Thursday, August 11, 2011

Tinggal kenangan...

Dulu masa aku kanak-kanak boleh dikatakan andai tiba cuti sekolah akan dihabiskan masa di Choa Chu Kang, Singapura. Perkampungan ini telah dijadikan tempat pengebumian umat Islam dikenali sebagai Pusara Aman. Di sinilah tempat permainan aku dulu dengan atuk dan nenek yang dua orang sebelum terpaksa berpindah ke Boon Lay Aveue. Nenek tiri tidak mempunyai anak tapi kami lebih sayang padanya. Nenek aku sebenar isteri kedua atuk. Nenek tiri meninggal dulu berbanding nenek aku yang sebenar.

Sewaktu dipanjat usia tua penyakit alzheimer atuk amat ketara sekali. Bila makan di warung yang dia gemari, selesai makan terus balik - tidak pernah membayar. Pakcik aku sudah memberitahu kepada tuan restoran apa saja yang atuk hendak makan beri saja dan dicatat dalam buku untuk pakcik bayar setiap hari Ahad. Selalunya bila dia menaiki lif selipar ditinggalkan di luar pintu, kemudian tiba di atas dia marah kerana selipar hilang katanya. Kalau hilang dan salah tingkat sudah berkali-kali, tetapi kebanyakan penghuni di blok sudah kenal dan biasanya akan dihantar balik.

Kalau mandi usah dikira dalam sehari dia boleh mandi berkali-kali selagi dia nampak pintu bilik air terbuka mesti dia akan mandi. Tapi yang menghairankan semua bacaan solat dia baca betul belaka. Solat juga bila diberitahu mesti akan ditunaikan. Puasa juga dia lakukan. Cuma jangan sesekali dia mendengar azan berkumandang. Kalau azan zohor bererti dia akan berbukalah waktu zohor. Kalau azan asar dia berbukalah waktu asar. Biasanya makcik aku yang kena menyediakan makanan untuk dia berbuka. Selepas berbuka bila kita katakan contohnya solat zuhor dia akan solat zuhor tidak pula dia solat maghrib. Waktu itu aku masih kanak-kanak tapi tahu atuk sudah nyanyuk. Fizikal atuk kuat tapi ingatannya tidak.

