Friday, August 26, 2011

Maaf Ku Pohon



kad belas ikhlas dari google



Dam dam dum mercun berdentum - itu dulu
kini tiada lagi kemeriahan sebegitu
bimbang kecederaan berlaku
pengharaman pihak berkuasa mengarah
walau masih ada yang ingkar perintah
hingga membawa parah dan berdarah

Pelita dari dulu hingga kini
masih menjadi ikutan lagi
walaupun tidaklah semeriah dulu kala
kanak-kanak masih dapat menikmati juga

Mengharap kad Ucapan Hari Raya
masing-masing sudah guna teknologi yang ada
kalau dapat sekeping pun sudah bersyukur
tapi biasalah kita kena akur

Walau terasa bagai baru berpuasa
cepat sunguh Syawal akan menjelma
yang belum khatam kenalah segera
lailatul qadar kian meninggalkan kita
andai sepanjang berblog terguris rasa
ampun dan maaf yang aku pinta
entah mengapa tiba-tiba sayu terasa
walau tidak pernah bersua muka
Selamat Hari Raya Aidilfitri yang mulia
dari TITISAN NURANI tuan empunya



96 comments:

ikatankasihku said...

kita berblog setulus hati
apa tercoret sekadar luahan
berhati2 di jln raya nanti
Semoga selamat ke kmpg halaman...

Mommy Fara said...

Tak salah meraikan lebaran dgn meriah. Asalkan tidak keterlaluan dlm segi pembaziran dan jauhi sifat menunjuk-nunjuk. Kan kak?

Salam lebaran. Maaf zahir batin. Kibarkan bendera msia sekali ye kak?

=D

amirah said...

salam aidilfitri untuk akak sekeluarga..maaf sekiranya ada akak terasa dan terguris hati dgn komen2 saya..

QueeN TerataI said...

Salam aidilfitri.. pohon maaf di atas salah dan silap...

Mamamya said...

salam lebaran kak zakie....lia pun sama,menghulur salam kemaafan andai ada terlanjur kata sepanjang kita kenal w'pun sekadar di alam maya....raya nnti t'ingin n b'hajat nak singgah n bertemu dgn kak zakie....insya'allah klu lia nak ke senai nnti lia call kak zakie yer...

maaf zahir n batin...

AI said...

- selamat hari raya...bermaaf-maafan sesama kite yerr...

pena rozie said...

Selamat HAri Raya...

WuMing said...

SELAMAT HARI RAYA..

Mohon maaf juga jika ada yang terkasar bahasa...

Cik Ecah said...

salam aidilfitri kak..=)
ampun maaf di pinta...
hati ecah pun sayu walau xbersua muka...

muah pp kanan pp kiri!

ajumohit said...

Selamat hari raya aidilfitri buat Akak n family, maaf zahir Dan batin....smg slmt sampai ke destinasi dituju

Afikah Aziz said...

kakak,selamat hari raya,mohon maaf jika komen2 ika ade yg membuatkan kakak terguris..sayang kakak :)

sahromnasrudin said...

salam aidilfitri 1432H utk akak sekeluarga..maaf zahir batin ya

zue said...

selamat hari raya maaf zahir dan batin.

rATu kEBaYA said...

Selamat hari raya kakcik.. semoga hari raya ini lebih memberi makna..

bujal X said...

salam syawal makcik~~dari bujal dan keluarga~~

redza said...

slmt hari raya kak...maaf zahir batin :)

pesona said...

Assalamualaikum Hjh,

DIUCAPKAN SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI KEPADA HJH SERTA KELUARGA...
MAAF ZAHIR & BATHIN...

SEMUGA BERGEMBIRA MENYAMBUTNYA BERSAMA KELUARGA....

atie said...

Salam aidilfitri buat akak sekeluarga semoga berbahagia di aidilfitri

Eye_nee said...

Biarpun Hanya Di Maya Mengenali
Akk terasa dekat di hati
Kata-kata Akk kusimpan Abadi
Buat Pedoman kemudian Hari

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI KAK
MAAF ZAHIR DAN BATIN

wahida said...

selamat hari raya aidilfitri kak...
maaf zahir dan batin...

gadisBunga said...

selamat hari raya akak!

maafkan segala salah silap. takut ada antara entri saya yg mengguris hati akak.

mkn lemang jgn bebanyak kak. simpan saya sikit...hihi~

Abu Aiman said...

Selamat Hari Raya.
Safe journey everywhere.

chichi said...

selamat hari raya kak

luahfikiran said...

