Tuesday, November 11, 2014

Manusia mana yang kebal

Kemahiran dan daya ingatan setiap anak tidak sama. Ada yang membuat pergantungan banyak kepada yang mendidik atau yang mengasuh. Ada yang cepat boleh berdikari. Begitulah dengan anak-anak didik mama ini. Bila tahu anak yang lambat tangkap biasanya di akhir doa mama akan membaca sama-sama sebab mahu cepat panggil giliran yang lain pula. Tetapi bila suara mama sudah hilang dan sakit tekak, beginilah jadinya.

Selesai membaca - Biasa mama akan sama-sama menadah tangan berdoa dan membaca dengan alunan dilagukan. Anak-anak lebih mudah bila doa dibuat secara berlagu. Bila mama sakit tekak kenalah buat alunan sendiri. Itu yang terpaksa keluarkan kertas yang sentiasa terselit di dalam Al-Qurannya. Bacalah sendiri dan mama tadah tangan aminkan doanya.
Doa - Sebenarnya doa selepas habis membaca Al-Quran saja pun tetapi biasa mereka keliru yang mana dulu antara minhuma -nasina denga minhuma-jahilna.  Ada juga yang nakal akan ketawakan bila si kawan membuat silap. Nama pun anak-anak tidak matang.

~~ Berdetox macam mana sekali pun kalau Allah mahu bagi sakit tekak, batuk dan selsema tetap kena juga. Mana ada manusia yang kebal.~~


56 comments:

babYpose said...

Salam pagi kak zakie, kita hanya berdoa, jika dah mula usaha tu, baru termakbul sebahagian kan..

Mia Kassim said...

Banyak berdoa dan berusaha .. in sha Allah akan dimakbulkan olehnya... :)

Zee Suhaini said...

tak sihat yer kak..
takpe kita usaha mana yang mampu..sakit pening ni memang kena lalui jugak..takde yang sempurna kan..

Kayu Manis said...

ustazah yg bagus dh tentu nak yg terbaik utk anak2 muridnya..

semoga cpt baik ye kak

lieyalatif said...

ya Allah seronoknye dpt cikgu mcm akak nieh....nampak sgt2 keikhlasan akak mendidik anak2 ni mengaji...kalo laah lieya dekat dgn akak mmg nak anta mia mija ngan akak heheheeh...mudah2an berkat ajaran dan doa akak....moga2 Allah limpahkan kurnia pahala dan keberkatan buat akak sekeluarga diatas keikhlasan akak mendidik anak2 kecil ini....

lia said...

get well soon kak... mesti anak2 ngaji hepi akak da sihat, dapat dengar alunan doa yg merdu...

εïзmummyHazaεïз said...

Cepat2 sihat kak.. haza pon dah start batuk.. dah la nak away Sabtu ni...

❤Kamsiah❤ said...

cuaca yg tak menentu sekarang ni,kan...sedikit sebanyak beri kesan pada kesihatan kita jugak

Bicara Kak Noor said...

semoga cepat sembuh kakzakie ya, betul tu macam2 ubat kita makan dan guna bila allah nk bagi sakit tu kena redo lah ya mmg tkde manusia yg kebal didunia ni..

Mar Mansor said...

betul tu kak zakie takde manusia yang kebal..
doa sebelum dan selepas baca Quran..teringat masa zaman sekolah dulu memang hafal..sekarang ni kalau baca memang kena tengok ayat tu..tak hafal dah..tapi kalau menyanyi tu rasanya hafal pula..

Kakcik Nur said...

Sakit tu lebih mendekatkan kita dengan Allah...:)

Daddy Ziyyad said...

pendekatan hafalan secara berlagu ni kak zakie, jgn kan kanak2, yg dah dewasa ni pun effektif...hihihihih...

moga kak zakie cepat sembuh...Insya Allah

saniah ibrahim said...

Iman ,kakak dia siap printkan doa ni bila lihat iman baca tak betul.
cuaca skg yg tak menentu ni memang selalu kena sakit ..kakzakie...moga cepat pulih

paridah said...

semoga cpt sembuh kakzakie n dpt mnmbah amalan dgn lbh bnyak...kita mmg xkebal n sentiasa saja di uji...

❤Kamsiah❤ said...

cuaca yg tak menentu sekarang ni,kan...sedikit sebanyak beri kesan pada kesihatan kita jugak

SalbiahM said...

semoga cepat sembuh ye kakzakie

Aziela said...

Kesabaran dan kegiguhan sangat perlu untuk mendidik anak2 ini...terutamanya mengajar mengaji ye kak.... Saya masih belum mampu lagi. Ilmu sendiri masih belum sejari....

Kakak, sakit itu ujian dan juga rahmat. Semoga cepat sembuh.. Amiin.

Yana Yani said...

betullah kan kak
mana ada manusia kebal. penyakit tu satu ujian penghapus dosa =)

idzwa kamaruddin said...

jaga diri kak..

uncle gedek said...

kabal tak kot...

kalau bebal... komfom!

amirah said...

musim la kak...budak2 ni dah batuk2 selsema dah..

elly nadyra said...

kalau berlagu mmg cepat kita hafal
semoga cepat sembuh kak

@na said...

ini menunjukkan kita manusia normal kak...

Falsya said...

sama la kite kakak..falsya pun xsihat..sakit tekak rase mcm nak menuju ke demam n selsema..

get well soon kakak..

Zaitun said...

Usaha dan doa in shaa Allah kakzakie. Jaga diri juga ya.

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...sakit tu penghapus dosa2 kecilkn kak...semoga akak cepat sembuh hendaknya yer...;)

Belog Santai said...

