Friday, August 5, 2011

Telekung dan Habaya

Berbagai ukiran kerawang dan sulaman terdapat di telekung masa kini. Menuju untuk bersolat terawikh bimbang dipanjat perasaan riak dan ujub. Walau hati tidak riak, bimbang pula membuat jemaah lain tidak khusuk kerana asyik memandang telekung yang terlalu indah dengan kerawang dan sulaman yang indah menawan. Serba-salah ada di sana-sini.


Begitu juga jubah atau habaya yang kian mencanak dengan berbagai fesyen dan cantik belaka. Banyak juga yang jarang hingga jelas membayang di mata yang menyorot tanpa sedar. Ada yang tidak jarang tetapi dipenuhi labuci bergemerlapan hingga memancar dikegelapan malam ramadhan. Tidak kurang cahaya mengerlap menembusi telekung yang dipakai.


Sekadar peringatan buat diri sendiri dan anak-anak yang semuanya perempuan belaka.

100 comments:

sahromnasrudin said...

assalamualaikum kak..

semoga niatnya betul iaitu untuk menutup aurat dan beribadah...

pesona said...

Assalamualaikum Hjh,

Terlebih dahulu tak terlambat untuk mengucapkan selamat menyambut bulan Ramadhan bersama keluarga....

Tu lah Hjh kadang-kadang pakaian tersebut yang dipakai untuk beribadah dah semacam pakaian pertunjukan fesyen....dengan telekung yang dihiasi dengan berbagai sulaman yang berwarna warni......walaupun kita perlu berpakaian yang kemas tetapi berpatutan lah.....

Saya berasa syukur oleh kerana Isteri saya pun hanya menggunakan Telekung yang hanya berwarna putih sahaja yang tidak dihiasi dengan sulaman oleh kerana untuk tidak menggangu para jemaah atau tidak mahu timbul rasa riak dihati sepertimana yang Hjh perkatakan...dan agar ibadah yang dilakukan dengan penuh Ikhlas dan diterima ALLAH TAALA........

~izan~ said...

skrg telekung pun difesyenkan kak..baru kelmarin izan tgk program WHI kt tv3 tentang fesyen telekung.macam2 kaler dh skrg tp pd izan putih lg menarik dan nampak bersih...

siap ada yg mencecah ribuan RM dah telekung skrg...

yg penting bersederhana...

Mutiara Bernilai said...

Assalamualaikum kak,,

betul2, kadang2 jadi macam terlalu tabarruj pula. moga2 ia tak sirnakan amalan dan ibadah,

kakcik said...

Jangan sampai pakaian kita menimbulkan riak dalam diri dan menghilangkan kekusyukan orang lain.

amirah said...

harus tengok2 sesuai atau tidak cara pemakaian kita di tempat ibadah

pB said...

yang penting tutup aurat sepenuhnya

ikatankasihku said...

perkara yang selalu org anggap remeh, tapi penting sebenarnya... :)

AI said...

- selalu jugak memandang telekung mereka yg cantik & berbunga2 & berkaler2 tuh...

ahmad humairi said...

Assalamualaikum,

Inilah masalahnya orang pompuan...bercitarasa tinggi.

Jangan tewas dengan bisikan syaitan sudahla yek?

Selamat berterawih berkerawang-kerawang.

s a r said...

assalamualaikum kak.

hmm, baru terasa nak tulis tentang telekung ni. tapi bagus jugaklah akak dah tulis. hee.

batul la kak. macam rupa kerawang. hee. saya pun risau kalau penyakit tu menjentik hati. jadi tak berbaloi pulak datang solat kan. niat nak kene betul2 kan. tapi tu la tren sekarang kan. mana2 pun jenis macam tu. dan satu lagi yang saya perasan, jenis kain yang digunakan. dah bukan cotton dah.

hope, kita dijauhkan dari rasa yang begitu. InsyaAllah kak. :)

p/s- selamat berbuka untuk hari ni :)

ajumohit said...

Betul tu kt pasaran just name it la, mcm2 warna ada, sebaiknya pilih telekung berbunga atau sulam putih agar jemaah lain tak terganggu ibadahnya wallahualam

Admin P@P said...