Kini segalanya tinggal kenangan. Atuk telah pergi menghadap Ilahi ketika usianya 109 tahun. Moga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama kalangan mereka yang solleh.




~~~Orang-orang yang memiliki keuzuran seperti seperti atuk aku itu, gugur kewajipan puasa dari bahunya. Harus baginya berbuka puasa, namun wajib diganti dengan puasa pada hari lain (apabila hilang keuzuran nanti). Kecuali jika sakit atau keuzurannya berterusan hingga bila-bila, maka diberi kelonggaran kepadanya untuk menggantinya dengan fidyah (tanggungjawab anak-cucu). Firman Allah (bermaksud); “Maka sesiapa di antara kamu yang sakit atau dalam musafir (bolehlah ia berbuka), kemudian wajiblah ia berpuasa sebanyak (hari yang ia berbuka itu) pada hari-hari yang lain, dan wajib atas orang-orang yang tidak terdaya berpuasa (kerana tua dan sebagainya) membayar fidyah iaitu memberi makan orang miskin” (Surah al-Baqarah, ayat 184) ~~~

86 comments:

aku HIV positif said...

terima kasih berkongsi kisah ini.
simple tapi ada pengisian dan pengajarannya.

Sharifah Nadzarah said...

kenangan akan menjadi `sweet memories' bagi sy ketika bersama arwah nenek & abah.

semoga roh2 mereka yg terdahulu dicucuri rahmat...amin.

s a r said...

assalamualaikum kak.

al-fatihah for atuk and nenek akak. hmm, banyak dugaan jaga orang yang sakit ni kan kak. memang menguji kesabaranlah. alhamdulillah ada anak2 yang sangat perihatin.

tapi bila tengok sekarang ni, yang kat rumah orang tua2 tu. kesian kan kak. lagi2 la dekat raya ni. hmm.. buang mak ayah tanpa rasa bersalah. semoga mereka diberi kesedaran. insyaAllah.

thanks akak peringatan yang terakhir tu. selamat berbuka, bersahur, beribadat. :)

bujal X said...

panjang hayat atuk~~

Red said...

cakap pasal atuk, sedih pulakred jadinya :(


Typical Melayu Bagi Nasihat Yang Tak Matang.
(jangan baca kalau korang tak nak tahu kenapa aku cakap kita sendiri punca kawan kita menderita)

zue said...

sy pun dah x ada atuk/nenek di kedua2 belah ibubapa.

kenangan trakhir masa dgn atuk sy pd thn 1986...sakit tua dan meninggal dlm umur 90 an gitu agaknya.

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

nenek sy ada ciri-ciri alzheimer..tp dia nyer alzheimer pelik sikit..dia mcm terperangkap dlm masa muda dia..kengkadang dia carik mak dia yg dh lama meninggal..kengkadang dia mcm x ingt kat mana dia berada..soalan sama ditny berulang kali..tp tulah yg pelik dia blh solat dgn betul..

sahromnasrudin said...

assalamualaikum kak..

alzheimer tuer ape?? maklumla, tak brp tahu bhs omputih nie heheheheee

Mommy Fara said...

Sahrom,

Alzheimer tu mcm penyakit lupa atau bahasa tepat - nyanyuk.

Seronok baca memori lama akak. Tiba-tiba sy terbayangkan sy berada pd zaman tu. Sy tak pernah jejakkan kaki di S'pre. Tapi sy selalu berangan utk berada di tanah S'pore pada zaman P.Ramlee....entah kenapa ye?

Afikah Aziz said...

atuk ika masih kuat ingatan lg,skg umur 90 lebih,jalan kaki g masjid pun alhamdulillah masih boleh,cuma kadang2 sakit,sakit tua kot..


ape pun semoga roh atuk kakak dicucuri rahmat dan ditempatkan dalam kalangan org2 beriman Ameen :)

PinKy MoMMa said...

panjangnyer usia arwah atukmu kak..
memang pernah dengar..macam mana pun kite ni pelupa atau nyanyuk..bacaan dalam solat tetap tak kan boleh lupa..

hebatnya kuasa Allah..

al fatihah utk roh arwah..

bersama kak Es said...

buat peringatan untuk kita juga kan kakzakie..
kalau sekarang kita dapat bersabar dengan org sekeliling, insya Allah kelak org pun dpt bersabar dengan kekurangan kita ..

cheqna said...

kenangan bersama tak mungkin terpadam..selagi bernyawa tetap diingatan...
al fatihah

ibundo said...