SALAM,
SELAMAT HARI RAYA DAN MAAF ZAHIR BATIN ! PIHAK LF AKAN MENGAMPUNKAN SEGALA DOSA (JIKA ADA, YG SENGAJA ATAU TIDAK SENGAJA)

Prince Halilintar said...

Salam Lebaran Buat Akak sekeluarga...mohon maaf jika ada salah silap prince sepanjang komen kat blog ni ye..

smga sambut syawal nnt dgn penuh kesyukuran dan kegembiraan..

miloais said...

selamat hari raya kak...
maaf kalau ada salah dan silap iols ye...
sepanjang kita berkenal2an di alam blogging!

Daddy Ziyyad said...

Selamat Hari Raya kak..:)

Saya raya kedua balik JB...teringin nak beraya kat rumah akak...ekekekeke...

cemomoi said...

bersua muka tidak, tapi tetap setia; beramah-tamah tidak, tapi tetap mesra; bersenda ikut suka jee, tak tau plak ada yang terasa; mengomen macam le hebat, tak prasan rakan rasa kena sebat; duhai sahabat duhai pelawat, kususun ruas jari yang karat, mohon ampun ke hadrat, agar kita semua beroleh rahmat, Allah limpahi dengan berkat

Ati Masrif said...

selamat hari raya aidilfitri
kak zakie, maaf zahir dan batin :)

ibuintan said...

selamat hari raya buat kakzakie dan famili..

moga ceria dilebaran ini


moga selamat juga walau ke mana pun destinasi yg dituju

Umihoney said...

Salam sahabat
selamat menyambut eidulfitr Kakzakie
sesama kita bermaafan

Have a safe Raya
Umi

Sharifah Nadzarah said...

selamat hari raya utk akak...maaf dari sy jugak...
semoga ceria dilebaran ini..

Cikli said...

selamat bermaafan dilebaran mulia

Amie said...

selamat hari raya, maaf zahir batin, walau hanya bersua di alam maya, ampun juga dipinta andai ada terkasar bahasa & tersilap bicara...

Kakzakie said...

@ ikatankasihku: Sama-sama kita moga kita selamat dlm perjalana pulang ke kg halaman


@ Mommy Fara: Buat yg termampu MF. Kakak kibar bendera belum lagilah.


@ amirah: Kakak pun sama juga mira. Silap yg tak keliatan sebab sama-sama tak pernah bersua


@ Queeen Teratai: Samalah kakak ye


@ Mamamya: Kalau tak ada aral insya-Allah kita berjumpa Lia...


@ Al: Sama-samalah ye...


@ Pena Rozi: Selamat Hari Raya dari kakak juga


@ WuMing: Samalah kakak WM. Bahas kasar bagi mengindahkan N3/komen ada kala kena gunakan juga:)


@ Cik Ecah: Erm... nah pipi kanan kakak sua, pipi kiri juga nie...Hihi... sayang dari akak dik..


@ ajumohit: Selamt Hari Raya juga Aju & keluarga.


@ Afikah Aziz: Tak ada yg terguris Ika. Gembira selalu membaca komen teman. Sayang dari kakak juga...:)


@ sahromnasrudin: Salam lebaran dan maaf juga dari kakak shah..


@ zue: Selamat Hari Raya zue..


@ Ratu Kebaya: Selamat berhari Raya RK. Maaf juga dari kakak


@ bujal x: Ye bujal Selamat hari Raya juga buat bujal & keluarga


@ redza: Selamat Hari Raya Redz. Maaf dari kakak juga


@ Pesona: Wa'alaikumsalam. Selamat Hari Raya juga buat Pesona dan keluarga. Moga bertambah keberkatan...


@ atie: Selamat Hari Raya juga atie. Moga bertambah sihat...


@ Eye_nee: Kasih terpahat di alam maya, Selamat hari Raya, Maaf yg kakak pinta, macam teringin nak berjumpa...


@ wahida: Selamt hari Radi wahida. Maaf dari kakak ye


@ gadisBunga: Tak ada N3 yg mengguris, menggembirakan adalah. Maaf dari kakak dik...


@ Abu Aiman: Selamat Hari Raya. Insya-Allah...to you too...


@ chichi: Selamat hari Raya juga chichi...


@ Luahfikiran: Terima kasih... Selamat Hari Lebaran dari kakak juga


@ Prince halilintar: Tak ada yg terguris dihati Prince. Malah gembira menerima komen teman-eman. Selamta Hari Raya dari kakak


@ miloais: Tak adalah milo. Kakak pun sama juga ye. Selamat Hari Raya


@ Daddy Ziyyad: Kakak ada di Batu Pahat masa tu doc. Selamat Hari Raya juga...