Assalamualaikum kakzakie.

Terasa hairan juga apabila melihat pada tanda harga pakaian wanita (baju kurung dan fesyen semasa) yang berkain jarang (boleh pandang lalu) dan hanya dibuat lapisan sedikit di bahagian dada, dengan harga mencecah RM150 sepasang. Sedang baju yang menggunakan kain tak nampak kulit, amat murah, sekitar RM80.00

Pengalaman di kedai kain minggu lepas.

TQ

WuMing said...

Pandai laa buat susunan kata-kata...
Asyik WuMing membacanya..

Mamamya said...

as salam kak...

btl la kak...skrg ni semua nak ikut fesyen moden kontemperori katanya...tp klu dah smpi b'lbh2an fesyennya mcm kurang sesuai klu digunakan utk beribadah...

lia lbh selesa dgn telekung yg biasa2 ajer kak...pattern yg sama dr dulu smpi skrg..

Norhafiza said...

No setuju la sangat2 dengan hal ni kak..ye la..dalam pe2 hal baik kite bersederhana kan kak..

Acik Erna said...

kakzakie,,memang betul..kita tidak terfikir lansung untuk berasa riak kan..tapi kitatak tahu pandangan orang tentang telekung yang kita pakai.
kalau acik beli sendiri memang tidak berwarna warni atau pun berkerawang..tapi yang acik dapat hadiah..memang begitu..
untuk menghargai poemberian orang..acik akan pakai jugak untuk kemasjid .

miloais said...

iols lebih selesa dengan telekung biasa2... tanpa kerawang dan warna2...

yang penting - telekung tak nipis dan menutup aurat

Eye_nee said...

Yg Penting tu Niat kan Kak..Kita mahu Telekung kita dari Fabrik yg terbaik tuk keselesaan kita...namun jika itu nnt menimbulkan ketidak kusyukan Jemaah yg lain...elok lah kita bersederhana sahaja ditakuti ujud pula rasa riak dlm diri...

aanie said...

ada tu sy nmpk telekung dia jarang sgt...boleh nampak kulit....

wa khairul onggon said...

Betul tu KakZakie.. yg penting ibadah kita, bukan telekung kita.. Nanti pkai telekung yg ada labuci lip-lap2 kang jadi riak pulak lain jadinya hehe :)

Selamat berpuasa Kak :)

mama ju, said...

Aslkm KZ

Kita pun nak nampak cantik dan teringin telekung tu.
Beginilah....niat betul2,jgn riak, istiqfar byk2.

Chik Na said...

hanya guna telekung berwarna-warni dan bersulam indah semasa solat di rumah saja, lebih selesa telekung putih bersulam simple bila ke surau atau masjid

bujal X said...

mamaainul pun ada beli~~tapi saya suruh pakai kat rumah je~~kat luar takyah~takut orang blakang tak khusyuk~he~~

MamaEma said...

telekung dan hijab pun mengikut harus moden...

apa yg penting nawaitu seseorang kan kak

Mommy Fara said...

Ya Allah! Kerdilnya kita semua nie kak! Tak terlepas dari ketidaksempurnaan tu. Walau tidak sengaja tp terjadi juga.

nabilah_2908 said...

yupp...bila pergi solat tu..tgk telekung masing2..wah cantik2 semuanya....

ORLANDO AHMAD said...

niat kena betol, dan mende2 ni kalo bleh menarik perhatian lelaki maka tak boleh...

Ucu Faridah said...

secara peribada ucu dari dulu sampai sekrang suka telekung yg polos..(mcm zaman2 dulu2...)
tapi sayang...kerana terlalu mengikut arus kemodenan sehingga perkara utama diabaikan...
semoga nawaitu kita tidak menyimpang...

sis intan said...

salam kak zakie,
me pun hanya ada ank2 ppuan. klu bab pilih baju mmg me kontrol sket. zaman ni kan byk dugaan & cabarannya.