alfatihah untuk arwah atuk. Panjang umurnya..

amirah said...

alfatihah untuk arwah atuk akak..sampai ke 109 tahun..pjng umur

Cik Ina Do do Cheng said...

Assalamulaikum kak zakie,

Semoga roh atuk dditempatkan dikalangan orang-orang beriman. Amin. Nasib kita masa tua nanti tahu cam manakan. semoga ada orang menyayangi cik ina cam kak zakie sayang atuk.

Teringin cik ina nak jejak kaki ke singapore..

ieda said...

semua tuu kenangan kan kak .. mesti rindu bila tiba raya kan

azi said...

Salam Akak..
Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh atuk akak dan ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman...panjanggggg.. umurnya...

ajumohit said...

Kak, seronok saya baca cerita ni, sy tak pernah ada pengalaman mcm ni lg, betulkan org kata perangai org yg nyanyuk Akan jd spt budak2, tersentuh hati ni dgn setiap gerak geri arwah, smg roh mereka dicucuri rahmat...(bgenang air mata mbaca tulisan akak ni)

SuriHanna said...

atuk sy sebelah mak & sebelah ayah dah meninggal masa sy kecik lagi..
Namun hati tetap tersentuh membaca coretan kakak.. serta merta teringat pada arwah abah sy..

wahida said...

nenek ipar saya pun dah ada sikit2 mewarisi sifat pelupa ni kak...tapi tak teruk sgt la...

alfatihah pada arwah atuk akak...

miloais said...

Al-Fatihah...

menarik kak...! iols baca dua kali.. sebab suker sangat2!

Amy Syaquena said...

al fatihah untuk arwah atuk akak, entri akak ni sikit sebanyak mengingatkan amy pada arwah atuk dan nenek.. al fatihah juga untuk kedua mereka...

sis intan said...

byk dugaan jaga org tua yg ada nyanyuk ni kan kak. me ada pengalaman.

cemomoi said...

ada ganjaran yang tinggi daripada Allah atas kesabaran menjaga orang tua yang begini

~izan~ said...

usia atuk tu panjang..mesti byk kenangan akak lagi bersama beliau kan..

Al-fatihah utk beliau..

Prince Halilintar said...

Al-Fatihah utk arwah atuk akak. bila dikenang kenangan lalu terase rindu sgt kan pada mase tu..

AI said...

- panjang usia nya sampai 109 tahun..

ainnoraini said...

saye tak sempat pun jumpe atuk..mase lahir dua2 belah dah meninggaldunia...

panjang umo aruah atuk akak tu ye...mesti sihat mase dia muda2 tu kann...

pesona said...

Assalamualaikum Hjh,

Al-Fatihah untuk Allahyarham Atuk sempena di bulan Ramadhan yang mulia ini....Al-Fatihah

redza said...

kena byk bersabar utk menjaga, melayan mereka yg mengalami penyakit tu kan...arwah nenek sy pon sempat alami penyakit tu sebelum meninggal

pB said...

Panjang umurnya

ahmad humairi said...

Rasa nak balik ke zaman itu kannn?

al fatihah buat arwah atuk.

ikatankasihku said...

kenangan yang mahal harganya....

Umihoney said...

Salam sayang buat Kakzakie,
Nenek nenek umi juga nyanyuk sebelum mereka meninggal.Ini dugaan buat anak2nya. Besar pahala bersabar dengan mereka.

AlFatihah buat yang mendahului. Kenangan dibulan Ramadhan memang manis.

Terima kasih dear for sharing
Umi

Acik said...

109? Wow! al Fatihah utk arwah atok! semoga dirahmatiNya.

luahfikiran said...

SALAM,
SELAMAT BERPUASA. ISTERI LF PERNAH TINGGAL DI JALAN JAGONG SEMASA DIA SEKOLAH DULU. KAWASAN TU PUN DAH TUKAR NAMA

Cik Ecah said...

panjng umur atok...

moga ditempatakn bersama org2 beriman...Amin..

Ucu Faridah said...

K.Zakie beruntung dpt merasa ada atuk w/p dah uzur...al fatihah.. semoga rohnya ditemptkan bersama org2 yg dikasihi Allah swt..
ucu ni kedua2 tak kenal sebab mereka pergi terlalu awal....

Idah said...

al-fatihah utk nenek kakzakie...kelakar pun ada baca luahan hati akak....moga arwah nenek kakzakie ditmptkan dikalangan org2 yg beriman.

Chik Na said...

semoga atuk kak zakie ditempatkan bersama org yg beriman..