@ cemomoi: walau tidak pernah bersua, walau jauh nun di sana, sebagai teman selalu menyapa, sesama umat bersahabat kita, wajah hero-hero kecik dilaman maya, menambat hati selalu ke sana. Selamat Hari Raya, maaf andai ada yg tak kena...:)


@ Ati Masrif: Selamat Hari Raya Ati. Maaf juga dari kakak ye...

Kakzakie said...

@ ibuintan: Selamt Hari Raya juga dari kakak sekeluarga buat ibuintan & keluarga. Maaf dari kakak juga


@ Umihoney: Wa'alaikumsalam Umi. Bermaafan kita. Selamat juga dari kakak


@ Sharifah Nadzarah: Dah siap semua SN. Selamat Hari Raya. Mohon maaf kena dtg rumah nampak gayanya:) Kan ke dekat kita nie...


@ Cikli: Bermaafan dihari mulia moga bertambah keberkatan


@ Amie: Kalau begitu bagai dikata, kakak pun sama juga, kalau ada silap maaf yg kakak pinta, Selamat Hari Raya...

ckLah said...

Kluputanku sing okeh yo mbak ayu. Njalok dingapuro....

sarah-najwan said...

selamat hari raya kak...

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

selamat hari raya dan selamat menyambut hari MErdeKA..

SuriHanna said...

selamat Hari Raya utk Kakak juga...
semoga bergembira bersama keluarga tercinta...

aimie amalina said...

weeee
akak dan sekeluarga...selamat ari raye ye..=)
moge lebaran kini bermakna hendaknye!

eelobor said...

ampun & maaf juga di pinta andai ada komen2 saya sebelum ini yang kita tidak sependapat dan boleh mengguriskan hati akak

Papa Mifz said...

selamat menyambut aidilfitri...semoga ceria2 selalu yer...:)

encikReza said...

bangkit sahor makan roti kaya
akak; selamat hari raya!

Abd Razak said...

Assalamualaikum kakzakie..

Selamat Hari Raya kak!
Moga terampun segala dosa-dosa kita dan juga saya mohon maaf atas silap dan salah

NM02 said...

selamat hari raya aidilfitri. maaf jika ada kekasaran atau tersilap bahasa sepanjang saya komen dalam n3. take care sepanjang cuti raya nnt ye.. maaf zahir dan batin

ainnoraini said...

selamat hari raya aidilfitri..maaf zahir dan batin...

maaf di pinta jika terdapat silap dan salah..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

selamat ahri raya kak...ampun maaf saya mohon atas salah silap ye kak

abah khalisha said...

Salam Aidilfitri daripada bah khalisha

Kakzakie said...

@ ckLah: Allah cikgu.... kakak pun podo wahe. Keluputan kakak seng akeh jugak...


@ sarah-najwan: Selamat Hari Raya juga cikgu


@ Be Simple Beb: Selamat Hari Raya juga BSB. Merdeka sambut ganti pada 16 sept. hihi...


@ SuriHanna: Insya-Allah moga tiada aral kita beraya Hanna..


@ aimie amalina: Sma-samalah ye aimie. Moga bertamabah keberkatan di hari mulia


@ eelobor: Kakak pun sama juga eelobor.


@ Papa Mifz: Ceria di hari raya harapnya. Selamt Hari Raya juga..


@ encikReza: Ramadhan dah nak pergi,
selamat menyambut aidilfitri


@ Abd Razak: Wa'alaikumsalam. Kakak pun sama juga ust. moga ada limpahan rahmat kebahagiaan di hari mulia.


@ NM02: Kakak pun sama juga ieda


@ ainnoraini: Sama-samlah ain kakakpun mohon maaf andai ada silap salah


@ Lydia Miza: Selamat hari Raya LM. Moga bertambah sihat dgn baby juga. Maaf dari kakak juga....

nabilah_2908 said...

SELAMAT HARI RAYA untuk akak & family... ;)

Afida Anuar said...

Fida juga nak ucap selamat hari raya untuk kak zakie sekeluarga. Maaf Zahir dan batin jika ada fida tersilap kata dan bahasa sepanjang kita kenal di alam maya ni....

PS: Alhamdulillah, dah selamat sampai kat kg waktu zhor tadi... sayu je rasa...dah nak habis ramadhan ni..

@tune® said...

salam lebaran kak...

puteri said...

samat hr ry jgak!
mf zhir btin
jmput dtg sg ptani hehe

cheqna said...

selamat hari raya
maaf kan cheqna kalau ada salah silap ye
selamat hari raya
moga bergembira di aidilfitri ini

ainhany said...

salam akak,

ucu pun mhn ampun maaf, andainya ada tersasul silap dan salah selama dan sepanjang kita mngenali..

selamat menyambut aidil fitr dan maaf dzahir bathin...