Noriz sini.. said...

bab jarang tu mmg setuju...

kekadang segan je tengok..huhu

ainnoraini said...

saye suke telekung yg berwarna putih..sebab suke nnpk bersih jer...kalau ade bersulam pun saye pilih yg sulam bunga caler putih...

biar la kite bersederhana saje..tak mau ade riak didlm hati kite ni...

Cik SHiNJU said...

Assalamualaikum kak...
Sbb tu kalau p terawikh yun usaha cari tmpat kat saf paling depan..
Kalau dok blkg org mmg x kusyuk x kira la walau dia pakai telekung plain jer pun...huhuhu

sarah-najwan said...

saya masih pakai telekung pesen lama saya sejak saya kawin lagi kak..ade la kerawang sket..yg biasa itu..

kdg2 kalu tgk telekung skrg..mmg jadi kusyuk melihatnya sb cantik sgt..

bersederhanalah..

IMANSHAH said...

pg bukittinggi macam2 pesen ada kak

IMANSHAH said...

pg bukittinggi macam2 pesen ada kak

Amy Syaquena said...

Amy pakai telekung yang selalu buat sembahyang kat umah je , x kose nak nak pakai yang cantik2 , kita nak buat ibadat bukan di ukur dari telekungnya atau pakaiannya kan kak...


*jom singgah di belog saya dan jemput join contest SR*
http://www.sinarraudah.com/2011/08/contest-juadah-ramadhan-dan-ucapan.html

cemomoi said...

memang di persimpanagan tul,

kalo pakai yang tak lawa/murah, orang kata, "tu la kalo g shopping bule pakai yang lawa, ngadap tuhan selekeh je"

kalo pakai yang mahal kang, ada pulak yang kata kita ni nak melaram ke atau g semejid?

ikut iman dan ikhlas... kalo dorang tanya, gamaknya kena jawab "sebab nak ngadap Allah le aku pakai lawa ni, harap jangan orang lain sampai takleh solat plak dah le"

zue said...

betullah kakzakie...sy gi smbhyg terawih pun x khusyuk sbb mata dok memandang telekung yg cantik2...dlm kpala otak dah brfikri mesti mahal arganya...

lepas tu brcrita sesama kwn..:)

redza said...

telekung pon bermacam-macam pesen dh zaman sekarang nih ye isk...

makdara TERdiva said...

marilah kita menutup aurat
bukan membalut aurat :D

ibuintan said...

yang penting menutup aurat dan kita selesa dan juga tidak mengganggu kekhusyukkan jemaah lain

Zaitun said...

Pernah terjadi kat masjid yang kak Zai pergi siap ada yang belek2 dan tanya kat mana beli dan berapa harga,kita yang mendengar cerita sebelah senyum2 ajelah.

wahida said...

kalau gi Bandung mcm2 fesyen telekung ada..murah2 lak tu..rambang bijik mata...huhu...

cheqna said...

kadang2 kena betulkan niat...nak mengadap Allah ataupun nak menunjuk2.... moga2 kita tak de niat yang kedua tu...

ibundo said...

salam kakzakie,
satu lagi kakpah nak kongsi di sini. Kalau pakaai telekung tu biarlah yang benar-benar menutup aurat kerana ada kain telekung yang nipis sehingga menampakkan bayang-bayang leher dan tengkuk. Kalau kain yang nipis, sebaiknya pakailah anak telekung disebelah dalam. Tak susah nak membuatnya.

~ yus ~ said...

memang betul sekrang telekung pun dah cantik2 kan kak...

Apa yang penting biarlah menutupi aurat sepenuhnya, dan tidak terlalu menonjol pula...

ILA HonEyBuNNy said...

salam jumaat kak..

itu la..sekarang neh macam2 fesyen dan kerawang ada....dekat baju mahupun telekung...mengikut arus edaran zaman skrg...

nak beli or pakai, biarlah berpada2 kan..;-)

azi said...

Salam akak..
Memang sekarang ni, telekung bermcm2 fesyen...penuh kerawang dan berwarna warni...tapi yang paling penting..niat kitakan akak...kalau kita pakai bukan niat untuk menunjuk2, sekadar untuk berpakaian cantik bagi mengadapnya...okkan kak..tapi pilihan saya...putih dan tak terlalu menonjol...:)

Sekamar Rindu said...

salam...


kepada wanita harus menyedari..bila terlalu jarang..tak baik..