teringat arwah father in law... dia pun nyanyuk jugak... tapi solat n puasa tak pernah lupa

Acik Erna said...

kakzakie..memang kenangan yang tak boleh dilupakan..alfatihah

missbby said...

alfatihah untuk arwah atuk akak..tapi ada info la..ayah mertua saya sakit dan tak puasa, nanti saya kena ingatkan suami la kena bayar fidyah kan??

Hanis MY said...

al fatihah utk arwah atuk kak zakie, panjang umur dia, 109 tahun...

juanita said...

Al-fatihah...byk juga subsidi umur yg diberikan...

www.tetikusrusak.net

Uncle said...

seronok kalau dikenang2kan balik cerita lama....senang dan sedap bila membaca!

dwaty said...

al fatihah....

Santri T.P.I.N.I said...

salam akak...mesti atuk akak dl rajin bc quran. mak ckp org yg rajin bc quran lmbt nyanyuk. al fatihah utk atuk.

fuad ansari said...

mengingatkan diri bahawa yg hidup pasti akan mati...

Sufia Mahzan said...

Al-Fatihah untuk arwah atok kakak.

Afida Anuar said...

Al-Fatihah, untuk arwah atuk kak zakie,

Alhamdulillah, walaupun arwah ada alzheimer, tapi bacaan solat semua arwah masih ingat...

suri solehah said...

amin..moga rohnya ditempatkan bersama org soleh..walau dah kena penyakit gitu tapi memori ttg semmayang ,puasa dia tu sentiasa ada ,,tu yg buat arwah tak lupa benda tu..

missgee said...

Kenangan berharga..
Pasti tak akan dilupa
sampai bila-bila :)

Al-fatihah untuk arwah Atuk

insan_marhaen said...

Kalau ada rezeki lebih Tuhan beri, kita pun akan jadi begitu juga..

hani@debumelukut said...

suka sangat kalau dapat baca kenangan dari blog kawan2...cerita benar yang berbekas di hati penulis..turut terasa auranya.

L said...

anda seorang yg pemarah?
http://lolz-l.blogspot.com/2011/08/jangan-marah.html

eelobor said...

itulah kenangan......

boleh tahan juga kekuatan fizikal atuk yer walau dah lebih seratus tahun. Al-Fatihah....

Kakzakie said...

Selamat menjalankan ibadah puasa utk hari yg ke 12. Terima kasih buat semua yg memberikan komen: -

aku HIV positif, sharifah nadzarah, sar, bujal x, red, zue, Rina Avail, sahromnasrudin, Mommy Fara, Afika Aziz, Pinky Momma, bersama Kak Es,cheqna, ibundo, amira, cik ina DDC, ieda, azi, ajumohit, wahida, miloais, Amy Syaquena, sis intan, cemomoi, ~izan~, Prince Halilintar, Al, ainnoraini, pesona, redza, pB,ahmad humairi, ikatankasihku, umihoney, Acik, Luahfikiran, Cik Ecah, Ucu Faridah, Idah, Acik Erna, Chik Na, missbby, Hanis MY, juanita, Uncle, dwaty, Santri TPNI (Atok kakak memang mengajar mengaji sebab dia imam masjid), fuad ansari, Sufia Mahzan, Afida Anuar, suri solehah, missgee, insan marhaen, hani@debumelukut, L dan eelobor.

Terima kasih atas komen yang diberikan. Buat teman baru sufia & juanita terima kasih sudi berkunjung...:)

Cikli said...

kenangan yang begitu berpengajaran kak.

Uncle said...

Teringat kat arwah mama yang berpenyakit sama!

Norhafiza said...

semoga arwah ditempat bersama2 roh2 yang terpilih..amiiin..

No pun teingat kat arwah tokwan huhu

Eye_nee said...

Dah lama tak memnggil Atuk...anak2 juga "miskin"..tidak sempat berjumpa kedua-dua atok mereka...semoga arwah datuk kak ditempatkan dikalagan insan2 yg diredhai...aminn..

WuMing said...

Panjang umur Atuk... sampai 109..

Biasalaa memory akan jadi samar-samar sikit..

Sihat tu kira ok laa.

Terfikir juga.. Adakah WuMing boleh hidup sampai 50...

makdara TERdiva said...

kakak,
bakal ipar saya duduk di chua chukang tu.. :)

♥ manje ♥ said...

syahdu baca entri ni...

selamat berpuasa kak ~

gedek! said...

109?

apa lah rahsia dia kan?

gadisBunga said...

panjang usia atuk akak.

alfatihah..

Mamamya said...

kenangan lama bila di kenang semula mmg terasa keindahannya kan kak...