ORLANDO AHMAD said...

saye pon menyusun sepuluh jari mohon maaf dari salah silap saye dari akak :)

ummu said...

assalamualaikum awal mula
apa khabar kakak di sana
moga sihat sejahtera
selalu gembira
dalam limpah kurnia
bersama keluarga tercinta

biar bicara tanpa wajah
biar kata tanpa suara
biar bait hanya di hujung jemari
biar hanya di blogsphere

terima kasih atas kunjungan,
seringkali kakak meninggalkan komen,
kadang kata smangat akak tinggalkan,
pada entry saya yang kadang meraban,
hanya kata maaf dihulurkan,
andai terlepas bicara mengguriskan,
pada ramaadhan
yang bakal kita tinggalkan
ingin saya ucapkan
salam aidilfitri minal aidil wal faizin,
dan salam kemerdekaan.
daripada saya di bumi Pahang.

IMANSHAH said...

Sebelas bulan kita kejar dunia,
Kita turuti nafsu angkara.
Sebulan penuh kita berpuasa,
Kita bakar segala dosa.
Sebelas bulan kita sebar dengki dan prasangka,
Sebulan penuh kita tebar kasih sayang sesama.
Dua belas bulan kita berinteraksi penuh salah dan khilaf,
Di Hari suci nan fitri ini, Kita cuci hati, Kita buka pintu maaf.
Selamat Hari Raya Idul Fitri, mohon maaf Zahir dan batin...

Imanshah, Ipoh-Tumpat, 26 Ramadhan 1432 H

Cik SHiNJU said...

Eid Mubarak...!!
Semoga kita dipanjangkan usia untuk bertemu lagi dgn bulan ramadhan yg penuh berkat dan keampunan ini...
Mohon maaf zahir dan batin jika ada salah dan silap Yun pd akak yer..

Semoga ceria di aidilfitri nt...
Yun balik Pekan..esok ptg baru balik..Xde feel sgt sbb boleh kata tiap2 minggu yun balik kg..heheh..

Sekamar Rindu said...

riuh sepi dingin dinihari
kumamah kalimah mengharap redha Illahi
sepajang hari meletakkan zahir dan batin
di atas waras iman dijelajahi

kujelajahi kegelisahan yang dahaga
letih meniti hari mengutuh peribadi
tangkas menepis serangan sendiri
musuh dan lawan mengharum suci

ketika siap berbuka
kemenangan pula dahagakan cabaran lain
tarawih dan witir menjelmakan insan fakir
khusyuk patuh tunduk ke langit

ramadan almubarak
semarak kasih Illahi tak kemarau
gemuruh iman menakluk cahaya pedoman
hari-hari melayari kehidupan.


selamat hari raya buat kak.

azi said...

Salam kakak..

Ketupat lemang juadah hariraya..
menjamu tetamu tidak terbilang
berbual, berbicara dialam maya
Namun dihati berasa sayang....

Kakak..Selamat Hariraya..maafzahir dan Batin..

missgee said...

Akak,
Selamat beraya..
Selamat bergumbira di hari lebaran..
Maaf zahir & Batin :)

Dr. Ben said...

Eid mubarak!

asnizaziz said...

salam perkenalan, selamat hari raya :))

Admin P@P said...

Assalamualaikum Kakzakie.
Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin.
Semoga segala amal kita selama ini diterimaNya.

Raya ni seperti lazimnya, balik 2 kampung. Anak-anak yang tak sabar nak jumpa saudara mara kat kampung.

TQ

Afzainizam said...

Budak-budak main mercun,
Jangan sampai terbakar tangan,
Di Aidilfitri kita berhimpun,
Hulurkan tangan meminta ampun.

Sudah tiba Hari Raya,
Setelah kita sebulan berpuasa,
Hari Raya di sambut gembira,
Jangan pula ada yang berduka
★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★
----==--Salam Aidilfitri---==----
--=== Maaf Zahir & Batin ===--
★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★
semoga kesalahan dimaafkan, silaturrahim kekal erat
buat pembaca blog kami
firestartingautomobil.blogspot.com
bukandoktorveterinar.blogspot.com
Jom Terjah entry terbaru ??
masalah ignition motorsikal tak hidup

Sarah Syazwani said...

Selamat hari raya...maaf zahir dan batin

werdah said...