Aida Ali said...

Salam kenal. Terima kasih sudi singgah blog saya. Famousnya tuan tanah ni. Tentu special orangnya. Benar apa yg ditulis, semoga kita sentiasa beringat. Selamat Berpuasa.

Cikgu Tie said...

Cikgu Tie lebih suka pakai telekung yang tidak mempunyai banyak warna. Biarlah hanya warna putih, kelihatan lebih tenang dan bersih.

P/S: Jangan yang warna putih dan nipis sudah ler....takut nampak auratnya nanti.

Prince Halilintar said...

biarlah kite bersederhana dlm ape jua keadaan..

luahfikiran said...

SALAM,
SETUJU SANGAT DGN APA YG KZ KATAKAN. SELAMAT BERPUASA

aliesha kirana said...

btol kak. skrg ni bermcm fesyen dh tgk. masing2 nak tayang telekung masing2.. mmg bimbang dlm ati ade rasa ujub tu. seeloknya pakai yg kaler putih kosong sudahlah...

ieda said...

yelaha kak .. setuju sgt2 .. kdg2 tuu semua tu risau mengundang riak kan .. :)

saniah said...

kakza..saya ingat saya sorang yg fikir mcm tu...mmg tgn ni mudah benar mencapai telekung yg cntik2 kerawang pelbagai warna tu kan..mmg sy beli tp sy pakai kat rmh je...bila smbhyag raya tetap pilih yg putih dan semestinya yg baru..baju?tak kisah sbb lps smbhyg asyik kat dapur je..hehe either menyediakan mknan or melantak..hahaha

Cik Ecah said...

pakai yg simple2 sudah kan..
tp apasalahnya nk pakai cantik2 ketika menyembah Allah...
cuma jgn berlebih2 sampai menarik perhatian org laen...

Ummufaiz said...

Saya hanya bersolat tarawih di rumah...bimbang utk ke surau/masjid kerana terlalu byk perkara yg boleh menimbulkan fitnah kpd kita org perempuan. Walau mulut tak menyebut, kata2 dlm hati sukar dikawal.

Abd Razak said...

Assalamualaikum...

Bersederhana dalam semua perkara itulah sebaiknya..

gadisBunga said...

saya punya telekung biasa2 saja walaupun mak suruh beli yg cantik2. saya tak reti bergaya rasanya. :D

dwaty said...

telekung saya banyak sulam... hehehehe...

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

saya suka kirim telekung dr bukit tinggi..cantik

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

salam kakzakie....niat kita pki tu kena betul kan akak?

missgee said...

Ingatan untuk suma perempuan
yang berada di mana-mana..
Jangan terlalu berlebih-lebihan..

leeya abdul said...

Pelbagai ragam manusia kita lihat apabila berada didlm surau.. Dh macam model telekung & habaya pulak dah ya. Semoga kita semua sentiasa beringat insyaAllah.

insan_marhaen said...

terpulang kepada pembeli juga memilihnya.

Bitt (double IS) said...

pelbagai manusia pelbagai ragamnya...persoalanya adakah kite yg diterima Allah...Insyallah...thanks for this peringatan ;)

Afida Anuar said...

ya Allah Kak Zakie, fida pernah diduga dengan telekung cantik.. Tuhan je la yang tahu cemane susah nak lawan perasaan bangga tu..

Umihoney said...

Salam sejahtera,

Ziarah menanti sahur,terima kasih ingat memperingati.

Semuga sihat dan tenang selalu doa Umi buat sahabat

Umi

Kakzakie said...

Masuk hari ke 6 kita berpuasa. Kakak mengambil kesempatan utk mengucapkan selamat berpuasa dan terima kasih kepada teman yg memberi komen: -

Amy syaquena, cemomoi, zue, redza, makdara TERdiva, ibuintan, zaitun, wahida, cheqna, ibundo, ~yus~, ila honeybunny, azi, Sekamar Rindu, Aida Ali, Cikgu Tie, Prince halilintar, luah fikiran, aliesha kirana, ieda, saniah, cik ecah, Ummufaiz, Abd Razak, gadisBunga, Dwaty, Be Simple Beb, Lydia Miza, missgee, leeya abdul, insah_marhaen, Bitt(doube IS),Afida Anuar dan Umihoney.