Betul tu KZ..kalau Allah nak uji kita hati-hati macammana pun still boleh sakitkan, tanda Allah sayangkan kita dan nak hapus dosa-dosa kecil kita..

nabilah_2908 said...

Akak mengajar mengaji..alahai..bagusnya...kagum :)

moga cepat sembuh kak... :)

Nieyl said...

Betul tuh kak..
Hanya rajin dgn malas je..
Klu kite rajin berusaha..berdoa.. InsyaÁllah Allah itu akan permudahkan apa yang kite baca..:)

Bin Muhammad said...

Keadaan cuaca sekarang ni memang mudah mengundang pelbagai penyakit. Tiada manusia yg kebal...kita akan sentiasa diuji. Semoga akak cepat sembuh ye...

Nafira usof said...

Kakak.. bertuahnye anak2 didik kakak.. dapat guru mengaji yang sangat baik hati. hehehehe

Zura pon x bape sihat jugak.. selsema dah bape hari dah.. masih x bape nk ok lagi..moga menjadik penghapus dosa2 kecil Zura.. amin~

Lynn Hamzah said...

moga cepat sembuh yer kak...

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Cuaca yang tak menentu sekarang ni memang boleh buat badan jadi mudah lemah dan sakit. Semoga Kakak Cepat sembuh yea.

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Sayafakillah kakzakie.. semoga cepat sembuh sakit tekak dan batuk selsema tu.. anak dara saya dua orang tu demam selsema juga..

Fiza Rahman said...

Kak...kalaulah rumah kita dekat, Memang saya hantar anak² ngaji ngan kak zakie.

Smoga cepat sembuh kak.

Diana Rashid said...

saya pun ajar anak saya doa ni dengan berlagu..lebih mudah nak hafal bila berlagu..

Nurulhuda Abdul Latip said...

Doa tu pun saya hafal sebab berlagu la...Harap akak cepat sihat yea...

Fifi Nadhrah said...

semoge cepat sihat akak..

Ahlam Miera Amirul Shafie said...

teringat lak zaman kecik2 dulu.. hehee berlumbe 2 nak habiskan bacaan dgn kwn2... moga akak cepat sembuh... aminnn

norhidana miswan said...

doa tu pun masa dana belajar ngaji ngn atuk dulu2 mmg baca nyer berlagu kan.... baru lah senang nk ingat dlm kepala otak hehehe...

ada kak manusia yg kebal... yg pakai perisai tp kebal dr kene cedera je lah kot hehehe

norhidana miswan said...

doa tu pun masa dana belajar ngaji ngn atuk dulu2 mmg baca nyer berlagu kan.... baru lah senang nk ingat dlm kepala otak hehehe...

ada kak manusia yg kebal... yg pakai perisai tp kebal dr kene cedera je lah kot hehehe

AMIIZAA said...

salams kak zakie,

saya doakan akak cepat sihat & sentiasa dalam lindungganya....

insyaallah anak2 kecil sangat cerdik dan cepat tangkap..amin amin utk sicomel....:):)

eMMe said...

hurm... kak Zakie, bila akak tulis yg ade tanda ~~ tu mmg betul la kak, kite jaga baik camner pun..kalo dah nak kene sakit demam semua tu... tetap juga akan kena kan.. minum la ubat kuat ke apa2 pun... Kalau Allah mahu bg kesakitan itu tetap rasa sakit... anggaplah satu penghapus dosa...

PeRdU cINta said...

Setuju kak..kebergantungan kita sememangnya kepada Allah semata mata..

Nastyna said...

Usahkan anak anak famiyl lain , kami yang dalam satu family ni pun ada yang cepat dan ada yang lambat, walau setiap sesi mengaji adalah sama semuanya. Nak buat macam mana kan....

Get well soonest yer kak.

ros_reeza said...

Assalamualaikum kak. maaf lama tak ke sini. Moga akak cepat sembuh.

eelobor said...

bacaan doa selepas membaca qur'an nie sedap bila di alun secara berlagu kan? kusyuk jer....

LYAfrina said...

menarik cara kak zakie ni.
klo dekat mesti lya htr asya belajar dgn kak zakie.. untungnya kak..ada kemahiran dalam ilmu akhirat ni..

apa2 pon moga akak sihat.

Najib Ariyan said...

semoga cepat sembuh... dulu masa kat kampung pernah juga mengajar mengaji ni tapi taklah pandai... sekadar belajar mengeja jer

Nor Azimah said...

Saya cadang akak guna audio visual, lebih menarik utk budak2 ikut, anak2 saya zikir di oasis tu diorang cepat ingat, kalau tk tngok still bole dengar

kakyon said...

kebal itu kepunyaan Allah.
doa sesudah membaca Quran sangat sedap didengar..alunan suara pun tinggi rendah..

Karya Mahirah said...

setiap penyakit tu penghapus dosa... semoga sihat hendaknya...

hainom OKje said...

Kanda rasanya sebab berdetox tulah...hari tu dinda pun batuk dan seme tap taklah demam...rasanya minum lemon banyak sangat kot...huhu

Mummydearie said...

Alahai, kak... berdetox punya pasal ke sampai sakit macam ni? Moga akak dah sembuh by this time ye.

Sakit tekak ni memanglah perit. Tapi lagi perit kalau selsema. Mana ada sakit yang tak perit pulak, ya tak?

Jari Manis said...

Assalam kak Zakie, bagaimana dgn sakit tekak tu dah sihat...

QasehnyaRania said...

semoga sudah baik batuk dan sakit tekak kakak ye