said...

Seronok kan....ingin rasanya kembali ke zaman itu.

Mommy Fara said...

Nostalgia zaman dulu2. Tapi ketumbit tu sbb tgk alat sulit sendiri? Igtkan sbb mengintai org. Heheheh!

AI said...

- masa anak sulung kecik2 dulu, ckp kat dia makan nasi sampai abis, kalo x abis nti nasi nangis...dia leh jawab lak...nasi mana ade mata nak nanges...!!!

Hantu Kak Limah said...

yg first tu setuju sgt...HKL memang pantang org sidai baju ikut dan jer...nampak x cantik lansung kalo x ikut urutan...walaupun dorang cakap..janji kering...hehehehhehhe...

zue said...

eee sama lah kita...:) nak2 yg nanti kena sorok dgn hantu kopek.

fadhdeela said...

bestnyer kejar2 ayamm!! suka baca entry akak :)

Meh sini: Khairul Fahmi Beri Keterangan Sebab Putus Tunang!!

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum Kakzakie,

Banyak nasihat yang bagus2 dari mak ayah kita kan.

Bab kejar ayam tu best.

Santri T.P.I.N.I said...

salam ramadhan...wah, best dapat follow blog ni. trm kasih sbb sudi jenguk2 blog sy...jasa mu dikenang!

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

BSB masa kecik dulu bila balik sek jer berendam dlm sungai, sampai kecut2..lega sikit tak ada ler rasa dahaga sangat hehehhe

Cik SHiNJU said...

Salam ramadhan Kak...
Bagus segmen ni...


Lama dh x makan ayam kg..
Mahal sgt..

Akak said...

seronok kan bila mengingat zaman2 buadak2 dulu

kella said...

memori lama yang tak pernah akan dilupai kan.. kenangan bersama adik beradik la paling di igati.. hmm

salam ramahdan kak zakie.. =)

TheSyafiq Mokhtar said...

Assalamualaikum kakzakie.. bestnya pesanan2 macam ni.. rasa mcm suasana dikampung..best la.. sgt berterima kasih sebab sudi join.. :)

ashra said...

lain dulu lain skang kan..
zaman kanak2 kita,takut cikgu takut mak ayah.
cikgu marah,bitau mak ayah,kena marah balik kita gak..hehe

selamat menjalani ibadah puasa ya!

ajumohit said...

Bgsnya entry ni kak, insya allah saya Akan Cuba menerapkan nilai2 murni mi pd anak2 saya...tq kak

Abd Razak said...

Assalamualaikum...

Kalau dulu ibubapa tak beri sebabnya, sebaiknya zaman ini kita kenalah beri sebabnya kenapa makanan perlu dihabiskan, pakaian perlu diterbalikkan ketika dijemur agar anak-anak faham...

gadisBunga said...

zaman sekarang budak2 makin cepat terdedah dgn dunia luar. pantang2 larang macam dulu2 dah takde makna untuk mereka.

Afida Anuar said...

Bab nenek kopek tu fida tak pernah dengar kak...errr..

eelobor said...

tercari2 pula sebab2 kenapa begitu di suruh orang2 tua dulu2 eh...

Acik Erna said...

kakzakie..terima ksih..insyaallah ada masa acik jawab tag ye..

shameel Iskandar said...

Salam kak.
Petua org tua2 bukan sekadar petua tapi ia bertujuan mendidik generasi muda.

salam ramadhan kak .

insan_marhaen said...

sidai kain pun ada seninya juga ya...

missgee said...

Sememangnya, pesan ibu bermacam2..
Untuk mengingatkan..
Untuk kita dapat manfaat darinya..
Untuk kita lebihbelajar
tentang hidup :)

~izan~ said...

setiap pesanan ibu ada sebabnya...

tp yg part hantu kopek tu mmg izan sgt takot dulu2 huhu...