Sesungguhnya jujur kakak katakan kakak mempunyai himpunan telekung yg berkerawang dan berwarna-warni itu kerana kakak suka membeli bahkan ada juga dihadiahkan oleh org lain. Hati kadang diuji juga sebab itulah timbul N3 ini.

Bimbang adanya perasaan itu gunakan saja di rumah demi kepuasan diri sendiri ketika menghadap Allah. Begitu juga dgn habaya yg berkemilau itu...

anitaare said...

assalammualaikum kakzakie,

betulkan nawaitu kita..tak salah jika ingin cantik2 nak bertemu Allah..tapi ingatlah bersederhana itu kan lebih baik dan semestinya menutup aurat..minda masyarakat kita mmg gitu suka memandang pada sesuatu yang dianggap lain/pelik..cuba kita pandang satu hanya Allah maka tak terjadilah perasaan yg tidak2..hanya pendapat ikhlas dr saya..skrg ni dunia semakin moden..dinegara luar seperti negara Eropah misalnya mereka tidak mengenakan telekung utk bersolat tetapi dgn pakaian mereka tetap menjaga aurat..balik kepada nawaitu dan keikhlasan kita..wallualam

apapun sy tetap dgn apa yg ada telekung putih tanpa bersulam..

Santri T.P.I.N.I said...

salam ramadhan kakzakie...ini mungkin kerana perubahan fesyen masa skrg. Mungkin org yg buat telekung ni nak buat kelainan sebab dulu telekung just putih je dari atas smp bwh. Mungkin dia nk promosikan telekung supaya ramai org2 kita beli telekung yg baru. kalau dulu telekung byk kaler putih, skrg dh ada wrn biru, hijau dan sebagainya. dan ada corak-corak lg, mungkin kena tempias dari telekung indonesia yg ada mcm-mcm variasi yg dibuat. Mcm tudung jugala, ada ariyani, alya sarah, dihaja dll.

fuad ansari said...

terkadang2, di malaysia.. bila tidak bawa telekung, sampai tidak boleh bersolat...

bermaksud, pakaian yang sedang digunakan tidak menepati syarat2 menutup aurat..

alangkah baiknya jika ketaatan di dalam solat, dapat dibawa ke luar solat...

makna kata, sebagaimana kita menutup aurat di dalam solat begitu juga sepatutnya kita menutup aurat di luar solat..

sama2 doa utk seluruh ummat agar datang kepada ketaatan beragama...

Afikah Aziz said...

betul la kakak..abayan jubah skg ade yg jarang,ika nak beli pun pk byk kali..pelik plak tgk jubah yg jarang dah tu ikut bentuk badan..fesyen pe entah..tp alhamdulillah masih ade gak jubah yg bagus dr segi x ikut bentuk badan dan xjarang..klu jarang mmg ika pakai baju berlapis5 la kt dlm wlp tertutup ng tudung yg labuh..risau sbnr nye kot2 org nmpk

Cik Gee said...

alhamdulillah telekung gee simple wat mase skang, tak terfikir lagi nak beli yang penuh ngan hiasan tuh.. segan..

dan fesyen gee pon simple2 je. jubah insyaAllah bila gee dah bekerja nanti.. sebab gee pernah usha harga jubah, mahal.. x padan ngan kewangan gee sbg student.. huhu..

eelobor said...

Alhamdulillah..... hari ini dah masuk hari yang ke-6 umat islam menjalani ibadah puasa

hanez said...

salam, smoga ibadah kita diterimaNya..

aby said...

salam k zakie.
tk dapat la nak komen,
tk dapat nak intai tempat jemaah muslimat. sampai masjid terus masuk .
tk tengok depa pakai jubah apa ...

bojo ku enggo bioso wae ...

hani@debumelukut said...

suka telekung putih saja. telekung ni kalau dah selesa dgn yg satu tu, beli yg baru pun masih nak pakai yg tu jugak.

cemomoi said...

lps terawih singgah sini

L said...

jom befikr sejenak http://lolz-l.blogspot.com/2011/08/jom-berfikir.html =)

Kakzakie said...