bila kak zakie sebut ttg arwah atok,lia pun t'kenangkan arwah atok lia..dulu lia duduk dgn atok/nenek kat kg...arwah yg anta pi sekolah...bila tgk durian mesti ingat kat dia sbb arwah sgt2 suka makan durian....

semoga roh atok kak zakie n lia dicucuri rahmat n ditempatkan di kalangan org2 yg soleh..al-fatihah..amin.

nur said...

SENTIASA ADA 'SESUATU DLM ENTRY KAKZAKIE.. TERBAIK..


ALL IN ONE

JOM TENGOK GAMBAR BEST!!
JOM KE: ALL IN ONE

Kakzakie said...

Terima kasih atas komen-komen yang diberikan. Kakak amat menghargainya:-

Cikli, Uncle, Norhafiza, Eye_nee, WuMing, makdara TERdiva, manje, gedek (tak ada rahsialah), gadisBunga,Mamamya dan Nur.

Moga roh atuk dan pada atuk teman yg telah juga telah tiada ditempatkan bersama kalangan org yg beriman. Amin.

Selamt menunaikan ibadah puasa ke 13 hari ini...:)

mamaNoriz said...

sedih lak baca...uhukkkk...

semoga beliau tenang di sana bersama org2 beriman....AlFatihah

ORLANDO AHMAD said...

saya tak penah jumpe atok2 saye

Santri T.P.I.N.I said...

salam akak, cantik widget pelita raya ni, nk ambik dkt mana kak?

Santri T.P.I.N.I said...

salam akak..nak bagi tau ni yang akak di tag dalam segmen ni...

http://sun3tpini.blogspot.com/2011/08/kad-raya-duit-raya-fairus-ibrahim.html

Miecyber said...

Al Fatihah...

shameel Iskandar said...

Terima kasih kak atas perkongsian kisah yg menarik ini.

Ia mengajar kita suatu masa nnt kita juga mungkin berhadapan dgn mslh yg sama andainya kita dilanjutkan usia.

Al-Fatihah buat arwah datuk dan nenek kak zakie

LiFe KaMi said...

teringat juga akan arwah atok kami..
berbuat baiklah kita pada orang-orang tua, kerana pada suatu hari nanti kita akan menjadi tua juga seperti mereka..
semoga kita sentiasa mengingati Allah SWT ketika kita masih sihat ini..

Admin P@P said...

Assalamualaikum.
Semoga ruh atuk dicucuri rahmatNya dan dikumpulkan bersama mereka yang soleh.

Semoga Allah terima segala amalan kita.

TQ

Sarah Syazwani said...

Semoga rohnya dicucuri rahmat.

Atok sy pun dh nyanyuk..rsnya umur dia pun dh 90++..tp fizikal masih kuat lg...

ieja amieja said...

al-fatihah utk arwah..panjang hayat diakan..atuk sy meninggal masa umo dia 90+++ thn lalu..demam bese jer..x pernah kene sakit kuat,still boleh nek bskl w/pun umo 90++ dan ingatannyer jelas sekali..suka bercerita ttg kisah dulu2 pada ank cucu..

Sekamar Rindu said...

salam kak..

tempat yg meninggalkan sejuta kenangan di ingatan...

Afzainizam said...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
أهلا وسهلا يا رمضان!! ... رمضان كريم
”Selamat Berpuasa & Selamat Berbuka
firestartingautomobil.blogspot.com
bukandoktorveterinar.blogspot.com
~~~~~~~~~جزاك اللهُ خيراً~~~~~~~~~~~~
Jom Terjah entry terbaru ??
tip servis motorsikal kupcai scooter

Alfatihah... setiap yang hidup pastinya di panggil kembali...

yuppp kenangan terindah bersama atuk.... sempat jumpa masa hidup... mmg dalam ingatan lagi

Kakzakie said...

Terima kasih juga buat teman-teman berikut kerana memberikan komen buat N3 ini:-

MamaNoriz, ORLANDO AHMAD, Santri (Klik saja pelita itu, segment kakak lihat nanti ye), Miecyber, Shameel Iskandar, Life Kami, Admin P@P, Sarah Syazwani, ieja amieja, Sekamar Rindu dan Afzainizam.

Terima kasih dari kakak moga mereka yg telah pergi diterima Allah dan ditempatkan dikalangan org-org yg beriman...

Hanis Azla said...

semoga arwah ditempatkan bersama org2 yg beriman..

MamaEma said...

ema tak sempat nak kenal dengan atuk ema..

aji nugraha said...

terimakasih Kami tunggu Lawatan baliknya di maklumat kesihatan Khasiat Jelly Gamat Gold G untuk Obat Rematik dan Obat Asam Urat info -> Cara Pemesanan Jelly Gamat Gold G