Assalamu'alaikum kakzakie

kak werdah ucapkan Selamat Hari Raya Idul Fitri, mohon maaf Zahir dan batin...

Santri T.P.I.N.I said...

Salam kak zakie... Salam Idul Fitri buat kak zakie sekeluarga dari Santri yer.. maaf zahir batin.

ckLah said...

Salam aidilfitri kakak...


تقبل الله منا ومنكم صالح الأعمال

Temuk said...

Salam bahagia dan SELAMAT HARI RAYA.

Teko tombo, lungo loro
Dino royo, njaluk ngapuro.

Cikgu Tie said...

SELAMAT HARI RAYA..MAAF ZAHIR & BATIN.

ieja amieja said...

selamat hari raya dr sy buat akk sekeluarga..

aby said...

kelawon k zakie,
lopot ku seng okeh okeh di ngapuro ..
angger enek tulisan ku seng orak ngepenakke, njalok maap yorr ...

dirapingi k zakie waras dino royo engko ....

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum kakzakie,

Selamat menyambut hari raya untuk kakzakie sekeluarga dari kak ani dan keluarga.

maaf zahir batin ketika berblog jika ada yang terguris perasaan.

Kak ani ambik kad ni yer, nak gantung di ruang tamu blog akak tu.

gedek! said...

Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin, Kakzie

Cik Siti Aziz said...

slmt hari raye kak zakie..
p/s: cerpen dh tamat

Cik Ina Do do Cheng said...

Assalamulaikum kak zakie


Selamat hari raya maaf zahir batin. semoga syawal kali begitu bermakna buat kak zakie sekeluarga dikesempatan ini cik ina memohon maaf sekiranya selama kita kenal dialam maya cik ina ada meyinggung perasaan kak zakie.

Idah said...

Selamat hari raya utk kakzakie sekeluarga....byk ke buat ketupat tu

Mohamadazhan.com said...

salam aidil fitri kak, moga dirahmati Allah =)

hanez said...

salam, selmt hari raya..

Citarasa Rinduan said...

Pandai kakzakie mengarang puisi..
salam lebaran buatkak sklrg..

kak.. kad raya dah sampai??

ayu ambil kesempatan mohon ampun dan maaf andai sepanjang persahabatan y terjalin ada kiranya ayu terkasar bahasa..

kadangkala kesibukan diri sendiri. buatkan ayu kurang BW.
maaf ya kak

Ucu Faridah said...

Ucu & keluarga mengucapkan
Selamat Hari Raya
Maaf Zahir Batin

Izinkan ucu gantung Kad Raya disini:
http://ucubakery.blogspot.com/2011/08/koleksi-kad-raya-2011.html

Fatin Mraz said...

salam idulfitri kak zakie

mamaNoriz said...

selamat hari raya kak,
maaf zahir batin yea :)

Hanis Azla said...

Salam aidilfitri buat akak dan keluarga.. klu di kampung en.asben, meriam batang kelapa dan meriam batang paip masih lagi berdentum dentam kak.. bagai nak tercabut jantung dibuatnya..

Amy Syaquena said...

Selamat hari raya aidilfitri kak maaf zahir dan batin

norh said...

Salam Aidilfitri kak
Maaf Zahir Batin

~izan~ said...

sala aidilfitri kak.maaf zahir batin..dah seminggu raya baru sempat ucap kat akak..nnt update cerita raya yer kak..

ibundo said...

selamat hari raya kak zakie..

sahromnasrudin said...

salam aidilfitri kak..lamanya bercuti..

wahida said...

rindu sama kakak...masih cuti lagi kah?

Aida Ali said...

Selamat Hari raya maaf zahir batin

Norhafiza said...

selamat hari raya kak..mohon maaf zahir batin ya..

Afzainizam said...

Mangan kupat karo serunding
Meneh enak sambel ditotoli
Emboh kapan nek arek runding
Reroyo kito tahun iki?

Royo-royo coti sekolah
Mangan sego lawuh'e iwak patin
Keluputan kulo seng kanah-kanah
Njalok dingapuro lahir batin....

Godok ketupat nang ngisor ondo
Godonge palas digawe atep
Salah silapku njalok ngapuro
Ketemu meneng nang taun ngarep

Buko poso lawuh'e gereh
Njegor sunge dicaplok boyo
Keluputanku sing akeh-akeh
Kito 0 - 0 lah yo

------Salam Aidilfitri-------
semoga kesalahan dimaafkan, silaturrahim kekal erat
buat pembaca blog kami
firestartingautomobil.blogspot.com
bukandoktorveterinar.blogspot.com
Jom Terjah entry terbaru ??
lepat pulut vs lonting jawa