Terima kasih buat semua teman. Selamat berpuasa utk hari ke lapan hari ini: -

anitaare, Santri TPINI, fuad ansari, afikah aziz, cik gee, eelobor, hanis, aby, hani@debumelukut, cemomoi dan L

Andai ada perasaan tidak baik kembali segera bawa hati kita kembali ke arah yg betul...

Cik Ina Do do Cheng said...

Asslamulaikum kak zakie,

setuju ngan cakap kak zakie. Kalau nak beribadah tu bagi pendapat cik ina , janji telekung tu berseh dan tak cacat cukuplah. Kalau cantik sangat pun dah menimbulkan macam -macam perasaan plak kita yang memakai atau jemaah lain yang pandang.

Sarah Syazwani said...

salam ramadhan...mmg mcm2 jenis telekung dan habaya skrg ni..tp tula yg habayanyer jrgla pulak nk kene pakai inner la..mcm2

JunAina said...

aina tetap memilih telekung berwarna putih, andai berkerawang juga memastikan benang sulaman jugak berwarna putih dan tidak keterlaluan...

fazilzura said...

SOKONGGGGGGGGGGGG... now plak fesyen kt Indon, telekung wrna MEROH, PINK , ITAM ... aduyai, bile solat kt blakang org pakai telekung gitu , x kusyuk dibuat nye...

abaya ? x bape suke pakai .. myb psl x cukup tinggi kut huhuhu

WuMing said...

Dah monday... tak ada entri baru ker?

Ati Masrif said...

salam kak,

baru saje semlalam ati lihat
ada telekung jenis kain mcm
baju hujan yg nipis...teruk betui :)

NM02 said...

saya pun pening ngan cara pemakaian tudung era skang ni kak. pelik2 kan kak.

saya kalu terawih, lagu suker pakai baju kaften. senang dan selesa

dan saya tak berapa suker telekung yang kerawang ada kaler mcm2. lebih suker yg biasa, kalu ada kerawang pun yg putih kosong aje

kella said...

betul tu kak zakie.. macam macam pesen dah sekarang ni.. yang kaler itam pun ada.. berwarna warni jadinya.. moga kita tetap imannya sembahyang kerana Allah..
sedang perbetul diri juga..

aku HIV positif said...

ujub, riak & takabbur adalah antara sifat mutlak Allah.
iblis dicampak dari syurga kerana sifat takburnya terhadap adam

norh said...

moga Allah melindungi hati2 kita..

suri solehah said...

rasa dalam dua hari lepas ada dalam rancangan wanita kat tv duk promo telekung yang mcm gaya..huhu...sunat putih dah macam takdiraikan lg

Mohamadazhan.com said...

hehe.setuju kak, kalau terlalu cantik terganggu mata yang memandang =) selamat beribadah ya =)

Kakzakie said...

Wa'alaikumsalam buat semua teman-teman yg memeberi komen buat N3 ini:-

Cik Ina DDC, Sarah Syazwani, JunAina, fazilzura, WuMing, Ati Masrif, NM02, kella, aku HIV positif, norh, suri soleheh dan mohamadazhan.com.

Akan kakak jadikan panduan dan sekali lagi terima kasih...:)

CT NoArIzAh ArIs said...

Tertarik jugak tgk telekung yg berkerawang dan berwarna bagai ni tapi hati masih belum tergerak utk membeli w/pun ada yg berharga mampu di beli... setakat ni sy puas hati dgn telekung putih pemberian emak dari makkah.

Yg penting selesa dalam beribadat.

Nur Izzaty Norzaman said...

yang penting niat sseorang tu untuk mengadap Allah. kalau berlebihan nnti, xkusyuk pulak jemaah lain. lgpun Islam kan menuntut kita bersederhana. :)

nur said...

salam kak.. lagi satu telekung yg berbagai warna terang benderang tu.. rasanya putih paling afdal kan..

Amsyahril Syahril said...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.