ORLANDO AHMAD said...

nenek kopek? yg spesis makwe2 takde ke kak?

aby said...

salam k zakie,
mase kecik2 dulu,
org tua ajar niat puasa dalam bahasa jawa ..
niat engson poso,
ingdino esuk2, sakeng anik anik ..
sampai abis ...
dan sampai sekarnag wlupun dah niat dalam bahasa arab, masih berniat dalam bahawa jawa juga ...

tu blm lagi ngaji ..
alip da te a= alip jaber a
alip bawah e= alip jare e
alip depan eu = alip bese eu ..

tang dua kt atas tu pasti k zakie kalah dgn aby ..
he..he..

blm buat lg TAG dari k hanim tu

Mamamya said...

tersenyum lia baca n3 ni kak....lbh2 lagi ttg hantu kopek & kisah kene ketumbit tu... :D mmg sgt nostalgia sbb lia pun penah melalui pengalaman tu...

Hanis MY said...

wahh kejar ayam sampai masuk semak hehe, ha ah la apa yg mak ayah sy ckp semua saya ikut banyak betul pantang larang bila besar baru boleh fikir logik dn tak logik, agak2 saya akan bg nasihat yang sama tak utk anak2 nanti...

Cik Ina Do do Cheng said...

Assalamulaikum kak zakie,


ha ha aye ne kena tag. cik ina tunggu dia buat, nak paksa gak.dia kata sibuk ye. kak zakie, suka je baca pesanan kak zakie, pandailah kak zakie menyusun ayat.

ibundo said...

salam kak zakie.
kecik2 dulu kpah pun suka kejar ayam.

apa juadah berbuka harini ?

Kakzakie said...

Alhamdulillah dari sedikit catatan ini kakak menghulur ucapan terima kasih kepada: -

Rina AVAIL, Sharifah Nadzarah, ikatankasihku, wahida, Maya Mayana, Sayangsayangibu, sahromnasrudin, miloais, amira, NM02, bujal x, dwaty, missbby, MamaEma, Ratu Kebaya, IMANSHAH< aanie, Eye_nee (ok kakak faham awal bulan biasalah), makdara TERdiva, She's gee, redza, cemomoi, Daddy Ziyyad, Prince Halilintar, azi, ieja amieja, Acik, fazilzura, Amy Syaquena, Uncle, ahmad humairi, Mommy Fara, Al, Hantu Kak Limah, Zue, fadhdeela, Kunang-kunang (dah buat legalah kak ani), Santri TPINI, Be Simple Beb, Cik Shinju, Akak, kella, thesyafiqmokhtar (selesai tugasan hehehe...), ashra, ajumohit, Abdul Razak, Gadis Bunga, Afida Anuar, Acik Erna (buatlah acik ye...:), shameel iskanadar, insan marhaen, missgee, ~izan~, ORLANDO AHMAD, aby (niat engson mata kaji....P. Ramlee), Mamamya, Hanis MY, Cik Ina DDC (tak apalah Cik Ina dia busy tu...) dan ibundo

Terima kasih sekali lagi. Kena rangkum jadi satu sebab kakak tersangat busy juga sekarang ini.

QueeN TerataI said...

betul tu kak... kita dulu turut aje ape yg mak ayah cakap.. tp sekarang ni? ape yg kita suruh atau cakap ada saja persoalan dr mereka

mamaNoriz sini.. said...

bagus la kak kasi refresh...

masa kecik je ingat nak buat, skang dah beso...hanyuttt...huhuuuu

ieda said...

fuh penuh kenangan nie kak ..
saya baca sayu je .. ada yg dpt buat .. ada yg x terfikir nak buat huhuhu

Afikah Aziz said...

semua point kat atas tu ummi dan abh ajar kami adik beradik dan alhamdulillah masih di praktikkan sampai ke hr ni :)

Sekamar Rindu said...

salam...kak, selamat berpuasa...

budak sekarang dah lain x sama dengan budak dulu...

Chik Na said...

salam ramadhan... anak-anak sekarang kalau kita suruh..banyak soalannya.. buat kita kena pikir betul-betul untuk jawapannya barulah they all buat apa yg disuruh

aimie amalina said...

ehhehee
cam banyak plak yg same dgn akak!
hehehehe
akak!
camat poseeee!
>________________<

RaNiA said...

selamat berpuasa kak zakie..

fuad ansari said...

dahsyat betul nenek kopek tu ye.. (",)

Bui Junaidi said...

tak pernah dgr pasal nenek kopek dan part 'buang' tu..baru tahu..hihi..mayb lain tempat lain versi nya kot..

ibuintan said...

mengamit kenangan

kejar ayam memang best

Hanis Azla said...

kita dulu mmg buat seperti yg disurah.. membantah tidak.. bertanya sebab musababnya apatah lagi.. mcm saya smp skrg emak ddk sekali dgn saya, maka byk perkara yg terus ttp saya praktikkan.. bila ada yg masih tak betul tetap ditegur cara dulu2 juga.. he..he..

Sekamar Rindu said...

salam..

kak..terima kasih kerana selalu singgah dan komen blog SR...:)

Rtp Farra Arisha said...

nostalgia yg sungguh indahhh ;)
i got many more lessons beside reading the story :)

eB ezrin said...

slamat berpuasa dari kami juga :)

nabilah_2908 said...

hmm...budak2 sekarang..kalau kita nasihat dia mcm ni...mesti dia akan persoalkan semula....huhu.. ;)

Ayu said...

nice...bikin senyuman pabila membacanya...

salam Ramadhan kak zakie..
ayu follow..

ILA HonEyBuNNy said...

alhamdulillah...semua nasihat itu masih d applykan dalam kehidupan...

cuma adik2 la..budak2 sekarang neh suka buat ikot dan mereka ja..nasihat org tua2 xnak dengar sgt..hehe

mama ju, said...

Aslkm

Wah byk betul komen, KZ ni memang ramaI PEMINAT!
Pesanan tu memang terbaik.Mama teringat masa bujang2 dulu ada seorang kawan mencari isteri , nak cari yg menyidai kain sama je bahg bawahnya. hehe tak tau jumpa k tidak!

Syafiq Mokhtar said...

Assalamualaikum entri khas untuk segmen tauladan dah siap.. :) dijemput untuk lihat..btw thanks sebab sudi join..


http://thesyafiqmokhtar.blogspot.com/2011/08/entri-khas-untuk-segmen-tauladan-jom.html

Penjejak Mimpi said...

Da lame tak singgah sini.. :)

Tang ketumbit tu paling klaka. Penah kene mase bebudak dulu. Tapi konon2nye sape yang intai orang lain mandi akan kene ketumbit. Hehehehe..

p/s tak penah intai orang lain mandi tapi kene gak ketumbit tu. Abeh camno?

Kakzakie said...

Sekali lagi Titisan Nurani ingin mengucapkan jutaan terima kasih atas komen-komen yg diberikan oleh: -

Queen Teratai, Mama Noriz, ieda, Afika Aziz, Sekamar Rindu, Chik Na, aimie amalina, Rania, fuad ansari, bui junaidi, ibu intan, haniz azla, Sekamar Rindu, Rtp Farra Arisha, eB Ezrin, nabila_2908, Ayu, Ila honeybunny, mama ju, Syafiq (penganjur - oh,,, ok kakak pun tutup jugalah hehehe) dan Penjejak Mimpi.

Terima kasih semuanya dan selamat berpuasa kita di hari ke 5 ini...

sis intan said...

salam kak zakie, slmt berposa :)

SuriHanna said...

teringat zaman sy kekecik dulu..
rasa mcm nak balik kg jumpa skrg jugak.. huk huk

nur said...

SLM KAK.. NAK SHARE YE..TQ